Ulykke
Fra : Aragorn25

Dato : 07-02-05 17:23

Hej folkens, jeg har brug for jeres hjælp.

Jeg har købt en bil igår. jeg er ude og køre i den idag, og bliver udsat på
en ulykke.

Jeg tager et venstre sving, kører meget langsomt, 3kmt, da det er lige ude
for enden af en gågade.
Der kommer en bil med ca 10km/t, når ikke at dreje helt, og kører ind i mig,
hun rammer mig på venstre side på bagskærmen/bagdækket, bilen får bule og
ridser.

Jeg ser at det er en ung chockeret pige, og ser at det er en køreskole, jeg
går ud for at se om pigen har det fint, men inden jeg spørger til, kommer
kørelæren ud, og siger: "ja, sådan er det, det er begge vores skyld, så vi
kører videre".

mig: Hovsa, rolig nu, du kan jo se at det er dig der er på min vejbane. Du
skulle hjælpe din elev med at bremse, eller dreje rattet lidt før.

Kørelæren: Ja, men det er jo en snæver vej.

Mig: "Gal" ok fint, hvis vi ikke er enige så ringer jeg efter politiet.

Kørelærer: åh, det har jeg ikke tid til, og hvis de kommer, så siger de
halvskade alligevellet.

Mig: det vil sige, du erklær det er dig der har skylden?

Kørelærer: det afgør forsikringen.

Og dette bliver gentaget nogle gange.

Kørelæren flytter bilen, og vi snakker videre, men min bil bliver holdende
samme sted i 5 min, i den tid er der de førsre 20 biler der fint kommer
forbi mig, men han bliver ved med at sige, at det er en snæver vej, og jeg
kunne presse min bil nogle centimeter længere.

Det ender med, jeg får hans policenummer, nummerplade, kørekortnummer og
tlf, kører ud til fiat.

Fiat gir mig et stykke papir, og siger det skal udfyldes, en
skadeanmældelse.

Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre og hvordan mand forholder sig i sådanne
situationer? Da jeg kun har haft bilen i 20timer, er den stadig i den
tidligere ejers navn, kaskoforsikret, men jeg vil ikke have, der skal ske
noget som helst med ham.

Både min bil og køreskolens er forsikret hos tryg.

Har jeg på nogen måde, "retten" lidt mer på min side, nu når det er en
køreskolevogn der kører ind i mig?

mvh
Dennis, der er møg hamrende nede, og ked af det, da hans nye bil er
halvsmadret..... ;-(

Fra : Martin

Dato : 07-02-05 18:01

Hej

Hændelsesforløbet fremgår ikke helt klart (for mig). DU drejer til venstre
men bliver påkørt (i siden?) inden du gennemfører svinget helt?! Du skriver
at det er i din bane du bliver ramt, men ved venstre sving krydser du da den
anden bane. Det er dit ansvar at du kan nå at gennemføre svinget inden der
kommer modkørende.

Omkring køreskoleansvar så hænger det på kørelæreren det eleven gør og han
er helt sikkert forsikret. Om "regningen" skal deles mellem jer kan jeg ikke
konkludere ud fra hvordan det skete.

Normal praksis ved salg af brugte biler at at forsikringen står i sælgers
navn i op til 14 dage (for at nå omregistrering og at tegne en ny
forsikring). At det går udover sælgers eventuelle ancienitet er da ærgerligt
men bare tough luck for sælger.

Martin

Fra : phk

Dato : 07-02-05 18:27

"Martin" <@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Normal praksis ved salg af brugte biler at at forsikringen står i sælgers
> navn i op til 14 dage (for at nå omregistrering og at tegne en ny
> forsikring).

3 uger er maks. i følge loven.

> At det går udover sælgers eventuelle ancienitet er da ærgerligt
> men bare tough luck for sælger.

Og det gør det så heller ikke.

--
Per, Esbjerg

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 07-02-05 18:35

"Martin" <@mail.dk> skrev i en meddelelse
klip;
> [...]
> navn i op til 14 dage (for at nå omregistrering og at tegne en ny
> forsikring). At det går udover sælgers eventuelle ancienitet er da

Mig bekendt påvirker en skade ikke sælgers forsikring, når skaden er sket
efter et salg..
Vær også opmærksom på, at man ikke kan påtage sig skylden på forsikringens
vegne. Det klarer forsikringen ganske udmærket selv. Folk, der er chokeret
efter et uheld kan man ofte få til at erkende hvadsom helt. Selv om man
påtager sig skylden skriftlig, er forsikringen helt ligeglad.
Hilsen Matthias

Fra : Rasmus

Dato : 07-02-05 18:39

"Martin" <@mail.dk> wrote in message news:cu86s4$u8n$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> navn i op til 14 dage (for at nå omregistrering og at tegne en ny
> forsikring). At det går udover sælgers eventuelle ancienitet er da

Hvad snakker du om??, det kan aldrig komme til at gå ud over sælgers
anciennitet....
Forsikringen dækker iøvrigt 3 uger...

mvh
Rasmus

Fra : Finn Guldmann

Dato : 07-02-05 18:11

Aragorn25 skrev:

> Hej folkens, jeg har brug for jeres hjælp.
>
> Jeg har købt en bil igår. jeg er ude og køre i den idag, og bliver udsat på
> en ulykke.

