Tvivlende gas ved start
Fra : Anden

Dato : 16-01-05 23:52

Hej ng,
jeg har en ældre Mazda 626, 1,6, 1986 - der er begyndt at hoste/hakke lidt
ved start og i mindre
grad når motoren er varm (men er der stadig)

Jeg har skiftet benzin-filter samt tjekket olie til motor, men problemet er
der desværre stadig!

Jeg har fået købt et par nye tændrør, og tænkte det eventuelt kunne være her
fejlen var, men det er
nu en mærkelig "defekt", det føles som om at der ikke kommer benzin nok til
motor - og det stemmer måske
godt overens med at den kører bedre efter motoren er blevet varm....

Nogle bud på eventuelt fejl?

mvh.
Anders

Fra : Anden

Dato : 17-01-05 16:45

Den gav et par mindre sjove lyde i dag, to knald fra udstødningen - kan det
indikere noget?

Fra : Martin

Dato : 17-01-05 16:57

> Den gav et par mindre sjove lyde i dag, to knald fra udstødningen - kan
> det indikere noget?

Uforbrændt benzin. Umiddelbart ville jeg gætte på tændingsproblemer.

/Martin

Fra : Anden

Dato : 17-01-05 17:02

> Uforbrændt benzin. Umiddelbart ville jeg gætte på tændingsproblemer.
>
> /Martin

kan det skyldes gamle tændrør?

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 17-01-05 18:18

On Mon, 17 Jan 2005 17:02:26 +0100, Anden wrote:

> kan det skyldes gamle tændrør?

Tjaa... hvis de ikke gnister så kommer der jo benzin ud i udstødningen.
Prøv at skifte dem, en overkommelig udgift og tager max 30 mins.

Hvis det ikke hjælper så er tændingen et godt sted at starte. Hvis den
er med rotor, platiner og det hele, så kig efter her. Kan meget vel være
platinerne der er slidte, det giver vistnok også udslag på ændret
tændingstidspunkt og gør det svært at starte den (ved jeg af erfaring).

Thomas

Fra : Finn Guldmann

Dato : 17-01-05 21:42

Thomas Rasmussen wrote:

> [...]
> platinerne der er slidte, det giver vistnok også udslag på ændret
> tændingstidspunkt og gør det svært at starte den (ved jeg af erfaring).

Der sidder en elektronisk dims i strømfordeleren (Svjh i stedet for
platiner). Men hvis det er den det er galt med skulle den slet ikke
kunne køre.

Da den gik på min (626 '86 2.0 Coupe) var der ingen "forvarsel" bilen
ville blot ikke starte en dag.

--
MVH Finn
Om den der tænker "tøsedreng" om andre bør der tænkes "tåbe".