1000 HK Supra i dk
Fra : Ukendt

Dato : 28-01-05 23:13

Til alle dem som sagde at der ikke fandtes Supra'er over 6-700 HK.
Kunne være man skulle tage til vandel i år.

--
Tom

Fra : Niels Bengaard

Dato : 29-01-05 09:16

> http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=24528
>
> Til alle dem som sagde at der ikke fandtes Supra'er over 6-700 HK.
> Kunne være man skulle tage til vandel i år.

Hvis DHB finalerne kører som sidste år hvor tiden starter, når der er grønt
lys får han det svært.
Han kan ikke ramme fuldt turbotryk lige i det sekund.
Samtidig risikerer han nemt det hele går op i hjulspin.

Jeg fatter ikke at de ikke kan måle den. En bil med så dyr en motor er vel
rullet ind med motoren ude af bilen, der kan man måle det, alternativt på en
rototest, hvor hjlnavene spændes fast. Min erfaring siger de har mere i
munden end på papiret. Hvad med alle dem i Vmax med 300-600 hk, ikke alle
kunne vise lige meget ved DHB.

Niels

Fra : John Sahl

Dato : 29-01-05 10:55

Niels Bengaard wrote:
> Hvis DHB finalerne kører som sidste år hvor tiden starter, når der er
> grønt lys får han det svært.
> Han kan ikke ramme fuldt turbotryk lige i det sekund.
> Samtidig risikerer han nemt det hele går op i hjulspin.

En ting jeg ikke altid forstår med folk der tuner deres biler med
turbo er at de gerne vælger en kæmpe turbo med masser af lag,
de opnår godt nok en voldsom effekt, men kørbarheden forsvinder
nærmest pga lag, jeg vælger hellere en mindre og hurtigere lader
og nøjes med 2/3 af den effekt de kan opnå på samme motor,
simpelthen fordi det giver en bedre kørbarhed.

> [...]
> siger de har mere i munden end på papiret. Hvad med alle dem i Vmax
> med 300-600 hk, ikke alle kunne vise lige meget ved DHB.

Mht DHB er der jo også chaufføren at tage hensyn til, jeg har
dog hørt noget om at der kommer nye regler i år.

--
John Sahl, www.bilstereobladet.dk / Lad der være lyd!

Fra : Jonas R.

Dato : 29-01-05 18:43

"Niels Bengaard" SNIP

> Hvis DHB finalerne kører som sidste år hvor tiden starter, når der er
> grønt lys får han det svært.
> Han kan ikke ramme fuldt turbotryk lige i det sekund.

Det kræver vel bare et antilag system, så kan han ramme rimelig højt
ladetryk og måske netop undgå at alt går op i røg.

> [...]
> en rototest, hvor hjlnavene spændes fast. Min erfaring siger de har mere i

Man ruller da ikke en motor ind uden den sidder i bilen, det kan da på ingen
måde være optimalt. Måske man laver nogle grundindstillinger, men fin
indstilling bliver da lavet på vejen.

Hvad med alle dem i Vmax med 300-600 hk, ikke alle
> kunne vise lige meget ved DHB.

Den supra skal nok have 1000 hk hvis du bare ser på lidt af de dele som er i
bilen...

Fra : Niels Bengaard

Dato : 29-01-05 19:08

> Man ruller da ikke en motor ind uden den sidder i bilen, det kan da på
> ingen måde være optimalt. Måske man laver nogle grundindstillinger, men
> fin indstilling bliver da lavet på vejen.

Der tager du fejl, men de færreste er seriøse nok til at få justeret motoren
ude af bilen.
Den billige løsning er hjemmemekanikeren og en køretur i bilen.

Hvorfor er det ikke optimalt?

Niels

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 30-01-05 18:46

"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Den billige løsning er hjemmemekanikeren og en køretur i bilen.

Efter det kendskab jeg har til ejeren, så er jeg ikke i tvivl om at tingene
er gjort på den HELT rigtige måde.

-M

Fra : Thomas

Dato : 11-02-05 15:43

> Man ruller da ikke en motor ind uden den sidder i bilen, det kan da
> på ingen måde være optimalt. Måske man laver nogle
> grundindstillinger, men fin indstilling bliver da lavet på vejen.

Det bliver alt sammen lavet i bænken ;)

En af de vildeste Cosworth motorer (779bhp):
http://img.photobucket.com/albums/0903/sunny/779BHP/779a.jpg
http://img.photobucket.com/albums/0903/sunny/779BHP/779b.jpg
http://img.photobucket.com/albums/0903/sunny/779BHP/779c.jpg
http://img.photobucket.com/albums/0903/sunny/779BHP/779d.jpg

:D

--
Thomas Krath

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 29-01-05 23:04

> Hvis DHB finalerne kører som sidste år hvor tiden starter, når der er
> grønt lys får han det svært.

Hmmm.... Hurtigste bil var da allers nétop en Supra med omkring 900 hk.

Tid for en quartermile: 10,8 sekund.

> Han kan ikke ramme fuldt turbotryk lige i det sekund.
> Samtidig risikerer han nemt det hele går op i hjulspin.

Han kan ikke bruge de mange kræfter før på den høje side af 160-170 km/t -
men derfor går det, som du kan se af resultatet, meget godt alligevel.

Udgangshastigheden var 218 km/t.

/Jan W Nielsen

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 29-01-05 23:06

> Tid for en quartermile: 10,8 sekund.
> Udgangshastigheden var 218 km/t.

P.S.: Der blev IKKE brugt rigtige slicks - så havde tiden været endnu bedre.

/Jan W Nielsen

Fra : Niels Bengaard

Dato : 29-01-05 23:43

> Hmmm.... Hurtigste bil var da allers nétop en Supra med omkring 900 hk.
>
> Tid for en quartermile: 10,8 sekund.

De kørte efter anderledes regler, der startede tiden, når bilen passerede
startlinien.
Det er anderledes når tiden starter når lyset bliver grønt og man intet
turbotryk har, så er man på skideren.

Niels

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 30-01-05 13:47

> Det er anderledes når tiden starter når lyset bliver grønt og man intet
> turbotryk har, så er man på skideren.

Mon ikke de godt kan finde ud af at holde lidt omdrejninger på motoren..?

/Jan W Nielsen

Fra : Niels Bengaard

Dato : 30-01-05 14:30

> Mon ikke de godt kan finde ud af at holde lidt omdrejninger på motoren..?

Omdrejninger er intet problem, men uden belastning giver det intet
turbotryk.

Niels

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 30-01-05 14:44

"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev :

>Omdrejninger er intet problem, men uden belastning giver det intet
>turbotryk.

det kan du vel dokumentere lidt bedre ?

--
jan@Fedtegreven.dk

Only baby engines need artificial aspiration ;)

Fra : John Sahl

Dato : 30-01-05 14:43

jan@fedtegreven.dk wrote:
> det kan du vel dokumentere lidt bedre ?

Det er basal viden omkring turboladning.

--
John Sahl, www.bilstereobladet.dk / Lad der være lyd!

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 30-01-05 14:52

"John Sahl" <spamnet@mandezonen.dk> skrev :

>Det er basal viden omkring turboladning.

oki - kan du forklare mig forskellen i hastighed på de
udstødningsgasser der driver møllen, når motoren f.eks render 3000rpm,
i frigear, kontra når den render 3000rpm i gear, kørende ?

for mig at se er der nok ingen forskel.

Fra : Niels Bengaard

Dato : 30-01-05 15:12

> [...]
> udstødningsgasser der driver møllen, når motoren f.eks render 3000rpm,
> i frigear, kontra når den render 3000rpm i gear, kørende ?

Hvor meget luft kommer der gennem motoren i de to tilfælde? Langt fra det
samme.
Luften ind er proportional med luften ud som driver turboen.
Alternativt kan du forestille dig hvor meget benzin du bruger i de to
tilfælde.
I frigear ikke meget. Forholdet mellem benzin og luft holdes konstant, altså
er der meget mere luft gennem motoren i tilfælde to og mere udstødningsgas.

Niels

Fra : Morten From Sønderga~

Dato : 30-01-05 15:18

On Sun, 30 Jan 2005 14:52:12 +0100, jan@fedtegreven.dk wrote:

> [...]
>udstødningsgasser der driver møllen, når motoren f.eks render 3000rpm,
>i frigear, kontra når den render 3000rpm i gear, kørende ?

Forskellen ligger i mængden af tilført brændstof. Land-Rover'en lader
næsten ikke hvis den bliver gasset op ubelastet, hvis jeg "dapper"
speederen kan jeg få den til at lade 0,1 -0,2 bar, belastet lader den
0,6 bar.

--
Morten

Fra : Verner Johnsen

Dato : 30-01-05 15:27

> [...]
>udstødningsgasser der driver møllen, når motoren f.eks render 3000rpm,
>i frigear, kontra når den render 3000rpm i gear, kørende ?

Mon ikke der skal noget mere luft og brændstof gennem systemet, når
maskinen skal trampe i pedalerne, end når den bare skal trække sig
selv rundt ?

--
Venlig hilsen Verner
1990 SAAB 9000 CDi 2,3 16V

Fra : Møller

Dato : 30-01-05 16:53

<jan@fedtegreven.dk> wrote in message

> [...]
> udstødningsgasser der driver møllen, når motoren f.eks render 3000rpm,
> i frigear, kontra når den render 3000rpm i gear, kørende ?

Der er trods alt en forbrændingsmotor: og ikke bare en stempelpumpe!

Se på brændstofforbruget:
Ved tomgang skal der meget lidt til
Ved belastning meget mere.
Og det er mængden af brændstof/luft der skaber udstødningsgassen der driver
tuboen.
--
Møller

Fra : Ukendt

Dato : 30-01-05 21:43

motoren..?

> Omdrejninger er intet problem, men uden belastning giver det intet
> turbotryk.

Fortæller du, at en Supra med 1000 hk ikke kan levere den fornødne power,
når lyset bliver grønt på Vandel...?

(Det så edderbankemig ikke sådan ud sidste sommer)

Eller har jeg svært ved at se relevansen i dine oplysninger..

/Jan W Nielsen

Fra : Niels Bengaard

Dato : 30-01-05 23:15

> [...]
>
> (Det så edderbankemig ikke sådan ud sidste sommer)
>
> Eller har jeg svært ved at se relevansen i dine oplysninger..

Jeg tror ikke du har læst hele tråden, det drejer sig ikke om 1000 hk eller
ej, men om man har dem når de skal bruges.
Det jeg bl.a. skriver er, at med en stor turbo er det meget svært, at have
fuldt tryk lige når lampen bliver grøn. Med de regler der er til DHB i
finaleløbene, er der ikke tid til at holde og opbygge turbotryk, for tiden
tæller straks lyset bliver grønt og ikke først når man passerer startlinien.
Derfor var der også visse biler med mange hk som ikke kom langt. En dårlig
start og man er ude.

Niels

Fra : Ukendt

Dato : 30-01-05 23:19

> Fortæller du, at en Supra med 1000 hk ikke kan levere den fornødne power,
> når lyset bliver grønt på Vandel...?

Her er i øvrigt lidt info om bilen..:

http://www.gotze.dk/vmax-supra/

....og her er en filmstump fra denne sommer... Han har i øvrigt kørt 10,33
siden dengang...

http://tinyurl.com/54rv2

/Jan W Nielsen

Fra : Niels Bengaard

Dato : 30-01-05 23:39

> Her er i øvrigt lidt info om bilen..:
>
> http://www.gotze.dk/vmax-supra/

Det ser ikke ud til at være samme bil, med mindre han har skiftet alle
Greddy stumperne med HKS, monteret andre skørter, anden lak osv. og lavet
den om fra højrestyret til venstre.

Niels

Fra : Thomas

Dato : 30-01-05 23:47

> Det ser ikke ud til at være samme bil, med mindre han har skiftet alle
> Greddy stumperne med HKS, monteret andre skørter, anden lak osv. og
> lavet den om fra højrestyret til venstre.

Den på billederne er Kiesas gamle...

--
Thomas Krath

Fra : Thomas

Dato : 30-01-05 23:32

> Fortæller du, at en Supra med 1000 hk ikke kan levere den fornødne
> power, når lyset bliver grønt på Vandel...?

Hvad mener du Jan - den er da viiiild langsom?? :)

Ej, se T&J2004 Productions optagelser her *LOL*:
http://redline.mobia.net/dhb2004.htm

Under kategorierne:
- DHB2004 video, Shows (optaget ring side)
- RaceX video

Se efter TOYOTA SUPRA eller noget med Kiesa ;)

--
Thomas Krath

Fra : Ukendt

Dato : 30-01-05 23:41

> Hvad mener du Jan - den er da viiiild langsom?? :)

Ja, da - 0-300 km/t på 18 sekunder er jo en evighed - også selvom man kun
trækker på 2 hjul)

(godt nok på specialdæk - mn alliwl)

/Jan W Nielsen

/Jan W Nielsen

Fra : Casper R

Dato : 29-01-05 11:21

> Til alle dem som sagde at der ikke fandtes Supra'er over 6-700 HK.
> Kunne være man skulle tage til vandel i år.

Hehe... hvem er det der har været så naiv og sige det?

Så tror de vel heller ikke på at der er cossie motorer med 700 hk..

Fra : Niels Bengaard

Dato : 29-01-05 11:27

"Casper R" <nospam@hop.net> skrev i en meddelelse

> Hehe... hvem er det der har været så naiv og sige det?
>
> Så tror de vel heller ikke på at der er cossie motorer med 700 hk..

Cosworth har da leveret motorer til F1 med mindst 700 hk i årtier. Så det er
ikke nyt.

Niels

Fra : Casper R

Dato : 29-01-05 11:54

> Cosworth har da leveret motorer til F1 med mindst 700 hk i årtier. Så det
er
> ikke nyt.

Når jeg siger "cossie", er det ikke firmaet cosworth jeg snakker om.
Cossie er et kælenavn for en Ford Sierra Cosworth eller Escort Cosworth. Og
det er deres YB motor jeg snakker om.

Fra : Ukendt

Dato : 29-01-05 11:28

"Casper R" <nospam@hop.net> skrev i en meddelelse

> Hehe... hvem er det der har været så naiv og sige det?

Husker det desværre ikke, men der var adskillige, sidst vi havde
diskussionen omkring turbobiler der ikke kører med nitro eller nos.

> Så tror de vel heller ikke på at der er cossie motorer med 700 hk..

Den har vi aldrig vendt, hvor meget man kan hive ud af en cossie. Jeg har
dog en gammel artikel fra et bilblad hvor de tester en Sierra med 545 HK på
Knutstorp i Sverige

--
Tom

Fra : Casper R

Dato : 29-01-05 11:56

> Husker det desværre ikke, men der var adskillige, sidst vi havde
> diskussionen omkring turbobiler der ikke kører med nitro eller nos.

Utroligt.. Har de ikke læst om tuning de sidste 10 år?

> Den har vi aldrig vendt, hvor meget man kan hive ud af en cossie. Jeg har
> dog en gammel artikel fra et bilblad hvor de tester en Sierra med 545 HK

> Knutstorp i Sverige

Ak ja.. de gamle RS500 biler.. (ikke at en normal 3dr ikke kan få lige så
mange hk)

Fra : Cosworthy

Dato : 29-01-05 13:41

> Ak ja.. de gamle RS500 biler.. (ikke at en normal 3dr ikke kan få
> lige så mange hk)

En normal 3dørs Cosworth kan ikke få så mange hk uden anvendelsen af
opgraderede dele bl.a. fra RS500!!

--
Thomas Krath
Turbo lag is created to give V8's a chance!!

Fra : Casper R

Dato : 29-01-05 17:03

> En normal 3dørs Cosworth kan ikke få så mange hk uden anvendelsen af
> opgraderede dele bl.a. fra RS500!!

Hmmm Det kommer vel bla an på om man bruger RS500 spec injector setup eller
wrc injector setup hehe...
Men du kan jo altid sige at det er RS500 spec lignende..

Fra : Thomas

Dato : 29-01-05 17:09

> Hmmm Det kommer vel bla an på om man bruger RS500 spec injector setup
> eller wrc injector setup hehe...
> Men du kan jo altid sige at det er RS500 spec lignende..

Hvad?

--
Thomas Krath

Fra : Casper R

Dato : 29-01-05 18:26

> Hvad?

Det jeg mener er at du jo godt kan bruge wrc injector setup istedet for det
gode, men gamle rs500 8 injector rail. Og GT30 turbo'r er jo ved at blive
enormt populære istedet for den gamle T4

Fra : Thomas

Dato : 29-01-05 20:03

> Det jeg mener er at du jo godt kan bruge wrc injector setup istedet
> for det gode, men gamle rs500 8 injector rail. Og GT30 turbo'r er jo
> ved at blive enormt populære istedet for den gamle T4

Ja selvfølgelig, men man bruger det originale for at holde bilen original!
RS500 indsugning, turbo, udst.manifold mv. holder rigelig til 500hk :) Det
er også derfor priserne på RS500 dele er voldsom dyre - det er originalt og
det virker fint som de "moderne" dele, som ofte er billigere.

--
Thomas Krath

Fra : Casper R

Dato : 30-01-05 14:25

> [...]
og
> det virker fint som de "moderne" dele, som ofte er billigere.

Om man GØR det er jo op til hver person selv..
Jeg ville da selv bruge det svenske plenum og en GT30 med noget autronic ECU
hvis det stod til mig

Fra : Thomas

Dato : 30-01-05 15:08

> Om man GØR det er jo op til hver person selv..
> Jeg ville da selv bruge det svenske plenum og en GT30 med noget
> autronic ECU hvis det stod til mig

Man skal jo holde det ægte Cosworth stil! GT30 er en moderne udgave af
T4'eren fra RS500 og jeg mener den leverer op til lidt over 500hk.

En Reyland konvertering m. GT38 (?) turbo kan dog gå an :)
http://www.tkrath.dk/forum/dfb/reyland001.jpg
http://www.tkrath.dk/forum/dfb/reyland002.jpg

--
Thomas Krath

Fra : Olesen

Dato : 29-01-05 19:52

> Jeg har
> dog en gammel artikel fra et bilblad hvor de tester en Sierra med 545 HK

> Knutstorp i Sverige

Ja, og jeg låner den aldrig ud igen

Fra : Anders Houmark

Dato : 29-01-05 16:29

Casper R wrote:

> Hehe... hvem er det der har været så naiv og sige det?
>
> Så tror de vel heller ikke på at der er cossie motorer med 700 hk..

Man kan få de fleste motorer op på utrolig mange hk, jeg har f.eks. en video
med en BMW M5 der har over 1000HK.
Hvor jeg vil hen med dette er, at ønsker man at proppe mange hk i en motor,
kan det nærmest ske i hvilken som helst bil. Det kræver bare voldsom meget
forarbejdning. Det er ikke sikkert, at motoren efter endt tuning har meget
med den tidligere version af motoren at gøre, men mange hk presser man da ud
af blokken alligevel.

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 29-01-05 13:33

Tom wrote:

> Til alle dem som sagde at der ikke fandtes Supra'er over 6-700 HK.
> Kunne være man skulle tage til vandel i år.

Skylder du ikke lige at nævne at der var tale om Supra'er i 50.000
kroners klassen, dvs. den her model og ældre??
<http://www.sonid.dk/gallery_mk3.htm>

Supra Mk4 er jo en ganske anden bil end Mk1 - Mk3, det er vel
spørgsmålet om de overhovedet har andet end navnet tilfælles? Kan
du finde en
Mk1 - Mk3 Supra med den slags effekt du omtaler?

--
Hygge..
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 29-01-05 14:02

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse

> Skylder du ikke lige at nævne at der var tale om Supra'er i 50.000
> kroners klassen, dvs. den her model og ældre??
> <http://www.sonid.dk/gallery_mk3.htm>

Det var da tydeligt nævnt med links til billeder, dengang diskussionen var.
Det var US Supraer vi talte om dengang. Og selv uden afgifter havde man
næppe kunnet erhverve dem for 50.000 Kr

--
Tom

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 31-01-05 00:03

On Sat, 29 Jan 2005 13:33:08 +0100, Thomas Strandtoft
<thomas@carftp.com> wrote:

> [...]
>du finde en
>Mk1 - Mk3 Supra med den slags effekt du omtaler?

Mk3 Supraer kan også godt komme derop. Men så er det som regel med Nitro
boost. Men uden nitro forfindes også
Flemming Jacobsen

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 31-01-05 22:54

"Thunderbird [7100]" wrote:

> Mk3 Supraer kan også godt komme derop. Men så er det som regel med Nitro
> boost. Men uden nitro forfindes også

Okay, det har jeg så endnu til gode at "opleve"..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 01-02-05 02:43

On Mon, 31 Jan 2005 22:54:14 +0100, Thomas Strandtoft
<thomas@carftp.com> wrote:

>Okay, det har jeg så endnu til gode at "opleve"..

Hvis den "nye" Mk 4 kan, så kan 3'eren altså også
Flemming Jacobsen

Fra : Ukendt

Dato : 01-02-05 07:16

> Hvis den "nye" Mk 4 kan, så kan 3'eren altså også

Hvorfor det..?

/Jan W Nielsen

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 06-02-05 18:40

On Tue, 1 Feb 2005 07:15:59 +0100, "Jan W. Nielsen" <intetsvar> wrote:

>Hvorfor det..?

Er det ikke mere elelr mindre samme motor der er i begge biler og hvor
at Mk3 har enkelt turbo har Mk4 bare 2 istedet. Tror altså på at en Mk3
også fint kan nå de 1000 hvis at man "gider".
Flemming Jacobsen

Fra : Ukendt

Dato : 07-02-05 14:48

> Er det ikke mere elelr mindre samme motor der er i begge biler og hvor
> at Mk3 har enkelt turbo har Mk4 bare 2 istedet.

Det tror jeg ikke - men jeg er da ikke 110 procent sikker. Hvorfra henter du
din tro på, at det er den samme motor..?

> Tror altså på at en Mk3
> også fint kan nå de 1000 hvis at man "gider".

Alt kan vel i princippet lade sig gøre - jeg har bare ikke set dem nogen
steder på nettet...

/Jan W Nielsen