Teste gløderør
Fra : Henrik Juul

Dato : 17-01-05 21:09

Kan man ved at måle evt. modstand i et gløderør teste, om det er
defekt?

/Henrik

Fra : Eg Egemarke

Dato : 17-01-05 22:17

Sæt strøm til via polerne på batteriet !! Gløder det virker det !!
Og bliver den ikke rødglødende du´r den ikke så nemt er det
brug evt et start kabel og sæt på og så til stel med gløderøret enten bliver
den rødglødende med det samme (og virker) eller osse sker der ikke en fis og
så virker den ikk
det er PRÆCIS det samme bilen selv gør når den forvarmer !

MvH Eg Egemarke

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=265

"Henrik Juul" <h1e2n3r4i5k@1janning-2juul.dk (fjern tallene)> skrev i en
meddelelse news:ep6ou0pj9l8q2c9dcgen1mf74goatsbt5i@4ax.com...

Fra : Uffe Ravn

Dato : 17-01-05 22:37

"Eg Egemarke" <egemarke@hotmail.com> skrev

> [...]
og
> så virker den ikk
> det er PRÆCIS det samme bilen selv gør når den forvarmer !

I gamle dage var nogle gløderørene i nogle biler forbundet i serie, de ville
brænde af ved den test du beskriver.

Men alle biler med serieforbundne gløderør er vel forlængst døde og
pressede?

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 18-01-05 08:17

Uffe Ravn wrote:
> [...]
> de ville brænde af ved den test du beskriver.
>
> Men alle biler med serieforbundne gløderør er vel forlængst døde og

Kan du huske hvilke mærker der brugte serieforbindelse??

Har aldrig oplevet dem, hverken i lastvogn, traktor, eller personbilmotorer.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Uffe Ravn

Dato : 18-01-05 08:20

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev

> Kan du huske hvilke mærker der brugte serieforbindelse??

Desærre ikke, det var i halfjerserne. Men de var helt klar serieforbundne,
for hvis bare et enkelt gløderør var defekt, var der slet ingen forvarmning
på.

Fra : MIC

Dato : 18-01-05 19:02

> Kan du huske hvilke mærker der brugte serieforbindelse??
Jeg har set dem på Mercedes 200 220 230 250 D i 70'erne
og Mercedes varebiler fra den tid
mvh MIC

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 18-01-05 22:32

MIC wrote:
> Jeg har set dem på Mercedes 200 220 230 250 D i 70'erne
> og Mercedes varebiler fra den tid

Ja OK,- har selv haft 200 & 220 D på disse var der kun et gennemgående
kabel.

Hvis de skal serieforbindes kræver det at man ikke bruger motorblokken
direkte som stel (-) for gløderøret.

Har godt nok aldrig observeret det, skønt jeg har haft med dieselbiler at
gøre i mere end 40 år, både lastbiler og personvogne.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : CDK

Dato : 18-01-05 22:28

Hans L. Jørgensen wrote:

> Kan du huske hvilke mærker der brugte serieforbindelse??
>
> Har aldrig oplevet dem, hverken i lastvogn, traktor, eller personbilmotorer.

Alle ældre Land Rovere (seriebilerne) har alle serieforbundne gløderør som
standard... Og der er da en del "ikke-pressede" eksemplarer

/Christian.

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 19-01-05 09:45

CDK wrote:

> Alle ældre Land Rovere (seriebilerne) har alle serieforbundne
> gløderør som standard... Og der er da en del "ikke-pressede"
> eksemplarer

Hvad mener du med "ikke pressede".

Får mig i øvrigt til at tænke på at det jo er en møgdårlig løsning med
seriforbundne gløderør, hvis blot et rør afbrydes er alle rør uvirksomme,
ved paralelforbundne vil det dog stadig være muligt at starte selvom et rør
"taber forbindelsen".

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Uffe Ravn

Dato : 19-01-05 11:31

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev

> Hvad mener du med "ikke pressede".

Pressede = ophuggede.

> [...]
> seriforbundne gløderør, hvis blot et rør afbrydes er alle rør uvirksomme,
> ved paralelforbundne vil det dog stadig være muligt at starte selvom et

Jeps, enorm ullempe, men måske det dengang var svært at fremstille et
gløderør med tilstrækkelig tynd tråd, som også samtidigt var holdbart.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Uffe Ravn

Dato : 17-01-05 22:38

"Henrik Juul" <h1e2n3r4i5k@1janning-2juul.dk (fjern tallene)> skrev

> Kan man ved at måle evt. modstand i et gløderør teste, om det er
> defekt?

Sæt spænding til, og mål strømmen, det giver et ret godt fingerpeg.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : alexbo

Dato : 17-01-05 22:39

"Henrik Juul" skrev

> Kan man ved at måle evt. modstand i et gløderør teste, om det er
> defekt?

Det er bedre at måle forbruget, 5-8 amp.

Hvis du ikke har noget at måle med, og de sidder i bilen så fjern
forbindelsen imellem, tag en ledning direkte fra batteriet, prøv hver
enkelt, der skal komme en pæn gnist.
Den kommer fordi et OK gløderør bruger strøm, hvis der ingen gnist kommer,
bruger det ikke strøm og er defekt.
Har du dem i hånden så brug 2 ledninger, en som stel.
Brug ikke minuspolen som stel direkte, så får du gnisten lige over
batteriet, det er ikke godt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 18-01-05 08:06

> [...]
meddelelse news:ep6ou0pj9l8q2c9dcgen1mf74goatsbt5i@4ax.com...
> Kan man ved at måle evt. modstand i et gløderør teste, om det er

Jo meget simpelt.

Afmonter strømstikket (stømskinnen) fra gløderøren.
Med en prøvelampe:
Prøvelampens ledning sættes til plus på batteriet, og den anden ende sættes
på gløderøret.
Lys er = OK, intet eller svagt lys = Ikke OK.

Du kan også ohme direkte på gløderørenes + og til topstykket, der skal stort
set være kortsluttet.
Hvis nogle af gløderøren har en højere modstand f.eks 30-40 Ohm kan de være
svage.

--
/Claus

http://vwfanatic.dk