Salg af brugt bil - overførsel af reklamat~
Fra : Mikkel

Dato : 05-02-05 11:31

Ved ikke, om dette hører hjemme i jura-gruppen, men nu prøver jeg her:

Jeg har i november købt en brugt bil hos en forhandler. Nu vil jeg sælge
den igen privat (fejlkøb).

Bliver de to års reklamationsret jeg har overfor forhandleren videreført
til den nye ejer af bilen?

Mvh.

Mikkel

Fra : Henrik

Dato : 05-02-05 14:26

Nej når du sælger er det faktisk dig der har garantiforpligtigelsen overfor
den nye køber.

mvh. Henrik

Fra : Deaster

Dato : 05-02-05 15:43

Henrik wrote:

> Nej når du sælger er det faktisk dig der har garantiforpligtigelsen
> overfor den nye køber.

Nix, du har ingen som helst garantiforpligtigelser ved hverken
privatsalg eller forbruger salg.

--
Deaster
"War is God's way of teaching

Fra : BJ

Dato : 05-02-05 17:05

"Deaster" <nospam@deaster.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Nix, du har ingen som helst garantiforpligtigelser ved hverken
> privatsalg eller forbruger salg.

Det er rigtigt.

Han skal vel give reklamationsret (indenfor rimelighedens grænser samt hvis
ikke andet er aftalt)..?

--
Bjørn J.

Fra : Deaster

Dato : 05-02-05 17:14

BJ wrote:

> [...]
>
> KLIP

> Det er rigtigt.
>
> Han skal vel give reklamationsret (indenfor rimelighedens grænser

Ja nemlig ja
Og ved privat handel gælder formodningsreglen ikke.

--
Deaster
"War is God's way of teaching

Fra : Mikkel Z. Herold

Dato : 05-02-05 17:58

On 05-02-2005 17:14 Deaster wrote:
> BJ wrote:
> Ja nemlig ja
> Og ved privat handel gælder formodningsreglen ikke.

Tak for svar til alle.

Mvh.

Mikkel

--
"At first just a rustle of canvas
And the gentlest breath on my face

http://www.mzh.dk

Fra : Henrik

Dato : 06-02-05 10:39

Købeloven gælder altså også for handel mellem private!!!! Hr. Deaster..

mvh. Henrik

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 06-02-05 11:26

"Henrik" <h.lillelund@tiscali.dk> skrev :

>Købeloven gælder altså også for handel mellem private!!!! Hr. Deaster..

deri har du ret - men kodeordet er garanti ;)

--
jan@Fedtegreven.dk

Only baby engines need artificial aspiration ;)

Fra : Deaster

Dato : 06-02-05 14:14

Henrik wrote:

> Købeloven gælder altså også for handel mellem private!!!! Hr.
> Deaster..

Er det sandt, jamen så kan du jo hurtigt lige finde hvor garanti
forpligtigelse er nævnt ?

--
Deaster
"War is God's way of teaching

Fra : Henrik

Dato : 06-02-05 18:07

Ja jeg kan sagtens finde det kan du?

Fra : Deaster

Dato : 06-02-05 18:40

Henrik wrote:

> Ja jeg kan sagtens finde det kan du?

Nope, men så kan du jo lige henvise til det.

--
Deaster
"War is God's way of teaching

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 07-02-05 16:44

> Nope, men så kan du jo lige henvise til det.

Jeg er også interesseret, for som jeg læser det gælder kun at der ikke må
være fortiet,løjet om varen i mellem private, det med bevisbyrden gælder kun
forbrugerkøb- dvs. en forbruger handler ved en proff.. . Og der er en
VÆSENTLIG forskel.

Fra : BJ

Dato : 07-02-05 17:07

KLIP

> [...]
> kun forbrugerkøb- dvs. en forbruger handler ved en proff.. . Og der er en

Desværre er det ikke helt forbudt at private tager røven på private:

§ 1 a. Loven gælder for alle køb, bortset fra køb af fast ejendom

Se i øvrigt:
http://www.familieadvokaten.dk/index_gammel.asp?hovedramme=/lovsamling/koebeloven.html

Hvorfor er det så svært at forstå, Købeloven gælder alle køb (såfremt andet
er aftalt i specielle tilfælde)..?

--
Bjørn J.

Fra : Deaster

Dato : 07-02-05 17:49

BJ wrote:

> [...]
>
> Hvorfor er det så svært at forstå, Købeloven gælder alle køb (såfremt
> andet er aftalt i specielle tilfælde)..?

Det er jo også det Jørgen skriver, men at formodningsreglen ikke gælder
for privat købt, kun forbrugerkøb.

--
Deaster
"War is God's way of teaching

Fra : BJ

Dato : 07-02-05 18:06

"Deaster" <nospam@deaster.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det er jo også det Jørgen skriver, men at formodningsreglen ikke gælder
> for privat købt, kun forbrugerkøb.

O.k. - Jeg nærlæser lige igen..;)

--
Bjørn J.

Fra : Deaster

Dato : 07-02-05 18:09

BJ wrote:

> "Deaster" <nospam@deaster.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> O.k. - Jeg nærlæser lige igen..;)

Jep, jeg blev også lige nødt til at nærlæse den før jeg var sikker på
hvad der stod.

--
Deaster
"War is God's way of teaching

Fra : Deaster

Dato : 07-02-05 17:48

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> [...]
> bevisbyrden gælder kun forbrugerkøb- dvs. en forbruger handler ved en
> proff.. . Og der er en VÆSENTLIG forskel.

Ja, det er den ene ting, den anden ting er at Henrik bliver ved med at
ævle om garanti, men det er slet ikke en rettighed man får som køber
via købeloven, men Henrik påstår jo at han med lethed kan finde det i
købeloven, så jeg venter da med spænding.

--
Deaster
"War is God's way of teaching

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 07-02-05 18:55

"Deaster" <nospam@deaster.dk> skrev i en meddelelse

men Henrik påstår jo at han med lethed kan finde det i
> købeloven, så jeg venter da med spænding.

Jeg forventer også at blive belært.