Forskel på VW´s TDi 90 og 110hk?
Fra : Ole Frederiksen

Dato : 07-02-05 19:58

Hej alle sammen

Hvad er den fysiske forskel på de to motorer fra VW?

Jeg kan se følgende forskelle i følge Tolerance Data:

Motorkode AGR AHF
HK 90hk/4000rpm 110hk/4150rpm
Moment 210Nm/1900rpm 235nM/1900rpm
Ladetryk 0,55-0,75 bar 0,85-1,2 bar

Specielt er jeg interesseret i hvad det er der giver den højere effekt i AHF
motoren. Jeg kan se at ladetrykket er noget større i AHF.

Har de samme type turbo? Nogen med variabel geomatri på AHF måske?
Har de begge (samme) intercooler?
Har de samme brændstofpumpe?
Er der andre forskelle?

Håber i kan svare på noget af det...

Hilsen Ole Frederiksen

Fra : Ukendt

Dato : 07-02-05 20:41

> [...]
> AHF motoren. Jeg kan se at ladetrykket er noget større i AHF.
>
> Har de samme type turbo? Nogen med variabel geomatri på AHF måske?

Nu har jeg jo en hvis interesse for biler af ovennævnte mærke :)

Jeg kan fortælle at, motorblok med stempler, krumtap, plejlstænger und alles
er det samme.
Topstykkerne incl. ventiler, knastaksel og andet også er ens.
Brændstofpumperne og ladeludtkølere er også det samme.
Og jeg mener 100% ens, ingen forskel, samme reservedelsnumre.
Jeg vil dog ikke udelukke at der lige er en føler, giver eller andet der er
forskelligt, men selve "jernet" er det samme.

Forskellen i de to motorer ligger udelukkende i motorstyring,
indsprøjtningsdyser, og turboladerne.
90 Hk har en alm, Garret eller KKK turbolader monteret på en
udstødningsmanifold.
110 Hk har integreret turbolader/manifold med variabel turbo geometri
produceret af Garrett, jeg har ikke helt sat mig ind i hvordan det der
variabel geometri fungere, men det er der måske en anden der ved.

Håber det var svar nok.
Mine oplysninger gælder kun sammenligning af de to ovennævnte motorere.
Der er jo et hav af varianter på 1,9 TDI'erne, og andre har jo selvfølgelig
forskelle.

F.eks er TDI'en (1Z) i min G3 noget anderledes end AGR motoren selvom det
også er en 90 Hk 1,9 TDI, med samme specs.

--
/Claus

Golf 3 TDI "GT Special" til salg: http://vwfanatic.dk

Fra : Torben Madsen

Dato : 08-02-05 12:07

> [...]
>
> F.eks er TDI'en (1Z) i min G3 noget anderledes end AGR motoren selvom det
> også er en 90 Hk 1,9 TDI, med samme specs.

Ledningsnettet er også det samme. Har lige skimmet diagrammet igennem og det
dækker både AGR og AHF, og der er ingen følere el. andet, som specificeret
ud til kun at sidde på den ene maskine, så de må nødvendigvis være ens. Dog
er der ændret en anelse i ledningsføringen alt efter årgang, men det er i
småtingsafdelingen. F.eks er stelledningen til hastigshedssensoren flyttet
fra at sidde bag venstre forlygte til at sidde oppe i nærhed af
motorstyringen i Maj '98. Men altså kun smådetaljer....

mvh
Torben Madsen, som iøvrigt har bygget en AHF motor i sin Golf 4 1,8

Fra : phk

Dato : 08-02-05 13:50

"Ole Frederiksen" <baltzer@_FJERN_DETTE_mail-online.dk> skrev i en
meddelelse news:4207ba43$0$166$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
>
> Specielt er jeg interesseret i hvad det er der giver den højere effekt i
> AHF motoren. Jeg kan se at ladetrykket er noget større i AHF.

Jeg forstår ikke det meget højere ladetryk når der er så lidt forskel som
der er i momentet?

--
Per, Esbjerg

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 09-02-05 08:40

"Ole Frederiksen" <baltzer@_FJERN_DETTE_mail-online.dk> wrote in message
> [...]
AHF
> motoren. Jeg kan se at ladetrykket er noget større i AHF.

Måske det samme som i 90 HK og 110 HK PSA motorer, der er intercooler og
variabel turbogeometri i 110 HK modellen.

--
mvh/rg. Christian