<snip>

Sådan lige for at opklare et par ting.

Den der skolevogn, kommer den på den vej du drejer ind på? Har den
vigepligt overfor den vej du kører på? Er det et kryds? Eller svinger
vejen? (F.eks. et kryds hvor to af vejene er lukket)

Udfra din forklaring går jeg ud fra at skolevognen står med den største
part af skylden (måske det hele). Mest udfra den hast kørelæreren har
med at komme derfra.

Til mig at se har du gjort det bedste for dig selv ved ikke at lade dig
dupere til straks at påtage dig halvdelen af skylden, og i stedet sørget
for at få udvekslet forsikringsoplysninger.

Som du skriver det er bilen forsikret to steder. Har du tilmeldt den bil
hos din egen forsikring? Hvis du har det udfylder du skadesanmeldelsen
og sender den til dit eget forsikringsselskab.

Hvis du endnu ikke har fået flyttet forsikringen kan du vist både sende
skadesanmeldelsen til dit eget forsikringsselskab (og gøre opmærksom
på din tvivl, og lade dem finde ud af det), eller kontakte sælger og få
de oplysninger der er nødvendig for at sende anmeldelsen til hans selskab.

Da bilen jo under alle omstændigheder skal forsikres i dit eget selskab
kan du nok lige så godt sende oplysningerne til dem, og lade dem om at
finde ud af tingene. De må formodes at være dem der varetager _dine_
interesser bedst.

Det der med at flytte forsikringen kan godt havde foregået ved at du har
ringet til dit forsikringsselskab og givet dem oplysninger om
registreringsnummer og stelnummer. Og så vil din forsikring være aktiv
fra det øjeblik du er færdig med den samtale.

Det har jeg selv gjort de to gange, i nyrere tid, hvor jeg har været ude
og købe bil. Og uden problemer.

--
MVH Finn
Om den der tænker "tøsedreng" om andre bør der tænkes "tåbe".

Fra : Aragorn25

Dato : 07-02-05 18:27

Vejen svinger til venstre, altså jeg fortsætter bare vejens forløb, og det
gør den modtørende bil også, min konklution er at de ikke drejede hurtigt
nok, eller havde formeget fart på.

Det er bare en lang smøre, at forklare, og på skade anmæddelsen har mand 2
linier til at forklare hele forløbet, det bliver lidt svært.

Også at nævne, var at kørelæren sagde at vejen var for smal, at de ikke
kunne komme forbi, men mens vi snakkede sammen, holdte min bil stille med
håndbemsen trukket, og der kom massere biler forbi i mellemtiden. Så der var
altså fin plads.

JEg har lige snakket med kørelæren over tlf. han sagde: sådan noget sker, og
vi må lade forsikringen om det.
Jeg har bare hørt, nu når det er tryg forsikring på os begge, så er
sandsynligheden større for at forsikringselvskabet siger at det er 50/50
skyld.

mvh
Dennis

Fra : alexbo

Dato : 07-02-05 18:55

"Aragorn25" skrev

> Jeg har bare hørt, nu når det er tryg forsikring på os begge, så er
> sandsynligheden større for at forsikringselvskabet siger at det er 50/50
> skyld.

Det er ikke rigtigt, det er forsikringsselskabernes kunder der laver alle
mulige krumspring, forsikringsselskaber går lige efter bogen.

Det er jo mennesker der sidder i selskaberne, og hvis sagsbehandlere havde
en forholdsordre om at fikse tingene så selskabet kunne opkræve mest muligt
i selvrisiko og bonustab, ville det ikke vare længe før en utilfreds
sagsbehandler stod frem i avisen.

Hos Tryg kan du og sælger anmelde skaden online, der kan man skrive hele
hændelsesforløbet, stille og roligt.
www.tryg.dk

mvh
Alex Christensen

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 07-02-05 18:35

Aragorn25 telepaterede følgende til sin PC:
> [...]
> Jeg har bare hørt, nu når det er tryg forsikring på os begge, så er
> sandsynligheden større for at forsikringselvskabet siger at det er

Sikkert. Men du kan være ligeglad, da sælger hverken har præmietab eller
ændring af trin...
Jeg kan ikke lige huske mht. selvrisiko...

