Citroen 1.ste eftersyn...
Fra : Towli

Dato : 22-01-05 13:04

bare så oprørende. Jeg har lige fået en opkrævning for mit
første 1500 Km. eftersyn fra Citroen på 500,- KR. De har ikke lavet en skid
andet end at slutte deres computer til stikket og konstateret at der ikke
var noget galt.
De skulle fandme skamme sig. Så snart garantiperioden er udløbet ser
Picassoen ALDRIG mere en "Autoriseret Citroen forhandler" hvis det kan
undgåes. -Kan det, det? Findes der "uautoriserede" mekanikere der har så'n
en computerfætter der kan aflæsen Picassoens computer? ? ?

Mange tak for et svar

/T

Fra : phk

Dato : 22-01-05 13:43

"Towli" <towli@oldboyz.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> eftersyn fra Citroen på 500,- KR. De har ikke lavet en skid andet end at
> slutte deres computer til stikket og konstateret at der ikke var noget

1.500 km - og så allerede til eftersyn?

Hvad skal der laves på eftersynet ifølge Citroen?

> [...]
> undgåes. -Kan det, det? Findes der "uautoriserede" mekanikere der har så'n
> en computerfætter der kan aflæsen Picassoens computer? ? ?

Du behøver mig bekendt ikke køre til autoriserede forhandlere mere. Og ja,
jeg er sikker på at enhver mekaniker der ikke arbejder om natten kan læse
koder ud.

Selv jeg kan læse koder m.m.m. ud fra min egen Golf ;) Måske findes der også
noget til Citroen?

--
Per, Esbjerg

Fra : Jens

Dato : 22-01-05 13:50

Towli <towli@oldboyz.dk> wrote:

> [...]
> undgåes. -Kan det, det? Findes der "uautoriserede" mekanikere der har så'n
> en computerfætter der kan aflæsen Picassoens computer? ? ?

En stor del af ideen med diagnosecomputeren er at værkstedet let kan
finde og rette fejl. Der er klart forskellige opfattelser af, hvem der
skal høste besparelsen - værkstedet eller kunden.

Selv om nogle af funktionerne er fælles for flere/mange/alle bilmærker
er der - set fra fabrikkernes synspunkt - god fornuft i at holde
"kortene tæt til kroppen". De autoriserede værksteder får en computer
med (stor) rabat - de uautoriserede kan købe til en opskruet pris.
Dermed giver man sine autoriserede værksteder en gulerod til at blive i
folden.

Men i øvrigt er det pisseirriterende at man ikke selv kan se fejl og
justere af hjertens lyst
--

Jens F

Fra : Bernhard Ege

Dato : 22-01-05 14:41

Towli wrote:
> [...]
> undgåes. -Kan det, det? Findes der "uautoriserede" mekanikere der har så'n
> en computerfætter der kan aflæsen Picassoens computer? ? ?

Forstår godt din harme. 500,- er også mange penge for noget som i
princippet ikke koster værkstedet ret meget og ingen tid tager.

Men lige netop de officielle Citroen værskeder er ret dyre (hvis man kan
kopiere Aalborg priserne til andre officielle Citroen værksteder). 620kr
i timen incl moms gør at man tvinges til at opsøge alternative
værksteder. Fordelen er at de alternative værksteder som regel ikke
kører efter listepriser men efter den tid det nu tager. Det er en fordel
for Citroen's listepriser gerne bruger dobbelt så lang tid på at klare
et job som det egentlig tager at lave det. Og med deres timepris så
scorer Citroen jo mange penge uden egentlig at lave noget.

Jeg fik lige skiftet tandrem forleden dag og det kostede mig 2600kr
(1600kr i stumper). Det var på et tidligere officielt Citroen værksted
(440kr/timen), dvs. en arbejdsløn på ca. 1000kr (det inkluderede et
skift af en gearstangsarm). Hos Citroen Aalborg fik jeg oplyst en
arbejdsløn på 2000kr for akkurat det samme arbejde (minus skift af
gearstangsarm).

