Bore hærdet bolt ud?
Fra : tb

Dato : 17-01-05 22:03

Jeg har en bolt der skal bores ud. Jeg har kæmpet med en den i to
dage i en søjleboremaskine.

7 bor har jeg slidt op indtil videre, og jeg er vel kommet en lille
cm. Ikke fedt :-/ Og nej : Jeg bruger ikke jem&skod bor, men HSS bor
til 20kr/stykket

Prøvede også med min dremel og en lille diamantfræser. Den ku lidt
bedre, så hvor får jeg et diamantbor i 6,5mm eller nogle andre der
kender noget der kan klare opgaven ?

Butik skal helst være Randers / Silkeborg eller Århus...

Fra : Gert

Dato : 17-01-05 23:14

"tb" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> 7 bor har jeg slidt op indtil videre, og jeg er vel kommet en lille
> cm. Ikke fedt :-/ Og nej : Jeg bruger ikke jem&skod bor, men HSS bor

hejsa
ja det kan man slide rigtig mange bor op på.

mit forslag ville være at smutte ud på et maskin værksted, og gi dem en
omgang basser for at klare sagen.
et rigtig godt bor koster mere end basserne vil jeg tro(kommer jo an på
maskin værkstedets størrelse

erfaringen har jeg fra firmaet jeg er i, hvor vi bruger nogle veje celler
som er lavet i en special legering.
vi kværnede selv en god stak bor i forsøget på at bore nogle huller op, og
kom kun et par mm ned,
smeden forsøgte sig også med samme resultat,
men Brd. Madsen i Tejn havde lige de bor der kunne klare det, kan desvære
ikke huske hvad borene hedder
men de er dyre :-/

Mvh

Gert Møller

Fra : NS

Dato : 18-01-05 04:39

tb wrote:
> [...]
> kender noget der kan klare opgaven ?
>
> Butik skal helst være Randers / Silkeborg eller Århus...

Hvad er det for et emne den sidder i? Normalt kan man bore alt ud - også
fjederstål - med et coboltlegeret bor. Ellers burde et normalt HSS bor
kunne bore alle gængse skruekvaliteter ud bare det ikke bliver
overophedet. Det skal altså køles og omdrejningshastigheden må ikke være
så høj.

Fra : Kim

Dato : 18-01-05 13:27

> [...]
> kender noget der kan klare opgaven ?
>
> Butik skal helst være Randers / Silkeborg eller Århus...

Prøv evt. Elitesliberiet i Århus (www.elitesliberiet.dk). De har da før
kunnet hjælpe mig med hærdede ting ...... faktisk så arbejder de fleste
sliberier ikke med ret meget andet en "hårde" emner.

M.v.h.
Kim

Fra : ham-der

Dato : 18-01-05 15:56

> [...]
>
> Prøvede også med min dremel og en lille diamantfræser. Den ku lidt
> bedre, så hvor får jeg et diamantbor i 6,5mm eller nogle andre der

Jeg plejer nu ikke at bore ret mange knækkede bolte ud, som regel kan man
komme til at svejse noget på enden, lægge en møtrik over og brænde det godt
sammen, varmen gør også det er lettere at løsne, jeg har faktisk idag pillet
både bolte og rør stykker ud af et par luft styrede spil der bruges på
platformene på nordsøen, og det er som regel rustet godt sammen p.g.a.
saltvand.

Fra : Mette P.

Dato : 18-01-05 19:58

"tb" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> Jeg har en bolt der skal bores ud. Jeg har kæmpet med en den i to
> dage i en søjleboremaskine.

Ved du hvor effektivt sænkgnistning er? Spørg nærmeste værktøjsmager. Tager
ikke lang tid, men kræver at emnet er flytbart.

Fra : Ukendt

Dato : 18-01-05 22:17

> [...]
>
> 7 bor har jeg slidt op indtil videre, og jeg er vel kommet en lille
> cm. Ikke fedt :-/ Og nej : Jeg bruger ikke jem&skod bor, men HSS bor

Det hjælper jo ligesom ikke ret meget hvis borene er sløve
Prøv at tage til en rigtig værktøjsforretning og køb et kvalitetsbor (som
ikke er lavet i Kina). Så skal du bare se løjer........SÅ hårde er alm
rustbare bolte heller ikke.

--
Tom

Fra : Mette P.

Dato : 18-01-05 22:36

> [...]
> Prøv at tage til en rigtig værktøjsforretning og køb et kvalitetsbor (som
> ikke er lavet i Kina). Så skal du bare se løjer........SÅ hårde er alm

Gu de så, du ka ikke bore i hærdet gods. + Der er ikke noget der centrerer
mere, efter diverse Dremmleri.