Købe ny bil i Polen?
Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 03-02-05 23:38

Hvorfor skulle jeg ikke købe en KIA Picanto 1,1 i Polen?

I sommeren 2004 blev der nemlig ved Landsskatteretten nemlig truffet en
afgørelse, som gør at man kan købe en NY bil i udlandet og ved import betale
danske afgifter efter den faktiske indkøbspris og ikke efter danske
standardpriser. (Afgørelsen gælder ikke brugte biler) Læs citat/linket
nederst.

Pris i Danmark: 115.000 kr

Pris i Polen: 66200 kr (med danske afgifter betalt 71115,52 kr!)

Du læste rigtigt, 71115,52 kr er ikke noget som skal lægges til, det er alt
inklusive!

Afgiftsberegningerne ser således ud for den polsk indkøbte Picanto:

(62.700 kr x 1,0346) 64.869,42 kr + (3.500 x 1,7846) 6246,10 kr = 71115,52
kr

Afgiftssatser februar 2005

http://erhverv.toldskat.dk/stapri/stapri.asp

Det vil sige jeg kan spare 43884,48 kr ved at købe den i Polen, altså en
besparelse på omkring 38 %!

Giv mig en god grund til IKKE at købe den i Polen alligevel? Garantien
gælder vel i alle EU-landene?

Der er mange andre biler som der kan spares penge på ved at købe dem i
Polen, f.eks. en Fiat Doblo 1.6 16v Family til 190.000 kr i Danmark ville
koste 155.000 kr (inkl. danske afgifter) i Polen.

Udpluk fra Told & Skat

"Der skal ved import af biler til Danmark betales registreringsafgift. Det
gælder både ved indførsel af nye og brugte biler.

Som udgangspunkt beregnes registreringsafgiften af fabriksnye biler på
baggrund af standardpriser. I en ny afgørelse har Landsskatteretten
imidlertid fastslået, at registreringsafgiften kan beregnes på baggrund af
den faktiske købspris.

Landsskatterettens afgørelse finder kun anvendelse ved import af nye biler.
For brugte biler fastsættes registreringsafgiften fortsat ved vurdering."

www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=210237&vID=0&search=import¤bil

Mvh

Emil

Fra : alexbo

Dato : 04-02-05 00:03

"Emil Jensen skrev

>Hvorfor skulle jeg ikke købe en KIA Picanto 1,1 i Polen?

Fordi det er dyrere end at købe den herhjemme.

> Du læste rigtigt, 71115,52 kr er ikke noget som skal lægges til, det er
alt inklusive!

Du læste forkert, afgiftbeløbet skal lægges til, du skal både betale bilen
og afgiften.
Når afgiften er 103 % bliver bilens samlede pris mere end fordoblet.

mvh
Alex Christensen

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 04-02-05 00:14

> Du læste forkert, afgiftbeløbet skal lægges til, du skal både betale bilen
> og afgiften.
> Når afgiften er 103 % bliver bilens samlede pris mere end fordoblet.

Øv...
Læste ellers en artikel i et eller andet blad (tror det var "Penge &
Økonomi"?), hvor man kunne købe en Fiat Punto i Polen med 28% besparelse...
Øv, må lige finde ud af det...

Mvh

Emil

Fra : Towli

Dato : 04-02-05 07:29

....Og således sparede Emil en go' slat penge takket være denne kompetente
n.g. / Alexbo.

Så gir' han nok en lille en :)

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 04-02-05 09:03

> ...Og således sparede Emil en go' slat penge takket være denne kompetente
> n.g. / Alexbo.

Ja, godt jeg ikke fes ned til Polen og købte en bil! (rødme) :-/

> Så gir' han nok en lille en :)

Hehe, hvordan gi'r man en lille en virtuelt

Mvh

Emil

Fra : Lars Frandsen

Dato : 04-02-05 09:21

"Emil Jensen [2100]" <lime@jensen73.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, godt jeg ikke fes ned til Polen og købte en bil! (rødme) :-/

> Hehe, hvordan gi'r man en lille en virtuelt

Jeg tror da gerne, gruppen kommer forbi Østerbro til en lille en
--
Mvh.
Lars Frandsen, Bramming

Fra : Martin Thillerup

Dato : 04-02-05 09:51

"Emil Jensen [2100]" <lime@jensen73.dk> wrote in message
> [...]
> Læste ellers en artikel i et eller andet blad (tror det var "Penge &
> Økonomi"?), hvor man kunne købe en Fiat Punto i Polen med 28%

Rabatten på DR havde et indslag om dette sidste år, og ifølge dem var der
penge at spare.

Se mere her: http://dr.dk/rabatten/arkiv/2004/december/22_bil_udland.htm

mvh. Martin

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 04-02-05 10:14

Emil Jensen [2100] wrote:
> Hvorfor skulle jeg ikke købe en KIA Picanto 1,1 i Polen?

Evt. fordi du allerede har en '98 Citroen Xantia 2.0i 16v Automatic?

Mvh.

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 04-02-05 17:53

> Evt. fordi du allerede har en '98 Citroen Xantia 2.0i 16v Automatic?

Hold da op, hvor er I skrappe til at finde ud af hvor jeg bor, og hvad jeg
kører i.
Rart at ens medskribenter følger så godt med i NG'en

Mvh

Emil

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 04-02-05 23:10

Emil Jensen [2100] wrote:

> Hold da op, hvor er I skrappe til at finde ud af hvor jeg bor, og hvad jeg
> kører i.
> Rart at ens medskribenter følger så godt med i NG'en

Tja, din bopæl giver jo lidt sig selv. Og når man nu selv kører i
Xantia, så husker man jo lige hvem der deler samme glæder og sorger :)

Mvh.

