/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Køb af demobil ?
Fra : Johnt


Dato : 04-02-05 19:54

Hej,

Jeg overvejer at købe en demobil, men er lidt i tvivl om det er fornuftigt.

Bilen er 4 måneder gammel, så det er en 2004 model. Hvad betyder det ?

Den har kørt km 9.000. Det syntes jeg er meget for en demobil, men er det
vigtigt ?

Jeg får 2 års reklamationsret med i købet, og sparer ca. kr. 55.000 i
forhold til en ny.

I øvrigt er bilen magen til den, jeg ville bestille, hvis jeg skulle have en
fabriksny.

Hvad er jeres erfaringer med køb af demobiler ?

Umiddelbart syntes jeg at det virker attraktivt at købe en demobil, da jeg
sparer en masse penge, og da jeg har et princip om at jeg vil have en ny bil
hvert 3. år, burde det kun betyde at tabet på denne bil bliver lidt lavere
end normalt, eller er der noget som jeg har overset ?

Hilsen
Johnt



 
 
Andreas M. Hansen (04-02-2005)
Kommentar
Fra : Andreas M. Hansen


Dato : 04-02-05 19:48

> Umiddelbart syntes jeg at det virker attraktivt at købe en demobil, da jeg
> sparer en masse penge, og da jeg har et princip om at jeg vil have en ny
> bil hvert 3. år, burde det kun betyde at tabet på denne bil bliver lidt
> lavere end normalt, eller er der noget som jeg har overset ?
>

En ting du skal huske, er at du er anden ejer af bilen - bliver den
totalskadet indenfor det første år, får du den erstattet som en brugt bil,
og ikke med en ny bil fra forsikringen.

mvh

Andreas M. Hansen


Per Beer Hansen (04-02-2005)
Kommentar
Fra : Per Beer Hansen


Dato : 04-02-05 19:56

Andreas M. Hansen wrote:
>
> En ting du skal huske, er at du er anden ejer af bilen - bliver den
> totalskadet indenfor det første år, får du den erstattet som en brugt
> bil, og ikke med en ny bil fra forsikringen.
>

Det er der vel heller ikke noget problem i, da han jo netop kun har givet
brugtpris for den.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - masser af Formel 1 videoer
Mere end 5 GB video online



Andreas M. Hansen (04-02-2005)
Kommentar
Fra : Andreas M. Hansen


Dato : 04-02-05 20:48


"> Det er der vel heller ikke noget problem i, da han jo netop kun har givet
> brugtpris for den.
>

Måske ikke i dette tilfælde - bilen har kørt ganske meget, og afslaget er da
pænt.
Men generelt ser man ofte demobiler som har kørt 1000 - 2000 km til en pris
som er meget tæt på nyvognsprisen - der er det efter min mening helt klart
et problem.
Men helt generelt må det da være rart at få en ny bil ved en totalskade i
11'te måned - afskrivningen på det første år er jo som regel temmelig
heftig.

mvh

Andreas M. Hansen


Mogens (04-02-2005)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 04-02-05 19:54

"Johnt" <invalid@incalid.invalid> skrev i en meddelelse
news:4203bfd6$0$297$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Jeg overvejer at købe en demobil, men er lidt i tvivl om det er
fornuftigt.
> Bilen er 4 måneder gammel, så det er en 2004 model. Hvad betyder det ?

Detaljen vedr. en totalskade, som en anden skribent nævner...

> Den har kørt km 9.000. Det syntes jeg er meget for en demobil, men er det
> vigtigt ?

Selvfølgelig man vil vel helst slippe billigst muligt?

> Jeg får 2 års reklamationsret med i købet, og sparer ca. kr. 55.000 i
> forhold til en ny.
> I øvrigt er bilen magen til den, jeg ville bestille, hvis jeg skulle have
en
> fabriksny.
> Hvad er jeres erfaringer med køb af demobiler ?

Bilerne lever livet hårdt og indkøres ikke jvf. instruktionsbogen.

Men fortæl os helt priæcis hvilken bil (eksakte model) til hvilken
pris (evt. byttepris). Så skal vi pille handlen fra hinanden eller
give den det blå stempel !

> Umiddelbart syntes jeg at det virker attraktivt at købe en demobil, da jeg
> sparer en masse penge, og da jeg har et princip om at jeg vil have en ny
bil
> hvert 3. år, burde det kun betyde at tabet på denne bil bliver lidt lavere
> end normalt, eller er der noget som jeg har overset ?

Næ, du kan sikkert gøre en endnu bedre handel (økonomi)
hvis du køber en tidligere udlejnings-/leasingbil. Men ikke
noget jég ville gøre (hård behandling)





