Lada Samara 1995 - gearkasse måske kaput?
Fra : Corty

Dato : 25-01-05 21:02

Hej Gruppe

Jeg er den - i øjeblikket - ikke så glade ejer af en Lada Samara 1,1 fra
1995.

Den har på det seneste udviklet et ganske hørbart problem:
I 1 - 2 - 3 gear støjer den som om man slæber en løbsk kardanaksel efter
sig, men der er ikke noget i 4 gear...

Når motoren bliver gennemvarm (25-30 minutters kørsel) stilner det lidt af,
men ikke meget.

Kobler man ud - eller holder stille i gear, er der overhovedet intet.

Mine bil-kyndige venner mener at det kan skyldes manglende olie i
gearkassen, men jeg har ingen erfaringer med motor-reparationer.

I dag hoppede den så ud af 3 gear hele 2 gange på 10 minutter.

Er der nogen der har hørt om problemet før, hvad det kan skyldes, og
kan det betale sig at reparere denne? Hvad koster en ny gearkasse?

Vi gav 10.000 for bilen i november måned - og den skal til syn her i
februar.

Det ville være surt om den allerede skal skrottes, den er pæn og uden rust.

Håber på kyndige svar
/Corty

Fra : Kim Olsen

Dato : 25-01-05 21:35

> [...]
> februar.
>
> Det ville være surt om den allerede skal skrottes, den er pæn og uden

Hej

Jeg ved ikke hvad en ny gearkasse koster, men den er sikkert dyr, og det er
nok heller ikke dit behov.
Ring og spørg et autoophug - jeg vil tro at de tager omkring 2000-3000 kr
for en brugt.
Derefter skal du bruge en mekaniker til at skifte den.
Det behøver bestemt ikke være et aut. Lada-værksted.
Mit bud er at det tager 5-7 timer.

Hilsen
Kim olsen

Fra : KubikH

Dato : 25-01-05 21:55

"Corty" <email@cNoOrStPyAM.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Den har på det seneste udviklet et ganske hørbart problem:
> I 1 - 2 - 3 gear støjer den som om man slæber en løbsk kardanaksel efter

Det er en almindelig fejl.
Det er lejet i den ene ende af hovedakslen i gearkassen der er røget.
Nemmeste løsning er en anden gearkasse.
Mvh
Niels

Fra : Corty

Dato : 27-01-05 11:35

"KubikH" <kallehauge@SLETemail.dk> wrote in news:ct6bs1$26sl$1
@news.cybercity.dk:

> [...]
>
> Det er en almindelig fejl.
> Det er lejet i den ene ende af hovedakslen i gearkassen der er røget.

Det var da træls... jeg havde håbet på en noget billigere fejl.

Vi købte bilen 08.12.2004 (som beset og uden garanti) for 10kkr, og vi var
4 mand høj ude og prøve den. Der viste den ingen støj/fejl...

Hvor meget kan det komme til at koste??? Kan det betale sig at skifte
gearkassen, eller skal bilen bare ud...

/Corty