Så kan de lære det - ka' de.
Fra : Mark Sandberg

Dato : 24-01-05 20:25

Der har gennem længere tid været vejarbejde, på et langt lige stykke
landevej i midtjylland. Hastighedsgrænsen er derfor midlertidig sat til 50
Km/t. i begge retninger, på standere der flytter med, som arbejdet skrider
frem.

Det er jo helt fint og man sænker efterhånden helt automatisk farten på den
pågældende strækning.

Så var der en dag - et af skiltene var skiftet ud med et med 30Km/t.
begrænsning. Underligt - der var ikke antydning af ændrede arbejdsrutiner i
forhold til tidligere på strækningen, hvor 50Km/t. skiltningen stadig stod.
Selv i den modkørende bane, var der stadig 50Km/t. hastighedsbegrænsning.

Forklaringen kom snart. - I vejsiden holdt der en ATK-vogn og blinkede
lystigt til de formastelige lovbrydere, der fartblinde ræsede forbi med mere
end de 30Km/t. Som den geniale betjent havde bestemt var grænsen, mens han
holdt parkeret og generede trafikken.

Og nej, jeg blev IKKE taget.

Men jeg har senere hørt om andre, hvor en fik en bøde på 2000 Kr. for at
køre 49Km/t. En anden skulle foruden en større bøde, op til en ny køreprøve
for at køre 53 Km/t. En tredie der var Taxachauffør, brokkede sig så meget,
han fik annuleret bøden. På en skole i området, var der ikke mindre end 7
skolelærere, der var blevet stemplet som lovbrydere, for at køre med en fart
på under 50Km/t. på landevejen......

Dagen efter var det enlige 30Km/t. skilt med tilhørende ATK-vogn væk igen.

Helt ærligt - hvad er meningen med galskaben?

/Mark.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 24-01-05 20:36

Mark Sandberg telepaterede følgende til sin PC:
> Helt ærligt - hvad er meningen med galskaben?

Tja...

Jeg mener, at alle burde have bøden annuleret...

Når skiltene har været der så længe ser man sgutte efter hver dag, om der
står 30 eller 50...

--
Mvh. Morten Fruergaard
Nu også Xenonkit til eftermontering...

Fra : Mark Sandberg

Dato : 24-01-05 20:53

"Morten Fruergaard" skrev i en meddelelse:

> Jeg mener, at alle burde have bøden annuleret...
>
> Når skiltene har været der så længe ser man sgutte efter hver dag, om der
> står 30 eller 50...

Bare det er lovligt, er det vel okay at genere den almindelige borger mest
muligt.

De ka' jo bare holde øje med skiltningen, ka' de

Samtidig er jeg efterhånden sikker på - det var hensigten med ATK-vognene -
at de skulle være en pengemaskine for staten.

/Mark.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 25-01-05 04:22

Mark Sandberg wrote:
> Samtidig er jeg efterhånden sikker på - det var hensigten med ATK-vognene -
> at de skulle være en pengemaskine for staten.

De har jo bundet sig op på et skattestop, så er de jo nødt til at finde
andre indtægtskilder.

--
MVH Finn
Om den der tænker "tøsedreng" om andre bør der tænkes "tåbe".

Fra : C. Caspersen

Dato : 24-01-05 22:47

meddelelse news:41f54e2d$0$48324$14726298@news.sunsite.dk...
> Når skiltene har været der så længe ser man sgutte efter hver dag, om der
> står 30 eller 50...

LOOOOOOOOOOOOOL - den idiot, der lå på vejen, lå der sgu ikke i går - så han
er sgu selv ude om det..

/Caspersen

Fra : Leonard

Dato : 24-01-05 23:02

"C. Caspersen" <cmccas@fjerndettesol.dk> wrote:

>LOOOOOOOOOOOOOL - den idiot, der lå på vejen, lå der sgu ikke i går - så han
>er sgu selv ude om det..

Fjols.
Det har ingen sammenligning.

Der er jo nok en ganske god grund til at der stilles kæmpestore gule
tavler op for at advare når der er bygget en ny rundkørsel eller lavet
andet drastisk om på en vej.
Stedkendte kører nu engang på rutinen, heldigvis for ellers havde de
slet ikke overskud til at opdage hvis der lå en mand på vejen eller
andet uforudset.

--
Leonard

Fra : Mark Sandberg

Dato : 25-01-05 07:20

"C. Caspersen" skrev i en meddelelse:

> LOOOOOOOOOOOOOL - den idiot, der lå på vejen, lå der sgu ikke i går - så
han
> er sgu selv ude om det..

Med den logik forstår jeg bedre - at der er frivillige til at bemande
ATK-vognene.

/Mark.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 25-01-05 04:21

Morten Fruergaard wrote:

> [...]
> Jeg mener, at alle burde have bøden annuleret...
> Når skiltene har været der så længe ser man sgutte efter hver dag, om der

En eller anden har været på studietur i Tyskland.

Metoden er almindeligt brugt på Kielerkanalbroen, i sydgående retning.
(I nordgående retning er der ingen p-plads fotovognen kan holde på)

Fra : phk

Dato : 26-01-05 11:37

> Morten Fruergaard wrote:

> Metoden er almindeligt brugt på Kielerkanalbroen, i sydgående retning.
> (I nordgående retning er der ingen p-plads fotovognen kan holde på)

Der er jo også lysdisplays der til at regulere hastigheden.

Holder de aldrig i nordgående retning så?

Holder de på broen - den er da for nemt at spotte?!!

--
Per, Esbjerg

Fra : Brian

Dato : 24-01-05 21:10

Hejsa

Mark Sandberg skrev:

> Helt ærligt - hvad er meningen med galskaben?

En lign. sag var der herude ved Juelsminde for nogen måneder
siden. Det gav også en del uro blandt dem der blev nuppet.

http://www.horsensfolkeblad.dk/default.asp?artikelid=9469
http://www.horsensfolkeblad.dk/default.asp?artikelid=9257

Der var også mange der brokkede sig over placeringen.
Hvad sagden endte ud i, kan jeg ikke lige huske.....

/Brian

Fra : Bernhard Ege

Dato : 24-01-05 21:22

Mark Sandberg wrote:
> [...]
>
> Dagen efter var det enlige 30Km/t. skilt med tilhørende ATK-vogn væk igen.
>
> Helt ærligt - hvad er meningen med galskaben?

Denne sag kan jo ses fra to sider. Den ene side er jo vejarbejderne som
er generet af bilerne der jo som oftest kører betydelig hurtigere end
50km/t uanset skiltningen men de kan ikke gøre andet for 50km/t ville
være en acceptabel hastighed. De får fat på politiet og laver en fælde
for at statuere et eksempel. Fælden fanger alle billister der kører alt
for hurtigt men også dem som kører med acceptabel hastighed. 50km/t var
jo dømt acceptabel de forrige dage så billister med den hastighed må
formodes at køre efter forholdene.

Jeg synes det er usmageligt at gøre som der blev gjort. Jeg kan kun
opfordre til at man klager over skiltningen da den tilsyneladende ikke
stemmer overens med forholdene, specielt når man kender skiltningen fra
de forrige dage. Desuden plejer en så drastisk fartændring at være
skiltet vha. 2 fartzoner, først 50-60km/T og så 30km/t for at forhindre
pludselige opbremsninger og andre problemer. Jeg tror aldrig jeg har set
at man går direkte fra 80km/t til 30km/t uden mellemliggende fartzoner...

Dette er ydermere en bet for politiet for med det stunt de lavede vil de
straffede billister nok ikke være særlige velvillige overfor politiet en
anden gang, hvad end politiet måtte have af problemer. Det er dog
individuelt hvordan ens opfattelse af politiet bliver farvet, men blev
jeg snuppet i sådan en fælde så vil jeg i hvert fald tænke at politiet
er skatteindrivere der må bruge magt. Øv

mvh Bernhard

Fra : Finn Guldmann

Dato : 25-01-05 04:18

Mark Sandberg wrote:

<snip -hostorie om 30 km/t skilt m.v.>

> Helt ærligt - hvad er meningen med galskaben?

Den er da lige til ekstrabladet.

Fra : Jan

Dato : 25-01-05 06:36

> [...]
>
> Dagen efter var det enlige 30Km/t. skilt med tilhørende ATK-vogn væk igen.
>
> Helt ærligt - hvad er meningen med galskaben?

tjaa, det kunne jo være et forsøg på at få folk ned i fart vil de ikke
overhold 50 må den jo længere ned så forholdene bliver tålelige for dem der
arbejder på stedet.
Pengemaskine, hmmm, hvem er det lige der vælger at lægge penge i maskinen?
de bliver jo ikke tvunget til det! de kan bare kører det der står på
skiltene, og om de er vant til at måtte kører 50 har intet med sagen at
gøre, der plejer heller ikke at springe dyr rundt på vejen ved skovene
selvom der er skiltet for det, men det kan jo ske, hvis ansvar er så det,
dyret der ikke har gjort det til en vane at springe rundt på vejen hvergang
der kommer en bil, eller det fjols der ikke tilpasser sin hastighed
Man må bare til lommerne. hvis ikke man overholder lovgivningen, uanset om
man mener den er på sin plads ell. ej, vil man lave om på det, kan man jo
stille op til politiker LoL

Jeg er ked af ikke at kunne se problemet, jeg ved selv når jeg kører for
stærkt, og betaler også selvom jeg syntes at man burde måtte kører lidt
stærkere på stedet, så stop da al den klynken, hvergang politiet gør deres
job, og i ikke selv passer på.

Så kan vi lærer det, ka' vi

OT:
Jeg arbejder selv med mekanikerlærlinge, og de tror sq de kan styre bilen
forsvarligt dagen efter de har erhvervet kørekort, og når man snakker
bremseafstand, er de helt sikre på at de kan stoppe indenfor de næste 10m
næsten uanset deres hastighed LoL tjaa, jeg er lige rystet hvergang de sige
sådan, i år har vi ikke mistet nogen af vores elever ENDNU! men sidste år
gik det, ligesom flere af de andre år, galt, og desværre er det ikke altid
kun dem selv det går ud over.

Jan

Fra : ThomasT

Dato : 25-01-05 08:16

Nu vi er i gang med fotovogne, er der også en historie fra Fredericia

Fredericia er blevet større!!, eller rettere de har flyttet byskiltene ca. 1
km. længere ud et par steder og gemt dem godt i sving og lignende. Så med
jævne mellem placere de fotovognene de steder, hvor man før måtte køre 80
km/t, nu 50 km/t. Det tjener de rigtig godt på, jeg kende MANGE lokale, der
er blevet taget, men det kan jo godt være at det er måden at fortælle
fredericianere at deres by er blevet større på.

MVH
ThomasT

Fra : Jesper Lauridsen

Dato : 30-01-05 11:18

On Tue, 25 Jan 2005 06:35:54 +0100, "Jan" <SPAMa45@SPAMsccd.dk> wrote:

>tjaa, det kunne jo være et forsøg på at få folk ned i fart vil de ikke
>overhold 50 må den jo længere ned så forholdene bliver tålelige for dem der
>arbejder på stedet.

Hvis problemet er folk der kører over 50, hvilket formål tjener det så
at uddele store bøder til folk der kører 49? Det er fuldstændigt absurdt;
folk kører råddent, så derfor straffer vi dem der kører ordenligt? Det
svarer til at man har problemer med overgreb på børn, og derfor sætter
den seksuelle lavalder opå til 22.

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 25-01-05 09:46

En helt masse bits fra Mark Sandberg til dk.fritid.bil gav følgende:

[...]

> Helt ærligt - hvad er meningen med galskaben?

Der kan være flere mere eller mindre gode grunde til det:

1) Folk er for dårlige til at sætte farten ned ved vejarbede. Det er et kendt
faktum som jeg i øvrigt mener at vejarbejderne delvist selv er ude om, idet
mange af dem jeg kender, føler sig pisset op og ned af ryggen over, at man
ikke fjerner hastighedsbegrænsningen efter fyraften, men hvorfor dog bruge de
ekstra 10 minutter på at sætte sække over skiltene, når man nu kunne sidde i
en skurvogn og drikke fyraftensøl...

2) Folk skal lære at holde øje med skiltningen. En simpel huskekage til dem
der ikke er observante nok i trafikken.

3) Det lokale politi var i bund i kaffekassen efter julefrokosten, og skulle
have suppleret op :)

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"Når I har sovet en halv time er Finnsk fjernsyn forbi"
-- Hanzen i dk.medier.tv

Fra : Finn Guldmann

Dato : 25-01-05 14:53

Henrik Bøgh wrote:

> [...]
> ekstra 10 minutter på at sætte sække over skiltene, når man nu kunne sidde i

Nu er det ikke lige de vejarbejdere der går ude på vejen man skal skyde
på når det handler om skiltningen.

Inde på et kontor et eller andet sted sidder der en ingeniør og
planlægger hvilke skilte der skal stå hvor. Det er også ham der, i
besparelsernes hellige navn, bestemmer at man ikke skal gøre i at ændre
på grænserne når der ikke foregår vejarbejde. På den måde får han jo 2 x
5 minutters ekstra arbejde ud af folkene.

Så indtil der kommer lovkrav om at skiltning skal ændres efter
forholdene (aktiv arbejde/ikke aktiv arbejde) sker der ikke noget på den
front. Undtagen hvor vejarbejderne selv har fattet fidusen med at
fejlagtig skiltning nedsætter respekten. Typisk er det ikke noget
ingeniørene tænker på.

> 2) Folk skal lære at holde øje med skiltningen. En simpel huskekage til dem
> der ikke er observante nok i trafikken.

2.000 kr kalder jeg ikke en simpel huskekage. Og i og med at 30 km/t
skiltet kun stod der den dag og i den tid fotovognen var der er der for
mig ingen tvivl om at det er misbrug af beføjelser.

> 3) Det lokale politi var i bund i kaffekassen efter julefrokosten, og skulle
> have suppleret op :)

Nu går pengene jo ikke til det lokale politi, ja end ikke til politiet
som helhed. Så det er jo nok hos en skattestopplaget regering at
kaffekassen er ved at blive så tom at maveskindet klasker mod rygraden.

Fra : phk

Dato : 26-01-05 11:43

"Mark Sandberg" <sandberg@it.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> den
> pågældende strækning.
>
> Så var der en dag - et af skiltene var skiftet ud med et med 30Km/t.

Jeg ville prøve at ringe til trafikradioen ... 3 timer hver fredag :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Finn Guldmann

Dato : 27-01-05 01:41

phk skrev:

> Jeg ville prøve at ringe til trafikradioen ... 3 timer hver fredag :)

2 timer. Fredag fra 14:03 til 16. På P4.

Fra : phk

Dato : 27-01-05 07:03

> 2 timer. Fredag fra 14:03 til 16. På P4.

Det var også mit indtryk. Jeg kører bil mange fredage til kl. 16 - og jeg
mener helt bestemt jeg sidste fredag til min store ærgelse hørte at
trafikradioen fortsatte til kl. 17.

Men jeg kan da sagtens have hørt forkert med et halvt øre :). Måske var det
trafikmeldingerne der fortsatte?

--
Per, Esbjerg

Fra : Finn Guldmann

Dato : 27-01-05 22:07

phk skrev:

> [...]
> trafikradioen fortsatte til kl. 17.
> Men jeg kan da sagtens have hørt forkert med et halvt øre :). Måske var det

Det kan være regionalradioen i det område du kørte i der fortsætter med
et trafikemne.

Fra : phk

Dato : 28-01-05 06:39

> Det kan være regionalradioen i det område du kørte i der fortsætter med et
> trafikemne.

Det kan være. Det var Århus?!!

--
Per, Esbjerg

Fra : Finn Guldmann

Dato : 28-01-05 10:44

phk skrev:

> Det kan være. Det var Århus?!!

Jeg ved ikke lige hvad de sender deroppe fredag 16:03.

Men jeg ved at det var den første regionalradio til at "køre" med
udvidet trafikservice når forholdene bød det.