Johnt (04-02-2005)
Kommentar
Fra : Johnt


Dato : 04-02-05 23:09


"Mogens" <nyhedsgrupperSL@ETjubii.dk> skrev i en meddelelse
news:cu0gcm$1v1g$1@news.cybercity.dk...
> "Johnt" <invalid@incalid.invalid> skrev i en meddelelse
> news:4203bfd6$0$297$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
>> Jeg overvejer at købe en demobil, men er lidt i tvivl om det er
> fornuftigt.
>> Bilen er 4 måneder gammel, så det er en 2004 model. Hvad betyder det ?
>
> Detaljen vedr. en totalskade, som en anden skribent nævner...
>
>> Den har kørt km 9.000. Det syntes jeg er meget for en demobil, men er det
>> vigtigt ?
>
> Selvfølgelig man vil vel helst slippe billigst muligt?
>
>> Jeg får 2 års reklamationsret med i købet, og sparer ca. kr. 55.000 i
>> forhold til en ny.
>> I øvrigt er bilen magen til den, jeg ville bestille, hvis jeg skulle have
> en
>> fabriksny.
>> Hvad er jeres erfaringer med køb af demobiler ?
>
> Bilerne lever livet hårdt og indkøres ikke jvf. instruktionsbogen.
>
> Men fortæl os helt priæcis hvilken bil (eksakte model) til hvilken
> pris (evt. byttepris). Så skal vi pille handlen fra hinanden eller
> give den det blå stempel !
>

Det er denne bil:
http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/showcar.asp?id=149000205&page=1

Men jeg kom til at tænke på at jeg sammenligner med listeprisen, er det ikke
noget med at typisk kan få lidt rabat på listeprisen ?

Hilsen
Johnt



Mogens (04-02-2005)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 04-02-05 22:56

"Johnt" <invalid@incalid.invalid> skrev i en meddelelse
news:4203ed96$0$299$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Det er denne bil:
> http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/showcar.asp?id=149000205&page=1

OK - noget skidt med "klistermærkerne" hen af siden, IMO !

> Men jeg kom til at tænke på at jeg sammenligner med listeprisen, er det
ikke
> noget med at typisk kan få lidt rabat på listeprisen ?

Jow, der er en markant rabat at hente.
Du må en tur rundt og høre, hvad en splinterny vil koste dig.

Du skriver ikke noget om indbytningsbil?






Johnt (04-02-2005)
Kommentar
Fra : Johnt


Dato : 04-02-05 23:47


"Mogens" <nyhedsgrupperSL@ETjubii.dk> skrev i en meddelelse
news:cu0r17$2a9d$1@news.cybercity.dk...
> "Johnt" <invalid@incalid.invalid> skrev i en meddelelse
> news:4203ed96$0$299$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
>> Det er denne bil:
>> http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/showcar.asp?id=149000205&page=1
>
> OK - noget skidt med "klistermærkerne" hen af siden, IMO !
>
>> Men jeg kom til at tænke på at jeg sammenligner med listeprisen, er det
> ikke
>> noget med at typisk kan få lidt rabat på listeprisen ?
>
> Jow, der er en markant rabat at hente.
> Du må en tur rundt og høre, hvad en splinterny vil koste dig.
>
> Du skriver ikke noget om indbytningsbil?
>
Peugeot 206 1,6cc, som jeg håber kan indbringe en nogenlunde pris.¨

Hilsen
Johnt



Mogens (05-02-2005)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 05-02-05 08:22

"Johnt" <invalid@incalid.invalid> skrev i en meddelelse
news:4203f677$0$293$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Peugeot 206 1,6cc, som jeg håber kan indbringe en nogenlunde pris.¨

Så kan du jo ikke isoleret se på, hvad den nye skal koste.
Det er bytteprisen, der tæller - ikke prisen på den nye.



Kim Kristensen (06-02-2005)
Kommentar
Fra : Kim Kristensen


Dato : 06-02-05 11:15


"Mogens" <nyhedsgrupperSL@ETjubii.dk> skrev i en meddelelse
news:cu1s7a$784$1@news.cybercity.dk...
> "Johnt" <invalid@incalid.invalid> skrev i en meddelelse
> news:4203f677$0$293$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> > Peugeot 206 1,6cc, som jeg håber kan indbringe en nogenlunde pris.¨
>
> Så kan du jo ikke isoleret se på, hvad den nye skal koste.
> Det er bytteprisen, der tæller - ikke prisen på den nye.
>
>
Ja det faktum glemmer folk ofte nå de taler gensalgsværdi, at høj
gensalgsværdi ikke nødvendigvis er lig med en lav byttepris.

Med venlig hilsen Kim



Ukendt (05-02-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 05-02-05 18:42

"Mogens" <nyhedsgrupperSL@ETjubii.dk> skrev i en meddelelse
news:cu0gcm$1v1g$1@news.cybercity.dk...
> "Johnt" <invalid@incalid.invalid> skrev i en meddelelse
> news:4203bfd6$0$297$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

>> fabriksny.
>> Hvad er jeres erfaringer med køb af demobiler ?
>
> Bilerne lever livet hårdt og indkøres ikke jvf. instruktionsbogen.

Hmmm, i instruktionsbogen til min Mazda 6 står der intet om en speciel
"indkørsel" af vognen - faktisk står der at der ingen specielle forhold er.

Lars B



Jørgen M. Rasmussen (06-02-2005)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 06-02-05 00:20


"Lars B. Jensen" <lars[at]Zulfo[dot]dk> skrev i en meddelelse
>
> Hmmm, i instruktionsbogen til min Mazda 6 står der intet om en speciel
> "indkørsel" af vognen - faktisk står der at der ingen specielle forhold
> er.
>
Det er muligt, men på de fleste andre markeder er udsk.frekvensen også
højere, og hvis bilen er blevet behandlet pænt i starten, læs tilkørt med
normal og rolig kørsel, vil det gavne den og din pengepung på sigt.



