Opel Zafira 2,0 DI Comfort
Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 05-02-05 23:14

Jeg kan se, at den standard er godkendt til at trække 1200 kg. Egenvægten er
1450 kg.
Er der nogen der ved, om den uden problemer kan godkendes til at have mere
på krogen? Det drejer sig aktuelt om en model fra 2000.
Jeg kan se, at benzin modellerne må trække mere, så jeg undrer mig lidt over
begrænsningen på denne, da diesel jo angiveligt skulle være bedre trækkere.

Kurt

Fra : alexbo

Dato : 05-02-05 23:50

"Kurt B. Andersen" skrev

> Jeg kan se, at den standard er godkendt til at trække 1200 kg. Egenvægten
er
> 1450 kg.

Der er tilsyneladende stor forskel på vægtopgivelser på 2000-1 Zafira, for
at få det korrekte bliver man nødt til at kende typegodkendelsesnr.

Diesel er ofte sat til lavere trækvægt, den vejer jo selv mere og for at
holde belastningen på trækket, må den så trække mindre.
Diesel trækker forøvrigt ikke bedre end bensin, det eneste der betyder noget
er heste.

mvh
Alex Christensen

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 06-02-05 00:39

> Diesel trækker forøvrigt ikke bedre end bensin, det eneste der betyder
noget
> er heste.
>
> mvh
> Alex Christensen

Tak for svaret - og øv øv, den har kun 82 hk, hvilket ikke er meget til 1300
kg.
Der er ellers mange, som har fortalt mig, at en 2.0 diesel med færre heste
end en tilsvarende 2.0 benzin typisk trak bedre, selv om den har færre
heste. Det skulle hænge sammen med et godt drejningsmoment og hvad ved jeg.
Men sådan er der jo så meget.

Kurt

Fra : alexbo

Dato : 06-02-05 01:02

"Kurt B. Andersen" skrev

> [...]
> end en tilsvarende 2.0 benzin typisk trak bedre, selv om den har færre
> heste. Det skulle hænge sammen med et godt drejningsmoment og hvad ved

Heste er drejningsmoment gange omdrejninger,
en diesel har et stort drejningsmoment ved få omdr.
og bensin har et mindre moment men ved flere omdr.

Den der når det største resultat af det regnestykke, har flest heste,og kan
trække mest.

En 100kg. mand der står på en 3 meter lang udspringsvippe, påvirker den med
3.000 Nm,
det er 6 gange så meget som BMW`s nye 3 liters diesel.
Forskellen er at BMW gør det 2.000 gange i minuttet, og manden står stille,
derfor er BMW bedre til at trække en campingvogn.

mvh
Alex Christensen

Fra : Aard

Dato : 06-02-05 02:03

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in

> [...]
> Forskellen er at BMW gør det 2.000 gange i minuttet, og manden står
> stille, derfor er BMW bedre til at trække en campingvogn.

Du mistede mig lige i dét regnestykke.
Havde en Vectra B 1.8, 16V med 117 HK, og ca 165 NM. Nu har jeg fået en
Peugeot 306 2.0 HDI, 90 HK, 202 NM.
Ehm....iflg. min hjerne, har denne bedre trækkraft end Vectraen ?

Eneste argument, er, at Vectra vejer ca 1400 kg, og 306'eren 1150, så
Vectra måske kan trække tungere læs pga. dens egenvægt.

/Aard

Fra : alexbo

Dato : 06-02-05 04:13

"Aard" skrev

> Du mistede mig lige i dét regnestykke.
> Havde en Vectra B 1.8, 16V med 117 HK, og ca 165 NM. Nu har jeg fået en
> Peugeot 306 2.0 HDI, 90 HK, 202 NM.
> Ehm....iflg. min hjerne, har denne bedre trækkraft end Vectraen ?

Ja, det er en almindelig misforståelse.
Nu tager vi de to biler og kigger nærmere på dem.

En Vectra 1,8 1997 har 115 hk/150 Nm ved 5.400 omdr. og 170 Nm/87hk ved
3.600 omdr.
En Peugeot 306 2,0 2001 har 90hk/160 Nm ved 4.000 omdr.og 205Nm/55 hk ved
1900 omdr.

