Tåbeligt spørgsmål
Fra : Anden

Dato : 27-01-05 01:43

Hej,
det godt man kan være lidt anonym (næsten)

Men mit spørgsmål er:

Når folk nævner "vand" - så er det vel kølervæske der omtales korrekt?
som i denne sætning: "jeg kørte min bil tør for vand"

Eller er jeg komplet idiot? - hvis ja - så gør endelig grin af mig - det er
altid sjovt
med dumme spørgsmål :) (måske ikke alligevel når det er én selv..?)

mvh.
Anders

Fra : Kim Kristensen

Dato : 27-01-05 02:19

"Anden" <anden112@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
er
> altid sjovt
> med dumme spørgsmål :) (måske ikke alligevel når det er én selv..?)

Den er god nok, det omtalte vand er kølervæsken. Spørgsmålet er ikke spor
tåbeligt eller dumt.

Med venlig hilsen Kim

Fra : JS

Dato : 27-01-05 09:01

"Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> "Anden" <anden112@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> er

> Den er god nok, det omtalte vand er kølervæsken.
Men kølervæsken kan vel tildels godt være vand...

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 27-01-05 10:20

On Thu, 27 Jan 2005 09:00:31 +0100, JS wrote:

> Men kølervæsken kan vel tildels godt være vand...

Korrekt - der er jo nogle om ikke kan lide deres bil og derved kun fylder
vand på.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Brian S Jensen

Dato : 27-01-05 09:08

> [...]
er
> altid sjovt
> med dumme spørgsmål :) (måske ikke alligevel når det er én selv..?)

Hej Anders

Hvis det ikke var fordi at det blev frostvejr af og til, så kunne man
godt nøjes med vand i kølesystemet - kølevæsken sænker frysepunktet
til 20-30 graders frost (alt efter hvor meget kølevæske man blander i vandet
- eller omvendt), således at man undgår en frostsprængt motor.

Der findes ingen dumme spørgsmål - der findes kunne dumme personer
som ikke forstår alle spørgsmål

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : Jesper Sørensen

Dato : 27-01-05 10:04

> [...]
vandet
> - eller omvendt), således at man undgår en frostsprængt motor.

Desuden indeholde kølervædske også stoffer der hindre korrosion og
kalkaflejringer i motoren.
Derfor er det også en god ide at have kølervædske om sommeren.

Jesper

Fra : Propellen

Dato : 27-01-05 10:10

"Brian S Jensen" <m3m5@hotmail.com> skrev
<cta7hf$2mn5$1@news.cybercity.dk> i dk.fritid.bil:

>Der findes ingen dumme spørgsmål - der findes kunne dumme personer
>som ikke forstår alle spørgsmål

Det er så løgn...

"fryser du?"
"nææ.. det gør jeg ikke"
"Så tag da den jakke af"
"Nej, for _så_ fryser jeg"

--
"if you´re a lame brain, then you´re a lame brain. I can't help that"
- Tori Amos

/Prop

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 27-01-05 10:21

On Thu, 27 Jan 2005 09:08:14 +0100, Brian S Jensen wrote:

> [...]
> til 20-30 graders frost (alt efter hvor meget kølevæske man blander i
> vandet - eller omvendt), således at man undgår en frostsprængt motor.

Hvordan vil du så sikre din motor mod at korrodere og irre indvendigt?

> Der findes ingen dumme spørgsmål - der findes kunne dumme personer som
> ikke forstår alle spørgsmål

Og dem som svarer forkert

Der skal _altid_ kølervædske på en bil.

Fra : Brian S Jensen

Dato : 27-01-05 10:37

"Martin Johansen [6000]" <visit_tuxx.dk@for.contactinfo> skrev i en
meddelelse news:pan.2005.01.27.09.20.35.817705@for.contactinfo...

> Hvordan vil du så sikre din motor mod at korrodere og irre indvendigt?

> [...]

Hej Martin

Du har selvfølgelig ret - jeg tænkte bare lige i "vinterbanerne" nu

Men den vigtigste årsag til kølervæske er vel frostsikringen, for
selvfølgelig
skal man altid ha' kølervæske på for at sikre at motoren ikke irer -
specielt
hvis det er en med noget aluminiums-top osv.

Men om sommeren KUNNE man jo undvære kølevæsken -- det svarer
jo til folk der ikke rustbeskytter deres biler

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 27-01-05 10:40

On Thu, 27 Jan 2005 10:37:23 +0100, Brian S Jensen wrote:

> jeg tænkte bare lige i "vinterbanerne" nu

Det er også svært andet - det er fisme koldt ..brr

> [...]
> specielt
> hvis det er en med noget aluminiums-top osv.

Enig.

> Men om sommeren KUNNE man jo undvære kølevæsken -- det svarer jo til
> folk der ikke rustbeskytter deres biler

Ja man kan sagtens gøre det og det vil køle motoren fin-fin.

Fra : Brian S Jensen

Dato : 27-01-05 10:45

"Martin Johansen [6000]" <visit_tuxx.dk@for.contactinfo> skrev i en
meddelelse news:pan.2005.01.27.09.39.43.770378@for.contactinfo...

> Ja man kan sagtens gøre det og det vil køle motoren fin-fin.

> [...]

Hej Martin

Bare lige for at understrege at jeg godt kender værdien af kølevæske
og dens virkning, kan jeg da sige at jeg skiftede kølevæske på
BMW'en i sommers (gør det hvert 2. år) og hos Merkonomen
(eller hvad de nu hedder) bad jeg om deres bedste aftapning - det
blev til noget lyserødt kølevæske som skulle "rust-beskytte" endnu
bedre - kostede ca. 150,- for 5 liter

Meeen, jeg synes også at den har fået lidt bedre motorgang og
mere trækkraft efter det kom på

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : TG4600

Dato : 27-01-05 10:58

"Brian S Jensen" <m3m5@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> bedre - kostede ca. 150,- for 5 liter
>
> Meeen, jeg synes også at den har fået lidt bedre motorgang og

Enhver ved jo også at bilen køre bedre når den er nyvasket, og specielte
hvis den er rengjort indvendig

Fra : Brian S Jensen

Dato : 27-01-05 11:02

"TG4600" <no @ where . dk> skrev i en meddelelse

> "Brian S Jensen" <m3m5@hotmail.com> wrote in message

> Enhver ved jo også at bilen køre bedre når den er nyvasket, og specielte
> hvis den er rengjort indvendig

Ja, det er sku' ikke engang løgn

Brian

Fra : Anders Christensen

Dato : 27-01-05 13:14

TG4600 wrote:

snip

> Enhver ved jo også at bilen køre bedre når den er nyvasket, og specielte
> hvis den er rengjort indvendig

Når bilen er nyvasket er der jo logisk nok en mindre overflade, og
dermed en mindre luftmodstand

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 27-01-05 11:14

Fra : Hans Paulin

Dato : 27-01-05 11:41

Martin Johansen [6000] skrev:

> Der skal _altid_ kølervædske på en bil.

Også på VW type 1, 2, 3 og 4 m. fl.?
Hans

Fra : Anden

Dato : 27-01-05 12:17

Jeg siger tak for svarene!
Jeg faldt over én som fyldte vand på sin bil, så det var her jeg blev lidt i
tvivl.

En anden ting, - er der eventuelt en bog/link som fortæller hvordan en motor
fungere? - som kan anbefales?
jeg har nemlig lidt andre uafklarede spørgsmål :) som f.eks. hvordan
kølervæsken helt præcist køler bilens
motor - gør det gennem topstykket?

Vil gerne have styr på skidet!

mvh.
Anders

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 27-01-05 12:31

Anden wrote:
> [...]
motor
> fungere? - som kan anbefales?
> jeg har nemlig lidt andre uafklarede spørgsmål :) som f.eks. hvordan

http://auto.howstuffworks.com/ er et godt sted at starte.

/Jakob

Fra : Jesper Sørensen

Dato : 27-01-05 14:32

> En anden ting, - er der eventuelt en bog/link som fortæller hvordan en
motor
> fungere? - som kan anbefales?

Spørg på dit lokale bibliotek. Jeg er sikker på at de har flere gode bøger
om emnet.

> jeg har nemlig lidt andre uafklarede spørgsmål :) som f.eks. hvordan
> kølervæsken helt præcist køler bilens
> motor - gør det gennem topstykket?

Ja nemli ja, vandet (kølervædsken) cirkulere i motorens vandkanaler, drevet
af vandpumpen.
Når motoren bliver driftvarm åbner termostaten til køleren, så vandet kan
komme derud og blive kølet af

> Vil gerne have styr på skidet!

Det er da klart !
Spørg endelig igen en anden gang.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 27-01-05 12:41

On Thu, 27 Jan 2005 11:40:45 +0100, Hans Paulin wrote:

> Også på VW type 1, 2, 3 og 4 m. fl.?

Du er morsom hva... hehehe

Fra : Karsten Andersen

Dato : 27-01-05 15:58

Thu, 27 Jan 2005 11:40:45 +0100, skrev Hans Paulin, på 11 linier, i
<41f8c52e$0$164$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, :

>Også på VW type 1, 2, 3 og 4 m. fl.?

Ha ha

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 27-01-05 17:54

Brian S Jensen wrote:

> Der findes ingen dumme spørgsmål -

Rigtig - dumme spørgsmål findes ikke, kun svar på spørgsmål kan bære den
etikette

> der findes kunne dumme personer
> som ikke forstår alle spørgsmål

De er vel ikke per defination dumme blot fordi de ikke forstår alle
spørgsmål.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Brizz

Dato : 27-01-05 15:27

> [...]
> er altid sjovt
> med dumme spørgsmål :) (måske ikke alligevel når det er én selv..?)

Den kan jeg stikke den der.
Min bror (ja det var ikke mig selv) kom en dag og brokkede sig over at de
lorte huller til at fylde olie på var så lille at den tragt man fik på
service stationerne var for stor....For STOR sagde jeg? så måtte jeg jo have
af vide hvor han fyldte olie på...."Ja der hvor man trækker oliepinden op
selvfølgelig"
Det tog mig lang tid med at holde op med at grine

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk
....MEGET snart med Xenon