Robert Piil (06-02-2005)
Kommentar
Fra : Robert Piil


Dato : 06-02-05 00:47

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> Det er muligt, men på de fleste andre markeder er udsk.frekvensen også
> højere, og hvis bilen er blevet behandlet pænt i starten, læs tilkørt med
> normal og rolig kørsel, vil det gavne den og din pengepung på sigt.

Jeg tror ikke på at tilkørsel har den store effekt på moderne biler.
Tidligere har det typisk været et spørgsmål om tolerancer på bevægelige
dele, og tilkørslen skulle så gøre at delene blev slidt til - i forhold
til hinanden.

Der er dog en hvis sandsynlighed for at en person der tilkører sin bil,
generelt behandler den godt, og derfor ville man sikkert kunne se en
effekt ved en undersøgelse.

Hvad jeg derimod stadig tror har stor betydning er at man altid - i hele
bilens levetid, kører den roligt og fornuftigt indtil den er gennemvarm.

Det er sikkert også et større problem end tilkørsel ved demo/lånebiler.

--
Robert Piil
http://piil.org

Jørgen M. Rasmussen (06-02-2005)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 06-02-05 01:42


"Robert Piil" <piil@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg tror ikke på at tilkørsel har den store effekt på moderne biler.
> Tidligere har det typisk været et spørgsmål om tolerancer på bevægelige
> dele, og tilkørslen skulle så gøre at delene blev slidt til - i forhold
> til hinanden.
>
Det er rigtig at "behovet" er mindre end tidl., men det er der stadig. På en
hel "spritny" motor vil du ofte se et olieforbrug som tegn på at
stempelringene ikke har sat sig, det vil så falde,stabilisere sig som tegn
på de er "rystet" på plads. Mange bliver overrasket over deres helt nye bil
bruger olie, og nogen køre den endda tør :(.



Olesen (06-02-2005)
Kommentar
Fra : Olesen


Dato : 06-02-05 09:28


"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev i en meddelelse
news:42055439$0$175$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...


> Det er muligt, men på de fleste andre markeder er udsk.frekvensen også
> højere, og hvis bilen er blevet behandlet pænt i starten, læs tilkørt med
> normal og rolig kørsel, vil det gavne den og din pengepung på sigt.

Jeg tror faktisk ikke, en bil tar' skade af at få nogle tæsk.

Hvor tit har vi ikke hørt historier om ejere, hvis biler
aldrig blir' kørt pænt, og alligevel er ældgamle og har
kørt x antal kilometre ?

Så en ny vogn kan helt sikkert få et lige så langt
liv, selvom det er en demovogn, selvom fornemmelsen
af 'brugt' og 'svinekørt' bil måske ligger over den
et stykke efter man har erhvervet køretøjet...

Men kan der spares 50.000 er det klart at overveje..



Robert Piil (06-02-2005)
Kommentar
Fra : Robert Piil


Dato : 06-02-05 11:05

Olesen wrote:

> Jeg tror faktisk ikke, en bil tar' skade af at få nogle tæsk.
>
> Hvor tit har vi ikke hørt historier om ejere, hvis biler
> aldrig blir' kørt pænt, og alligevel er ældgamle og har
> kørt x antal kilometre ?

Det er altså et tyndt argument. Man hører også om folk der ryger 20-30
smøger om dagen og alligevel får et langt liv. Det er ikke det samme som
at det er ufarligt at ryge, nogle kan bare være heldige at slippe
afsted med det.

Man kan helt sikkert også finde eksempler på biler som er behandlet
pænt, og alligevel går i stykker, men heller ikke det ændrer på den
overordnede konklusion, at det til hver en tid må give mindst risko for
problemer at behandle sin bil pænt!

> Så en ny vogn kan helt sikkert få et lige så langt
> liv, selvom det er en demovogn, selvom fornemmelsen
> af 'brugt' og 'svinekørt' bil måske ligger over den
> et stykke efter man har erhvervet køretøjet...

> Men kan der spares 50.000 er det klart at overveje..

Personligt ville jeg aldrig gå efter besparelsen, mest af psykologiske
årsager. Bare det at jeg ved hvordan bilen er blevet behandlet i hele
dens levetid fremfor usikkerheden ved en demobil, gør besparelse for
lille efter min smag.

--
Robert Piil
http://piil.org

Ukendt (06-02-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 06-02-05 15:50

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev i en meddelelse
news:42055439$0$175$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Lars B. Jensen" <lars[at]Zulfo[dot]dk> skrev i en meddelelse
>>
>> Hmmm, i instruktionsbogen til min Mazda 6 står der intet om en speciel
>> "indkørsel" af vognen - faktisk står der at der ingen specielle forhold
>> er.
>>
> Det er muligt, men på de fleste andre markeder er udsk.frekvensen også
> højere, og hvis bilen er blevet behandlet pænt i starten,

Man kan godt behandle sin bil pænt, selv om den bliver kørt "friskt"....

> læs tilkørt med normal og rolig kørsel, vil det gavne den og din
> pengepung på sigt.

Hvad er "normal og rolig kørsel"?

Jeg skal lige sige, at jeg ikke kunne finde på at brænde den ud i 7000
omdrejninger, på kold motor.

Lars B



Jørgen M. Rasmussen (06-02-2005)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 06-02-05 18:27


"Lars B. Jensen" <lars[at]Zulfo[dot]dk> skrev i en meddelelse

>
> Hvad er "normal og rolig kørsel"?
>
Ingen høje omdrejninger, ingen "bundgas", "sejtræk", hårdt arb. ved lave-
især med kold motor. Bestræbe sig på at holde den midt i "feltet", så har
motor og gearkasse det bedst :)).



Ukendt (06-02-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 06-02-05 18:58

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev i en meddelelse
news:42065305$0$165$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Lars B. Jensen" <lars[at]Zulfo[dot]dk> skrev i en meddelelse
>
>>
>> Hvad er "normal og rolig kørsel"?
>>
> Ingen høje omdrejninger, ingen "bundgas", "sejtræk", hårdt arb. ved lave-
> især med kold motor. Bestræbe sig på at holde den midt i "feltet", så har
> motor og gearkasse det bedst :)).

Jeg er næsten med - men min får altså omdrejninger, når motoren er varm -
ikke at den bliver kørt helt ud, men jeg holder den ikke konstant under 4000
omdrejninger f.eks. - det er livet for kort til

Lars B



Jørgen M. Rasmussen (06-02-2005)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 06-02-05 19:33


"Lars B. Jensen" <lars[at]Zulfo[dot]dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er næsten med - men min får altså omdrejninger, når motoren er varm -

Det er også OK., men for en helt ny motor er det altså ikke smart, man bør
lige "klappe hesten"- tage det lidt afslappet de først 5-10 kKm... . Det
tilkørings-show, m. aldrig over xxxx omdr. til yyyy km. i flere intervaller
man havde i gl. dage , er passé. Men selv om det påstås unødvendigt, er lidt
forsigtig kørsel i starten stadig en god ting- det er kun i teorien det er
unødvendigt. Og HUSK at checke olie, en ny motor kan godt bruge en del de
første 2-3 kKm.!!!.



Ukendt (06-02-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 06-02-05 23:53

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev i en meddelelse
news:42066293$0$183$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Lars B. Jensen" <lars[at]Zulfo[dot]dk> skrev i en meddelelse
>
>> Jeg er næsten med - men min får altså omdrejninger, når motoren er
>> varm -
>
> Det er også OK., men for en helt ny motor er det altså ikke smart, man bør
> lige "klappe hesten"- tage det lidt afslappet de først 5-10 kKm... . Det
> tilkørings-show, m. aldrig over xxxx omdr. til yyyy km. i flere
> intervaller man havde i gl. dage , er passé. Men selv om det påstås
> unødvendigt, er lidt forsigtig kørsel i starten stadig en god ting- det er
> kun i teorien det er unødvendigt. Og HUSK at checke olie, en ny motor kan
> godt bruge en del de første 2-3 kKm.!!!.

Nu fandt jeg lige punktet i min instruktionsbog:

"Det er ikke nødvendig med nogen speciel tilkørsel, men ved at følge
nogle simple forholdsregler de første 1.000 Km, kan man forbedre
bilens fremtidige ydelse og økonomi, samt forlænge dens
levetid.

- Pres ikke motoren til for højt omdrejningstal

- Kør ikke med samme hastighed over lange stærkninger, hverken
med høj eller lav hastighed

- Kør ikke med fuld gas eller høje omdrejningstal i længere tid

- Undgå unødvendige hårde opbremsninger

- Undgå at starte med speederen i bund

- Kør ikke med anhænger"

Slut...

Jeg har faktisk overholdt alle punkter. Jo, motoren er et par gange blevet
"presset" op i omdrejninger, f.eks.
ved kørsel på motorvej, da jeg ikke gider overhale med +10 km/t i forhold
til den jeg overhaler, men ellers
passer det meget fint.

Lars B



Casper Bang (07-02-2005)
Kommentar
Fra : Casper Bang


Dato : 07-02-05 15:50

> - Kør ikke med samme hastighed over lange stærkninger, hverken
> med høj eller lav hastighed

Hvad kan dét skade?



Folmer Rasmussen (07-02-2005)
Kommentar
Fra : Folmer Rasmussen


Dato : 07-02-05 17:19

On Mon, 7 Feb 2005 15:49:33 +0100, "Casper Bang"
<webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> wrote:

>> - Kør ikke med samme hastighed over lange stærkninger, hverken
>> med høj eller lav hastighed
>
>Hvad kan dét skade?

>--

Det har også undret mig.

Det har stået i instrukstionsbogen til mine 4 seneste biler.

Der kommer nok en fornuftig forklaring liiiige om lidt.

Venlig hilsen
Folmer


BJ (07-02-2005)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 07-02-05 18:13


"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i en meddelelse
news:835f01hmtb0d423leinbdah1n2qmblpaph@4ax.com...

KLIP

>>> - Kør ikke med samme hastighed over lange stærkninger, hverken
>>> med høj eller lav hastighed
>>
>>Hvad kan dét skade?
>
>>--
>
> Det har også undret mig.
>
> Det har stået i instrukstionsbogen til mine 4 seneste biler.
>
> Der kommer nok en fornuftig forklaring liiiige om lidt.

Hvorfor skal man så partout have en cruise control.

Jeg har kørt hundreder af kilometer med samme konstante hastighed.

--
Bjørn J.



alexbo (07-02-2005)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 07-02-05 17:47


"Casper Bang" skrev

> > - Kør ikke med samme hastighed over lange stærkninger, hverken
> > med høj eller lav hastighed

> Hvad kan dét skade?

