forsikring
Fra : mullerman

Dato : 25-01-05 21:11

Hej Ng

Jeg skal til at have bil sammen med min kæreste. Der er ingen af os der har
kørt tidligere, og derfor har vi regnet lidt på forsikringspriser. Vi har
kigget på to biler, og er blevet forundret over forsikringsprisen!
Her er problemet:
Brugt Peugeot Hdi 2,0 90 hk fra 2001 Pris 125000 (nypris 200000)
forsikringspris 14000 selvrisko 5000

Ny Citroen C4 Hdi 2,0 VTR Plus 139 hk fra 2005 Pris 320000 forsikringspris
17500 selvrisiko 5000 (forsikring gennem forhandler 13500 selvrisiko 5000)

Alle forsikringerne er gennem Rasmussen Assurance, også den hos
forhandleren, og derfor kan de sammenlignes. Men hvorfor koster forsikringen
på den brugte bil stort set det samme som den nye?

Problemet er at vi hele tiden har villet have C4'eren, men har kigget på en
billigere brugt bil også, for at spare lidt. Jeg er nemlig stadig er på SU,
mens min kæreste lige har fået job, og vi ville jo gerne spare lidt penge om
muligt, men incitamentet til at købe den brugte bil er jo kun at den er
billigere i kontantpris, ellers er omkostningerne jo de samme, bortset fra
at der måske skal repareres på Peugeoten...

Har i forslag til hvad der vil være bedst for os?

Martin

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 25-01-05 21:31

> Har i forslag til hvad der vil være bedst for os?

Nu ved jeg ikke hvordan jeres økonomi er, men jeg er selv 22 år, og tjener
vel en løn der ligger lidt over gennemsnittet for min alder (mellem 25-30
k). Min kæreste er butikselev, og tjener dermed en anelse mere end SU, men
ikke det helt vilde.
Jeg kører i forb. med mit job ca. 55.000 km årligt, hvoraf det meste er til
og fra arbejde - der er altså ikke det store at hente i kørepenge.
Nå, men min pointe er at det er dyrere at have bil end man tror. Jeg har
regnet meget på det, her på det seneste - bla. fordi jeg har fået mulighed
for noget firmabil, og i den forbindelse har kigget på samme Citroen som dig
:)

For en bil til 300.000 ser mit regnestykke således ud (for mig):

Alm. billån, kr 240.000 over 72 md: ca. 4.000 / md.

Forbrugslån til udbetaling, kr 60.000 over 72 md: ca. 1.000 / md

Diesel (4600 km/md): ca. kr 2.000 / md

Forsikring: ca. kr 1.500 / md

Alt i alt ca. kr 8.500 pr. md - det kræver en bruttoløn på 12-13.000 blot at
betale bilen ! Herudover kommer udgifter til dæk, service og div. smårep.
(selvom det gerne skulle være minimalt).

Nu ved jeg som sagt ikke hvordan jeres økonomi, men jeg synes i hvert fald
at det er hulens mange penge, og var det ikke fordi jeg kørte så mange km,
havde jeg med garanti også købt en ældre/billigere bil.

- Bare min erfaring, desværre :o/

/Kasper Hansen

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 25-01-05 21:52

- Jeg glemte iøvrigt at sige, at jeg er helt tosset med den C4. Var ude at
prøve 110 hk versionen (138 hk versionen var solgt, så vi måtte ikke prøve
den) - hold kæft, en lækker øse! Super flot, både ind- og udvendigt. Kørte
også rigtigt godt, og forbavsende hurtigt optræk. - Så det er ikke fordi jeg
vil tale dig fra den :)

/Kasper Hansen

Fra : mullerman

Dato : 25-01-05 22:00

Snip-----------

Hej Kasper her er hvordan det ser ud for os....

> For en bil til 300.000 ser mit regnestykke således ud (for mig):
>
> Alm. billån, kr 240.000 over 72 md: ca. 4.000 / md.

Vores lån vil være i friværdien på min andelsbolig, hvor der ca er 250000 -
derved kan lånet reelt laves over 30 år hvis dette skulle ønskes.
Vi regner med at betale 2500 af pr md, og når der er penge til overs, så
lidt mere. Jeg er fårdig med at læse om 1½ år og derefter kan vi hurtigere
betale lånet ud.

> Forbrugslån til udbetaling, kr 60.000 over 72 md: ca. 1.000 / md

Vi har ca 80.000 til udbetaling

> Diesel (4600 km/md): ca. kr 2.000 / md

Vi regner med ca at køre 1300 km pr md hvilket vil svare til ca 700 i diesel

> Forsikring: ca. kr 1.500 / md

Forsikring gennem den forhandler jeg snakkede med ville være ca 13000 pr år

> [...]
> betale bilen ! Herudover kommer udgifter til dæk, service og div. smårep.
> (selvom det gerne skulle være minimalt).

Vores pris pr md i alt ca 5000 incl alt, men skal da lige snakke med banken
om hvad de siger til "kun" af få de 2500 pr md.

> [...]
> at det er hulens mange penge, og var det ikke fordi jeg kørte så mange km,
> havde jeg med garanti også købt en ældre/billigere bil.

Hmm, vi må snakke med banken, og en af min fars kammerater som er
forhandler, og høre ham hvad han vil anbefale os.

Martin

Fra : Karen Stricker & Car~

Dato : 26-01-05 16:08

> Vores lån vil være i friværdien på min andelsbolig, hvor der ca er
> 250000 -
> derved kan lånet reelt laves over 30 år hvis dette skulle ønskes.

Bare vær obs på at hvis bilen skulle "stille træskoene" om eks. 10 år, så er
der stadigvæk 20 år til den er gældsfri....

VH
Carsten

Fra : mullerman

Dato : 26-01-05 19:35

"Karen Stricker & Carsten Axelsen" <strixelsenfjern@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:41f7b26c$0$253$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Bare vær obs på at hvis bilen skulle "stille træskoene" om eks. 10 år, så
> er der stadigvæk 20 år til den er gældsfri....

Det er jeg helt klar over, og jeg er heller ikke interesseret i at låne
pengene over så lang tid, men det betyder jo at vi kan komme meget langt ned
i ydelse i starten, og derefter når jeg bliver færdig, kan betale lånet ud
hurtigt.
Kunne aldrig finde på at låne over 30 år med mindre det var til fast
egendom.

Martin

Fra : Knud Thomsen

Dato : 25-01-05 21:56

"mullerman" <billetter2003@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> Alle forsikringerne er gennem Rasmussen Assurance, også den hos
> forhandleren, og derfor kan de sammenlignes. Men hvorfor koster
forsikringen
> på den brugte bil stort set det samme som den nye?

Det er sådan fordi forsikringen som udgangspunkt beregnes ud fra nypris
uanset hvor brugt den er. Desuden indgår motorstørrelse, Jeres bopæl,
reparationspriser mv. også typisk i forsikringsprisberegningen.

Knud