Dvs. jeg sparede 1000kr (og lidt tid) ved at køre 500m længere.

Og der findes endnu billigere værksteder til Citroen (f.eks. kj-auto i
Auning) der også leverer godt arbejde.

Hvem er det som giver 620kr/timen? Hvem har de penge?

mvh Bernhard

Fra : Cosworthy

Dato : 22-01-05 15:09

> Hvem er det som giver 620kr/timen? Hvem har de penge?

Virksomheder og forsikringsselskaber.

--
Thomas Krath
Turbo lag is created to give V8's a chance!!

http://bilimport.tkrath.dk - importguide

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 22-01-05 21:03

Cosworthy wrote:

> Virksomheder og forsikringsselskaber.

Tror (ved) at forsikringsselskaberne ikke gør!!

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Morten Brokjær Klost~

Dato : 22-01-05 23:19

"Bernhard Ege" <bernhard@NOSPAMege.cc> wrote in message

> Dvs. jeg sparede 1000kr (og lidt tid) ved at køre 500m længere.

Hvor? Hvor?

Br
Morten

Fra : Bernhard Ege

Dato : 23-01-05 00:38

Morten Brokjær Klostergaard wrote:
> "Bernhard Ege" <bernhard@NOSPAMege.cc> wrote in message

> Hvor? Hvor?

Hattemagervej ved Christensen og Hjerrild.

http://krak.dk/GRIDS/SUBPAGES/popupmap01.asp?Tagning=1.3_Fir_Prof/IK_Kort&FORENING=&KUNDE=&KNR=1242215&KK=434903419&x=556071,32&y=6321698,08&ikonklik=kort_ikon_info&resulttype=firma&resultadr=Hattemagervej%2012%3Cbr%3E9000%20Aalborg&resultname=Christensen%20_OG_%20Hjerrilds%20Eftf.%20ApS&tlf=+45%209813%A06488

mvh Bernhard

Fra : Morten Brokjær Klost~

Dato : 23-01-05 08:08
Fra : ENN

Dato : 22-01-05 16:01

Din C har OBD2 hvis den er fra 2000 eller nyere så kan´du selv købe en obd 2
scanner og udlæse fejlkoder mv.

Fra : Per Wildau

Dato : 22-01-05 16:40

Towli wrote:
> [...]
> undgåes. -Kan det, det? Findes der "uautoriserede" mekanikere der har
> så'n en computerfætter der kan aflæsen Picassoens computer? ? ?

Udgifterne til de obligatoriske serviceeftersyn bør man vel tænke med i
'prisen' når man køber en bil.
Til gengæld var der en 'undersøgelse' i fjersynet får nogle år siden.
Citroen var blandt de billigste, jeg tror det var Hyundai som var den
dyreste.
Er der nogen som har set en undersøgelse sammenligning med hensyn til
udgifter på de forskelige mærker på nettet.

Per Wildau
psykolog@perwildau
http://www.perwildau.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 22-01-05 16:45

> Udgifterne til de obligatoriske serviceeftersyn bør man vel tænke med i
> 'prisen' når man køber en bil.

Oblikatorisk?

--
Tom

Fra : phk

Dato : 22-01-05 17:28

> Oblikatorisk?

Nej, i hvert fald ikke.

Det hedder jo heller ikke tårbo ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : Per Wildau

Dato : 22-01-05 23:22

Tom wrote:

> Oblikatorisk?

Æhh nej - 'obligatorisk'

De serviceeftersyn, man er nød til at overholde for at bevare sin garanti.

De kan være så dyre at man næsten oplever dem som en merpris på bilen.

Hvilke biler er de dyreste, hvilke de biligste??

Per

Fra : Soren Pedersen

Dato : 22-01-05 16:56

Findes der "uautoriserede" mekanikere der har så'n
> en computerfætter der kan aflæsen Picassoens computer? ? ?

Nu ville det jo være en del nemmere hvis du oplyste hvilket område det
drejer sig om. Hvis det er i omegnen af Holstebro kan jeg da anbefale
Krunderup Auto. Han er ikke det billigste (~400,-/t), men de er ret
kompetente derude, og jeg er aldrig gået skuffet derfra.

Mvh
Søren - Xantia HDi W/E (WeekEnd) og Pug 309 W/E (WifeEdition)

Fra : Per O.

Dato : 22-01-05 17:08

> [...]
> undgåes. -Kan det, det? Findes der "uautoriserede" mekanikere der har så'n
> en computerfætter der kan aflæsen Picassoens computer? ? ?

Lige et andet råd herfra. Spørg om prisen først!

Da jeg skulle ha' C-Max'en til 20K eftersyn (det første eftersyn i øvrigt)
brugte jeg internettet, og fandt de forskellige autoriserede Ford værksteder
i syd og Sønderjylland. En forespørgsel på en fast pris på et 20K eftersyn
resulterede i flere mails, og prisen svingede fra 2510,23kr hos den lokale
Ford i Vejle, til 1250,00kr hos Ford i Tønder. Se så kan man godt lige age
en tur over grænsen ved samme lejlighed, og tage nogle varer med hjem.
Eftersynet tog desuden under en time, så det er rent røveri med 2500+ for
sådan en omgang. Der kom kun ny olie på bilen, og så blev bremser m.m. lige
kigget efter.

Per O.
www.skaldepande.dk

Fra : phk

Dato : 22-01-05 17:30

"Per O." <digital@NEJTAK-osterbo-net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> varer med hjem. Eftersynet tog desuden under en time, så det er rent
> røveri med 2500+ for sådan en omgang. Der kom kun ny olie på bilen, og så

Jeg tror på det kunne være ret så interessant at holde sin bil under
observation i forbindelse med en dag på værkstedet - eller man kunne
anbringe sin gps i bilen, så den kunne holde øje med hvor bilen var (ude,
inde, køre en tur).

Og så sammenholdt tidspunkterne med regningen.

Men de vil nok fortælle der var sat 10 mekanikere på bilen på en gang :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Per O.

Dato : 23-01-05 01:04

> [...]
>
> Og så sammenholdt tidspunkterne med regningen.
>
> Men de vil nok fortælle der var sat 10 mekanikere på bilen på en gang :)

Jeg var faktisk omkring værkstedet under hele eftersynet. Jeg noterer mig i
øvrigt altid km tælleren når jeg afleverer min bil på et værksted.

Per O.
www.skaldepande.dk

Fra : Møller

Dato : 22-01-05 17:54

"Towli" <towli@oldboyz.dk> wrote in message
> [...]
> undgåes. -Kan det, det? Findes der "uautoriserede" mekanikere der har så'n
> en computerfætter der kan aflæsen Picassoens computer? ? ?

Måske ikke, men de har da investeret i et anlæg, der kan fortælle dig at din
ikke fejler noget, så du burde være glad.
Fik du bilen uden leveringsomkostninger.
Hvad får du for forsikringen når der ikke sker noget med din bil.
Tør nu øjnene og spørg din mor om hun ikke vil smøre dig en honningmad.
For du arbejder vel også gratis
--
Møller

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 23-01-05 11:38

> [...]
skid
> andet end at slutte deres computer til stikket og konstateret at der ikke

Tjah da du er i din gode ret til at spørge til prisen og omfanget af det
udførte arbejde inden du bestiller til til serviceeftersynet, må du bare
konstatere at det denne gang var dig selv som ikke havde afstemt
forventningerne med værkstedet inden du overlod dem opgaven.

> [...]
> undgåes. -Kan det, det? Findes der "uautoriserede" mekanikere der har så'n
> en computerfætter der kan aflæsen Picassoens computer? ? ?

Som andre vist allerede har bemærket er det vist ikke lænere nødvendigt at
du lader service udføre hos Citroën for at bevare garantien.

Mvh
Claus