Folketingsvalg - bilafgifter
Fra : Hornsved

Dato : 19-01-05 12:32

Så er der blevet udskrevet valg.

Nu er der så mulighed for at stemme på nogen, der virkelig vil sikre
at vi som danskere ikke skal være et automotivt U-land. Nogen som vil
sikre at de sikkerheds- og miljømæssige forbedringer, der sker inden
for området også kommer danske bilkøbere til gode og ikke bliver ædt
op i afgifter og moms.

Men hov, hva' f... - det gjorde vi jo også sidst! Og hvad er der sket?
IKKE EN SKID!

Ét eksempel:

Da VK-regeringen trådte til i 2001 kostede en Peugeot 307 1,6XR 5D
184.990 eksl. lev. Prisen i dag på den samme bil er 232.990. Altså en
stigning på ikke mindre end 48.000, eller 26%!!!

Hvis vi kigger nærmere på prisstigningen, ser tallene således ud:

13714 = reel prisstigning
24686 = Afgift til staten
9600 = Moms

Summa summarum: VK-regeringen har flået 34.286 mere op af lommen på os
sagesløse bilkøbere siden 2001 - Var der nogen der sagde skattestop?

Er vi simpelthen sunket hen i apati og forvisning om at tingene nok
aldrig bliver anderledes? At hovedparten af vor befolkning efter at
have henslæbt et langt og arbejdsomt liv, kun kan se frem til komme ud
i trafikken bag eget rat, i en bedaget Mazda 323 eller en Pug 205. At
vi tilmed må lide den tort at se vore nye EU-medborgere fra de gamle
Østlande, overhale os på motorvejen i deres nye flotte Avensis'er og
Vectra'er (havde næsten glemt, hvad de hed. Vi ser dem efterhånden kun
på billeder), mens de griner højlydt over vore gamle øser?

Det er næsten for trist. Måske man skulle flytte til Sverige?

Mvh
Hornsved

Fra : Ukendt

Dato : 19-01-05 12:47

On 19 Jan 2005 03:31:32 -0800, hornsved@post6.tele.dk (Hornsved)
wrote:

> [...]
>op i afgifter og moms.
>
>Men hov, hva' f... - det gjorde vi jo også sidst! Og hvad er der sket?

<klipper eksemplet>

Der er ikke mange partier, der skilter med stor lyst til at sænke
bilafgifterne. Jeg erindrer en minister, der i sidste valgkamp slæbte
rundt på en Audi A2 og himlede op om, at bilafgifterne skulle sænkes.
Det blev ikke til så meget.
Mange partier har sympati for tanken, men problemet er selvfølgelig,
at bilerne på en eller anden måde skal bidrage med det samme som i
dag, hvis ikke der skal anvises besparelser eller andre ting at
beskatte.
På den anden side er der åbenbart flere stemmer i børnefamilier end
bilejere .

Hastigt tilbage til bilerne.
--
Ivan Madsen,
Xsara Week-end HDI

Fra : Ukendt

Dato : 19-01-05 13:02

> [...]
> at bilerne på en eller anden måde skal bidrage med det samme som i
> dag, hvis ikke der skal anvises besparelser eller andre ting at

Jo men mon ikke det ville gå lige op, når flere ville købe nye biler ?

> På den anden side er der åbenbart flere stemmer i børnefamilier end
> bilejere .

underligt når der er flere bilejere end forældre

Mvh
Morten

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 20-01-05 09:47

Ivan Madsen wrote:
> [...]
> at bilerne på en eller anden måde skal bidrage med det samme som i
> dag, hvis ikke der skal anvises besparelser eller andre ting at

Som en start kunne man lægge afgifterne om til at være periodiske i
stedet for forudbetalte. På den måde slipper vi borgere for rentebyrden.

De eneste "tabere" i det skridt må være bankerne, så vidt jeg kan se.

> På den anden side er der åbenbart flere stemmer i børnefamilier end
> bilejere .

Hvorfor koster bagsæderne så så meget?

De er dælme dygtige på borgen: "Vi sørge for at det bliver et par
tusinde billigere at have et barn i børnehave ... men vi tager et par
hundredetusinde når du køber en bil at køre dem i børnehave i".

tsk. tsk.

-dennis

Fra : Ukendt

Dato : 20-01-05 10:01

On Thu, 20 Jan 2005 09:46:51 +0100, Dennis Thrysøe
<dennis.FJERN@geysirheste.dk> wrote:

<...>

> [...]
>tusinde billigere at have et barn i børnehave ... men vi tager et par
>hundredetusinde når du køber en bil at køre dem i børnehave i".

Nyt slogan med mange stemmer i:

"Vi vil have bagsæder i gulpladebilerne"
--
Ivan Madsen,
Xsara Week-end HDI

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 20-01-05 10:14

Ivan Madsen wrote:
> Nyt slogan med mange stemmer i:
>
> "Vi vil have bagsæder i gulpladebilerne"

Ja, meget interessant.

Jeg skrev faktisk til skatteministeriet for nyligt og spurgte om man
mente det var en fair fordeling af afgiftsbyrden, at dem med behov for
bagsæderne skulle betale langt det meste.

De svarede med en lang uld-i-mund skrivelse som tydeligvis var skrevet
af en embedsmand der er uddannet i at snakke uden om.

Men de henviste også til et spørgsmål skatteministeren for nyligt har
svaret på. Her er jeg faktisk enig med ham (omskrevet): "Vi skal ikke
ændre hvem der må køre på gule plader men i stedet sætte
hvidplade-afgiften ned til samme niveau som gulplade-afgiften".

http://www.folketinget.dk/Samling/20031/spor_sv/S4776.htm

-dennis

Fra : Leonard

Dato : 19-01-05 12:48

hornsved@post6.tele.dk (Hornsved) wrote:

>Måske man skulle flytte til Sverige?

God tur.

--
Leonard

Fra : Ukendt

Dato : 19-01-05 12:57

> Hvis vi kigger nærmere på prisstigningen, ser tallene således ud:
>
> 13714 = reel prisstigning
> 24686 = Afgift til staten
> 9600 = Moms

ok, dvs det er regeringens skyld at bilmærkerne har sat deres priser op ??
hehe tag dig dog sammen og læs på lektien før du slynger sådan noget ud..
Det er da ikke regeringens skyld, jo højere bilprisen er jo højere afgift
sådan er det nu engang..
Du lyder jo som mogens lykkepilletoft, fuld af tom snak, uden at sætte sig
ind i tingene først hehe hvor er oppositionen dog ynkelig

Hvis vi skal dreje den lidt overimod biler igen, så er det faktisk lidt
underligt at ikke engang oppsitionen tager fat i afgifterne.. men igen de er
jo kun ude på at forhøje det hele så børnefamilierne kan få flere penge, så
de har råd til at hore løs og få flere penge.. suk.. og så nårh ja ligge
flere skatter på dem der arbejder meget og får god løn, det må de jo ikke..
fy skamme.. skod social fjolser..

Hmm det blev vist ikke drejet tilbage imod biler hva.. :o/

Vi må lave et bilparti )

Mvh
Morten

Fra : Ukendt

Dato : 19-01-05 16:25

> [...]
> Det er da ikke regeringens skyld, jo højere bilprisen er jo højere afgift

Hvis afgiften er 180% så får staten da også flere Kr i kassen, når
producenterne hæver prisen......ellers skal jeg have skolepenge tilbage

> Du lyder jo som mogens lykkepilletoft, fuld af tom snak, uden at sætte sig
> ind i tingene først hehe hvor er oppositionen dog ynkelig

Jeg ville ikke have noget imod at betale mere i skat, hvis det var sådan at
pengene gik til at få væsentlig flere folk i (rigtigt) arbejde. Det er roden
til alt ondt at folk ikke har arbejde.
Og de folk der ikke tager udflytningen af arbejdspladser til f.eks Kina
MEGET alvorligt, de sover i timen. Det foregår lige nu i et forrygende tempo
som er meget større end de arbejdpladser der bliver skabt. Det er alt for
længe at vente til næste valg om 4 år før man gør noget ved det.

> [...]
> de har råd til at hore løs og få flere penge.. suk.. og så nårh ja ligge
> flere skatter på dem der arbejder meget og får god løn, det må de jo

Hore løs?
De horeunger er faktisk dem som skal SIKRE at du kan få din pension og en
nogenlunde levestandard når du selv er blevet gammel

> Hmm det blev vist ikke drejet tilbage imod biler hva.. :o/
>
> Vi må lave et bilparti )

Tja det VAR CD, men det har de vist selv glemt. Nu kunne de lige så godt
kalde partiet "Red Barnet"

--
Tom

Fra : Daniel Pedersen

Dato : 19-01-05 17:03

Det var nu også det han skrev. :)

> [...]
> som er meget større end de arbejdpladser der bliver skabt. Det er alt for
> længe at vente til næste valg om 4 år før man gør noget ved det.

Hvilket parti var det nu som sørgede for at firmaer kunne få støtte til det?
Og retter de op på deres fejl, hvis de kom ind igen?

mvh
Daniel Pedersen

Fra : Ukendt

Dato : 19-01-05 20:05

"Daniel Pedersen" <kalle@kalle.kalle> skrev i en meddelelse
> [...]
> det?
> Og retter de op på deres fejl, hvis de kom ind igen?

I det firma jeg er ansat har det foregået i så mange år at det ikke kan
tillægges et parti. Jeg ¨så også hellere at man gør noget for at sikre
arbejdspladser for fremtiden i stedet for at prøve at finde skyldige til den
situation vi er i nu. Vi kan jo ikke bruge det til noget om Nyrup eller
Schlutter har støbt kagerne dengang.
Jeg er ligeglad hvem der gør en aktiv indsats, men jeg ser tydelige tegn på
at om ganske få år vil der ikke været ret meget produktion i dk mere, hvis
det fortsætter som nu. Dette er bestemt ikke nogen tom trussel.
Uden produktion vil ikke engang kunne få råd til en 10 år gammel Kia eller
Lada.

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 19-01-05 22:34

> Det var nu også det han skrev. :)

ja det mente jeg nu også det var

> tempo

tjaa tror kun at udd kan gøre det her, vi må jo indse at alle de ufaglærte
ikke kan konkurere med udlandet.. :o/ de vil ha for meget i løn.. for noget
en 10årig dreng i japan kan klare lige så godt..
Jeg har selv engang stået ved et samlebånd, og det skal der sq ikke mange
fugle i stærekassen til for at kunne.. så lønnen er måske lige rigelig..

Mvh
Morten

Fra : Karsten Andersen

Dato : 19-01-05 21:00

Wed, 19 Jan 2005 12:57:24 +0100, skrev Juel, på 30 linier, i
<41ee4b25$0$48326$14726298@news.sunsite.dk>, :

> [...]
>Du lyder jo som mogens lykkepilletoft, fuld af tom snak, uden at sætte sig
>ind i tingene først hehe hvor er oppositionen dog ynkelig

Skatte stop?
Siger det dig noget.
der er da meget mere afgift på, næsten 35K på den bil.

Nå vi er vidst OT.

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Ukendt

Dato : 19-01-05 22:31

> Skatte stop?
> Siger det dig noget.
> der er da meget mere afgift på, næsten 35K på den bil.

Ja, men afgiften er da ikke blevet sat op.. den har altid været XXX% ..

Mvh
Morten

Fra : Karsten Andersen

Dato : 20-01-05 02:31

Wed, 19 Jan 2005 22:31:15 +0100, skrev Juel, på 10 linier, i
<41eed19d$0$48319$14726298@news.sunsite.dk>, :

>Ja, men afgiften er da ikke blevet sat op.. den har altid været XXX% ..

Sjovt når det er penge statskassen skal have er det ikke en
forhøjelse.
udgifter til miljø som bare holdes på det samme beløb hver år er
heller ikke sat ned.

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Jesper Sørensen

Dato : 19-01-05 14:39

Det eneste parti der rigtig har været på bilejernes side er
Centrumdemokraterne.
Citat fra deres hjemmeside :
"Den offentlige trafik vil aldrig kunne dække transportbehovet overalt i
landet. I den travle hverdag har vi mange gøremål, og bilen er meget tit
betingelsen for, at vi kan nå det hele.

Derfor mener CD, at det er helt forkert, at en bil skal koste 3 bilers pris.
Andre lande er i stand til at opretholde deres velfærdssamfund uden
himmelhøje bilafgifter, lad os starte en nedtrapning nu."

Citat slut.

Så må vi jo bare håbe at de bliver valgt ind i folketinget igen !

Fra : claus b. p.

Dato : 20-01-05 08:22

"Jesper Sørensen" <jesper@nomail.de> wrote in message

> [...]
> Andre lande er i stand til at opretholde deres velfærdssamfund uden
> himmelhøje bilafgifter, lad os starte en nedtrapning nu."

Det var i gamle dage. Idag går man kun efter at øge de sociale udgifter. Og
hvor skal der så blive penge til afgiftsnedsættelser fra?

/Claus

Fra : .J.S...

Dato : 19-01-05 17:51

"Hornsved" <hornsved@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> op i afgifter og moms.
>
> Men hov, hva' f... - det gjorde vi jo også sidst! Og hvad er der sket?

Det eneste der ville virke var hvis alle billister stod sammen og stoppede
med at købe nyt !

At købe en ny bil er det samme som at sige god for afgiften....

Grunden til at afgiften ikke kan sænkes er at man ikke aner hvor pengene så
skal komme fra.
Hvis pengene simpelthen udebliver fordi nysalget går helt i stå, så skal
afgiften nok komme ned, for i det mindste at få nogle af afgifts kronerne
ind igen.

mvh/JS

Fra : Allan Møller

Dato : 19-01-05 19:08

> At købe en ny bil er det samme som at sige god for afgiften....

Personligt tror jeg ikke at det er så slemt som det kan lyde. Med mit
blik rettet ud over mange biler i den Københavnske trafik til hverdag
så er den danske bilpark mange gange "pænere & nyere" end før i tiden.

Nu tror jeg ikke at de mange penge som kommer ind i statskassen på
bilafgifterne
bare bliver fyret af på ingenting - så de skal nok hentes ind et andet sted.
Hvor ?
På personskatten ?
Brugerbetaling ?

Jeg kan ikke se det.

Mvh. Allan

Fra : Allan Møller

Dato : 19-01-05 19:01

> Det er næsten for trist. Måske man skulle flytte til Sverige?

Også trist - de fleste af dem som flytter tilbage til Danmark inden for de
første 12 måneder
er dem som har "billig bil" som højeste priortet.

Mvh. Allan

Fra : claus b. p.

Dato : 20-01-05 08:37

"Allan Møller" <allan@allanm.dk> wrote in message

> Også trist - de fleste af dem som flytter tilbage til Danmark inden for de
> første 12 måneder
> er dem som har "billig bil" som højeste priortet.

Ikke forstået? Mener du at de kun flyttede til udlandet for at få en billig
bil, og så flyttede tilbage da de opdagede de andre ulemper? Jeg er sikker
på at hvis det var billigere at flytte ville mange flere også tage en tur
til udlandet, for en kortere eller længere periode. Men det koster nemt 100k
hver gang man skal skifte bopæl. Bl.a derfor kan du næsten ikke få danskere
til at flytte hen hvor der er jobs, fra de egne hvor der ingen er.
Til gengæld er der en meget større dynamik i et samfund uden samme høje
skattetryk. Stortset enhver skattenedsættelse vil tjene sig selv hjem, nogle
gange op til flere gange. Når vi i 2004 har et rekordlavt antal
trafikdræbte, er en væsentlig årsag de sikrere biler. Tænk hvilke
menneskelige og økonomiske omkostninger samfundet havde været sparet for,
hvis udskiftningen af biler forgik i et hurtigere tempo. Over halvdelen af
den danske bilpark har ikke ABS bremser og airbag eller andet moderne
sikkerhedsudstyr. Og en stor del har heller ikke katalysator. Og det er det
samlede folketings ansvar, for der er ingen der tør forsøge en
afgiftsnedsættelse der batter. Man fristes til at kalde dem "lystmordere",
men det ville man naturligvis ikke gøre. :-|
/Claus