Det påstås at hvis motoren i starten af sit liv, får en konstant påvirkning
af de samme vibrationer, vil den få en svaghed for disse, og til sidst
revne.

Jeg kan høre radio hele dagen uden problemer, men hvis de spiller den samme
melodi hele tiden, så tror jeg også jeg går op i limningen.

mvh
Alex Christensen




BJ (07-02-2005)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 07-02-05 18:09


"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
news:cu868s$tfa$2@news.cybercity.dk...

KLIP

> Jeg kan høre radio hele dagen uden problemer, men hvis de spiller den
> samme
> melodi hele tiden, så tror jeg også jeg går op i limningen.

Det kan måske kaldes en slags memory-effekt som jeg ikke viste motorer også
har.

Nu ved jeg, hvorfor min tomatgearkasse er gået i "limningen".

--
Bjørn J.



alexbo (07-02-2005)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 07-02-05 18:29


"BJ" skrev

> Det kan måske kaldes en slags memory-effekt som jeg ikke viste motorer
også
> har.

Metaltræthed kender man jo godt, men om motorer er specielt sarte som nye
ved jeg ikke, det kan være rigtigt, det kan også bare være en passus som en
gang er skrevet, og så fortsætter den uden nogen sætter spørgmålstegn ved
gyldigheden.

mvh
Alex Christensen



BJ (07-02-2005)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 07-02-05 18:47


"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
news:cu899m$11d0$1@news.cybercity.dk...

KLIP

> Metaltræthed kender man jo godt,

Det har du ret i, dog i en lidt anden sammenhæng og vel ikke i noget, der er
direkte gummiophængt..?

> men om motorer er specielt sarte som nye
> ved jeg ikke, det kan være rigtigt, det kan også bare være en passus som
> en
> gang er skrevet, og så fortsætter den uden nogen sætter spørgmålstegn ved
> gyldigheden.

Det kunne være morsomt at spørge én af omtalte bilfabrikanters importører om
den direkte mening med denne passus.

Det står ikke i min instruktionsbog, dog står der, jeg skal undgå at
sejtrække (hvilket er umuligt med tomatgearkassen i "D").

--
Bjørn J.



Ukendt (07-02-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 07-02-05 19:04

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev i en meddelelse
news:4207a99d$0$178$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
> news:cu899m$11d0$1@news.cybercity.dk...
>
> KLIP


> Det kunne være morsomt at spørge én af omtalte bilfabrikanters importører
> om den direkte mening med denne passus.

Jeg skal gerne prøve at kontakte forhandleren i morgen, og høre hvad pokker
lige netop den passus går ud på - og få deres bud på den, eller bede dem
ringe til importøren, og få deres bud :)

Kan jo bare sige "Ved I hvad - jeg tør ikke bruge min fartpilot på grund af
xxx pasus...."

> --
> Bjørn J.

Lars B
Lars B



BJ (07-02-2005)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 07-02-05 19:20


"Lars B. Jensen" <lars[snabela]zulfo[dot]dk> skrev i en meddelelse
news:4207ad7d$0$631$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

KLIP

> Kan jo bare sige "Ved I hvad - jeg tør ikke bruge min fartpilot på grund
> af xxx pasus...."

Det turde da være et klart og berettiget spørgsmål.

--
Bjørn J.



Preben Riis Sørensen (07-02-2005)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 07-02-05 19:09


"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
news:cu899m$11d0$1@news.cybercity.dk...
>
> "BJ" skrev
>
> > Det kan måske kaldes en slags memory-effekt som jeg ikke viste motorer
> også
> > har.
>
> Metaltræthed kender man jo godt, men om motorer er specielt sarte som nye
> ved jeg ikke, det kan være rigtigt, det kan også bare være en passus som
en
> gang er skrevet, og så fortsætter den uden nogen sætter spørgmålstegn ved
> gyldigheden.

Jeg tror ikke det er ordflom. Lad os sige at en bestemt vibration bevirker,
at et plejlstangsleje får tryk på to steder. De flytter sig så måske ved et
andet vibrationsmønster, og man undgår at der danner sig en tendens til at
der opstår et selvforstærkende slid. Ala bremseskiver der kan komme til at
slides ujævnt, hvis man altid bremser på den samme måde.(kan naturligvis
skyldes andet).
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




BJ (07-02-2005)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 07-02-05 19:30


"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:4207aea2$0$48686$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

KLIP

> Jeg tror ikke det er ordflom. Lad os sige at en bestemt vibration
> bevirker,
> at et plejlstangsleje får tryk på to steder. De flytter sig så måske ved
> et
> andet vibrationsmønster, og man undgår at der danner sig en tendens til at
> der opstår et selvforstærkende slid. Ala bremseskiver der kan komme til at
> slides ujævnt, hvis man altid bremser på den samme måde.(kan naturligvis
> skyldes andet).

Det lyder flot.

Er det det, der får drejebænke, fræsere, shapere osv. osv. til at bryde
sammen i tide og utide..?

--
Bjørn J.



Jørgen M. Rasmussen (07-02-2005)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 07-02-05 19:03


"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev i en meddelelse
>
> Nu ved jeg, hvorfor min tomatgearkasse er gået i "limningen".
>
Det er det som kaldes "metaltræthed" el. "trætheds-brud", metal bliver
"mørt","skrøbeligt" af de samme påvirkninger igen&igen. Jeg har nu aldrig
læst det der i en i.bog.



BJ (07-02-2005)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 07-02-05 19:24


"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev i en meddelelse
news:4207ad01$0$173$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

KLIP

> Det er det som kaldes "metaltræthed" el. "trætheds-brud", metal bliver
> "mørt","skrøbeligt" af de samme påvirkninger igen&igen. Jeg har nu aldrig
> læst det der i en i.bog.

Jeg har aldrig hørt om metaltræthed eller træthedsbrug i en
hydraulikcylinders indre.

Jeg har derimod hørt om slitage.

--
Bjørn J.



Ukendt (07-02-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 07-02-05 19:45


"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev i en meddelelse
news:4207b224$0$170$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev i en meddelelse
> news:4207ad01$0$173$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> KLIP
>
>> Det er det som kaldes "metaltræthed" el. "trætheds-brud", metal bliver
>> "mørt","skrøbeligt" af de samme påvirkninger igen&igen. Jeg har nu aldrig
>> læst det der i en i.bog.
>
> Jeg har aldrig hørt om metaltræthed eller træthedsbrug i en
> hydraulikcylinders indre.

Nu står samfundet jo heller ikke stille.....du er nød til at følge med
udviklingen

--
Tom



BJ (07-02-2005)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 07-02-05 19:47


"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:4207b72b$0$163$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

KLIP

>>> Det er det som kaldes "metaltræthed" el. "trætheds-brud", metal bliver
>>> "mørt","skrøbeligt" af de samme påvirkninger igen&igen. Jeg har nu
>>> aldrig læst det der i en i.bog.
>>
>> Jeg har aldrig hørt om metaltræthed eller træthedsbrug i en
>> hydraulikcylinders indre.
>
> Nu står samfundet jo heller ikke stille.....du er nød til at følge med
> udviklingen

Helt sikkert og hydraulikcylindre er garanteret ikke, hvad de har været..

--
Bjørn J.



BJ (07-02-2005)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 07-02-05 20:15


"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev i en meddelelse
news:4207b7bf$0$171$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

KLIP

>>>> Det er det som kaldes "metaltræthed" el. "trætheds-brud", metal bliver
>>>> "mørt","skrøbeligt" af de samme påvirkninger igen&igen. Jeg har nu
>>>> aldrig læst det der i en i.bog.
>>>
>>> Jeg har aldrig hørt om metaltræthed eller træthedsbrug i en
>>> hydraulikcylinders indre.
>>
>> Nu står samfundet jo heller ikke stille.....du er nød til at følge med
>> udviklingen
>
> Helt sikkert og hydraulikcylindre er garanteret ikke, hvad de har
> været..

Du burde lige have et eksempel på hydraulikken i en tomatgearkasse.

Her er ét:
http://static.howstuffworks.com/gif/automatic-transmission-pistons.jpg

--
Bjørn J.



Jørgen M. Rasmussen (07-02-2005)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 07-02-05 21:56


"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har aldrig hørt om metaltræthed eller træthedsbrug i en
> hydraulikcylinders indre.
>
> Jeg har derimod hørt om slitage.
>
Nu er der jo andet end cylindre i en motor, fx. div aksler, og det kan
teoretisk tænkes at de kan blive svækket ved sådan en belastning fra straks
fra "start". Men indtil jeg høre andet fra pålidelig kilde, tror jeg netop
det er overkill, bare man holder sig fra andre overbelastninger.



Thunderbird [7100] (14-02-2005)
Kommentar
Fra : Thunderbird [7100]


Dato : 14-02-05 18:08

On Sun, 6 Feb 2005 23:52:54 +0100, "Lars B. Jensen"
<lars[at]Zulfo[dot]dk> wrote:

>Nu fandt jeg lige punktet i min instruktionsbog:
>- Undgå at starte med speederen i bund

Hevm pokker gør da også sådan noget.
--
Mvh
Flemming Jacobsen

Brian (14-02-2005)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 14-02-05 19:15

Hejsa!

Thunderbird [7100] tog fat i nøglebrættet, og skrev:

>> Nu fandt jeg lige punktet i min instruktionsbog:
>> - Undgå at starte med speederen i bund
>
> Hevm pokker gør da også sådan noget.

Folk der er vant til ældre biler.....

/Brian



Henning (14-02-2005)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 14-02-05 19:25


>>Nu fandt jeg lige punktet i min instruktionsbog:
>>- Undgå at starte med speederen i bund
>
>Hevm pokker gør da også sådan noget.

Hm, det var den eneste måde jeg kunne starte min Mazda på, efter den
var kørt tør... Efter jeg selv forgæves havde forsøgt med pumpen osv.
fortalte den flinke Dansk Autohjælp-mand mig dette "trick" - og bilen
startede med det samme... Om det var fordi det var diesel kan jeg ikke
svare på...




Henning
hsb@(fjernes)image.dk

alexbo (04-02-2005)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 04-02-05 19:51


"Johnt" skrev

> Jeg overvejer at købe en demobil, men er lidt i tvivl om det er
fornuftigt.

Det lyder som et godt køb, der er selvfølgelig et men, de km. den har kørt,
kan have været kørt hårdt, der er nogen der ingen hæmninger har, når de
kører i andres biler.
Desuden skal du være opmærksom på et forsikringsforhold.

En ny bil er nyværdiforsikret det første år, det betyder at hvis den bliver
totalskadet eller væk, så får ejeren en nyværdierstatning, så han kan købe
en ny uanset prisstigninger.

En demobil er brugt, og uden nyværdiforsikring, det kan nemt give en forskel
på den forkerte side af 50.000 kr.
Den skadede/stjålne bil bliver værdisat 20-30.000 under købspris, og den nye
er steget 20-30.000 kr.

mvh
Alex Christensen





Deaster (04-02-2005)
Kommentar
Fra : Deaster


Dato : 04-02-05 20:12

Johnt wrote:

> Hej,
>
> Jeg overvejer at købe en demobil, men er lidt i tvivl om det er
> fornuftigt.
>
> Bilen er 4 måneder gammel, så det er en 2004 model. Hvad betyder det ?
>
> Den har kørt km 9.000. Det syntes jeg er meget for en demobil, men er
> det vigtigt ?
>

MJaa, demobiler bliver kørt temmeligt hårdt, og hvis de har fået mange
tæv alle 9000km, kan det godt nedsætte motorens holdbarhed.

> Jeg får 2 års reklamationsret med i købet,

Ja selvfølgelig gør du det, det er et lovkrav. Havde været bedre hvis
du fik en garanti af en slags.

> og sparer ca. kr. 55.000 i
> forhold til en ny.
>
> I øvrigt er bilen magen til den, jeg ville bestille, hvis jeg skulle
> have en fabriksny.
>
> Hvad er jeres erfaringer med køb af demobiler ?

Hvilken bil drjer det sig om ?


--
Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"

Preben Riis Sørensen (04-02-2005)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 04-02-05 21:44


"Johnt" <invalid@incalid.invalid> skrev i en meddelelse
news:4203bfd6$0$297$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hej,
>
> Jeg overvejer at købe en demobil, men er lidt i tvivl om det er
fornuftigt.
>
> Bilen er 4 måneder gammel, så det er en 2004 model. Hvad betyder det ?
>
> Den har kørt km 9.000. Det syntes jeg er meget for en demobil, men er det
> vigtigt ?
>
> Jeg får 2 års reklamationsret med i købet, og sparer ca. kr. 55.000 i
> forhold til en ny.
>
> I øvrigt er bilen magen til den, jeg ville bestille, hvis jeg skulle have
en
> fabriksny.
>
> Hvad er jeres erfaringer med køb af demobiler ?
>
> Umiddelbart syntes jeg at det virker attraktivt at købe en demobil, da jeg
> sparer en masse penge, og da jeg har et princip om at jeg vil have en ny
bil
> hvert 3. år, burde det kun betyde at tabet på denne bil bliver lidt lavere
> end normalt, eller er der noget som jeg har overset ?

Tæsk hver dag fra dag et, uden tilkøring. Børste geartænder flere gange
dagligt, og anden form for mishandling. Jeg ville forlange en totalgaranti.
Ved ikke hvor man står når den skal sælges. Jeg ville tro det kunne være en
ulempe på flere måder.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Christian (04-02-2005)
Kommentar
Fra : Christian


Dato : 04-02-05 22:57



> Tæsk hver dag fra dag et, uden tilkøring. Børste geartænder flere gange
> dagligt, og anden form for mishandling. Jeg ville forlange en
> totalgaranti.
> Ved ikke hvor man står når den skal sælges. Jeg ville tro det kunne være
> en
> ulempe på flere måder.

hvorfor er der så købere til Mercedes taxaer?,-de har fået dulki kørsel hele
deres liv 24 timer i døgnet...





ThomasT (04-02-2005)
Kommentar
Fra : ThomasT


Dato : 04-02-05 23:25

De har trods alt været varme hele døgnet, ikke en masse småture.

ThomasT



Neser (05-02-2005)
Kommentar
Fra : Neser


Dato : 05-02-05 01:48

> De har trods alt været varme hele døgnet, ikke en masse småture.
>
Nej, og de har nok heller ikke fået "børstet tænder" ;) :P

- Neser



Ukendt (05-02-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 05-02-05 00:18


"Johnt" <invalid@incalid.invalid> skrev i en meddelelse
news:4203bfd6$0$297$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hej,
>
> Jeg overvejer at købe en demobil, men er lidt i tvivl om det er
> fornuftigt.
>
> Bilen er 4 måneder gammel, så det er en 2004 model. Hvad betyder det ?
>
> Den har kørt km 9.000. Det syntes jeg er meget for en demobil, men er det
> vigtigt ?
>
> Jeg får 2 års reklamationsret med i købet, og sparer ca. kr. 55.000 i
> forhold til en ny.

