/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Busbaner - skal en bus anvende dem ?
Fra : anders majland


Dato : 02-02-05 11:11

Når der er en busbane - skal en bybus så anvende den eller er det frivilligt
?

--
Anders DOT Majland AT jyde DOT dk



 
 
Ukendt (02-02-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 02-02-05 13:20


"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en
meddelelse

| Når der er en busbane - skal en bybus så anvende den eller er det
frivilligt
| ?
Busbaner er forbeholdt busser i fast rutefart, det kan man så tolke sådan at
de busser som ikke er "ude på ruten", ikke må benytte dem.



anders majland (02-02-2005)
Kommentar
Fra : anders majland


Dato : 02-02-05 15:58

> | Når der er en busbane - skal en bybus så anvende den eller er det
> frivilligt
> | ?

> Busbaner er forbeholdt busser i fast rutefart, det kan man så tolke sådan
> at
> de busser som ikke er "ude på ruten", ikke må benytte dem.

Så omformulere jeg lige spørgsmålet. Skal en bus i fast rutefart benytte en
busbane eller er det kun et "tilbud" ?

Jeg var med bus idag - rute 250 fra københavn h mod buddinge - Fra
rådhuspladsen og et stykke ud er der en busbane i vejens højre side. Den er
vise steder også højre svingbane og chaufføren valgte derfor at benytte
andet spor istedet. Der var midt på formiddagen så der var ikke meget
trafik.



Bendt Rasmussen (02-02-2005)
Kommentar
Fra : Bendt Rasmussen


Dato : 02-02-05 17:11


"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en
meddelelse news:4200ea8c$1$48327$14726298@news.sunsite.dk...
> > | Når der er en busbane - skal en bybus så anvende den eller er det
> > frivilligt
> > | ?
>
> > Busbaner er forbeholdt busser i fast rutefart, det kan man så tolke
sådan
> > at
> > de busser som ikke er "ude på ruten", ikke må benytte dem.
>
> Så omformulere jeg lige spørgsmålet. Skal en bus i fast rutefart benytte
en
> busbane eller er det kun et "tilbud" ?
>
> Jeg var med bus idag - rute 250 fra københavn h mod buddinge - Fra
> rådhuspladsen og et stykke ud er der en busbane i vejens højre side. Den
er
> vise steder også højre svingbane og chaufføren valgte derfor at benytte
> andet spor istedet. Der var midt på formiddagen så der var ikke meget
> trafik.

Det hører vel under ...

§ 14. Er der på vej anlagt særlige baner for forskellige færdselsarter, skal
kørende benytte den bane, som er bestemt for færdsel med køretøj af den
pågældende art.

mvh

Bendt





Finn Guldmann (02-02-2005)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 02-02-05 19:18

anders majland skrev:

> Så omformulere jeg lige spørgsmålet. Skal en bus i fast rutefart benytte en
> busbane eller er det kun et "tilbud" ?
> Jeg var med bus idag - rute 250 fra københavn h mod buddinge - Fra
> rådhuspladsen og et stykke ud er der en busbane i vejens højre side. Den er
> vise steder også højre svingbane og chaufføren valgte derfor at benytte
> andet spor istedet. Der var midt på formiddagen så der var ikke meget
> trafik.
>
Hvor der er fuld optrukken vognbaneadskildelse må bussen ikke skifte spor.

Det er der så, af naturlige årsager, ikke hvor bussporet også bruges som
højresvingsspor.

At bussen, for enden af den fuld optrukne, bruger næste spor til at
komme uden om højresvingende tror jeg ikke der er noget til hinder for.

--
MVH Finn
Om den der tænker "tøsedreng" om andre bør der tænkes "tåbe".
Hvor det ene siges bør det andet bemærkes. Hvor "kylling" kan
bruges for det ene kan "idiot" bruges for det andet.

anders majland (02-02-2005)
Kommentar
Fra : anders majland


Dato : 02-02-05 22:55

> Hvor der er fuld optrukken vognbaneadskildelse må bussen ikke skifte spor.
....
> At bussen, for enden af den fuld optrukne, bruger næste spor til at komme
> uden om højresvingende tror jeg ikke der er noget til hinder for.

I morges valgte chaufføren slet ikke at anvende busbanen - så han skiftede
ikke spor.
(Det var en S bus der kun holder ved få stoppesteder undervejs)

Her til aften tog jeg retur med samme bus - der anvendte han heller ikke
busbanen før han kom til et rødt lys hvor der holdt biler i det spor han
havde valgt. Så lavede han et vognbanseskifte til busbanen.

Men som Bendt har svaret med § 14 - så kunne chaufføren jo nok få en bøde
for ikke at anvende busbanen.

Jeg undrer mig bare over at de ikke anvender dem ...

(Og helt OT. Det tog 1 time og 45 minutter at komme fra 2860 Søborg til 2500
Valby. Der er 10km i luftlinie og kan gøres med kun et skift. Jeg missede
det bare på rådhuspladsen med 30 sekunder. Ville så tage S-toget fra
hovedbanen til Hvidovre S, men det kørte pga sporarbejde kun til Valby. Der
skiftede jeg så til en erstatningsbus. Pga manglende skiltning var der vist
kun få fra mit tog der nåede den første bus, så det gav yderligere ventetid
.... Ud og se med DSB. Ifølge rejseplanen burde turen "kun" tage 1 time og 6
min - Klart at mange fravælger offenlig transport .....)

