smøre gearkasse..?
Fra : CNS

Dato : 17-01-05 17:10

Jeg har været på værksted med Vento'en ang. gearkassen som var blevet lidt
svær at sætte i gear. Jeg fik at vide at det nok bare skulle smøres og det
ihvertfald ikke var gearkasseolie den manglede - og så tænkte jeg jo straks
at det burde man da kunne gøre selv, selv sådan en usagkyndig som mig :) man
kan ikke tage selve det øverste af gearstangen af og sprøjte ned, eller skal
man gøre det nedefra..?

Og hvad skal man smøre det med - er det bare at købe noget WD40 og sprøjte
løs? :)

/Christian
- VW Vento 1,8GL '92

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 17-01-05 23:01

"CNS" <cns@FJERNDETTEosterbo-net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> man gøre det nedefra..?
>
> Og hvad skal man smøre det med - er det bare at købe noget WD40 og sprøjte

Få en hjælper til at sætte sig i bilen og skfte gear 1-2-3-4-5 og bakgear
mens du kigger på skiftestængerne der forbinder gearstangen med gearkassen.

Alle steder hvor disse stænger glider i bøsninger eller drejer i led er det
relevant at smøre.

Mvh
Claus

Fra : CNS

Dato : 18-01-05 16:47

OK, jeg tror jeg prøver mig frem selv - men hvad skal jeg smøre den med?

Jeg har fået reserveret Haynes på biblioteket, så forhåbentlig har jeg den
til weekenden - jeg vil dog gerne lige høre hvad jeg skal købe ind for at
være klar til at gå i krig!

/Christian

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 18-01-05 18:59

> OK, jeg tror jeg prøver mig frem selv - men hvad skal jeg smøre den med?

Som lille-bror-Bjarne skrev er WD40 noget tyndt sprøjt. Selv plejer jeg at
bruge silikonefedt.

Du skal være opmærksom på at der er en del plastdele som ikke har specielt
godt af almindelig fedt der over tid ødelægger plasten. Det er grunden til
at jeg selv anvender og anbefaler dig at anvende silikonefedt.

Mvh
Claus

Fra : CNS

Dato : 18-01-05 22:11

Er det noget á la :
www.harald-nyborg.dk - varenr. 1313

eller

http://www.thansen.dk/product.asp?c=386834494&n=1227177113&pn=1227203981

eller

www.hoyer-autodele.dk
W 310 Plejemidler - diverse siliconefedt 3 gr. pr. stk.
9,00

- der er jo ikke så lidt i prisforskel på disse tre... men går vel ud fra
at en spray er det nemmeste at bruge i denne sammenhæng..?

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 19-01-05 01:49

> Er det noget á la :
> www.harald-nyborg.dk - varenr. 1313

Nope! Det ligner mere en helt almindelig kædespray

> http://www.thansen.dk/product.asp?c=386834494&n=1227177113&pn=1227203981

Nope! Det ligner helt almindelig silikoneolie. Sådan noget skal du i øvrigt
holde langt væk fra lakken på bilen for det er stort set uuligt at fjerne
igen. Det virker måske som om du har fået det vasket af, men hvis vognen
skal en tur omkring autolakeren kan det forårsage at en ny lak ikke kan
hæfte. Autolakerer har noget specielt rense-et-eller-andet for at fjerne den
slags og på trods af det har de ofte problemer med atfå det helt væk.

> www.hoyer-autodele.dk
> W 310 Plejemidler - diverse siliconefedt 3 gr. pr. stk.
> 9,00

Se det ligner noget. Den lille tube som sikkert er beregnet for folk der
ompakker bremsekalibre eller lign. gør jo nok at prisen ræser i vejret.
Har du overvejet at spørge i den nærmeste tekniske forretning? Måske de der
har en væsentlig større tube til 30-40 dkk.

Noget helt andet så skal du have et lille tip om brug af nyhedsgrupperne.
Prøv at skrive dine svar under det du svarer på og så klip det væk som ikke
er relevant for dit svar. Altså som jeg har gjort her.

Du kan evt læse mere om brug af nyhedsgrupper her: http://www.usenet.dk/ og
specifikt om citatteknik her: http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Mvh
Claus

Fra : CNS

Dato : 19-01-05 18:00

> [...]
> der
> har en væsentlig større tube til 30-40 dkk.

Tekniske forretning..(?) hrmm... er der slet ikke noget fra thansen eller
harald nyborg der kan bruges?
http://www.thansen.dk/products.asp?c=387276255&n=1227177113

.... jeg synes måske også ovenstående fra hoyer var lidt smådyrt.... kan jeg
slet ikke bruge andet end siliconefedt..?

> [...]
> ikke
> er relevant for dit svar. Altså som jeg har gjort her.

hermed gjort... jeg synes altid jeg har været forvirret om hvordan den
korrekte måde at svare på er.. nu prøver jeg din måde, indtil en anden
retter mig til! ;)

/Christian

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 19-01-05 21:31

> [...]

>hermed gjort... jeg synes altid jeg har været forvirret om hvordan den
>korrekte måde at svare på er.. nu prøver jeg din måde, indtil en anden

det kunne næppe gøres pænere ;)

du delte svaret op, så det er let at se hvordan dine ord forholde rsig
til det du svarer på.

--
jan@Fedtegreven.dk

Only baby engines need artificial aspiration ;)

Fra : CNS

Dato : 19-01-05 21:50

> [...]
> der
> har en væsentlig større tube til 30-40 dkk.

Som skrevet før - er siliconefedt det eneste man kan bruge - hvad med eks.
kobberfedt..?
http://www.thansen.dk/product.asp?c=387382634&n=1227177113&pn=1227193908

eller som lille-bror snakkede om - den her spray har MoS2-fedt..? det er dog
en rustløsner..
http://www.thansen.dk/product.asp?c=387382634&n=1227177113&pn=1227194989

eller måske denne universal-olie?
http://www.thansen.dk/product.asp?c=387382634&n=1227177113&pn=1227195872

- kan noget af ovenstående ikke bruges til at afhjælpe mit problem..?

/Christian

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 20-01-05 10:39

> [...]
> http://www.thansen.dk/product.asp?c=387382634&n=1227177113&pn=1227195872
>
> - kan noget af ovenstående ikke bruges til at afhjælpe mit problem..?

Alt ovenfor vil sikkert hurtigt give en mærkbar forbedring.

Men som jeg har forsøgt at gøre dig opmærksom på så findes der en del
plastmaterialer (og i øvrigt også gummi) som ikke bryder sig om
langtidskontakt med olieholdige smøremidler.

Det er nu op til dig selv at beslutte hvad du skal gøre.

Mvh
Claus

Fra : CNS

Dato : 20-01-05 16:56

nå, men efter længere tids søgen fandt jeg så dette siliconefedt hos
thansen...
http://www.thansen.dk/product.asp?c=387959295&n=1214914949&pn=1215102310

hvad med "fedt til kardanled" - det er ihvertfald billigt...
http://www.thansen.dk/product.asp?c=387959295&n=1214914949&pn=1215095490

jeg smutter ind forbi jeg henter et af ovenstående produkter i morgen, så
håber jeg at jeg kan få det lavet i weekenden med min ven Haynes! ;) Hvis
ikke andet, så takker jeg ihvertfald for hjælpen indtil videre!

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 20-01-05 17:06

> [...]
> håber jeg at jeg kan få det lavet i weekenden med min ven Haynes! ;) Hvis
> ikke andet, så takker jeg ihvertfald for hjælpen indtil videre!

Du er velkommen! Det er netop det som vi har usenet til.

Mvh
Claus

Fra : CNS

Dato : 22-01-05 23:38

Lige for at afslutte emnet, fik jeg ordnet skidtet i dag..

