Problem med forrudevisker
Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 17-01-05 15:24

Hej!

På min Octavia har jeg siden jeg købte den haft problemer med at
forrudeviskerne ikke visker ret godt. Problemet findes kun ved hastig-
heder fra omkring 90km/t og opefter, hvor viskerbladet ikke fjerner
vandet på vej op, men skraber fint på vej ned.
Det er meget irriterende, idet viskerbladet lader en tyk vandfilm sidde
tilbage i ca. halvdelen af tiden - det er værst i førersiden lige midt i
synsfeltet

Da jeg købte bilen sad der Valeo-viskere på, men jeg har skiftet dem
til nogen billige Biltema (som jeg har haft gode erfaringer med på min
gamle bil). Skyldes problemet slidte og/eller dårlige viskere eller kan
der være andre ting der spiller ind?

Jeg kan nævne at Biltema viskerne har gjort det lige fra starten, at jeg
ikke ved hvor gamle Valeo viskerne var og at ruden er pæn ren uden
trafikfilm osv.

Hvis nogen mener at problemet kan løses med nye viskere af bedre
kvalitet, hvad kan der så anbefales? Skal jeg gå efter Valeo igen og
kan man evt. nøjes med at købe nyt viskergummi - i så fald hvor?

/Jakob

Fra : Bernhard Ege

Dato : 17-01-05 15:48

Jakob Jeppesen wrote:
> [...]
> kvalitet, hvad kan der så anbefales? Skal jeg gå efter Valeo igen og
> kan man evt. nøjes med at købe nyt viskergummi - i så fald hvor?

Det er måske noget af et tilfælde, men jeg har samme problem. Før sad
der Valeo og nu Biltema... Jeg har dog hørt at de nye slags
vinduesviskere (dem der er støbt ud i et og som bl.a. sidder Citroen C5)
også snart kommer til Xantia'en. Den skifter jeg til når de dukker op.

Problemet med alm. viskere er at når viskerne går tilbage til vandret så
blæses en del af vandet på viskeren ind på ruden og det ligger som regel
mig i synsfeltet og fjernes først næste gang viskerne går op. Det har
alle slags viskere gjort (Biltema, Bilka, Bosch, men kan ikke huske om
Valeo gjorde det) og det synes jeg er pisse irriterende.

mvh Bernhard

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 17-01-05 16:00

"Bernhard Ege" <bernhard@NOSPAMege.cc> skrev i en meddelelse news:MeQGd.166$jH5.77@news.get2net.dk...

> [...]
> Bosch, men kan ikke huske om Valeo gjorde det) og det synes jeg er pisse irriterende.

Mit problem er lige modsat, men jeg fik nok ikke beskrevet det præcist
nok i første forsøg. Jeg har problemer med at der ligger en del vand på
ruden når viskeren står i lodret - når den kører mod vandret igen tager
den fint vandet med sig.

/Jakob

Fra : Bernhard Ege

Dato : 17-01-05 17:49

Jakob Jeppesen wrote:

> [...]
> nok i første forsøg. Jeg har problemer med at der ligger en del vand på
> ruden når viskeren står i lodret - når den kører mod vandret igen tager

Jojo, jeg forstod skam fint nok hvad du mente. Min Xantia lider blot af
2 problemer hvoraf det ene minder meget om dit.

mvh Bernhard

Fra : Fly Christensen

Dato : 17-01-05 17:22

On Mon, 17 Jan 2005 15:23:56 +0100, "Jakob Jeppesen"
<for_news_only@hotmail.com> wrote:

> [...]
>heder fra omkring 90km/t og opefter, hvor viskerbladet ikke fjerner
>vandet på vej op, men skraber fint på vej ned.

Er der spoiler på viskerne? Det hjalp på problemet i min gamle Sierra.

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 17-01-05 17:25

"Fly Christensen" <x_nospam_x@gmx.net> skrev i en meddelelse news:hgpnu05028a1j27ch9p91ded0kjf8pggjv@4ax.com...

> Er der spoiler på viskerne? Det hjalp på problemet i min gamle Sierra.

Det er der på de gamle, men ikke på de nye...

/Jakob

Fra : Soren Pedersen

Dato : 17-01-05 21:50

> Det er der på de gamle, men ikke på de nye...

Så er det der den er gal - Har prøvet at spare lidt håndøre både med en
Xsara og en Xantia. Jeg har måttet konstatere at viskere ikke er et sted
der kan spares penge, så for mit vedkommende er det enten Valeo eller
Bosch - Med spoiler. Og i det samlede regnskab fylder viskerblade såmænd
ikke alverden.

Mvh
Søren

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 17-01-05 22:02

"Soren Pedersen" <smpFJERN@munchweb.dk> skrev i en meddelelse news:41ec2527$0$51520$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> [...]
> regnskab fylder viskerblade såmænd ikke alverden.

Enig i regnestykket, men mit problem var jo nøjagtig det samme med
Valeo med spoilere...

/Jakob

Fra : Møller

Dato : 17-01-05 22:24

"Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> wrote in message

Xsara og en Xantia. Jeg har måttet konstatere at viskere
enten Valeo eller Bosch - Med spoiler. Og i det samlede

> Enig i regnestykket, men mit problem var jo nøjagtig det samme med
> Valeo med spoilere...

Hvad er der nu i vejen med en 4" skiftenøgle:

Vrid holderen så viskebladet så det har samme vinkel mod forruden begge
veje.
Problemet er ofte, at bladet bliver lidt "skævt" da det altid er parkeret i
samme stilling.
Derfor vipper jeg det ofte når jeg parkerer, så kan det komme tilbage på
plads kan det!
--
Møller