Harmonisering af bilafgifter i EU - Miljøe~
Fra : Kim Jespersen

Dato : 20-01-05 19:57

Idag kom startskuddet, Danmark overholder ikke reglerne om varernes frie
bevægelighed som anført i samhandelsbestemmelserne i EU traktaten.
Afgørelsen om at føre en sag mod den danske stat ligger direkte til
grund i EU traktatens artikel 29 om at EU landene skal ophæve
handelsrestriktioner.
Sagen handler derfor om traktatbrud, hvor baggrunden for traktatbruddet
er den høje danske registreringsafgift.

Så nu jubler vi, men statens indtægter skal ind på den ene måde eller
den anden.
Først starter vi ved gevinsten :
1. Vi får billigere, dermed nyere biler på vejene
2. De nyere biler er mere miljøvenlige, ikke kun fordi de kører længere
literen, men fordi de er udstyret med forskellige produkter til
miljøaflastning.
3. Bilerne bliver sikrere, hvilket i mine øjne vil komme hovedsageligt
børnefamilier til gode, således at børn ikke transporteres i
"koncervesdåser"
4. Vi sparer penge ved ikke at skulle finansiere en stor del af bilens
pris. (rente-/omkostningsbesparelsen)

Ulempen er derimod at staten skal finde de 14,1 Mia. kroner* et andet
sted. Hvis det skal være transportafhængigt, vil det mest logisk betyde :
1. Afgiften for benzin vil stige
2. Afgiften for have en bil vil stige (Grøn afgift)

Hvis afgiften på benzin vil stige, så vil forbrugeren benytte bilen
mindre, sammenhængen mellem udbud og efterspørgsel.
Hvis den grønne afgift stiger, så vil forbrugeren vælge mindre
køretøjer, men stadig opnå en forbedring i form af en nyere (billigere)
bil.
Man kunne forestille sig at de 14 mia. vil blive pålagt lidt på benzin
og lidt på den grønne afgift, men uanset hvad det bliver, så bliver den
store vinder miljøet, som vil opleve renere biler, som følge af nyere
bilers miljøvenlige udstyr, samt en stor sikkerhedsmæssig fremgang for
billisterne, heriblandt de børnefamilier, som jeg mener er kritisk ramt
af den nuværende registreringsafgift.

Note :
* Jf. Danmarks statistik. Tal fra år 2000

Læse mere bl.a. her :
http://www.retssal.dk/emneindex.php3?vis=n&side=231

Fra : DM

Dato : 20-01-05 20:03

3. Din brugte bil falder tilsvarende i værdi.

/DM

Fra : Kim Jespersen

Dato : 20-01-05 20:10

En bil som du beholder taber ingen værdi, den er alligevel værdiløs når
den er udbrændt.
Men hvis du går meget op i at sælge biler, så ja, så taber du.

Fandt forresten det link som jeg ledte efter fra idag :
http://nyhederne.tv2.dk/article.php?id=48316

Fra : DM

Dato : 20-01-05 20:37

"Kim Jespersen" <kim.jespersen@SeTmOaPiSlPAM.dk> skrev i en meddelelse
> En bil som du beholder taber ingen værdi, den er alligevel værdiløs når
> den er udbrændt.

Nåh ja.... hvis man gider vente 10 år til bilen er værdiløs

/DM

Fra : Kim Jespersen

Dato : 20-01-05 20:49

Hehe ja, men man beholder den hvis man har købt bil for nylig og Danmark
taber (igen)

Fra : Anders

Dato : 20-01-05 20:44

"Kim Jespersen" <kim.jespersen@SeTmOaPiSlPAM.dk> wrote in message

> 1. Afgiften for benzin vil stige
> 2. Afgiften for have en bil vil stige (Grøn afgift)

Iflg DS* er der i år 2002 brugt 1912000 tons benzin og 3454000 tons diesel
og gas. Ialt 5366000 tons. = 5366000000 liter.

Hvis det hele skal lægges på bensinpriserne er det:
14 mia / 5366000000 = 2,6 kr pr liter.

Vi har lige købt en 307HDI st.car, den løber op i 280.000
Uden afgift er det vel 100.000 (100.000 + (1,8 * 100.000))

Dvs at jeg i bilens levetid kan bruge 180.000 mere på diesel
For det kan jeg få lige knap 70000 liter
Kører den nu 18 i snit så giver det til 1.260.000 km....

Så hvis mit regnestykke holder vand ( hvad det sikkert ikke gør pga
regnefejl og andre fejl) så må de gerne lægge kr 2,60 mere i afgift på hver
liter. Hvis jeg kunne få bilen uden afgift.

