Hold for bussen!
Fra : phk

Dato : 02-02-05 13:36

Hvornår skal man ikke holde for bussen når den blinker ud?

Er det ikke udenfor bebygget område? Eller har det noget med bussens type at
gøre? Rutebus? Bybus?

--
Per, Esbjerg
Stavefejl kan være lagt ind med vilje :)

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 02-02-05 13:54

> Hvornår skal man ikke holde for bussen når den blinker ud?
>
> Er det ikke udenfor bebygget område? Eller har det noget med bussens type
at
> gøre? Rutebus? Bybus?

Byzone / landzone.

Pas dog på by-busser i landzone - de glemmer som regel, at de er uden for
byzone !

mvh
Bendt

Fra : Ukendt

Dato : 02-02-05 13:59

> Hvornår skal man ikke holde for bussen når den blinker ud?

Man skal altid holde tilbage for en bus, der blinker ud, så vidt jeg har
forstået.
Bussen må gerne være til ulempe i trafikken - noget som specialt Århus
Sporveje (mis)bruger meget.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 02-02-05 14:05

"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> forstået.
> Bussen må gerne være til ulempe i trafikken - noget som specialt Århus

Naaaaa !

Kørsel ved busstoppested m.v.

§ 19. Kørende, som i tættere bebygget område nærmer sig et stoppested, hvor
en bus er standset, skal, hvis føreren af bussen giver tegn til
igangsætning, nedsætte hastigheden og om nødvendigt standse, således at
bussen kan forlade stoppestedet. Føreren af bussen fritages dog ikke herved
for at udvise særlig forsigtighed for at undgå fare.

Stk. 2. Kørende, som nærmer sig en skolebus, der er standset for at
optage eller afsætte passagerer, skal udvise særlig agtpågivenhed. Det samme
gælder, når en skolebus forlader et sådant sted. Føreren skal specielt være
opmærksom på, om børn befinder sig på kørebanen eller er på vej ud på denne.

mvh

Bendt

Fra : phk

Dato : 02-02-05 14:34

"Bendt Rasmussen" <razz2@dutpost.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> herved
> for at udvise særlig forsigtighed for at undgå fare.

Tættere bebygget område - er det så betegnelsen for området inden for
byskiltene der betyder maks. 50 km/timen?

--
Per, Esbjerg

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 02-02-05 14:52

> "Bendt Rasmussen" <razz2@dutpost.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Tættere bebygget område - er det så betegnelsen for området inden for
> byskiltene der betyder maks. 50 km/timen?

Det er så'n det normalt bliver defineret.

mvh
Bendt

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 02-02-05 20:24

Bendt Rasmussen wrote:

> Det er så'n det normalt bliver defineret.

Kig på standerne ved busstoppestedet, de er gule i byzone og blå i
landzone (sådan var det ihvertfald engang). Ved de blå må
bussemanden selv finde sig et hul i trafikken, ved de gule skal vi
hjælpe med..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Finn Guldmann

Dato : 04-02-05 07:26

Thomas Strandtoft skrev:

> [...]
> landzone (sådan var det ihvertfald engang). Ved de blå må
> bussemanden selv finde sig et hul i trafikken, ved de gule skal vi

Forkert.
Det er ikke afgørende hvor bussen er på vej hen.
I byzone skal man holde tilbage for en bus i fast rute.
Udenfor byzone skal bussen vente til der bliver plads.
Farven på bussen og/eller skiltet på standeren har ingen betydning.

--
MVH Finn
Om den der tænker "tøsedreng" om andre bør der tænkes "tåbe".

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 04-02-05 17:50

Finn Guldmann wrote:

> Forkert.
> Det er ikke afgørende hvor bussen er på vej hen.

Det skriver jeg heller ikke..

> I byzone skal man holde tilbage for en bus i fast rute.
> Udenfor byzone skal bussen vente til der bliver plads.

Korrekt.

> Farven på bussen og/eller skiltet på standeren har ingen betydning.

Næste gang du er ude og køre, så prøv at iagttage farverne på
buslogoet øverst på busstopskiltene og prøv om du kan finde
systemet i hvornår skiltene er gule og hvornår de er blå..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 04-02-05 18:33

On Fri, 04 Feb 2005 17:50:24 +0100, Thomas Strandtoft wrote:

> Næste gang du er ude og køre, så prøv at iagttage farverne på
> buslogoet øverst på busstopskiltene og prøv om du kan finde
> systemet i hvornår skiltene er gule og hvornår de er blå..

