Trafikskilte
Fra : Jørgen

Dato : 02-02-05 23:54

Hvad forskel er der på
1) Et rundt hvidt skilt med rød kant og mrk 40 km (alm. fartbegrænsning) og
2) Et firkantet blåt med hvid tekst: 40 km? (står ved en 500 m strækning med
bump)

Jeg burde vide det nu, vi har fået sådan et på vores vej.
Mvh Jørgen

--
Giv den segnende stærke drikke
og giv den mismodige vin. (Ordsp. 31,6)

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 03-02-05 00:09

> 1) Et rundt hvidt skilt med rød kant og mrk 40 km (alm. fartbegrænsning)
> og

Max 40 km/t

> 2) Et firkantet blåt med hvid tekst: 40 km? (står ved en 500 m strækning
> med
> bump)

Anbefalet 40 km/t (men det er ikke ulovligt at køre med 50 km/t)

Mvh

Emil

Fra : Karsten Andersen

Dato : 03-02-05 09:08

Thu, 3 Feb 2005 00:08:54 +0100, skrev Emil Jensen [2100], på 17
linier, i <42015d86$0$164$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, :

>Max 40 km/t

>Anbefalet 40 km/t (men det er ikke ulovligt at køre med 50 km/t)

eller 80 hvis det er udenfor byerne

Feks. er det lovligt og køre 130km/t over Ejnerbavnehøj, selv om de
har de blå skilte med MAX 120 km/t

Men hvis man er involveret i en ulykke pga de 130 får man en bøde

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : blue

Dato : 03-02-05 10:41

"Karsten Andersen" <karsten@jyde.dk> skrev i en meddelelse

> Men hvis man er involveret i en ulykke pga de 130 får man en bøde

For hvad?

Fra : anders majland

Dato : 03-02-05 13:10

> For hvad?

Ikke at have kørt efter forholdene ?

Det er jeg blevet "truet med", da jeg ville anmelde en bilist for ikke at
overholde sin vigeligt. En bilist laver et højresving ud i andet spor på en
4 sporet vej hvorefter han stopper for at svinge til venste. Jeg kommer i
andet spor med 60km/t (han kører altså ud foran mig) og fejler min
nedbremsning/undvigemanøvre således at jeg vælter på mc'en.

Den vagthavende hos valby politi ville ikke tage mod anmeldelsen. Da jeg
presser ham svarer han med at det eneste der med sikkerhed vil komme ud af
det er at jeg får en bøde for ikke at have kørt efter forholdene...

Fra : Roberto Saldo

Dato : 03-02-05 13:58

anders majland wrote:

> [...]
> presser ham svarer han med at det eneste der med sikkerhed vil komme ud af
> det er at jeg får en bøde for ikke at have kørt efter forholdene...

Sikke noget svindel!
Du kan da ikke forudsige at en tåbe svinger ud og tager din bremseafstand!

Mvh
Roberto

Fra : anders majland

Dato : 03-02-05 14:03

> Sikke noget svindel!
> Du kan da ikke forudsige at en tåbe svinger ud og tager din bremseafstand!

Jeg påkørte ikke bilisten men væltede i undvigemanøvren. Argumentet var
noget med at når jeg ikke kunne gennemføre en katastrofeopbremsning uden at
vælte havde jeg ikke kørt efter forholdene...

Der er kontant afregning hvis man blokerer et forhjul på en mc der hælder
bare en smule - splat

/A

Fra : blue

Dato : 03-02-05 20:38

meddelelse news:42021726$0$29853$14726298@news.sunsite.dk:

> Ikke at have kørt efter forholdene ?

At køre 130 km/t, hvor man må køre 120 er ikke nok til at at få en bøde for
ikke at køre efter forholdene.

> Den vagthavende hos valby politi ville ikke tage mod anmeldelsen. Da jeg
> presser ham svarer han med at det eneste der med sikkerhed vil komme ud af
> det er at jeg får en bøde for ikke at have kørt efter forholdene...

Jeg er desværre ikke helt enig med den vagthavende. Som jeg ser det, er det
en klar overtrædelse af den ubetingede vigepligt - en bøde til dig for ikke
at have kørt efter forholdene, mener jeg ikke kan komme på tale.

Fra : Karsten Andersen

Dato : 04-02-05 05:05

Thu, 3 Feb 2005 20:37:48 +0100, skrev blue, på 21 linier, i
<42027d84$0$12734$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, :

Nå hvorfor ikke?

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : blue

Dato : 04-02-05 09:38

> Nå hvorfor ikke?

Jeg vil hellere spørge dig, hvilken paragraf du mener, der skal anvendes?

Fra : Bo Velschow

Dato : 03-02-05 22:06

"Jørgen" <skjelm@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> og
> 2) Et firkantet blåt med hvid tekst: 40 km? (står ved en 500 m strækning

2) betyder "Fartdæmpning" og betyder: "Tavlen angiver et område, hvor
kørebanen er indrettet således, at den ikke er egnet til kørsel med højere
hastighed end den angivne."
http://147.29.40.90/DELFIN/HTML/B1992/0059005.htm#UC60_1
Den benyttes i forbindelse med fartdæmpende foranstaltninger som
indsnævringer, bump o.lign. At folk så fløjter igennem med uformindsket
hastighed, er en anden sag..
http://www.trafiktesten.dk/biltek_oplysningstavler.asp og
http://www.trafikken.dk/wimpdoc.asp?page=document&objno=8722
Den _kan_ selvfølgelig forveksles med "Anbefalet hastighed", men så vil der
stå f.eks. "max. 120 km" på det.
http://www.trafikken.dk/wimpdoc.asp?page=document&objno=8681. Det er måske
lidt forvirrende, at begge tavler er oplysningstavler.

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 04-02-05 14:32

Jørgen wrote:
> Hvad forskel er der på
> 1) Et rundt hvidt skilt med rød kant og mrk 40 km (alm.
> fartbegrænsning)

Påbud. skal efterleves.. Ellers koster det.

>og 2) Et firkantet blåt med hvid tekst: 40 km? (står
> ved en 500 m strækning med bump)

Anvisning. Kan efterleves

> Jeg burde vide det nu, vi har fået sådan et på vores vej.

Er også en del af pensum til teoriprøven ved erhvervelse af kørekort ;)

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Jørgen

Dato : 04-02-05 16:14

> Er også en del af pensum til teoriprøven ved erhvervelse af kørekort ;)
>

> --
> Hans L. Jørgensen
> 8660 Skanderborg

Det er skam min egen forsømmelse, at jeg ikke er klar over det. Jeg fik mit
kørekort i 1957, og da fandtes disse skilte ikke. Men jeg forsøger at følge
med.

Jeg har prøvet den "gør-det-selv test" med teorien, der findes her på
Nettet, og jeg konstaterer, at jeg vil MEGET NØDIGT op til en ny prøve. Den
gang skulle vi kunne hele bremselængdetabellen for både 2- og 4-hjulede
køretøjer ved forskellige hastigheder, og alle - også damerne - skulle
forklare, hvorledes snekkedrevet og tandstangsstyringen til forhjulene
fungerede. Men der var ingen, der lærte at skifte et punkteret hjul. Det
skete meget hyppigere den gang.

Jørgen

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 04-02-05 20:34

Jørgen wrote:

> Det er skam min egen forsømmelse, at jeg ikke er klar over det. Jeg
> fik mit kørekort i 1957,

Prøv det igen Jørgen, man kan næsten blive bidt af det, - i hvertfald en
udfordring.

Jeg fik mit i 1963 lasvogn+anhænger. Er selv årg. 1945

Har så sidste sommer taget udfordringen til BUS + erhverv +
kvalifikationsbesiver.

Bestod i første forsøg ;)

--
Hans L. Jørgensen