Mvh
Anders

*
http://www.dst.dk/asp2xml/external/external.asp?title=Statistisk%20%C3%85rbog%20side%2034&ancestor=Vejviser&file=/pukora/epub/upload/7423/headword/dk/34.pdf&show=/pdf

Fra : Kim Jespersen

Dato : 20-01-05 20:53

Fremragende regnestykke. Efter jeg hørte om denne nye retsag, så regnede
jeg lidt på det, hvis det hele røg på den grønne afgift og her viste det
at hvis jeg betaler 2000,- nu om året, så skal jeg for det samme betale
5840,- om året fremover. Noget som jeg har ganske let ved at leve med.
Især da mit regnestykke ikke tager højde for hvordan den grønne afgift
er skruet sammen, de mest miljørigtige biler betaler mindre end de
mindst miljørigtige.
Så lidt på benzinen (dieselen), som du regnede på og lidt på den grønne
afgift, så virker det faktisk ikke så skræmmende :)
Og så måske beholde 60-80% på registreringen.

Fra : Kim Jespersen

Dato : 20-01-05 21:47

Jeg tillader mig lige at lave lidt om i dit regnestykke. Ikke fordi det
er dårligt, overhovedet ikke, men det her giver det samme perspektiv,
bare på en anden måde ;)
Vi beholder din besparelse på 180000,- kroner og ligger 2,6 kroner til
listeprisen hos OK, pt. 7,39 kr. for en liter diesel.
Det giver en fremtidig listepris på 7,39 kr. + 2,6 kr. = 9,99 kr. pr.
liter diesel.
Bilen kører 18 km./l., således kan du købe 180000/9,99 = 18018 liter
Diesel for din besparelse og dermed køre 18018*18 = 324324 km. for den
besparelse du har haft på din nye bil.
Det svarer vel stort set til at du kører gratis i din bil, omend ikke i
hele levetiden, så i hovedparten af levetiden.
Damn jeg elsker tal :)

Iøvrigt er en 307 St.car HDI'er en fremragende bil. Nu er den nok noget
ændret, men jeg/vi havde kig på en 306 st.car da den kom med den første
2.0 HDI. Den motor mente jeg var for ond til en 206'er og prøvede derfor
en 306 st.car, hvor den passede fremragende.
Iøvrigt kender jeg til 2 ændre 406'ere de begge har gået omkring 500000
km. (næsten uden problemer) og den ene er en benzin, så du har nok bil
lidt tid fremover ;)

Fra : phk

Dato : 21-01-05 08:40

"Anders" <nothanks@hotmial.com> skrev i en meddelelse

> Iflg DS* er der i år 2002 brugt 1912000 tons benzin og 3454000 tons diesel
> og gas. Ialt 5366000 tons. = 5366000000 liter.

Benzin og diesel vejer 750-800 gram pr. liter.

> Vi har lige købt en 307HDI st.car, den løber op i 280.000
> Uden afgift er det vel 100.000 (100.000 + (1,8 * 100.000))

Du har glemt momsen.

--
Per, Esbjerg

Fra : Thomas H.

Dato : 21-01-05 09:26

> [...]
> og gas. Ialt 5366000 tons. = 5366000000 liter.
>
> Hvis det hele skal lægges på bensinpriserne er det:

Brændstofpriserne bliver jo også harmoniseret for at undgå grænsehandel, så
dit ellers fine regnestykke falder jo nok lidt til jorden

Fra : Finn Poulsen

Dato : 20-01-05 20:44

Kim Jespersen <kim.jespersen@SeTmOaPiSlPAM.dk> wrote:

> 1. Vi får billigere, dermed nyere biler på vejene

Er der en tidshorisont?Jeg står foran at skulle købe ny bil, men venter
da gerne lidt, hvis prisen bliver halveret
vh

Fra : Kim Jespersen

Dato : 20-01-05 20:56

Den FDM mand der var i indslaget foreslog folk at stoppe med at købe
biler til afgørelsen er faldet. Måske lidt drastisk, men reelt trist som
DM skriver, at skulle tabe for store summer.
6 måneder var der vist på tale (mener jeg, men hæng mig ikke op på det),
men det virker lidt for hurtigt i mine ører. Horisonten virker mere reel
med 12-18 måneder.

Med mindre selvfølgeligt at EU er alt for sure på Danmark efter den
sidste dom, så er 6 måneder også reelt nok.

Du kan se tv2 nyhederne fra kl 19 idag den 20-1, det var der jeg så det
første gang.

Fra : Søren Wind

Dato : 20-01-05 21:01

> Med mindre selvfølgeligt at EU er alt for sure på Danmark efter den sidste
> dom, så er 6 måneder også reelt nok.

Hvis jeg kommer i klemme på dette pga. jeg d. 7 januar købte bil... så er
jeg ikke dansker om 6 mdr' !

Fra : Kim Jespersen

Dato : 20-01-05 21:08

Nu starter EU med at gøre det lovligt at medtage en udenlandsk
indregistreret bil til Danmark efter en dansk statsborger (eller
virksomhed) har været bosat i udlandet i en periode på 6 måneder eller
mere.
Hvis sagen er afgjort om 6 måneder, så vil vi først derefter opleve at
staten gradvist reducerer registreringsafgiften, men det vil
selvfølgeligt betyde en øjeblikkelig import af biler.
Derfor vil det ikke medføre et øjeblikkeligt massivt værditab på din nye
bil. Selvom værditabet naturligvis vil blive noget større indtil hele
registreringsafgiften er omlagt. Hvor mange år det vil tage er uvist.
EU siger 0% om 10 år, men det tror jeg aldrig vil ske, jeg (personligt)
tror at vi vil nå et niveau omkring Sverige (60-80%) indenfor 4-5 år.

Fra : Kim Jespersen

Dato : 20-01-05 21:10

Glemte lige at skrive, at jeg ligger EU harmoniseringsbestemmelser til
grund for mine formodninger, derfor vil jeg tro at EU accepterer at
Danmark harmoniserer sin registreringsafgift med Sverige, Norge og
Tyskland (indtil videre i hvert fald).

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 20-01-05 21:41

> [...]
> grund for mine formodninger, derfor vil jeg tro at EU accepterer at
> Danmark harmoniserer sin registreringsafgift med Sverige, Norge og

Helt fint med mig, så stemmer jeg for Tyskland, de har nemlig ingen.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ukendt

Dato : 20-01-05 21:16

> [...]
> EU siger 0% om 10 år, men det tror jeg aldrig vil ske, jeg (personligt)
> tror at vi vil nå et niveau omkring Sverige (60-80%) indenfor 4-5 år.

Jeg er begyndt at måle op til nye fliser hvor min 911'er skal stå

--
Tom

Fra : Allan Møller

Dato : 20-01-05 21:44

> registreringsafgiften er omlagt. Hvor mange år det vil tage er uvist.
> EU siger 0% om 10 år, men det tror jeg aldrig vil ske, jeg (personligt)
> tror at vi vil nå et niveau omkring Sverige (60-80%) indenfor 4-5 år.

Er det forstået på den måde at du mener at Sverige har en afgift på 60-80 %
på biler ?
Jeg mener ikke at de har nogen afgift på biler - udover moms ?

Mvh. Allan

Fra : Kim Jespersen

Dato : 20-01-05 22:00

> Er det forstået på den måde at du mener at Sverige har en afgift på 60-80 %
> på biler ?
> Jeg mener ikke at de har nogen afgift på biler - udover moms ?

Så svigter min hukommelse mig, det er sket før, men jeg mener bestemt at
have læst herinde en gang at Sverige havde en afgift på omkring 60%.
Uanset hvad, så tror jeg dog stadig at EU vil acceptere en (begyndende)
harmonisering før 0%.

Fra : ENN

Dato : 20-01-05 22:45

"> tror at vi vil nå et niveau omkring Sverige (60-80%) indenfor 4-5 år.

Niveauet i Sverige er 0% der er ingen registrerings afgift - det er et helt
specielt Dansk fenomen

Fra : Frederik

Dato : 20-01-05 21:38

> [...]
> af den nuværende registreringsafgift.
>
> Note :
> * Jf. Danmarks statistik. Tal fra år 2000

Hej

Nu er det vel "kun" Generaladvokaten der kommer med en anbefaling som jeg
læser det.

EF-domstolen har ikke afgjort det endnu.

Endvidere lader det til, at de lægger vægten på artikel 39 om
arbejdskraftens frie bevægelighed og artikel 10 om solidaritetsprincippet...

Dette fra EU-kommissionens hjemmeside.

Det skal nævnes, at EFD tidligere er gået i mod Generaladvokat Jacobs
forslag.

Her tror jeg dog nok, de følger ham.

Mvh.

Frederik

Fra : Frederik

Dato : 20-01-05 21:43

Se i øvrigt www.autoteket.dk .

Mvh.

Frederik

Fra : Kim Jespersen

Dato : 20-01-05 21:58

> Hej
>
> Nu er det vel "kun" Generaladvokaten der kommer med en anbefaling som jeg
> læser det.
>
> EF-domstolen har ikke afgjort det endnu.

Nej det står der vist også flere steder i forskellige indlæg. Hvis det
var afgjort ville problemet (og glæden) nu være helt anderledes

> Endvidere lader det til, at de lægger vægten på artikel 39 om
> arbejdskraftens frie bevægelighed og artikel 10 om solidaritetsprincippet...

Ja, jeg skrev godt nok varers frie bevægelighed og det er
arbejdskraftens frie bevægelighed, men da jeg ikke har set noget oplæg
endnu, så ved jeg ikke hvilke artikler der vil komme i retsoplægget.

> Dette fra EU-kommissionens hjemmeside.
>
> Det skal nævnes, at EFD tidligere er gået i mod Generaladvokat Jacobs
> forslag.

Ja det ved jeg

> Her tror jeg dog nok, de følger ham.

Jeg tror i hvert fald der vil opstå en kæmpeproblem med at trodse
afgørelsen i det her tilfælde.
Som jeg ser det så er det netop en indirekte måde at tvinge Danmark til
at imødekomme den tidligere afgørelse.

Fra : Søren Wind

Dato : 20-01-05 22:21

Kan ikek lade være med at spekulere...

HVIS der sker noget i sagen, så kan jeg måske ændre min gulpladebil til
hvideplader og på den måde spare RIGTIGT mange penge ?

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 20-01-05 23:45

"Søren Wind" <s.wind@2o6.dk> skrev i en meddelelse
> Kan ikek lade være med at spekulere...
>
> HVIS der sker noget i sagen, så kan jeg måske ændre min gulpladebil til
> hvideplader og på den måde spare RIGTIGT mange penge ?

Ja, nemli ja, om 10 år?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Frederik

Dato : 21-01-05 11:31

Børsen i dag side 20.

Som det bemærkes, er 39s søsterbestemmelse 49 om tjenesteydelser.

PErspektiverne i, at tulle til et svensk leasingselskab og køre hjem igen,
synes jeg er tiltalende.

Mvh.

Frederik
Der ikke er en følelsesladet person, som hader den danske bilafgift

Fra : Kim Jespersen

Dato : 21-01-05 14:45

Jeg sad faktisk lige og læste den. Jeg gengiver den her, for de der ikke
kan komme på Børsens nyhedarkiv.

Danske bilafgifter under nyt pres fra EU

Af Peter Møller Christensen

Bilimportørernes formand, Bent Mikkelsen mener, at tilkendegivelsen fra
EU om de danske registreringsafgifter kommer på et meget belejligt
tidspunkt, hvor politikerne bliver nødt til at reagere.

En udtalelse i dag fra EUs generaladvokat har endnu en gang sat de meget
høje registreringsafgifter på biler i Danmark under et hårdt pres.
Organisationen De Danske Bilimportører har straks taget
generaldirektørens ord til sig med en opfordring til politikerne om, at
de nu må gøre noget ved sagen.

Generaladvokaten har således indstillet til EF-domstolen, at de danske
bilafgifter ikke er i overensstemmelse med EUs regler på området, og
lægger dermed op til, at Danmark bør tabe den verserende sag.

Hos De Danske Bilimportører, hvor man har fulgt sagen tæt, og vurderer
direktør Bent Mikkelsen, at domstolen uden tvivl vil følge
generaladvokatens indstilling.

"Det vil føre til, at virksomheder, der er etableret i udlandet, kan
stille en bil til rådighed for en medarbejder i Danmark, uden at bilen
pålægges de høje danske registreringsafgifter. Det betyder, at vi
fremover kan få en markant forskel på den måde, danske bilister
beskattes på," siger Bent Mikkelsen.

Han tilføjer, at situationen er helt uholdbar.

"I fremtiden kan nogle danskere helt lovligt køre i biler, der er helt
fritaget for afgift, mens andre er tvunget til at køre i biler, der er
belagt med en ekstrem afgift. Dommen kan konkret få den betydning, at to
personer, som er naboer og begge har en firmabil stillet til rådighed af
arbejdsgiverne, vil være stillet helt forskelligt i fremtiden."

Bent Mikkelsen forklarer det på den måde, at en person, der er ansat i
et udenlandsk firma, enten vil skulle betale langt mindre i skat end sin
nabo eller nu kan få mulighed for at køre i en meget større og bedre bil.

"Dette skyldes, at hans bil ikke skal belægges med de danske
registreringsafgifter, såfremt bilen er indregistreret i arbejdsgiverens
navn i det land, hvor arbejdsgiveren er etableret."

Bilimportørdirektøren mener, at dommen kommer på et meget belejligt
tidspunkt, da politikerne i forbindelse med valgkampen for alvor bliver
nødt til at "tage fat på dette spørgsmål og få skabt et nyt
afgiftssystem, der gør, at registreringsafgiften på biler fjernes."

"Jeg tror ikke, at danskerne vil finde sig i den åbenlyse skævvridning,
der vil blive konsekvensen af generaladvokatens indstilling," slutter
Bent Mikkelsen.

Fra : Kim Jespersen

Dato : 21-01-05 15:09

Jeg kom vist til at sende den fra igår og den fra idag ser ikke så godt
ud herinde, men i får den lige alligevel :

Fredag, 21 januar 2005, side: 20
fjerne bilafgifter
? Bilskat
AF JONAS TORP
OG ULRIK HORN
BRUXELLES/KØBENHAVN
Alt tyder nu på, at Danmark
løber ind i en gevaldig øretæve
ved EF-Domstolen i slaget
om firmabiler. Det vil udløse
firmabiler til en tredjedel
af den nuværende pris for
mange tusinde danskere og
provenutab i milliardklassen
for statskassen.
EF-Domstolens generaladvokat
kom i går med et
klokkeklart forslag til en dom
i den længe ventede sag, og
alle de eksperter, Børsen har
talt med, er enige om, at Danmark
taber.
»Det er et knusende nederlag.
Nu er det fuldstændigt
sikkert, at Danmark taber sagen,
« siger professor Søren
Friis Hansen fra Syddansk
Universitet.
Danmark krænker
EU-traktaten ved
at nægte danskere
ansat i udlandet
adgang til firmabiler
registreret
i udlandet
I fire af fem tilfælde følger
domstolen generaladvokatens
indstilling til dom, og denne
gang fejer generaladvokat Jacobs
alle argumenter fra den
danske regering af bordet.
Sagen handler om retten til
at købe firmabiler i eksempelvis
Sverige til dansk bosatte
medarbejdere, der er tilknyttet
en filial i udlandet – eksempelvis
Malmø. Generaladvokaten
slår fast, at Danmark
ikke kan afvise virksomheder,
der vil købe de billige
firmabiler i udlandet til medarbejderne,
hvis medarbejderen
har blot et begrænset tilknytningsforhold
til filialen i
Malmø.
Sagens materie går på artikel
39 i EF-Traktaten, der
skal sikre arbejdskraftens fri
bevægelighed. EU-Kommissionen,
der har anlagt sagen
mod Danmark, mener, at
Danmark krænker artiklen.
En generel afvisning af at
købe svensk indregistrerede
firmabiler til dansk bosatte
medarbejdere, der arbejder i
et svensk selskab, kan nemlig
krænke arbejdskraftens frie
bevægelse.
Generaladvokaten er ikke
bare enig med Kommissionen,
men skriver i sit forslag
til dom, at der blot skal være
tale om en delvis tilknytning
til den pågældende filial. Og
at det ikke nødvendigvis skal
være ens hovederhverv.
Realiteter kræves
»Der skal være en vis realitet
i forholdet. Men som det er
formuleret af generaladvokaten,
kan man ikke stille krav
om ret meget. End ikke at
medarbejderen skal være på
kontoret i Malmø én dag om
ugen,« vurderer Søren Friis
Hansen.
Eksperter advarer om, at man
ikke skal gå for langt i kreativiteten
for at snyde den danske
statskasse for afgifter.
»Der skal være realiteter i,
ellers kan de danske myndigheder
underkende modellen,
og det vil så udløse en registreringsafgift,
« siger advokat
Morten Nissen fra det internationale
advokatfirma Hammonds
Bruxelles-kontor.
Også Flemming Lind Johansen,
partner i Ernst &
Young, afviser, at der er frit
slag for afgiftsfri kørsel i Danmark,
hvis udtalelsen bliver til
dom.
»Efter min opfattelse skal
der være tale om regulær
pendling over den dansksvenske
eller den dansk-tyske
grænse, så der er realitet i
ansættelsesforholdet,« siger
Flemming Lind Johansen.
Han ser dog den forventede
dom som endnu et skridt
mod registreringsafgiftens
sikre kollaps. Den danske regering
har under retssagen
argumenteret med, at det er
umuligt at kontrollere realiteterne
bag ansættelsen, men
det afviser generaladvokaten.
Stor besparelse
De tårnhøje danske bilafgifter
gør det særdeles attraktivt for
virksomhederne, at de kan tilbyde
billige biler til danske
medarbejdere. Det sker næsten
ikke i dag, fordi det koster
store ekstra afgifter, når
bilerne ruller ud på de danske
veje. En BMW 545i, som koster
godt 1,1 mio. kr. i danske
priser, koster kun en brøkdel i
Sverige, og hvis EF-Domstolen
som ventet kaster den
danske strafafgift ud til højre,
sparer firmaet 117.000 kr. om
året i afgifter, som det fremgår
af regneeksemplet.
Der er imidlertid også et
vigtigt regnestykke for medarbejderen.
Næste strid vil
nemlig komme til at stå om,
hvordan man skal beskattes
af firmabilen. En Golf til
300.000 kr. på danske plader
vil udløse en beskatning af
75.000 kr. – men hvad hvis
bilen kun koster 100.000 kr.
på svenske plader. Skal skatten
så blot være af 25.000 kr.?
Det er eksperterne uenige
om.
Skatteministeriet har i parallelle
situationer krævet, at
danskere med bopæl i Danmark,
men firmabil på svenske
eller tyske nummerplader,
skal betale skat af værdien på
firmabilen, som hvis den havde
været på danske plader.
Eksperter uenige
Borsen
fredag, 21 januar 2005, side: 20
Søren Friis Hansen afviser
blankt, at det er korrekt, hvis
generaladvokaten får sin vilje.
»Selvfølgelig skal man beskattes
efter ligningsloven,
når man har en firmabil. Men
det skal være efter den reelle
værdi og ikke en fiktiv værdi
med en afgift, der er blevet
underkendt af EF-Domstoaltid
de danske regler, som
gælder, når det drejer sig om
den skattepligtige værdi af fri
bil. Så uanset at der er tale om
en bil, som er købt eller leaset
i udlandet, skal værdien af fri
bil beregnes på grundlag af
nyvognsprisen for en tilsvarende
bil i Danmark,« siger
Michael Thomsen.
len,« siger han.
I Ernst & Young er senior
manager Michael Thomsen,
ekspert i personskat over
Øresund, uenig.
»Der vil ikke være nogen
fordel for medarbejderen ved
at få en bil stillet til rådighed
med en lavere anskaffelsespris
end i Danmark, for det er
I Skatteministeriet oplyser
specialkonsulent Joel Nielsen,
at man afventer dommen og
ikke ønsker at kommentere
generaladvokatens udtalelse.
jonas.torp@borsen.dk
ulrik.horn@borsen.dk
Den svenske eller tyske arbejdsgiver stiller en BMW 545i til rådighed,
der ville have kostet godt 1,1 mio. kr. i danske priser
Når medarbejderen, der er bosat i Danmark, vil køre i BMW'en
på de danske veje, kræver skattevæsenet afgifter
Den svenske eller tyske virksomhed, der køber bilen billigt, betaler
ialt 351.400 kr.
eller godt 117.000 om året, som den ikke skulle have betalt, hvis
medarbejderen
boede i samme land som virksomheden.
Den forventede dom fra EF-Domstolen fjerner den ekstraafgift, men den danske
medarbejder bliver stadig beskattet af nyprisen på over en million
kroner i Danmark Kilde: Ernst & Young
421.410
688.590
30.987
20.658
10.329
Depositum
3 pct. af afgift hvert kvartal
Kvartalsvist ratetillæg på 1,5 pct. (men beløbet falder over tid)
Pris uden afgift
Registreringsafgift
Den udenlandske arbejdsgiver slipper for ekstra afgift