--
Mvh. Morten Fruergaard
Nu også Xenonkit til eftermontering...

Fra : Finn Guldmann

Dato : 07-02-05 19:15

Aragorn25 skrev:

> Vejen svinger til venstre, altså jeg fortsætter bare vejens forløb, og det
> gør den modtørende bil også, min konklution er at de ikke drejede hurtigt
> nok, eller havde formeget fart på.

eleven havde tilsyneladende ikke haft tid nok i "kravlegården".

> Det er bare en lang smøre, at forklare, og på skade anmæddelsen har mand 2
> linier til at forklare hele forløbet, det bliver lidt svært.

"Blev påkørt af modkørende der fortsatte lige ud i sving, og ramte mig i
venstre side. Modparten var en skolevogn."

Mere behøver du sådan set ikke at skrive.

Bag på skadesanmeldelsen er der en tegning hvor du ved at tilføje nogle
streger kan tegne et rids at situationen.

Der plejer også at være et felt hvor du kan skrive en uddybende forklaring.

> [...]
> håndbemsen trukket, og der kom massere biler forbi i mellemtiden. Så der var

Hvad han siger på stedet betyder mindre. Medmindre han afviser at påtage
sig skylden og I ender i retten.

> JEg har lige snakket med kørelæren over tlf. han sagde: sådan noget sker, og
> vi må lade forsikringen om det.

Det kommer I til under alle omstændigheder. Han er sikkert ikke
interesseret i at betale dine reparationer af egen lomme.

> Jeg har bare hørt, nu når det er tryg forsikring på os begge, så er
> sandsynligheden større for at forsikringselvskabet siger at det er 50/50
> skyld.

Hvis det var lykkedes for dig at få politiet ud på stedet havde du nok
stået bedre. Men det er tvivlsomt at de ville være kommet. Der var jo
ingen personskade, og så har de andre og vigtigere ting at tage sig til.
Resultatet ville alligevel blive at det bliver forsikringsselskabet
(selskaberne) der ville komme til at afgøre sagen.

Den der med at fordele skylden 50/50 har jeg også hørt om. Også at det
skulle være fordi de så kan "hæve" to gange selvrisiko og
præmiestigning. (Læs: Få flere penge ind)

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 09-02-05 08:37

"Finn Guldmann" <n@a.invalid> wrote in message
> Den der med at fordele skylden 50/50 har jeg også hørt om. Også at det
> skulle være fordi de så kan "hæve" to gange selvrisiko og
> præmiestigning. (Læs: Få flere penge ind)

Det samme har jeg oplevet med TopDanmark, så måtte jeg skrive ind igen og
fatsholde min ukyld og at jeg umuligt kan drages til last at vedkomne bakker
ind i min bil.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-02-05 09:37

Christian B. Andresen skrev:
> Det samme har jeg oplevet med TopDanmark, så måtte jeg skrive ind igen og
> fatsholde min ukyld og at jeg umuligt kan drages til last at vedkomne bakker
> ind i min bil.

Fik du noget ud af det?

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 09-02-05 09:50

> Fik du noget ud af det?

Ja, jeg slap for min del af skaden.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-02-05 10:16

Christian B. Andresen skrev:

> Ja, jeg slap for min del af skaden.

Ok, så er det sådan en "går den, så går den" ting som man selv skal
holde øje med. :-/

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 09-02-05 10:24

> Ok, så er det sådan en "går den, så går den" ting som man selv skal
> holde øje med. :-/

Det vil jeg selv mene, når begge parter har samme selskab.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-02-05 15:54

Christian B. Andresen skrev:

> Det vil jeg selv mene, når begge parter har samme selskab.

Jeg syntes bare det er lidt uærligt af forsikringsselskaberne
overhovedet at give grund til situationen.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 10-02-05 09:29

> Jeg syntes bare det er lidt uærligt af forsikringsselskaberne
> overhovedet at give grund til situationen.

Det har du helt ret i. Jeg var også meget overrasket over at jeg overhovedet
skulle betale noget.
Må men vi er fædige med TopDanmark, dette en af grundene.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Finn Guldmann

Dato : 10-02-05 11:32

Christian B. Andresen skrev:
> Det har du helt ret i. Jeg var også meget overrasket over at jeg overhovedet
> skulle betale noget.
> Må men vi er fædige med TopDanmark, dette en af grundene.

Så ka' de lære det ka' de!

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 10-02-05 13:45

> Så ka' de lære det ka' de!

Det er faktisk den eneste måde man kan vise at man er utilfreds.

