Hvilken mdstand til LED-blinklys?
Fra : Jens R.

Dato : 30-01-05 03:57

Jeg har sådan 2 gule LED pærer jeg købte hos T-Hansen for noget tid
siden som jeg agter at montere i min bil. Mest for fis og narrestreger.
Anyways, det duer selvfølgelig ikke ordentligt, og lysene blinker for
hurtigt, så jeg skal have fikset noget med nogen modstande. Hos
www.dioder.dk kan man købe sådan en dims med modstand og ledninger til
at sætte på, men den nægter jeg altså at betale 2*99 kr for. Hvis jeg
bare vidste hvilken modstand jeg skal bruge, så kunne jeg nemt fikse det
selv, men det unlader de behændigt at oplyse. Nogen der kan hjælpe?

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 30-01-05 05:06

"Jens R." <no@email.invalid> skrev i en meddelelse

> Jeg har sådan 2 gule LED pærer jeg købte hos T-Hansen for noget tid

Hvilke dioder?, nogel "highpower" el. alm røde/gule?. For så kan du pruge
ohm's lov: 12V.- <spænding>/<strøm>= ohm - <strøm> er typ. 0,01A.

> men den nægter jeg altså at betale 2*99 kr for.

Nærig rø., at du ikke vil supporte en kvik næringsdrivendes næste ferie til
troperne, forstår man jo ikke ;)).

Fra : Ukendt

Dato : 30-01-05 08:31

> Nogen der kan hjælpe?

dk.teknik.elektronik kan da

Mvh
Morten

Fra : Leonard

Dato : 30-01-05 09:29

"Jens R." <no@email.invalid> wrote:

> [...]
>Anyways, det duer selvfølgelig ikke ordentligt, og lysene blinker for
>hurtigt, så jeg skal have fikset noget med nogen modstande.

Du har allerede betalt for meget for de dioder hos thansen, så hvorfor
ikke smide flere gode penge efter dem?

Nå, men dit problem er vel at strømmen gennem blinkrelæet er for lille
nu, så det blinker hurtigere, da det på den måde indikerer at der er
noget galt med fx en pære.
Jeg går her udfra at du har sat LED i stedet for en blinklyspære, og
at LED virker fint, hvis du bare giver den 12v direkte fra batteriet.

Så du skal have sat en modstand parallelt over LED så der løber samme
strøm gennem blinkrelæet som med en pære. Og så er det bare igang med
OHMs lov: U = I x R.

Em sideblink pære er vel på 5 watt, det giver en strøm på 5/12= 0.4A
Strømmen gennem en LED er alt efter type ca. 0,02 - 0,1 A altså skal
du have en modstand der leder ca. 0,3A igennem = 12 / 0,3 = 40 Ohm
husk at den skal kunne klare effekten.

Er det 21w pæren var på, så er det bare at regne om igen, men så skal
der altså brændes ret meget varme af i modstanden.
--
Leonard

Ting til salg:
http://leonard.dk/tilsalg

Fra : Jens R.

Dato : 30-01-05 14:55

> Du har allerede betalt for meget for de dioder hos thansen

Jeg var ung og tåbelig! (i 2004)

> Nå, men dit problem er vel at strømmen gennem blinkrelæet er for lille
> nu, så det blinker hurtigere, da det på den måde indikerer at der er
> noget galt med fx en pære.

Præcis.

> Jeg går her udfra at du har sat LED i stedet for en blinklyspære, og
> at LED virker fint, hvis du bare giver den 12v direkte fra batteriet.

Nemlig.

> OHMs lov: U = I x R.

[...]

> Er det 21w pæren var på, så er det bare at regne om igen, men så skal
> der altså brændes ret meget varme af i modstanden.

Det får jeg så til 7,2 Ω. Det lyder ikke af ret meget.

Fra : Jens R.

Dato : 30-01-05 20:43

Jens R. wrote:

> Det får jeg så til 7,2 Ω. Det lyder ikke af ret meget.

Underforstået... er det korrekt?

Fra : Leonard

Dato : 30-01-05 21:06

>Underforstået... er det korrekt?

Det passer meget godt, måske endda lidt for stor.
Er det noge specifikationer på de der thansen LEDs?
Altså hvormange watt eller ampere bruger de?
--
Leonard

Ting til salg:
http://leonard.dk/tilsalg

Fra : Jens R.

Dato : 01-02-05 00:37

Leonard wrote:

> Det passer meget godt, måske endda lidt for stor.
> Er det noge specifikationer på de der thansen LEDs?
> Altså hvormange watt eller ampere bruger de?

Nej, der står intet. Men jeg kan lige prøve at måle på dem med mit
multimeter.

Fra : Ukendt

Dato : 30-01-05 14:10

.. Hvis jeg
> bare vidste hvilken modstand jeg skal bruge, så kunne jeg nemt fikse det
> selv, men det unlader de behændigt at oplyse. Nogen der kan hjælpe?

du kunne jo også købe et blinkrelæ der ikke sætter farten op når den ene
pære er gået...

Mvh
Morten

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 30-01-05 14:47

"Juel" <xHOSstarchild.dk> skrev :

>du kunne jo også købe et blinkrelæ der ikke sætter farten op når den ene
>pære er gået...

det bliver vist svært, og tilmed ulovligt. Der *skal* ske en ændring

fra forskrifterne :

-
Lyssignal skal blinke, og i tilfælde af fejl ved blinklygter skal det
slukkes, lyse konstant eller ændre frekvensen væsentligt.

-
Lydsignal skal kunne høres tydeligt, og i tilfælde af fejl ved
blinklygter skal frekvensen ændres væsentligt.

Man kunne også bare gøre en af de andre lamper tilsvarende større,
eller bare hænge en lampe op i motorrum/bagagerum ;)

--
jan@Fedtegreven.dk

Only baby engines need artificial aspiration ;)

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 30-01-05 17:43

On Sun, 30 Jan 2005 14:10:13 +0100, "Juel" <xHOSstarchild.dk> wrote:

>. Hvis jeg
>
>du kunne jo også købe et blinkrelæ der ikke sætter farten op når den ene
>pære er gået...
Hvilket ikke er tidladt ifgl. udstyrsbekengørelsen.
Blinke frekvensen skal ændre sig hvis der sker fejl på anlæget (en
pære springer)
Så vores lysdiode ven har også dette problem at takle.
/Hans

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 30-01-05 19:02

Hans Kjaergaard <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev :

>Så vores lysdiode ven har også dette problem at takle.

fabrikanten burde jo "bare" lave sit gejl ordentligt ;)

Fra : Jens R.

Dato : 30-01-05 20:52

Hans Kjaergaard wrote:
> Blinke frekvensen skal ændre sig hvis der sker fejl på anlæget (en
> pære springer)
> Så vores lysdiode ven har også dette problem at takle.

Nu har lysdioder en meget længere levetid end glødepærer, så det er ikke
så sansynligt at det sker. Men det er da rigtigt nok.

Iøvrigt efterser jeg samtlige lygter på min bil mindst en gang om ugen.
Det tager 30 sekunder lige at rende en tur rundt om bilen med
havariblinket tændt, og det var der flere der burde gøre til en vane.

<brok>

Det værste jeg har været ude for var at køre bag en bil på motorvejen
hvis bremselygter ikke virkede. Ham gad jeg godt nok ikke køre bagved
ret længe. Jeg har også prøvet det modsatte - en hvis bremselygter lyste
konstant. Jeg burde have en serie papskilte i bilen som jeg kunne flashe
til folk. "Check dine lygter (for fa****)".

</brok>

Fra : Leonard

Dato : 30-01-05 21:09

"Jens R." <no@email.invalid> wrote:

>Det værste jeg har været ude for var at køre bag en bil på motorvejen
>hvis bremselygter ikke virkede.

Jeg måtte godt nok melde en bilist på motorvejen der kørte helt uden
lys bagpå, hverken baglys eller nummerpladelys. Der var masser af lys
foran.
Jeg har engang påtalt det totalt manglende lys bagpå på en ungersvends
bil lige efter han var kørt ud af McDrive, det ville han lige se på en
af dagene ... idioter og tåber er der sgu nok af.
--
Leonard

Ting til salg:
http://leonard.dk/tilsalg

Fra : Ukendt

Dato : 30-01-05 23:17

> Iøvrigt efterser jeg samtlige lygter på min bil mindst en gang om ugen.
> Det tager 30 sekunder lige at rende en tur rundt om bilen med
> havariblinket tændt, og det var der flere der burde gøre til en vane.

hehe godt man har bmw, den fortæller selv hvis en pære er sprunget..

Mvh
Morten

Fra : Jens R.

Dato : 31-01-05 00:51

Juel wrote:

> hehe godt man har bmw, den fortæller selv hvis en pære er sprunget..

Det behøver man ikke en BMW til. Min Nissan Sunny fra 1986 har også en
lampe der fortæller hvis en bremselygte er gået. Egentlig mærkeligt at
det ikke er en standard feature på biler.

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 30-01-05 22:28

Hans Kjaergaard wrote:

> Hvilket ikke er tidladt ifgl. udstyrsbekengørelsen.
> Blinke frekvensen skal ændre sig hvis der sker fejl på anlæget (en
> pære springer)

Det er så ikke helt rigtigt, hvis det via kontrollys i intrumentpanelet
indikeres at álle bliklygter ikke virker, er dette tilstrækkeligt.

> Så vores lysdiode ven har også dette problem at takle.

Kan tackles med en modstand paralel med dioden, samt en for/faldmodstand i
serie med dioden, hvis dioden ikke indeholder en serimodstand for tilpasning
af 12 volt (standarddioder må max få 2 volt), således at den resulterende
belastning af relæet bibeholdes.

Er der kun en diode i hver lygte eller ???

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 30-01-05 23:05

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev :

>Det er så ikke helt rigtigt, hvis det via kontrollys i intrumentpanelet
>indikeres at álle bliklygter ikke virker, er dette tilstrækkeligt.

problemet er vel i hovedsagen - at strømforbruget på et LED blink nok
er så lavt, at en fejl næppe registreres

(Gad vide hvordan det er løst på de biler der i dag har f.eks
sideblinket monteret i form af lysdioder i sidespejlet)

Fra : claus b. p.

Dato : 31-01-05 00:09

<jan@fedtegreven.dk> wrote in message
> "Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev :
>

> (Gad vide hvordan det er løst på de biler der i dag har f.eks
> sideblinket monteret i form af lysdioder i sidespejlet)
> --
Da en LED ikke brænder af, er det nok ikke aktuelt. Men der sidder da fx. 3
stk LEDs i Mercedes spejlblink, så skulle en gå i stykker, er der stadig 2
til at blinke med. Har iøvrigt kørt et stykke tid uden spejle, og det gav
ingen alarmer.

/Claus

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 31-01-05 01:28

On Sun, 30 Jan 2005 22:27:35 +0100, "Hans L. Jørgensen"
<hansjo@XXXget2net.dk> wrote:

>Det er så ikke helt rigtigt, hvis det via kontrollys i intrumentpanelet
>indikeres at álle bliklygter ikke virker, er dette tilstrækkeligt.
Det får jeg ikke ud af " DETAILFORSKRIFTER FOR
KØRETØJERS INDRETNING OG UDSTYR, afs. 6.04.002
RETNINGSVISERBLINKLYGTER (FORBLINKLYGTER,BAGBLINKLYGTER OG
SIDEBLINKLYGTER), punkt 1 d":
Skal være tilsluttet kontrolanordning, såfremt lygten ikke kan
ses direkte af føreren.
- Kontrolanordningen skal give lys- og/eller lydsignal.
[...]
- Kontrolanordningen skal dog ikke angive fejl ved supplerende,
ikke-påbudte blinklygter, sideblinklygter eller bagblinklygter
på påhængskøretøj efter personbil M1 eller varebil N1.
"fejl ved blinklygter" er at de ikke blinker med korrekt frekvens
eller, de ikke lyser, eller lyser konstant.

> [...]
>af 12 volt (standarddioder må max få 2 volt), således at den resulterende
Lysdiode(r) med (eller uden) formodstand(e) vil ikke bruge 1 Watt.
Shuntmodstanden vil så bruge noget der ligner 20 Watt. Hvad
indflydelse tror du lysdiodernes strømforbrug har på det totale
strømforbrug (blinkefrekvensen) ? stort set ingen.

/Hans

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 01-02-05 00:00

Hans Kjaergaard wrote:
> [...]
> KØRETØJERS INDRETNING OG UDSTYR, afs. 6.04.002
> RETNINGSVISERBLINKLYGTER (FORBLINKLYGTER,BAGBLINKLYGTER OG

Hvis du bare vil brok burde jeg måske blot holde pennen i pixelhuset eller
sidde mig på hænderne

> Skal være tilsluttet kontrolanordning, såfremt lygten ikke kan
> ses direkte af føreren.

Ja.
Subsidiært

> [...]
> - Lydsignal skal kunne høres tydeligt, og i tilfælde af fejl ved
> blinklygter skal frekvensen ændres væsentligt.

Men ikke nødvendigvis blinkrelæet der skal kunne høres.

> [...]
> "fejl ved blinklygter" er at de ikke blinker med korrekt frekvens
> eller, de ikke lyser, eller lyser konstant.

Hvor har jeg påstået noget andet ?

> Lysdiode(r) med (eller uden) formodstand(e) vil ikke bruge 1 Watt.

Nej naturligvis ikke en standarddiode, men èn standarddiode vil ikke være
tilstrækkeligt i en blinklygte.
Der findes i dag lysdioder på 5 watt.

> Shuntmodstanden vil så bruge noget der ligner 20 Watt. Hvad
> indflydelse tror du lysdiodernes strømforbrug har på det totale
> strømforbrug (blinkefrekvensen) ? stort set ingen.

Korrekt, - men en paralelmodstand (shunt) styret af en transistor kunne fint
laves således at når lysdioden trak strøm ville paralelmodstanden også være
indkoblet, og falde ud hvis lysdioden ikke trækker strøm.

--
Hans L. Jørgensen
Horsensvej 94,Tebstrup