Fra : Ukendt

Dato : 05-02-05 00:09

> Giv mig en god grund til IKKE at købe den i Polen alligevel? Garantien
> gælder vel i alle EU-landene?

Du taler vel ikke polsk som undertegnede
Polen er ikke danmark og hvis du ikke passer på, så bliver du "tørret" som
du ikke i din vildeste fantasi kan forestille dig. Folk i Polen er vokset op
med at svindle og snyde.....især over for folk som har mange penge.
Du bør som minimum sikre dig ved at tage en uvildig polak med til handlen,
så er der da en mulighed for at du ikke bliver snydt.
Ikke for at male fanden på vægen, men tro mig i det land kan du ikke handle
på tillid men skal bero det på skepsis, forsigtighed, og stor viden.

Og hvis du tror at man bare triller en bil ud af polen uden en "#¤%"# masse
papirarbejde, så vil jeg blive meget overrasket. Ting tager sin tid i Polen
og ofte er det LAAAAAAaang tid. Skal det gå hurtigt, så skal du stikke penge
under bordet og fare rundt fra herodes til pilatus før du får alt papirkram
på plads.
Igen Polen er ikke som Danmark

Men lad os da høre hvis du handler der alligevel

--
Tom

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 05-02-05 00:24

> [...]
> stikke penge under bordet og fare rundt fra herodes til pilatus før du får

Gælder det mon stadigvæk nu hvor Polen er med i EU ?

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 05-02-05 00:33

> Gælder det mon stadigvæk nu hvor Polen er med i EU ?

sansynligvis.....
har ikke selv prøvet at importere bil fra polen

Men de kan være storslemme med alle de stempler og dokumenter de vil have

--
Tom

Fra : LD

Dato : 05-02-05 01:00

Nu er det andet indlæg ikke dukket op hos TDC endnu, så jeg
svarer lige på Toms indlæg.

Det man skal forstå er at papirarbejdet som sådan ikke har noget
med EU at gøre, men simpelthen er fordi der bliver stjålet så
mange biler. Derfor skal der stadigt bruges dokumenter, stempler
og fuldmagter til alt.

Fra : LD

Dato : 05-02-05 00:57

> [...]
> du ikke i din vildeste fantasi kan forestille dig. Folk i Polen er vokset
> op med at svindle og snyde.....især over for folk som har mange penge.

Som polak og til dagligt arbejdende med bilforsikringer ærgrer det mig lidt
at
du skriver ovenstående. Selvfølgelig for at illustrere en pointe, men
alligevel.
Svindel og snyd indgår ikke i folkeskoleuddannelsen i Polen...

> Du bør som minimum sikre dig ved at tage en uvildig polak med til handlen,
> så er der da en mulighed for at du ikke bliver snydt.

I worst case scenario, ja.

> [...]
> stikke penge under bordet og fare rundt fra herodes til pilatus før du får

Jeg kan desværre ikke være uenig i ovenstående

Fra : Ukendt

Dato : 05-02-05 09:36

"LD" <answer.tothe@group.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> alligevel.
> Svindel og snyd indgår ikke i folkeskoleuddannelsen i Polen...

Nej selvfølgelig gør det ikke det. Jeg har været der over 50 gange og jeg
kan faktisk ikke mindes en eneste gang hvor jeg ikke er blevet snydt
Det lige fra vekslekurserne til taxapriser, stempelafgifter på diverse ting,
mekanikerregninger og helt galt var det da man havde "nye" og "gamle" zl
priser (som jeg aldrig lærte at forstå).
Det positive er at mange ting er utrolig billige i polen, men det man sparer
på den ene konto kan man let sætte til på den anden.

--
Tom

Fra : Russel

Dato : 13-04-05 17:22

Imponerende at du har været i Polen 49 gange og er blevet snydt og bedraget
så vandet driver.
Endnu mere imponerende, at du så tager derned én gang til. Du lyder sgu da
ikke for smart!

J.A.

Fra : Ukendt

Dato : 13-04-05 17:43

"Russel" <russel@mikrosovs.com> skrev i en meddelelse
> Imponerende at du har været i Polen 49 gange og er blevet snydt og
> bedraget så vandet driver.
> Endnu mere imponerende, at du så tager derned én gang til. Du lyder sgu da
> ikke for smart!

familie

--
Tom

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 13-04-05 22:11

Hej!

Russel wrote:
> Endnu mere imponerende, at du så tager derned én gang til. Du lyder sgu da
> ikke for smart!

Og hvor smart er man så, når man tager en oldgammel tråd frem og poster som om
det var samme aften?

--
Mvh, Kim Voss Schrader (som synes Tom er ganske kvik i pæren...:))

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 05-02-05 20:16

> Men lad os da høre hvis du handler der alligevel

Næeh, jeg køber nok ikke nogen bil der, jeg havde lavet en gigantisk brøler
ved at regne forkert således at jeg fik regnet afgiften ud, men den skulle
lægges til købsprisen, til sammen blev det nogenlunde eller noget dyrere end
at handle bil...
Men for en måned tids siden læste jeg i "Privat & Økonomi" bladet noget om
at en Fiat Punto købt i Polen ville give en besparelse på op til 28%.
Hvordan det har kunnet lade sig gøre vil jeg meget gerne vide?
Hvis det en dag bliver muligt at spare over 20.000 kr ved at handle i Polen,
vil jeg sandsynligvis gøre det, men først om et par år. Min Xantia kører
nemlig stadig ret godt...

Mvh

Emil