--
mvh/rg. Christian

Fra : alexbo

Dato : 07-02-05 18:21

"Aragorn25" skrev

> [...]
> situationer? Da jeg kun har haft bilen i 20timer, er den stadig i den
> tidligere ejers navn, kaskoforsikret, men jeg vil ikke have, der skal ske

Sådan som jeg ser det er skolevognen en modgående der skal dreje modsat af
dig og ikke når det.
Den kører oven i købet ind i dig, I kører ikke sammen, jeg kan ikke se andet
end at skolevognen får pålagt skylden.

Tag kontakt til den tidligere ejer, det hans forsikring der betaler, fortæl
forsikringen at bilen er solgt men skadet, så går det stille og roligt, det
er ikke første gang for dem.

mvh
Alex Christensen

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 07-02-05 18:31

Aragorn25 telepaterede følgende til sin PC:
> Hej folkens, jeg har brug for jeres hjælp.

Jeg forstår ikke helt, hvordan det er sket...

Men prøv at se her:
http://www.ankeforsikring.dk/Upload/13_630_100_Ansvar_ved_sammen.pdf

Fra : Sune

Dato : 07-02-05 19:46

Hej

Var det i Køge det skete ? Og kørte han i en Mondeo ?

vh Sune

Fra : Aragorn25

Dato : 07-02-05 19:52

Ja det var i køre, jeg kørte i en rød fiat, og køreskolen var
sydkystenskøreskole, i en ford mondeo

Var du der?

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 07-02-05 20:32

Aragorn25 telepaterede følgende til sin PC:
> Ja det var i køre, jeg kørte i en rød fiat, og køreskolen var
> sydkystenskøreskole, i en ford mondeo
>
> Var du der?

He he...

Har vi et vidne, der kan fortælle, hvordan bilerne holdt...

Fra : Aragorn25

Dato : 07-02-05 20:44

jeg har faktisk en vidende, butiksejeren, lige foran kom ud til mig, og
spurgte om alt var okm og at han i den anden bil var da idiot, hvis han
sagde at det også var min fejl..

meddelelse news:4207c239$0$29279$14726298@news.sunsite.dk...

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 08-02-05 21:44

Aragorn25 wrote:

> jeg har faktisk en vidende, butiksejeren, lige foran kom ud til mig, og
> spurgte om alt var okm og at han i den anden bil var da idiot, hvis han
> sagde at det også var min fejl..

Besøg ham og få ham til at skrive sin version af hændelsen ned.
Jeg ventede 8 måneder på at komme i retten engang, og efter de 8
måneder kunne vidnet (der oprindeligt var enig med mig) ikke
længere huske ret meget af hændelsen. En skriftlig erklæring,
skrevet nu her lige efter uheldet, er intet mindre end guld værd.

Få en kopi af vidneforklaringen og bed ham gemme sin version. En
kopi af kopien sender du med skadesanmeldelsen ind til
forsikringen, så bør den skid være slået. Min bror har dog været
ude for at forsikringen gentagne gange fik forlagt den erklæring
han engang fik af et vidne, så altid beholde en kopi så du kan
"genudsende" når de får smidt skidtet væk.

Lav også en erklæring til dig selv, tegn og fortæl skriftligt
hvordan du oplevede tingene. Hvis du en dag ender i retten, så gør
opmærksom på at du har en erklæring, skrevet af dig selv
umiddelbart efter hændelsen, ellers vil de nok undre sig over at
du kan huske tingene så detaljeret.

--
Hygge..
Thomas

Fra : Aragorn25

Dato : 09-02-05 15:47

Gode nyheder...

Indehaveren af køreskolen, har ringer til forsikringsselvskabet, og sagt,
hvad der er sket, så nu betaler han for skaderne

Super, nu er bilen til rep. jeg glæder mig bare til at se resultatet, men
fik dog afvide, at man altid ville se forskæl på farveforskæl når bilen var
rød.

Hvis nu, jeg er utilfreds med arbejtet, har jeg så på nogen mulighed for at
brokke mig, eller er det bare sådan, det er, så jeg lige så godt, kan sige,
"tjah, det er der ikke så meget at gøre ved"

mvhj
Dennis
Køge

Fra : Sune

Dato : 09-02-05 19:05

"Aragorn25" <aragorn24@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> Ja det var i køre, jeg kørte i en rød fiat, og køreskolen var
> sydkystenskøreskole, i en ford mondeo
>
> Var du der?

Næh, men jeg stod og snakkede med ham da du ringede til ham om aftenen, og
kunne genkende historien.

Men jeg vil ikke blande mig så meget i hændelsen, da jeg nok må anses for at
være inhabil Jeg hader selv pågældende sted.

Men jeg ved, at han er en af de kørelærere i Køge med en af de højeste
beståelsesprocenter, og som ellers aldrig er indblandet i uheld.
Han har kun en fejl : Han kører i Mondeo

vh Sune
Peugeot 307