Nemt... hvis det er en rutebil så er den blå, hvis det er en bybus er
den gul. Sådan er det her i Århus... fx. 117 Århus - Randers er en
rutebil, der er skiltene sku blå også selvom vi er inde midt i Århus.
Og bybussernes skilte er gule også selvom det er udenfor et byskilt
(buslinie 3, Århus - Trige).

Så det må vel blive at inden for byskiltet må chafutten være til
ulempe for den resterende trafik, mens udenfor byskilte skal have pænt
vente til hul i trafikken (eller at der er en der forbarmer sig).

Thomas

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 05-02-05 11:13

Thomas Rasmussen wrote:

> [...]
> rutebil, der er skiltene sku blå også selvom vi er inde midt i Århus.
> Og bybussernes skilte er gule også selvom det er udenfor et byskilt

Okay, ja så er min "huskeregel" jo ikke værd at huske på..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Finn Guldmann

Dato : 05-02-05 04:46

Thomas Strandtoft skrev:

> Det skriver jeg heller ikke..
> Korrekt.

Med "hvor bussen skal hen" mener jeg om det er en bybus eller eller en
rutebil.

Pligterne overfor dem er de samme i hhv udenfor byzone.

> Næste gang du er ude og køre, så prøv at iagttage farverne på
> buslogoet øverst på busstopskiltene og prøv om du kan finde
> systemet i hvornår skiltene er gule og hvornår de er blå..

Det har jeg observeret. Og der er ikke enighed mellem amterne (og/eller
kommunerne) hvilken farve man bruger til hvad.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 02-02-05 18:57

Buffy skrev:

> Man skal altid holde tilbage for en bus, der blinker ud, så vidt jeg har
> forstået.
> Bussen må gerne være til ulempe i trafikken - noget som specialt Århus
> Sporveje (mis)bruger meget.

F.eks. ved, på Viby torv, at skulle køre direkte fra stoppestedet til
venstresvingssporet (Linie 25).

Med det til følge at Skanderborgvej totalspærres 3-4 gange i timen
morgen og aften. For der er selvfølgelig ikke opsat lysregulering så de
venstresvingende kan komme op af Holme Ringvej.

Problemet har eksisteret i 20+ år, og er blevet klaget over i samme tid.
Men det er jo Busserne.

Noget andet er at hvis bussen "holder på sin ret" og kører skal man
sørge for at ramme i forreste 1/3 af bussen.

Fra : Ukendt

Dato : 02-02-05 19:39

> Noget andet er at hvis bussen "holder på sin ret" og kører skal man
> sørge for at ramme i forreste 1/3 af bussen.

Det er netop den her, der er problemet. De drejer altid ud, når man er oppe
på siden af dem. Den slår næsten aldrig fejl. Du bliver ikke advaret først
med blink. De blinker og drejer ud samtidig. Nu plejer jeg at holde og vente
på dem, når vi er i Århus også selvom det kan skabe lidt kø bagved.

Har kun oplevet det i Århus. Andre steder kan busserne godt lade være med,
at dreje ud, når man allerede er kommet halvvejs forbi dem.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Finn Guldmann

Dato : 02-02-05 20:21

Buffy skrev:

> [...]
> med blink. De blinker og drejer ud samtidig. Nu plejer jeg at holde og vente
> på dem, når vi er i Århus også selvom det kan skabe lidt kø bagved.

Hvis en bus drejer ud indenfor de første 1½-2 sekunder efter den er
begyndt at blinke gør den noget forkert.

Selv har jeg ikke observeret problemet i den udstrækning du nævner. Men
det kan nemt bero på at jeg fylder hele førerens spejl når jeg kommer i
lastbil.

> Har kun oplevet det i Århus. Andre steder kan busserne godt lade være med,
> at dreje ud, når man allerede er kommet halvvejs forbi dem.

De har mange mærkelige regler ved Århus Sporveje. F.eks. er det
fyringsgrund selv at skifte en foræygtepære.

Om det er det mere ved jeg ikke, men det har også været fyringsgrund at
bakke med en ledbus. :-/

Fra : Søren Rohde

Dato : 02-02-05 19:19

> [...]

> forstået.
> Bussen må gerne være til ulempe i trafikken - noget som specialt Århus

Det er også helt fint med mig, jeg skal gerne holde tilbage for busserne
hvis de ike svinger ud lige når jeg er midt ud for bussen. Og desværre er
der stor forskel på hvornår de forskellige chauffører begynder at blinke i
forhold til hvornår de kører. Samtidig kører mange busser laaaangsomt ud fra
stoppestedet, og så kunne man jo snildt være kørt forbi. Vi skal hjælpe
hinananden i trafikken, og med til det hører både at holde tilbage og at
skynde sig lidt. Hvor svært ka det være...

Søren

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 02-02-05 19:59

"Søren Rohde" <rohde@tech-point.dk> skrev....

> [...]
> hjælpe hinananden i trafikken, og med til det hører både at
> holde tilbage og at skynde sig lidt. Hvor svært ka det være...

Som billist er din uvidenhed lovligt undskyldt.

Chaufførerne må ofte starte langsomt i et forsøg på at undgå at de
netop ombordstegne passagerer ikke vælter rundt mellem hinanden,
samtidig med at der jo er en stadigt strammere køreplan der skal
overholdes.

Fra : Søren Rohde

Dato : 05-02-05 17:32

"Kent Oldhøj" <NG@oldhoj.danmark> skrev i en meddelelse

> Som billist er din uvidenhed lovligt undskyldt.

Mange tak. Jeg har nu kørt lidt af hvert, og ved udmærket hvordan lastbiler,
busser mv. er nødt til at forholde sig.

> [...]
> netop ombordstegne passagerer ikke vælter rundt mellem hinanden,
> samtidig med at der jo er en stadigt strammere køreplan der skal

Selvfølgelig, jeg mener ikke han skal starte hurtigt, men blot begynde at
køre når man klart viser at man holder tilbage. Jeg ser desværre ofte busser
der linker ud, men at chaufføren slet ikke er klar til at køre. Ganske
ligesom andre chauffører uden varesl begynder at svinge ud, derefter
blinker, samtidig med at de forbipasserende får en "hilsen" med knytnæve
eller en finger.

/søren.

Fra : Leo Jensen

Dato : 02-02-05 20:23

> Hvornår skal man ikke holde for bussen når den blinker ud?
>
> Er det ikke udenfor bebygget område? Eller har det noget med bussens type
> at gøre? Rutebus? Bybus?

Ja, jeg troede at man skulle holde tilbage for bybusser og ikke rutebiler. I
morges fik jeg en lektion i det modsatte af en rutebil, der blinkede og
kørte lige ud foran mig (i byzone).
Resultatet var heldigvis 'kun' en 4-hjulsblokade fra ca. 40 km/t. Blank, våd
asfalt kan være overraskende glat, og en 2CV fra 1975 har ikke ABS. Der var
dog mindst en halv meter mellem os da det så værst ud...

Leo

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 02-02-05 22:48

Leo Jensen wrote:

> [...]
> Blank, våd asfalt kan være overraskende glat, og en 2CV fra 1975 har
> ikke ABS. Der var dog mindst en halv meter mellem os da det så værst

Det gælder for _alle_ busser i rute, inden for skiltningen med "tættere
bebygget område" også forkortet "byskilte".

Som billist skal du udvise/tage hensyn til andre trafikanter, dette gælder
naturligvis også busser/rutebuschauffører.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Leo Jensen

Dato : 03-02-05 21:48

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Som billist skal du udvise/tage hensyn til andre trafikanter, dette gælder
> naturligvis også busser/rutebuschauffører.

Ja da, men at bussen skal have lov til at kaste sig ud i trafikken uden
varsel (blink og igangsætning sker samtidig) og uden at checke i spejlene
(de var fyldt op med min bil) kræver da vist at der findes specielle regler
for busser...

Leo

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 04-02-05 21:53

Leo Jensen wrote:
> [...]
> uden varsel (blink og igangsætning sker samtidig) og uden at checke i
> spejlene (de var fyldt op med min bil) kræver da vist at der findes

Læs lige igen hvad du svarer/reflekterer på mit indlæg.

Med dit svar fremstår dit indlæg, nærmest som du er i gang med en
forsvarstale for egen manglende agtpågivenhed i trafikken.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg