Speeder - MB 230E fra 1990
Fra : blue

Dato : 23-01-05 18:21

Da jeg var ude at køre i går, føltes det som om et kabel knækkede og jeg
skulle pludselig træde speederen ca. 2/3 ned før bilen reagerede. Bilen kan
stadig køre, men accellererer langsomt og speederen skal næsten helt i bund,
hvis den skal passere 100 km/t.

Nogen bud på problemet?

Fra : Ukendt

Dato : 23-01-05 19:27

Ja gå ud og åbn motorhjælmen og kik, der er vel et kabel fra panelpladen og
til indsugningen det er der på begge mine mercedeser.
Esben

Fra : bjb@INGENSPAMc.dk

Dato : 23-01-05 21:26

In article <41f3dcf3$0$164$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
   "blue" <xx@xx.xx> writes:
> [...]
> stadig køre, men accellererer langsomt og speederen skal næsten helt i bund,

Følg speedertrækket fra der hvor det kommer ud gennem panelet.
Oven på motoren sidder der en stang som ender i en fjeder med en
kunststofkugle. Kuglen sidder inde i en metal "skål" så den kan godt være
svær at se.

3 mod 1 på at kuglen er knækket. Den skal nemlig smøres en gang imellem til
service og det glemmer de fleste. Formentlig kan du se stumperne af kuglen
som ligger og flyder.

Den skiftes ved at fjerne låsesplittem for enden af stangen, trække stangen
ud og sætte en ny kugle på.

mvh,
Bjarne

Fra : blue

Dato : 24-01-05 16:35

<bjb@INGENSPAMc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> til
> service og det glemmer de fleste. Formentlig kan du se stumperne af kuglen

Det var ganske rigtigt en lille sort plastickugle, som var gået i stykker.

> Den skiftes ved at fjerne låsesplittem for enden af stangen, trække
> stangen
> ud og sætte en ny kugle på.

Kuglen sad ikke på en stang, men på en wire. Problemet blev løst ved at
sætte et lille aluminiumsrør uden på wiren og fastgøre røret med et spænde.

Tak for hjælpen - også til Esben