Jeg tror jeg ville købe den

--
Tom



Basil (05-02-2005)
Kommentar
Fra : Basil


Dato : 05-02-05 11:28

Johnt wrote:
> Hej,
>
> Jeg overvejer at købe en demobil, men er lidt i tvivl om det er
fornuftigt.
>
> Bilen er 4 måneder gammel, så det er en 2004 model. Hvad betyder det ?
>
> Den har kørt km 9.000. Det syntes jeg er meget for en demobil, men er det
> vigtigt ?
>
> Jeg får 2 års reklamationsret med i købet, og sparer ca. kr. 55.000 i
> forhold til en ny.
>
> I øvrigt er bilen magen til den, jeg ville bestille, hvis jeg skulle have
en
> fabriksny.
>
> Hvad er jeres erfaringer med køb af demobiler ?
>
> Umiddelbart syntes jeg at det virker attraktivt at købe en demobil, da jeg
> sparer en masse penge, og da jeg har et princip om at jeg vil have en ny
bil
> hvert 3. år, burde det kun betyde at tabet på denne bil bliver lidt lavere
> end normalt, eller er der noget som jeg har overset ?
>
> Hilsen
> Johnt

Min brormand har nu hans 3. demobil.
De to første var Toyota'er, hans nuværende er en Suzuki Grand Vitara.
Han har altid fået en masse ekstra udstyr med, og selve bilen har været
billigere i indkøb end tilsvarende nye model uden udstyr.
Han har altid været tilfreds med de handler han har gjort, og har ikke haft
nogen ekstra problemer med bilerne (de er jo også Japanske, så de holder
evigt ).
Kai



C. Caspersen (05-02-2005)
Kommentar
Fra : C. Caspersen


Dato : 05-02-05 19:23

"Johnt" <invalid@incalid.invalid> skrev i en meddelelse
news:4203bfd6$0$297$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Den har kørt km 9.000. Det syntes jeg er meget for en demobil, men er det
> vigtigt ?

Demobiler og også sælgerbiler, lånebiler etc, så 9000 km bliver det hurtigt
til.

> Hvad er jeres erfaringer med køb af demobiler ?

Har selv købt - der er ingen forskel på "alm. brugt" og demo.

> Umiddelbart syntes jeg at det virker attraktivt at købe en demobil, da jeg
> sparer en masse penge, og da jeg har et princip om at jeg vil have en ny
bil
> hvert 3. år, burde det kun betyde at tabet på denne bil bliver lidt lavere
> end normalt, eller er der noget som jeg har overset ?

Køb den. Du har de samme rettigheder og sparer en masse penge.

/Caspersen



Deaster (05-02-2005)
Kommentar
Fra : Deaster


Dato : 05-02-05 19:39

C. Caspersen wrote:

> "Johnt" <invalid@incalid.invalid> skrev i en meddelelse
> news:4203bfd6$0$297$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> > Den har kørt km 9.000. Det syntes jeg er meget for en demobil, men
> > er det vigtigt ?
>
> Demobiler og også sælgerbiler, lånebiler etc, så 9000 km bliver det
> hurtigt til.
>
> > Hvad er jeres erfaringer med køb af demobiler ?
>
> Har selv købt - der er ingen forskel på "alm. brugt" og demo.

Så kører du eddermaneme råddent til dagligt.


--
Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"

C. Caspersen (05-02-2005)
Kommentar
Fra : C. Caspersen


Dato : 05-02-05 23:33

"Deaster" <nospam@deaster.dk> skrev i en meddelelse
news:420512de$0$171$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Så kører du eddermaneme råddent til dagligt.

Tal for dig selv. Men med den holdning kan jeg regne ud, at du fra tid til
anden låner en bil hos en forhandler og gennemtæsker den inden du leverer
den tilbage ?

Jeg kan godt afprøve en bil uden at ødelægge den. Min omgangskreds kan også.
Demobiler er også lånebiler, som bliver lånt ud til Hr. og Fru Danmark, når
deres bil er på værksted. Vi er nogle, som ikke konsekvent skal køre råddent
(drop hellig-kommentarerne).

Demo-bil er ikke = smadderkasse. Og som man læser i tråden; Det er ikke
længere nødvendigt at tage forholdsregler ved køb af ny bil (tilkørsel)

/Caspersen



Deaster (06-02-2005)
Kommentar
Fra : Deaster


Dato : 06-02-05 10:07

C. Caspersen wrote:

> "Deaster" <nospam@deaster.dk> skrev i en meddelelse
> news:420512de$0$171$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> > Så kører du eddermaneme råddent til dagligt.
>
> Tal for dig selv.

Gerne, hvis du så gør det samme.

> Men med den holdning kan jeg regne ud, at du fra
> tid til anden låner en bil hos en forhandler og gennemtæsker den
> inden du leverer den tilbage ?

Nope, men jeg kører bilen anderledes når jeg på ca. 20-30 min. skal
prøve om bilen er noget for mig/den som skal købe den. Og det er ikke
altid den bliver rigtig gennemvarm som normalt tager en 20 min. tid før
den får lidt at leve af.


>
> Jeg kan godt afprøve en bil uden at ødelægge den.

Ditto.

> Min omgangskreds kan også.
> Demobiler er også lånebiler, som bliver lånt ud til Hr. og
> Fru Danmark, når deres bil er på værksted. Vi er nogle, som ikke
> konsekvent skal køre råddent (drop hellig-kommentarerne).

Jep.

>
> Demo-bil er ikke = smadderkasse. Og som man læser i tråden; Det er
> ikke længere nødvendigt at tage forholdsregler ved køb af ny bil
> (tilkørsel)

Det er vi helt enige om, men vi er vel også enige om at det eks. ikke
er så sundt at trække omdrejninger om til det røde felt når bilen er
eks. er iskold ? Især hvis bilen har kørt 9000 km, og man i gennemsnit
kører 50 km pr. demotur.


--
Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177517
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408634
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste