Afmontere rat i Golf III - Møtrikstørrelse~
Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 05-02-05 12:32

Jeg skal have skiftet viskerkontakten i Golfvognen og skal i den forbindelse
have rattet afmonteret.

Inden jeg afmonterer airbag'en og konstaterer at jeg måske ikke har en top
eller rørnøgle der passer på den møtrik som holder rattet fast på ratstammen
kunne det jo være rart at have fundet det korrekte værktøj frem forinden.

Så er der én herinde som ved hvilken størrelse top/rørnøgle der skal bruges
til den møtrik?

Mvh
Claus

Fra : alexbo

Dato : 05-02-05 13:06

"Claus Nygaard-Pedersen" <nomail@nomail.dk> skrev

> Så er der én herinde som ved hvilken størrelse top/rørnøgle der skal
bruges
> til den møtrik?

Mellem 19 og 24,
du skal tage det rigtigt forsigtigt med ledningerne til airbaggen, det er en
stor spiral, den går nemt i kludder.

Tag strømmen fra, ikke for at undgå den springer op i hovedet på dig, det
gør den ikke, men airbaglampen vil melde fejl hvis du piller airbaggen fra
med strøm på.

mvh
Alex Christensen

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 05-02-05 14:09

> "Claus Nygaard-Pedersen" <nomail@nomail.dk> skrev

> bruges
>
> Mellem 19 og 24,

Kan det virkelig gøre det? Jeg havde rattet afmonteret for ca. 4 år siden
fordi den spiral du nævner nedenfor begyndte at give en slæbende lyd når
rattet blev drejet og dengang var jeg nødt til at låne mig frem til værktøj
for at kunne skrue rattet af.

> du skal tage det rigtigt forsigtigt med ledningerne til airbaggen, det er
en
> stor spiral, den går nemt i kludder.

Jepper, kender den godt!

> Tag strømmen fra, ikke for at undgå den springer op i hovedet på dig, det
> gør den ikke, men airbaglampen vil melde fejl hvis du piller airbaggen fra
> med strøm på.

Selvfølgelig! Nå har jeg heldigvis aldrig prøvet at et airbag sprang foran
mig, men derudover ville jeg ærge mig over at skulle bruge penge på en ny,
når det nu kan undgås!

Mvh
Claus

Fra : alexbo

Dato : 05-02-05 15:56

"Claus Nygaard-Pedersen" skrev

> [...]
> fordi den spiral du nævner nedenfor begyndte at give en slæbende lyd når
> rattet blev drejet og dengang var jeg nødt til at låne mig frem til

Der skal ikke bruges noget specielt, helt præcist hvad der skal til kan jeg
ikke huske,
men airbaggen sidder med 2 umbraco eller torx, ratbeklædning med stjerne
eller torx og rattet med en møtrik

Kan det være en torx du ikke havde, den hører efterhånden til i enhver
garage, der kommer mere og mere med torx.

For de som ikke ved hvad torx er, søg med google, jeg kan ikke forklare det
forståeligt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 05-02-05 16:07

> [...]
jeg
> ikke huske,
> men airbaggen sidder med 2 umbraco eller torx, ratbeklædning med stjerne

Det er almindelig umbrako ikke torx, som jeg i øvrigt har rigeligt af.
Problemet dengang var at jeg ikke havde en top eller rørnøgle der var stor
nok til møtrikken. Siden dengang har jeg fået flere store toppe, men jeg har
dem ikke i 1mm spring. Derfor mit spørgsmål til den nøjagtige størrelse.

Mvh
Claus