/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
punto varme
Fra : Aragorn25


Dato : 26-01-05 22:23

Nogen der kan svare mig på, hvad jeg skal kigge på når jeg har følgende
fejl?

Jeg kører ca. 25km om morgnen, men varmen der kommer ind på kabinen er
stadig lidt lunkent, men ikke varmt.
Har mærket på slangerne ved motorrummet, og de er varme, der er også fint
med kølervæske.
Hvor kigger jeg så?`

Bil: Fiat Punto 1.1s 55 fra 96.

Mvh
Dennis



 
 
Ukendt (26-01-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 26-01-05 22:30


"Aragorn25" <aragorn24@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
news:41f80a1c$0$33687$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Nogen der kan svare mig på, hvad jeg skal kigge på når jeg har følgende
> fejl?
>
> Jeg kører ca. 25km om morgnen, men varmen der kommer ind på kabinen er
> stadig lidt lunkent, men ikke varmt.
> Har mærket på slangerne ved motorrummet, og de er varme, der er også fint
> med kølervæske.
> Hvor kigger jeg så?`

At skifte en termostat á kr 70

--
Tom



Aragorn25 (26-01-2005)
Kommentar
Fra : Aragorn25


Dato : 26-01-05 22:36

jeg troede termostaten virkede fint nåt motoren blev varm, termostat er det
ikke den der åbner og lukker for vandet i motoren?


"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:41f80bce$0$170$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Aragorn25" <aragorn24@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> news:41f80a1c$0$33687$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>> Nogen der kan svare mig på, hvad jeg skal kigge på når jeg har følgende
>> fejl?
>>
>> Jeg kører ca. 25km om morgnen, men varmen der kommer ind på kabinen er
>> stadig lidt lunkent, men ikke varmt.
>> Har mærket på slangerne ved motorrummet, og de er varme, der er også fint
>> med kølervæske.
>> Hvor kigger jeg så?`
>
> At skifte en termostat á kr 70
>
> --
> Tom
>
>



Mogens (26-01-2005)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 26-01-05 22:39

"Aragorn25" <aragorn24@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
news:41f80d57$0$33688$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> jeg troede termostaten virkede fint nåt motoren blev varm, termostat er
det
> ikke den der åbner og lukker for vandet i motoren?

Jep, jep - når motoren bliver fint varm, og du alligevel
mangler varme, kan det skyldes en dårlig toppakning...

En tidligere skribent i denne NG "Mikael L" har netop prøvet
dette på hans '93 Opel Vectra 2000 16V




Aragorn25 (26-01-2005)
Kommentar
Fra : Aragorn25


Dato : 26-01-05 22:44

OV- dårlig toppakning???? Det lyder som noget lort, hvordan tjecker jeg
det? er der andre symtomer på det?

mvh
Dennis


"Mogens" <dkfritidbilSL@ETe-mail.dk> skrev i en meddelelse
news:ct92m5$1npf$1@news.cybercity.dk...
> "Aragorn25" <aragorn24@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> news:41f80d57$0$33688$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
>> jeg troede termostaten virkede fint nåt motoren blev varm, termostat er
> det
>> ikke den der åbner og lukker for vandet i motoren?
>
> Jep, jep - når motoren bliver fint varm, og du alligevel
> mangler varme, kan det skyldes en dårlig toppakning...
>
> En tidligere skribent i denne NG "Mikael L" har netop prøvet
> dette på hans '93 Opel Vectra 2000 16V
>
>
>



Mogens (26-01-2005)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 26-01-05 23:16

"Aragorn25" <aragorn24@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
news:41f80f14$0$33666$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> OV- dårlig toppakning? hvordan tjecker jeg det?

Kompressionstest



Ukendt (26-01-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 26-01-05 22:42


"Aragorn25" <aragorn24@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
news:41f80d57$0$33688$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> jeg troede termostaten virkede fint nåt motoren blev varm, termostat er
> det ikke den der åbner og lukker for vandet i motoren?

Termostaten sidder mellem motor og køleren ude foran.
Som regl sker der det at den ikke kan lukke helt tæt og så løber alt det
varme vand ud i køleren foran i stedet for ind i kabinen. Derfor kan den
ikke blive rigtig varm og den bruger også ekstra benzin

--
Tom



Aragorn25 (26-01-2005)
Kommentar
Fra : Aragorn25


Dato : 26-01-05 23:09

Så håber jeg kun der er det, og ikke topstykket, men nu er jeg urolig med
det med topstykket, hvordan kan jeg se om den er dårlig?




"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:41f80ea2$0$165$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Aragorn25" <aragorn24@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> news:41f80d57$0$33688$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>> jeg troede termostaten virkede fint nåt motoren blev varm, termostat er
>> det ikke den der åbner og lukker for vandet i motoren?
>
> Termostaten sidder mellem motor og køleren ude foran.
> Som regl sker der det at den ikke kan lukke helt tæt og så løber alt det
> varme vand ud i køleren foran i stedet for ind i kabinen. Derfor kan den
> ikke blive rigtig varm og den bruger også ekstra benzin
>
> --
> Tom
>
>



Ukendt (26-01-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 26-01-05 23:17


"Aragorn25" <aragorn24@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
news:41f8150c$0$33644$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Så håber jeg kun der er det, og ikke topstykket, men nu er jeg urolig med
> det med topstykket, hvordan kan jeg se om den er dårlig?

Hvis topstykket havde været så utæt at det havde indflydelse på
temperaturen, så ville din køler sikkert være sprunget, eller den ville
bruge en million liter vand.

Det er meget sansynlig det er termostaten også selv om du kan mærke
slangerne bliver varme. Der er jo forskel på om slangerne bliver 60° eller
110°, så de kan sagtens føles varme uden at det er nok til at varme bilen
op.

Man plejer dog at kunne se termostatproblemer ved at kigge på tempmåleren
som har svært ved at komme op i normalområdet. Nålen plejer at ligge lige i
bunden af normalområdet og så kan man godt regne med at termostaten er
defekt.

--
Tom



Aragorn25 (27-01-2005)
Kommentar
Fra : Aragorn25


Dato : 27-01-05 00:02

ja det ville være meget nemmere, hvis der var målere i en punto 1.155
Der er sparet væk.
Det eneste der er, er e n rød pære der kan lyse, hvis tempreturen bliver
kritisk. det er godt nok irriterende
Men sårn er det nu med de fiatter


"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:41f816d0$0$180$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Aragorn25" <aragorn24@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> news:41f8150c$0$33644$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>> Så håber jeg kun der er det, og ikke topstykket, men nu er jeg urolig med
>> det med topstykket, hvordan kan jeg se om den er dårlig?
>
> Hvis topstykket havde været så utæt at det havde indflydelse på
> temperaturen, så ville din køler sikkert være sprunget, eller den ville
> bruge en million liter vand.
>
> Det er meget sansynlig det er termostaten også selv om du kan mærke
> slangerne bliver varme. Der er jo forskel på om slangerne bliver 60° eller
> 110°, så de kan sagtens føles varme uden at det er nok til at varme bilen
> op.
>
> Man plejer dog at kunne se termostatproblemer ved at kigge på tempmåleren
> som har svært ved at komme op i normalområdet. Nålen plejer at ligge lige
> i bunden af normalområdet og så kan man godt regne med at termostaten er
> defekt.
>
> --
> Tom
>
>



John Sahl (27-01-2005)
Kommentar
Fra : John Sahl


Dato : 27-01-05 00:42

Aragorn25 wrote:
> ja det ville være meget nemmere, hvis der var målere i en punto 1.155
> Der er sparet væk.
> Det eneste der er, er e n rød pære der kan lyse, hvis tempreturen
> bliver kritisk. det er godt nok irriterende
> Men sårn er det nu med de fiatter

Derfor er der en guide her, den kan vist også bruges på
Punto'en http://www.fiatklubdanmark.dk/viewtopic.php?t=7522

--
John Sahl, www.bilstereobladet.dk / Lad der være lyd!



Søren C. Fischer (29-01-2005)
Kommentar
Fra : Søren C. Fischer


Dato : 29-01-05 14:04

Tom skrev:

> "Aragorn25" <aragorn24@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> news:41f80d57$0$33688$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>> jeg troede termostaten virkede fint nåt motoren blev varm, termostat
>> er det ikke den der åbner og lukker for vandet i motoren?
>
> Termostaten sidder mellem motor og køleren ude foran.

Næh, den sidder for enden af motoren ude i tandremsiden.
Noget lort at skifte, så man skifter som regel termostat, vandpumpe og
tandrem samtidigt...

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Debat om KIA biler: http://kiaforum.dyndns.dk


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177517
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408634
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste