V6 i Pug 605 og Citroën XM
Fra : Lars L. Hansen

Dato : 19-01-05 23:43

Hvordan er det nu? Der er både en V6 og en V6 24v.
Men den ene af dem har sine særheder, korrekt? Eller er det begge?

Mvh.

Fra : TDN

Dato : 20-01-05 06:53

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvordan er det nu? Der er både en V6 og en V6 24v.
> Men den ene af dem har sine særheder, korrekt? Eller er det begge?
>

> Mvh.

Hej !

Der er 3.0 24V du skal holde dig fra. Citat fra Brugt Revyen 2002:
"Og så skal du gå i en meget stor bue udenom 3.0 24V-modellen med 200 hk,
uanset hvor billig den måtte være. Motoren har nemlig en medfødt
konstruktionsfejl, der uværligt vil medføre ødelagte knastaksler og ventiler
en og en ny motor er så dyr, du bliver ruineret!.
Motoren blev vist brugt i 605'eren fra 1992-1998. Så kan det jo undre de
ikke har ændret den når nu problemet har været kendt, også af Peugeot som
blev sagsøgt af vrede ejere af 605'en med motorproblemer.

Der står desuden du skal vælge en model efter 1993 da de tidligere var/er
plaget af mange fejl.

Mvh
Thomas

Fra : NS

Dato : 20-01-05 11:11

TDN wrote:

> [...]
> blev sagsøgt af vrede ejere af 605'en med motorproblemer.
>
> Der står desuden du skal vælge en model efter 1993 da de tidligere var/er

Der kører nu stadig masser af de gamle 24v'er rundt. Dem der har holdt
til nu burde ikke volde problemer. Det hjælper også at skifte olie ofte
og give den en god olie.

NS

Fra : Kim

Dato : 20-01-05 16:42

"TDN" <tdn.fjern.dette@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> blev sagsøgt af vrede ejere af 605'en med motorproblemer.
>
> Der står desuden du skal vælge en model efter 1993 da de tidligere var/er

Samme moter og samme problem er også en del af volvo værdenen .....
Jeg opdagede det lidt sent ..... men der går problemet igen ved 2.7, 2.8
og 3.0
(jeg har faktisk nået at prøve dem alle mens jeg stadig havde en god gammel
264'er ...
og de knaster ..... ak de knaster)

M.v.h.
Kim

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 20-01-05 19:07

"Kim" <no@spam.dk> skrev....

> [...]
> igen ved 2.7, 2.8 og 3.0
> (jeg har faktisk nået at prøve dem alle mens jeg stadig havde en

Omtalte problem gælder specifikt 24V modellen. Der har aldrig ligget
24V udgaver af Europa V6'eren i Volvo modeller.

Fra : NS

Dato : 20-01-05 11:08

Lars L. Hansen wrote:
> Hvordan er det nu? Der er både en V6 og en V6 24v.
> Men den ene af dem har sine særheder, korrekt? Eller er det begge?
>

> Mvh.

Der er én V6 med 12 ventiler og der er to med 24 ventiler. 12v er der
ikke så mange problemer med og det er der heller ikke med den nye 24v,
som kom engang i 1997 (har 193 hk). Der er der i mod en del problemer
med den gamle 24v fra før 1997 (har 200 hk). Den har dårlig smørring af
knastakslerne så de bliver slidt hurtigt og det kan meget nemt ende i en
havareret oliepumpe og dermed en motor, der ikke bliver smurt. Det
gælder dog mest årgangene frem til 1994. Herefter blev der gjort noget
ved problemet, men om det fuldstændig forsvandt ved jeg ikke. Den nye
24v findes vist iøvrigt ikke i 605.

NS