Forvirring...
Fra : La_Bella

Dato : 22-05-01 20:16

Hej

Jeg bliver ærlig talt forvirret over hvad der er "bedst", af følgende
synspunkter, når jeg nu vil tabe mig, :

1) Spis det du har lyst til, bare fedtenergi% er under 25. Altså
kalorieindtaget er ikke vigtigt.

2) Spis (næsten) det du har lyst til, bare kalorieindtaget er under (ofte
nævnt:) 1500 kcal. pr dag

Jeg kan godt holde mig til mad under 25 % fedtenergi, men hvis
kalorieindtaget skal ligge på disse hersens 1200-1500 kcal. pr. dag, så
bliver jeg ikke mæt.

Hvad mener I ?

Fra : Henrik Bruun-Peterse~

Dato : 22-05-01 21:44

"La_Bella" <l_dau@private.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kalorieindtaget er ikke vigtigt.

> 2) Spis (næsten) det du har lyst til, bare kalorieindtaget er under (ofte

Ja de kloge har mange forslag men magen til vrø.... , hvis man skal tabe
sig er det jo netop kalorieindtaget er jo netop det vigtigste.

> Jeg kan godt holde mig til mad under 25 % fedtenergi, men hvis
> kalorieindtaget skal ligge på disse hersens 1200-1500 kcal. pr. dag, så
> bliver jeg ikke mæt.

Man skal lade være med at gøre det til den helt store videnskab. Først er
det en god ide´ at finde ud af hvor meget ens kalorie forbrug er, så har man
en noget at gå efter når man vil tabe sig "kalorie forbrug minus kalorie
indtag = vægttab eller vægt øgning.

Når du ikke bliver mæt er det måske fordi du får for lidt at spise eller at
din mad sammensætning er forkert. Til sidst nævnte er du nød til at prøve
dig frem for noget virker på dig og andet ikke. Ved at sætte fedtenergi %
ned kan du øge dit protein og kulhydrat indtag og det betyder at du får mere
volumen i din kost og dermed bliver du mere mæt.

Du kan også øge din forbrænding ved at dyrke noget sport, gå ture i hurtig
tempo osv. og hvis du gør det så skal du øge din kalorie indtag men det vil
typisk ikke være mere end du har forbrændt ved at dyrke sport og derfor vil
du få et positivt resultat.

Jeg møder mange der bruger undskyldningen "jeg gider ikke tælle kalorier"
men jeg personligt tror ikke den holder, for uden en vis kontrol mister vi
overblikket og har let ved at snyde og finde på undskyldninger. Med f.eks
programmet Fatlow behøver vi ikke at tælle vi kan nøjes med at klikke og
programmet tæller for os.

Til sidst vil jeg lige lufte endnu en personlig mening, husk at finde ud af
hvorfor du overspiser og dermed bliver overvægtig ellers er risikoen for et
tilbage fald meget stor.

Henrik

Fra : Finn Johansson \(www~

Dato : 24-05-01 10:26

sludder og vrøvl begge dele....
min erfaring siger at du skal spide til du er mæt. og glem "alt om"
fredtenergi% altså selvfølgelig kan du være hensyntagende til hvad og
hvormeget fedt du indtager. Men oftere og oftere sker der det af folk der
vil tage sig (eller redusere deres vægt) spiser for lidt og specielt forlidt
fedt.... det er efter fedthysteriet er sat ind ...
spis 6 gange om dagen (mindst) 3 hoved måltider og 3 mellem... og HUSK AT
ALLE måltider skal indeholde alle 3 næringselementer kulhydrater, protein OG
FEDT..... eller hjælper det ikke...
og så er der selvsagt ledt motiom til bage....!
godt vind og held og lykke....

Finn

--
www.fremtid-nu.dk

For behandling af smerter
og andet du kan lide af

Fra : Peter Westh

Dato : 24-05-01 10:51

"La_Bella" <l_dau@private.dk> skrev i en meddelelse

Det er det, når dit kalorieindtag er mindre end dit kalorieforbrug at du
taber dig. Grunden til at man skærer ned på fedtet er, at fed mad er meget
kalorierig. Mager mad har færre kalorier, og feder altså mindre.

Der er dog også et balancepunkt, hvor en for stor reduktion af fedtet gør at
man aldrig bliver mæt, og man ender med at foræde sig på kulhydrater (ofte).
Anne Larsen, damebladene og nogle forfejlede sundhedskampagner har givet det
indtryk, at fedt altid er af det onde, altså jo mindre fedt, jo bedre. Man
blvier ved med at snakke om "mindre fedt"; det er også et udmærklet råd til
den, der elsker medisterpølse og dyrlægens natmad, men til kvinder der lever
af salat o pasta med tomatsauce kan det nemt blive en katastrofe at mangle
proportionssans.

Jeg kan i hvert fald se på min kærestes slankekur, at efter vi har sat
hendes fedtinenergiprocent op til 20 -25% får hun samlet færre kalorier, end
da fedtprocenten var omkring 10%.

Der er altså næppe nogen vej undenom en kaloriereduktion, men det kan jo
gøres på forskellige måder. Hvis du har problemer med ikke at blive mæt kan
det være en ide at sætte proteinindtaget op, mere magert kød, fisk, magre
osteprodukter etc. De giver god mæthedsfølelse. Det samme kan grøve
grønsager gøre.

MVH

Peter

Fra : Peter Westh

Dato : 24-05-01 14:14

lige en ting til: Der er et vist belæg for at hvis man indtager flere
kalorier end man forbrænder, så feder det mere hvis disse kalorier stammer
fra fedt, end hvis de stammer fra protein og kulhydrater. Begge dele skal
man selvfølgelig undgår, hvis man skal tabe sig, men skal man skeje ud kan
der altså være grund til at gøre det fedtfattigt.