Købte siliconefedt i thansen (
http://www.thansen.dk/product.asp?c=387959295&n=1214914949&pn=1215102310 ),
fik en hjælper til at rykke lidt i gearkassen samtidig med at jeg kiggede
efter bevægelser i motorrummet... smurte alle led, og hurra, nu flyver
gearstangen gladeligt rundt i gearene "som var den smurt" ;) Tak for hjælpen
til det hele, det gav mig lige det ekstra skub til at få det gjort selv! :)

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 23-01-05 11:42

> [...]
hjælpen
> til det hele, det gav mig lige det ekstra skub til at få det gjort selv!
:)

Godt! Og det var jo ikke så fandens svært ;)

Mvh
Claus

Fra : lille-bror

Dato : 17-01-05 23:12

Hej Christian

Få fat på en Haynes værkstedshåndbog. Der står der med garanti,
hvordan du skal gøre. Personligt bruger jeg sjældent de tynde
sprayolier, da virkningen forsvinder efter kort tid. Derimod har jeg
god erfaring med gearkasseolie (der er relativ tykfyldende), som jeg
kommer i en sprøjte fra apoteket. Ligeledes fra apoteket, køber jeg
nogle kanyler f.eks. str. 0,6 mm., så man kan ind næsten overalt.

En lille historie: I starten af ´90'erne havde jeg en Ford Escort 1,3
fra ´81, kørt 120.000. Gearkassen var lidt træg. Ifølge Ford og
Haynes værkstedshåndbogen skulle man ikke skifte gearkasseolien i
hele bilens levetid. Det gjorde jeg nu alligevel, og KAPOW! -
gearkassen var som ny. Det er da værd at prøve, hvis smøringen ikke
ikke afhjælper problemet

Mvh

c",) Bjarne

Fra : lille-bror

Dato : 18-01-05 23:28

Til claus:

Hej igen, dér! . Det med siliconefedt lyder fornuftigt. Selv har
jeg altid brugt MoS2-fedt, som ikke bliver slynget af, når det sidder
på roterende dele. Om det angriber plastik aner jeg ikke, så derfor
må den stå på silicone-fedt, når der er plastik involveret! .
Det kan man sikkert også bruge på gummilisterne. I hvert fald købte
jeg en tube siliconefedt (til gummilisterne) hos Krogslund-Autodele for
et par år siden. Almindeligt silicone-fedt må virke på sammen måde
på gummilisterne... og sikkert meget billigere

Men Claus: Bruger du så siliconeolie, frem for alm. olie, på steder,
hvor man ikke kan få fedt ind? (Haynes anbefaler alm. motorolie til
sådanne situationer)

Mvh

c",) Bjarne

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 19-01-05 01:56

"lille-bror" <lille-bror@c.dk> skrev i en meddelelse

> Men Claus: Bruger du så siliconeolie, frem for alm. olie, på steder,
> hvor man ikke kan få fedt ind? (Haynes anbefaler alm. motorolie til
> sådanne situationer)

Nu skal jeg da ikke gøre mig hellig. I en snæver vending kan jeg da også
gribe ud efter en dåse WD40, men ved disse småtingssmørringer er der to
steder hvor jeg er særligt påpasselig med det anvendte smørremiddel.

1. Løse smørrer jeg aldrig med andet end en god syre- og farvefri fedt som
ikke bliver hård i stærk frost. Låsecylindrene skal adskilles fro at gøre
dette, så det gør jeg gerne på en ½ times tid en efterårsdag så jeg har
glæde af frysesikre låse hele vinteren igennem. WD40 og andre tynde olier
bruger jeg aldrig i låsecylindre da det blot skyller smørelsen ud af
cylindrene og giver fri adgang for vand.

2. Plastdele kan ødelægges at olie/fedt og her anvender jeg derfor
silikonefedt - Specielt hvor pasning er ønskeligt og sløre/slup er uønsket
(skiftestænger er et godt eksempel)

Mvh
Claus