/A



Rander (03-02-2005)
Kommentar
Fra : Rander


Dato : 03-02-05 19:43

Wed, 02 Feb 2005 19:17:54 +0100 brugte Finn Guldmann 23 linier på at
fortælle dette til dk.fritid.bil:

>> Så omformulere jeg lige spørgsmålet. Skal en bus i fast rutefart benytte en
>> busbane eller er det kun et "tilbud" ?
>> Jeg var med bus idag - rute 250 fra københavn h mod buddinge - Fra
>> rådhuspladsen og et stykke ud er der en busbane i vejens højre side. Den er
>> vise steder også højre svingbane og chaufføren valgte derfor at benytte
>> andet spor istedet. Der var midt på formiddagen så der var ikke meget
>> trafik.
>Hvor der er fuld optrukken vognbaneadskildelse må bussen ikke skifte spor.
>Det er der så, af naturlige årsager, ikke hvor bussporet også bruges som
>højresvingsspor.
>At bussen, for enden af den fuld optrukne, bruger næste spor til at
>komme uden om højresvingende tror jeg ikke der er noget til hinder for.

Men det gør han ikke - jeg kender godt den strækning Anders taler om...

Det handler simpelthen om at når 250S kører fra stoppestedet ved
Rådhuspladsen kører han forbi tre stoppesteder og skal først selv stoppe
igen ved det fjerde. Derfor starter han med allerede fra Jarmers Plads,
hvor busbanen begynder, at lægge sig i inderste bane med busbanen på sin
højre side. Det gør han for ikke at indhente og blive lukket inde bag
busser der holder ved de tre mellemliggende stoppesteder.

Derudover er der ofte RIGTIG mange der skal til højre fra Gyldenløvesgade
ad Nørre Søgade, og her bliver busbanen også højresvingsbane. Den fuldt
optrukne linie bliver først punkteret ca. midt mellem Farimagsgade og
Søgade, men 10 ud af 9 bilister vil hellere genere busserne ved at bruge
HELE busbanen som svingbane. Fra krydset og frem til stoppestedet er banen
faktisk bred nok til at der kan holde en bus ved stoppestedet og en række
biler på venstre side af den - og det er noget der ofte medfører en
velkendt gestus med den ene finger fra bilister, der ikke kan finde ud af
at lade bussen komme ud gennem rækken, da han naturligvis ikke gider at
snegle sig gennem rækken af højresvingende biler...

Som svar på Anders' spørgsmål: Nej, en bus BEHØVER ikke nødvendigvis at
bruge busbanen. Dette gælder specielt S-, P- og de få tilbageværende
E-busser.

--
Lars Rander ** Pil ikke ved min adresse ** :(){ :&:& };:
http://rander.dk (temporarily down!) Do not try this on Linux!

Jeg kastede et blik på min svigermor, som sad på bagsædet,
og kørte direkte ud over skråningen. (Skadesanmeldelse)


Finn Guldmann (04-02-2005)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 04-02-05 09:17

Rander skrev:
> Som svar på Anders' spørgsmål: Nej, en bus BEHØVER ikke nødvendigvis at
> bruge busbanen. Dette gælder specielt S-, P- og de få tilbageværende
> E-busser.
>
Jeg tror vi er nogenlunde enige.

Jeg påpeger blot at bussen, som alle andre ikke må krydse en fuld
optrukken vognbaneadskildelse.

Og hvis bussen, på en del af strækningen, ikke skal indtil
stoppestederne ser jeg ikke noget forkert i at han der kører i første
almindelige spor for at komme udenom de kolleger der skal til alle
stoppestederne.

Han skal blot kunne komme ind igen uden at krydse en fuld optrukken før
de stoppesteder han skal stoppe ved.

--
MVH Finn
Om den der tænker "tøsedreng" om andre bør der tænkes "tåbe".
Hvor det ene siges bør det andet bemærkes. Hvor "kylling" kan
bruges for det ene kan "idiot" bruges for det andet.

Rander (04-02-2005)
Kommentar
Fra : Rander


Dato : 04-02-05 22:50

Fri, 04 Feb 2005 09:16:38 +0100 brugte Finn Guldmann 23 linier på at
fortælle dette til dk.fritid.bil:

>> Som svar på Anders' spørgsmål: Nej, en bus BEHØVER ikke nødvendigvis at
>> bruge busbanen. Dette gælder specielt S-, P- og de få tilbageværende
>> E-busser.
>Jeg tror vi er nogenlunde enige.
>Jeg påpeger blot at bussen, som alle andre ikke må krydse en fuld
>optrukken vognbaneadskildelse.

Så er vi enige.

>Og hvis bussen, på en del af strækningen, ikke skal indtil
>stoppestederne ser jeg ikke noget forkert i at han der kører i første
>almindelige spor for at komme udenom de kolleger der skal til alle
>stoppestederne.
>Han skal blot kunne komme ind igen uden at krydse en fuld optrukken før
>de stoppesteder han skal stoppe ved.

Nemlig - og det er i dette tilfælde ikke det store problem, da stoppestedet
han skal ind til ligger lige efter krydset Åboulevarden/HC Ørsteds Vej, og
busbanen ophører ved krydset umiddelbart før dette...

--
Lars Rander ** Pil ikke ved min adresse ** :(){ :&:& };:
http://rander.dk (temporarily down!) Do not try this on Linux!

Problemet med politiske vittigheder er, når de bliver valgt. (Henry Cate VII)


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177517
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408634
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste