Sukker istedet for salt !!
Fra : Eg Egemarke

Dato : 26-01-05 19:33

Jeps de har testet det frem og tilbage på Saab´s testbaner og skal nu til at
forsøge sig i den virkelige verden nemlig på Riksväg 62 i Värmland. Det
skulle efter sigende være bedre og billigere at bruge sukkeret end vejsalt
og ydermere skulle forureningen næsten forsvinde.
Desværre er der hverken sne eller is her hvor jeg bor, så hvis der skulle
være een der gad og "teste" ku det være skægt at høre resultaten om hvorvidt
de er HELT skøre de svenskere eller ej ?!?

MvH Eg Egemarke

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=265

Fra : Møller

Dato : 26-01-05 20:00

"Eg Egemarke" <egemarke@hotmail.com> wrote in message
> [...]
hvorvidt
> de er HELT skøre de svenskere eller ej ?!?

Hvad galt skulle der være i det.
Normalt er det prisen der har afhold vejvæsenet fra at bruge det, der kan jo
også være noget pladderhumanistisk i det : man smider da ikke levnedsmidler
på vejen, det kan da sendes til de sultne på Cuba
Lidt i stil med, at der ikke må brændes korn af i kraftværter, men kun halm.
Men man kan få tilskud til at lade være med at dyrke korn.

Må men tilbage til sukkeret:
http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,557372,00.html

Og for øvrigt er kølervæske kemisk ret tæt på sukker
--
Møller

Fra : Søren Wind

Dato : 26-01-05 20:07

> [...]
> halm.
> Men man kan få tilskud til at lade være med at dyrke korn.

Uha.. Det bliver hårdt for os der har sukkersyge, når vi vælter på cyklen

Fra : Møller

Dato : 26-01-05 20:16

"Søren Wind" <s.wind@2o6.dk> wrote in message

> Uha.. Det bliver hårdt for os der har sukkersyge, når vi vælter på cyklen

Ja så bliver I nærmest karamelliseret. Og så må du have lidt mere
humaninsulin med.
Men svenskerne er mere bekymrede for, om elge og rådyr vil færdes endnu mere
på vejene, før gik de og slikkede salt, men hvis de nu er nogle slikmunde
efter sukker, sikker et trafikkaos.
Det næste bliver nok at de kaster perler for svin )
--
Møller

Fra : Anders Christensen

Dato : 26-01-05 22:41

Møller wrote:
<snip>
> [...]
> efter sukker, sikker et trafikkaos.
> Det næste bliver nok at de kaster perler for svin )

Jeg kan så ikke lade være med at tænke på de store tandlægeregninger det
må give for de stakkels dyr hvis de spiser store mængder sukker uden at
børste tænder...

Det må så også være ret træls som billist at møde en sur og gnaven elg
som har tandpine!
Selvom den nok ikke er farligere at køre ind i end en alm elg..

--
Mvh Anders Christensen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 27-01-05 02:24

Søren Wind skrev:

> Uha.. Det bliver hårdt for os der har sukkersyge, når vi vælter på cyklen

Du må blot lære at tænke på andet en damer når du cykler.

--
MVH Finn
Om den der tænker "tøsedreng" om andre bør der tænkes "tåbe".

Fra : Jesper

Dato : 27-01-05 02:15

Møller wrote:

> Og for øvrigt er kølervæske kemisk ret tæt på sukker

Øh ja...lige så meget som et Rolex ur og et stykke toiletpapir har
tilfælles. De består nemlig også begge to af nogle atomer.

Kølervæske er ethylenglycol (CH2OH)2 mens "sukker" (= sucrose = melis)
består af et molekyle glucose + et molekyle fructose som giver C12H22O11
som kemisk formel.

Så i princippet har du da ret. Kølervæske og sukker består begge af
nogle "C", "O" og "H". Der er så bare lidt forskel i antallet og hvordan
de sidder sammen. Men det bør man vel ikke altid tage så tungt?

--
Mvh. Jesper

Fra : Lars Frandsen

Dato : 27-01-05 06:10

"Jesper @tdcadsl.dk>" <"JesperM<remove> skrev i en meddelelse

> [...]
> "C", "O" og "H". Der er så bare lidt forskel i antallet og hvordan de
> sidder sammen. Men det bør man vel ikke altid tage så tungt?

Derfor er det jo også ligemeget om man man drikker CH3OH eller CH3CH2OH. Der
mangler "kun" CH2 i den første formel
Nå, det *ser* man nok, med mindre man drikker meget
--
Mvh.
Lars Frandsen, Bramming

Fra : Finn Guldmann

Dato : 27-01-05 02:23

Møller skrev:

> [...]
> http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,557372,00.html
> Og for øvrigt er kølervæske kemisk ret tæt på sukker

Jamen det kan da meget vel være at der er en gavnlig værdi i at erstatte
*25% af saltet* med sukker.

Til mig at er fidusen at sukkeret binder saltet på vejen i stedet for at
det blot bliver skyllet væk med smeltevandet.

Fra : Uffe Ravn

Dato : 26-01-05 22:52

"Eg Egemarke" <egemarke@hotmail.com> skrev

> Det
> skulle efter sigende være bedre og billigere at bruge sukkeret end vejsalt
> og ydermere skulle forureningen næsten forsvinde.

hmm. man får sikkert et fantastisk vejgreb når vejbanen er lige ved at
tørre.

Lugter svensk burn-out så af karamel?

Bilernes udstødning komme nok til at dampe lidt af karamel.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 26-01-05 23:35

Jeg vil bare indskyde, at det skal være strø-sukker.

Og hvad vil man stille op mod gær-hærværk?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 26-01-05 22:46

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in message
> Jeg vil bare indskyde, at det skal være strø-sukker.

Den gang jeg læste om det sidste år, mener jeg faktisk at der var tale om en
sukkervandsopløsning man spøjtede på.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Thomas Petersen

Dato : 27-01-05 00:01

"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> wrote in

> Den gang jeg læste om det sidste år, mener jeg faktisk at der var tale
> om en sukkervandsopløsning man spøjtede på.

Jolly Cola ? :)

Vh. Thomas Petersen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 27-01-05 02:42

Andreas M. Hansen skrev:

> "Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in message

> Den gang jeg læste om det sidste år, mener jeg faktisk at der var tale
> om en sukkervandsopløsning man spøjtede på.

Efter det jeg kunne læse mig til blander de 25% sukker i saltet for at
binde saltet bedre til vejen. Så de skal salte knap så ofte for at opnå
samme effekt.

Fra : Uffe Ravn

Dato : 27-01-05 00:01

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev

> Og hvad vil man stille op mod gær-hærværk?

Køre tankvognen hen til Spritbolagen?

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 27-01-05 19:10

> Jeg vil bare indskyde, at det skal være strø-sukker.

Ja, lad dem bare pøse karamel på alle vejene, så er det vel slut med at få
en bøde for at køre på slik-dæk?

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen