Var dette et ikke noget for de fingernemme~
Fra : BJ

Dato : 17-01-05 23:38

Her et par billeder som måske kan give lidt inspiration til de fingernemme,
så modellerne bliver lavet i 1:1 .... altså helt og aldeles hjemmegjort til
byggesætspotten..)

http://www.omfk.dk/Billed-sider/motor-klubaften.htm

--
Bjørn J.

Fra : Anders Houmark

Dato : 17-01-05 23:44

BJ wrote:
> [...]
> fingernemme, så modellerne bliver lavet i 1:1 .... altså helt og
> aldeles hjemmegjort til byggesætspotten..)

Hvor varmt skal man opvarme aluminium for at få det flydende?

Spændende side.. Kunne være fedt at hjemmebygge en mini V8 motor.. gad vide
hvor dyrt det ville blive

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : BJ

Dato : 17-01-05 23:48

"Anders Houmark" <anders@andersh.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvor varmt skal man opvarme aluminium for at få det flydende?

Aner det ikke, men gutten, der har lavet de afbillede, kan sikkert fortælle
en del.

Jeg var ikke selv til stede (men er dog den ene på den enkelte video, hvor
modellen skal godkendes af en stormodelkontrollant..)

> Spændende side.. Kunne være fedt at hjemmebygge en mini V8 motor.. gad
> vide
> hvor dyrt det ville blive

Det er da bare at gå i gang, ellers kan du blot punge ud her:

http://www.gpracing.de/v8_engines.htm

PS: Stort set intet er blevet til noget før en model har testet skidtet..

--
Bjørn J.

Fra : Ukendt

Dato : 18-01-05 10:14

> http://www.gpracing.de/v8_engines.htm

øv ingen priser :o/

Fra : BJ

Dato : 18-01-05 11:26

"Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> øv ingen priser :o/

De higer og søger ... eller .. de skal finde:

http://www.gpracing.de/prices.htm

Fra: 6.190,-- til 8.190,--
...................................................EURO..

--
Bjørn J.

Fra : Ukendt

Dato : 18-01-05 11:34

> De higer og søger ... eller .. de skal finde:
>
> http://www.gpracing.de/prices.htm
>
> Fra: 6.190,-- til 8.190,--
> ..................................................EURO..

AVS !!!

Fra : BJ

Dato : 18-01-05 11:37

"Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> AVS !!!

Jep.

For år tilbage lavede Kawan en replika, til modelbrug, af en rigtig levendes
jet-motor mit alles drum und dran.

Dengang kostede den det samme som et gennemsnits parcelhus..

--
Bjørn J.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 18-01-05 12:36

> For år tilbage lavede Kawan en replika, til modelbrug, af en rigtig
> levendes jet-motor mit alles drum und dran.

Var det Kavan, eller er der et firma der hedder Kawan?

> Dengang kostede den det samme som et gennemsnits parcelhus..

Så er den nok ikke faldet særlig meget i pris
(samlerobjekt!)

Ang. Merlin motoren, det var for egen kraft den drev propellen rundt.

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : BJ

Dato : 18-01-05 13:56

"Uffe Bærentsen" <leitiNOSPAM@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Var det Kavan, eller er der et firma der hedder Kawan?

Tyrkfejl, det staves Kavan.

Så hut jeg visker, var de også de første med en 2-cylindret 4-takts V-motor
på 50 ccm.

Saito lavede vist også en.

> Så er den nok ikke faldet særlig meget i pris
> (samlerobjekt!)

Bestemt.

Der er en del i USA som har mønterne til denne slags uhyre dyre
legetøj/sport.

Det hedengangne Byrom Model Aricraft havde nogen flotte kits.

--
Bjørn J.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 18-01-05 15:10

> Det hedengangne Byrom Model Aricraft havde nogen flotte kits.

Firmaer forgår, men værktøjerne lever videre, ifølge denne side:
http://www.flyingmodels.org/lankar/index_right_e.htm
Der står at et andet firma har købt værktøjerne og fortsat laver modeller

og her direkte:
http://www.ironbaymodelcompany.com/

Disse sider er _strengt_ forbudt!
http://www.3seabees.com/

http://www.brookes51.freeserve.co.uk/usaaf/

http://www.fly-giantrc.org/album/misc/sal.html

http://www.fly-giantrc.org/album/joenall99/joenall.html

Tror jeg stopper for nu, samvittigheden.....

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : BJ

Dato : 18-01-05 15:21

"Uffe Bærentsen" <leitiNOSPAM@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> og her direkte:
> http://www.ironbaymodelcompany.com/

Jeg har en Glassair TD stående, jeg aldrig har fået lavet færdig.

Det er rart at vide, man stadig kan få tilbehøret mv.

Den skal have en 60 til 80 ccm motor.

Sådan ser den ud i 1:1:

http://www.airplane4sale.com/Aircraft%20In%20Stock/1985%20Glasair%201TD/1985%20Glassair%201TD.html

> Tror jeg stopper for nu, samvittigheden.....

Som med al anden hobby, kan man købe sig fattig meget hurtig..)

--
Bjørn J.

Fra : BJ

Dato : 18-01-05 15:36

KLIP

Apropos Glassair.

Den laves ikke mere i TD-version (Tail dragger).

Bortset fra det, her er da et rigtig byggesæt, når det skal være 1:1:

http://www.newglasair.com/kitcontentglasair.html

Største problem er nok at få plads til byggesættet i hobbyrummet eller på
spisebordet..

--
Bjørn J.

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 18-01-05 15:55

Hej!

BJ wrote:
> [...]
>
> http://www.newglasair.com/kitcontentglasair.html
>
> Største problem er nok at få plads til byggesættet i hobbyrummet eller på

Jo deeet :)

Hvor stor er registreringsafgiften iøvrigt på fly her i Danmark? Eller kan man
godt glemme kitplanes?

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 18-01-05 16:08

> Hvor stor er registreringsafgiften iøvrigt på fly her i Danmark? Eller kan
> man godt glemme kitplanes?

Kender en som har gjort i både kit-plane og kit-helikopter.
Har dog ikke kontakt til vedkommende længere.
Begge var btw i skala 1:1.

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 18-01-05 16:09

Hej!

Uffe Bærentsen wrote:

> "Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev i en meddelelse

> Kender en som har gjort i både kit-plane og kit-helikopter.
> Har dog ikke kontakt til vedkommende længere.

Ok, så kan det vel lade sig gøre :)

> Begge var btw i skala 1:1.

Jow jow. Det er næppe fedt at flyve i enten en model i 1:5 eller 5:1 ))

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 18-01-05 16:24

> Jow jow. Det er næppe fedt at flyve i enten en model i 1:5 eller 5:1 ))

Skala 5:1?
Er det en som den på DR tekst-tv side 135?

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : BJ

Dato : 18-01-05 16:32

KLIP

> Hvor stor er registreringsafgiften iøvrigt på fly her i Danmark?

Der er ingen registreringsafgift på fly, kun moms og evt. told.

> Eller kan man godt glemme kitplanes?

Det største problem er vel nok godkendelserne af projektet som skal ske
løbende under bygningen.

I USA kan man flyve med alt, når blot der står Experimental på flyet.

Der er dog ingen forsikringer, så vidt jeg ved.

Du kan evt. starte med sådan en her:

http://home.worldonline.dk/isl29149/wendell.htm#baggrund

Måske den kan påmonteres en tunet VW boksermotor..

--
Bjørn J.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 18-01-05 16:06

> Jeg har en Glassair TD stående, jeg aldrig har fået lavet færdig.
>
> Det er rart at vide, man stadig kan få tilbehøret mv.
>
> Den skal have en 60 til 80 ccm motor.

Vent ½-1 år, så kan du få en motorsav smidt i nakken.
Der er jo mange der har købt for at save stormfælderne op

> Som med al anden hobby, kan man købe sig fattig meget hurtig..)
I know, har en god finansminister, der sidder godt på kassen

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Rasmus Lauritsen

Dato : 18-01-05 01:31

Anders Houmark wrote:

> Hvor varmt skal man opvarme aluminium for at få det flydende?
>
> Spændende side.. Kunne være fedt at hjemmebygge en mini V8 motor.. gad vide
> hvor dyrt det ville blive

Tænker på en fjernstyret bil med V8 motor... kunne det ikke være fedt ? :)

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 18-01-05 09:55

> Her et par billeder som måske kan give lidt inspiration til de
> fingernemme, så modellerne bliver lavet i 1:1 .... altså helt og aldeles
> [...]

Har engang set billeder af en Merlin V12, med kompressor.
Den var sgu flot.
Der var også billeder hvor det kunne ses at propellen roterede.

Den boxer ser også flot ud

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : BJ

Dato : 18-01-05 11:28

"Uffe Bærentsen" <leitiNOSPAM@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Har engang set billeder af en Merlin V12, med kompressor.
> Den var sgu flot.
> Der var også billeder hvor det kunne ses at propellen roterede.

De er de utroligste frembringelser, der kommer ud fra folks hobbyrum.

Det er håndværk i ypperste kvalitet (og omtanke) i mange tilfælde..

--
Bjørn J.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 18-01-05 12:38

> De er de utroligste frembringelser, der kommer ud fra folks hobbyrum.
>
> Det er håndværk i ypperste kvalitet (og omtanke) i mange tilfælde..

Yep!
Når det gælder hobby og interesse, så er timeløn vist ikke noget der tales
om.

Heldigvis!

--
mvh Uffe (har 'kun' et halvfærdigt modelskib tilbage
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 18-01-05 10:42

Anders Houmark wrote:

> Hvor varmt skal man opvarme aluminium for at få det flydende?

660 grader C

http://www.sloejd-kbh.dk/teknik/Metal/metaller.htm

Ebbe