Fra : Jan Vennike

Dato : 21-01-05 18:27

> [...]
> handelsrestriktioner.
> Sagen handler derfor om traktatbrud, hvor baggrunden for traktatbruddet er

Hvis der bare er det mindste rimelighed til, gør man det på følgende måde:

Fra en eller anden dato er der ingen afgift på biler - til gengæld skal lige
netop disse biler betale roadpricing.

På den måde kan dem, med brugte biler jo sælge deres bil til "normal" pris,
fordi der ikke skal betales roadpricing (Ligesom med gulpladebiler og
1/7-98) og dermed taber de ikke så meget.

--
Jan

Remove the cat in the email to reach me

Fra : BJ

Dato : 21-01-05 18:33

"Jan Vennike" <jan@GARFIELDvennike.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> pris, fordi der ikke skal betales roadpricing (Ligesom med gulpladebiler
> og 1/7-98) og dermed taber de ikke så meget.

Jep, erhvervslivet skal som vanligt betale for de ansatte kan køre ud til
moster Oda i weekenden og som de også har ringet til billigt i fritiden...

Lad de andre stå, så ender du med kors og bånd og stjerne på...;)

--
Bjørn J.

Fra : S.B.

Dato : 21-01-05 20:09

> [...]
> moster Oda i weekenden og som de også har ringet til billigt i fritiden...
>
> Lad de andre stå, så ender du med kors og bånd og stjerne på...;)

Tjae... nogen der har en ide om hvor mange L. benzin der bliver sogt på
årsbasis?
formodentlig nok ikke mange penge den skal stige før de penge er hentet hjem
igen
stiger prisen på benzin er det jo også en form for RP man betaler efter hvor
meget man kører

Steen

Fra : Kim Jespersen

Dato : 21-01-05 21:10

> [...]
> igen
> stiger prisen på benzin er det jo også en form for RP man betaler efter hvor

Helt enig, brændstofprisen er den mest direkte måde at lave
brugerbetaling på, hvorimod roadpricing bør benyttes til at regulere
miljøbelastningen.
Jeg er bare bange for at de kære folkevalgte vil benytte en omlægning,
til at indføre en højere indirekte skat.
Lad os antage at beregninger viser at brændstof i snit skal stige med
2,6 kr. pr. liter (tidligere eksempel i tråden) og staten vælger en
stigning på 2,7 kr. på grund af forventningen om at bilerne kører
længere literen og udbud/efterspørgsel vil medføre et fald i forbrug.
Det er i hvert fald hvad de vil sige, mens meningen er en indirekte
skattestigning.
Så fik i indsigt i mine grumme forventninger, vi har jo før haft en
regering der klarede, jeg mener det var 50 nye afgifter på en uge
tilbage i 90'erne, så det kunne vel ske igen.

Dog er jeg ikke uenig i at roadpricing kan benyttes til at minimere
værditabet på nuværende køretøjer, den bør blot ikke benyttes til det.

En gradvis regulering af registreringsafgiften over en årrække, er en
anden måde at minimere værditabet og det mener jeg er den mest
sandsynlige overgang vi kommer til at opleve, sammen med en gradvis
regulering af benzinprisen og sandsynligvis også den grønne afgift.
Men roadpricing bliver helt sikkert et krav, når vi skal have
omlægningen. I hvert fald fra Radikale venstre, Enhedslisten og SF.

Fra : BJ

Dato : 21-01-05 21:41

"Kim Jespersen" <kim.jespersen@SeTmOaPiSlPAM.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Men roadpricing bliver helt sikkert et krav, når vi skal have omlægningen.
> I hvert fald fra Radikale venstre, Enhedslisten og SF.

Læg du bare en finansiering via benzinpriserne til.

Den vil Socialdemokratiet æde råt, da det er erhvervslivet, der kommer til
at betale gildet (igen) og så har de tilsammen måske endda flertal..(?).

Det vil helt sikkert hjælpe på beskæftigelsen, da ingen firmaer så behøver
at rationaliserer for at få dækket meromkostningerne ind...;-(

--
Bjørn J.

Fra : Jan Vennike

Dato : 22-01-05 08:32

"S.B." <sfb[slet-dette]@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hjem igen
> stiger prisen på benzin er det jo også en form for RP man betaler efter

Rigtigt.

Men det vil BÅDE ramme dem, som har betalt "fuld" pris for sit køretøj og
dem som er sluppet for afgift - og derfor vil det blive os med "ældre"
køretøjer der skal betale for at afgifterne kan sættes ned.

Så derfor bliver vi faktisk "straffet" 2 gange:

1. Vi betale mere for brændstoffet
2. Vores køretøjer voldsomt i værdi - og risikerer dermed at den bank, som
har finansieret køretøjet siger "Vi lånte dig 200.00 til bilen - men pga
afgiftsfald er den kun 80.000 værd nu - betal venligst forskellen NU"

Fra : Frederik

Dato : 22-01-05 19:13

"Jan Vennike" <jan@GARFIELDvennike.dk> wrote in message

> [...]
> har finansieret køretøjet siger "Vi lånte dig 200.00 til bilen - men pga
> afgiftsfald er den kun 80.000 værd nu - betal venligst forskellen NU"

Dit nr. 2 scenarium kan jeg ikke se ske?

Har banken taget forbehold i aftalen for noget sådant?

Mvh.

Frederik

Fra : Jan Vennike

Dato : 22-01-05 19:54

"Frederik" <f.caroe@ suf.nu> skrev i en meddelelse

> Dit nr. 2 scenarium kan jeg ikke se ske?
>
> Har banken taget forbehold i aftalen for noget sådant?
>
> Mvh.
>
> Frederik

Hmm, det ved jeg ikke.

Men er det ikke en eller anden form for insolvens, når det du har stillet
som sikkerhed for lånet (bilen) pludselig ikke har den værdi, som var
forudsætningen for lånet ???

Fra : Frederik

Dato : 23-01-05 12:35

> [...]
>
> Men er det ikke en eller anden form for insolvens, når det du har stillet
> som sikkerhed for lånet (bilen) pludselig ikke har den værdi, som var

Hvis den argumentation holdt, ville realkreditinstitutter vel kunne forlange
øjeblikkelig indfrielse, hvis huset faldt i værdi.

Jeg siger ikke, at du ikke har ret, da jeg ikke har en fuldstændig viden på
området, men det forekommer usandsynligt.

Du kan jo heller ikke tilskrives værditabet.

Og så længe du bare betaler på lånet, hvorfor skulle bankerne så kære sig?

Mvh.

Frederik

Fra : Jan Vennike

Dato : 23-01-05 13:02

> [...]
>
> Du kan jo heller ikke tilskrives værditabet.
>
> Og så længe du bare betaler på lånet, hvorfor skulle bankerne så kære sig?

Hmmm

Var der ikke et eller andet tidspunkt i historien, hvor det lige nøjagtigt
var tilfældet ???

Fra : Frederik

Dato : 23-01-05 13:13

> [...]
> >

> Hmmm
>
> Var der ikke et eller andet tidspunkt i historien, hvor det lige nøjagtigt

Hvornår?

Mvh.

Frederik

Fra : Jan Vennike

Dato : 23-01-05 13:26

"Frederik" <f.caroe@ suf.nu> skrev i en meddelelse

> Hvornår?
>
> Mvh.
>
> Frederik

A ka ik' husk det.

Men jeg synes da det må være logik - hvis du skylder 100.000 kr væk mod
sikkerhed i din bil og den pludselig kun er ½ værd - så skal man ihvertifald
liiige snakke med sin bank.

Fra : Frederik

Dato : 24-01-05 09:58

> [...]
>
> Men jeg synes da det må være logik - hvis du skylder 100.000 kr væk mod
> sikkerhed i din bil og den pludselig kun er ½ værd - så skal man

Nedsættelsen af værdien kan jo på ingen måde skyldes dig.

Det er et risikomoment, som en professionel långiver må tage med i sin
vurdering.

Det er under alle omstændigheder min vurdering.

Mvh.

Frederik

Fra : Jan Vennike

Dato : 22-01-05 08:35

> [...]
> moster Oda i weekenden og som de også har ringet til billigt i fritiden...
>
> Lad de andre stå, så ender du med kors og bånd og stjerne på...;)

Øhhh - hvordan det ??

Det er jo en aftale mellem firmaet og den ansatte at han har fri bil - så må
det være mellem de 2, at evnt. roadpricingafgift skal aftales.

Fra : BJ

Dato : 22-01-05 13:46

"Jan Vennike" <jan@GARFIELDvennike.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det er jo en aftale mellem firmaet og den ansatte at han har fri bil - så
> må det være mellem de 2, at evnt. roadpricingafgift skal aftales.

Du er da vist ikke klar over, hvor mange der selv lægger bil til i
arbejdssituationen..?

Har du tænkt på, privatbilisterne (søndagskørerne) evt. kan nedsætte deres
kørselsmønster dramatisk og dermed tvinge højere afgifter igennem ...
løbende..?

Har du tænkt på vi ser selvforsynende med olie/benzin og endda eksporterer
og dermed tjener en mindre formue som åbenbart ikke er nok til at dække vort
statslige overforbrug..?

Hvorfor ikke blot afskaffe privatbilismen. Det ville da give en besparelse
af format og sætte gang i busser og tog..?

I bund og grund er det eneste, der i bolden på "folk" at kunne købe en kæmpe
stor hidsig bil, men de glemmer helt, de sikkert ikke vil få råd til at
trille den uden for matriklen, da udgifterne således vil regne ned over dem.

Det minder alt i alt om en flok børn i en slikbutik, med kun 5 kroner på
lommen.

--
Bjørn J.

Fra : Jan Vennike

Dato : 22-01-05 18:06

> "Jan Vennike" <jan@GARFIELDvennike.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Du er da vist ikke klar over, hvor mange der selv lægger bil til i
> arbejdssituationen..?

Jo da - det gør jeg selv

> Har du tænkt på, privatbilisterne (søndagskørerne) evt. kan nedsætte deres
> kørselsmønster dramatisk og dermed tvinge højere afgifter igennem ...
> løbende..?

Men så får vi da sparet på benzinen - ik' så tosset igen.

> Har du tænkt på vi ser selvforsynende med olie/benzin og endda eksporterer
> og dermed tjener en mindre formue som åbenbart ikke er nok til at dække
> vort statslige overforbrug..?

Men var det ikke kun 15 år det var reserver til ???

> Hvorfor ikke blot afskaffe privatbilismen. Det ville da give en besparelse
> af format og sætte gang i busser og tog..?

Og affolke alle landdistrikter (hvor jeg selv bor) hvor den eneste bus der
findes, er antabussen

> [...]
> at trille den uden for matriklen, da udgifterne således vil regne ned over

Men tænk at have den stående i indkørslen og kunne drille naboen.

At så naboen har råd til at køre i sin bil, er en anden ting.

> Det minder alt i alt om en flok børn i en slikbutik, med kun 5 kroner på
> lommen.

Enig.

Fra : BJ

Dato : 22-01-05 18:22

"Jan Vennike" <jan@GARFIELDvennike.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Men var det ikke kun 15 år det var reserver til ???

Måske nok i det hul...... vi kender til i offentligheden.

Jeg ar en lumsk mistanke om, vi har betydeligt mere gemt godt væk i
undergrunden.

Man kunne forestille sig vi havde samme mængder som Sydamerika. Det ville
totalt ødelægge markedet og smadre verdens økonomier, hvis det var således.

> Og affolke alle landdistrikter (hvor jeg selv bor) hvor den eneste bus der
> findes, er antabussen

God ide. De er alligevel røvdyre at holde liv i...;)

Ind i byernes "betonslum" med dem eller put dem i "sovebykommunerne"..;)

> Men tænk at have den stående i indkørslen og kunne drille naboen.

By George, you got it..

> At så naboen har råd til at køre i sin bil, er en anden ting.

By George, you got it again..)

> Enig.

Tving os alle til at køre i Suzuki Ignis Sport..den er da en lækker
studenterjaguar....

--
Bjørn J.