Batterilader?
Fra : Ukendt

Dato : 06-02-05 10:52

Jeg har købt en CTEK Multi XS3600 batterioplader. I manualen står der at den
skal tilsluttes via rød klemme til plus på batteriet og sort klemme skal
tilsluttes et stelpunkt som ikke må være i nærheden af batteriet???

Hmm... Jeg har altid bare tilsluttet direkte til de to poler på batteriet,
men sådan gør man åbentbart ikke???

Fra : Kent Nielsen

Dato : 06-02-05 11:33

"Mikkel" <-> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hmm... Jeg har altid bare tilsluttet direkte til de to poler på batteriet,

Det er på grund af eksplosionsfaren, batteriet udvikler brint når der lades
på det "knaldsgas" som det også kaldes, så ved at flytte punktet for
montering af klemmen til stel væk fra batteriet, som er den sidste du sætter
på og den første du tager af, minimere man risikoen for at den ryger i
luften.

Kent Nielsen

Fra : Hans Paulin

Dato : 06-02-05 11:49

Mikkel skrev:

> Hmm... Jeg har altid bare tilsluttet direkte til de to poler på
> batteriet, men sådan gør man åbentbart ikke???

Der er ikke den store risiko ved stuntet, hvis du bare afbryder strømmen
mens du monterer / afmonterer ledningerne.

Sætter du derimod startkabler fra en anden vogns batteri over på dit batteri
skal man være lidt mere forsigtig, da man derved kan trække en gnist - og da
der er brint i batteriet kan du derved (i teorien) få det til at eksplodere

Vælg derfor i den sidste situation at sætte stel - som sidste ledning - på
et sted på karosseriet væk fra batteriet.
Hans