Så hvis man lader Peugeot trække ved det omdrejningstal hvor den har sit
største moment, så har man 55 hk at gøre godt med.
Vectraen har 87 hk ved omdrejningstal hvor den har sit største moment.
For begge gælder at det kan man ikke bruge til noget.

Trækker man afsted med sin campingvogn og skal op ad bakke skal man bruge
heste, så man gearer ned til motoren har det omdrejningstal hvor den yder
mest.

Vi kører 75 km/t. det er 1.250 meter i minuttet, hjulene er 2 m. i omkreds
og ruller altså med et omdrejningstal på 625 o/m.

Vectraen`s motor drejer 5.400 o/m og skal geares ned 8,6 gange, derved
geares momentet op med samme tal, så den har et moment på hjulene på 150*8.6
= 1290Nm.

Peugeoten`s motor drejer 4.000 o/m og skal geares ned 6,4 gange, det betyder
at der er 160*6,4 = 1024 Nm at gøre godt med til at dreje hjulene.
Hvis man kørte Peugeoten hvor den har sit største moment, ville regnestykket
være 1900/625*205 =625 Nm.

Forskellen mellem drejningsmomentet på hjulene svarer til forskellen i hk.
At tallene ikke passer helt hvis man sammenligner procentvis, skyldes
afkortning i regnestykkerne.

Forholdet mellem effekt(hk) og moment er
P= M*2*Pi*n
P= watt, 1 hk er 735 watt
M= Nm
Pi= ca.3,14
n= omdr. pr sekund.

Det er de mange måleenheder der nogen gange bringer forvirring i tingene,
vi tæller effekt i hk, effektmåling regner i watt.
vi tæller omdr. pr minut, effektmåling regner pr sekund
vi regner hastighed i km/t, accelaration og bremseevne regnes i meter pr.
sekund.

Det ville være nemmere at forstå en bremseevne på 7 m/s, hvis man sagde 25
km/t pr. sekund.
Så ville det være indlysende at bilen kan bremse fra 25 Km/t på 1 sekund, og
skulle bruge 6 sekunder fra 150 km/t.

Hvis noget er uforståeligt så skyldes det det sene tidspunkt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Karsten Andersen

Dato : 06-02-05 04:34

Sat, 5 Feb 2005 23:13:33 +0100, skrev Kurt B. Andersen, på 10 linier,
i <4205450f$0$167$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, :

> [...]
>begrænsningen på denne, da diesel jo angiveligt skulle være bedre trækkere.

DTI hvad må den så trække?

Min Gamle DTI Vectra B måtte trække de 1300 kg.

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 06-02-05 10:46

"Karsten Andersen" <karsten@jyde.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> i <4205450f$0$167$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, :

> DTI hvad må den så trække?
>
> Min Gamle DTI Vectra B måtte trække de 1300 kg.

Det er lige netop her man kan blive lidt forvirret, når man prøver at se
logikken.
En DTI vejer 1400 kg, har 100 HK og må trække 1100 kg.
En DI vejer 1450 kg, har 82 HK og må trække 1200 kg.
En 1,8 benzin vejer 1350 kg, har 125 HK og må trække 1300 kg.
En 2,2 benzin verjer 1375 kg, har 147 HK og må trække 1400 kg.
Med benzin udgaverne kan jeg se lidt logik, men med diesel kan jeg slet ikke
få det til at hænge sammen.
Men jeg har selvfølgelig heller ikke prøvet med Alex Christensens fine
udregninger, som jo ellers er gode at få forstand af.

Kurt

Fra : Kim Kristensen

Dato : 06-02-05 11:09

"Kurt B. Andersen" <kurtnospam@portalen.no> skrev i en meddelelse

> [...]
> Men jeg har selvfølgelig heller ikke prøvet med Alex Christensens fine
> udregninger, som jo ellers er gode at få forstand af.

Jeg læste for nogen tid siden i et campingblad om hvordan reglerne er
strikket sammen, og i dem (reglerne) interessere men sig mere for om bilen
kan "styre" den pågældende vægt, bremse den igen (selv om der jo er
påløbsbremse på en CV) og om koblingen kan holde til det (ud fra
producentens oplysninger).

Med venlig hilsen Kim