Så er den da *helt* gal med 'rollaen....
Fra : Christensen

Dato : 04-02-05 07:43

Hej NG

Jeg er sq ved at være træt af gamle biler - og den opmærksomme læser vil
være klar over at jeg da også shopper efter en 320d Touring '02 - men det
skulle først være til efteråret...

Men - nu er den gamle Corolla 1,6 DX (4A motor) fra '86 begyndt at skabe
sig. Da konen kørte hjem fra arbejde i går begynder bilen pludselig at larme
fra motoren. Jeg har selv kørt en tur i bilen nu, og ganske rigtigt - det
lyder faktisk som en ret alvorlig tændingsbanken (det har vi prøvet da vi
kom til at fylde 92 på for år tilbage) - nærmest en højlydt metallisk
raslen/kliren.

Det kommer under belastning og det lyder altså rigtigt skidt. Bilen starter
også mærkeligt....det er ligesom den kører hurtigere rundt, men i ryk?

Min umiddelbare indtryk er at den heller ikke trækker som den skal...men man
tør jo næsten ikke trykke på speederen med det spetakel ude foran

Jeg har læst på nettet, at en sådan raslen også kan være vandpumpen, der er
røget, men der kommer masser af varmt vand ud i køleren, så det kan vel ikke
være det?

Jeg tror (og jeg aner intet)

1)
Der er et eller andet galt med tændingssystemet? Strømfordeleren?

2)
Tandremmen er skredet en tand eller to så timingen i motoren er af helvede
til (er det overhovedet en mulighed?) Bilen har kørt 265.000 km, og
tandremmen er skiftet i 97 ved 150k så den trænger til udskiftning.

Er der nogen herinde, der har en godt bud på hvad der er galt?

Tak for jeres opmærksomhed

/f christensen

Fra : Michael

Dato : 04-02-05 10:43

"Christensen" <ikke_nikke@nej.dk> wrote in message
> [...]
> tandremmen er skiftet i 97 ved 150k så den trænger til udskiftning.
>
> Er der nogen herinde, der har en godt bud på hvad der er galt?

kan også være et enkelt tændrør der er stået af.

mvh

Michael

Fra : Olesen

Dato : 04-02-05 18:07

"Michael" <michaeljensen@musling.dk> skrev i en meddelelse

> kan også være et enkelt tændrør der er stået af.

Så burde den lyde "floffende" i motorgangen
men ellers lyde normal uden klirren a' la' tændingsbanken.

Fra : Christensen

Dato : 04-02-05 19:12

> Så burde den lyde "floffende" i motorgangen
> men ellers lyde normal uden klirren a' la' tændingsbanken.

Jeg er ikke sikker på hvad "floffende" er - men den lyder ikke som om den
går på 3 cylindre, hvis det er det du mener. Den klirer/rasler/snoker på en
metallisk facon - som tændingsbanken på steorider.

/ f christensen