Ugens klaphat.
Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 16-01-05 22:15

Én af mine kolleger er i eftermiddags blevet nappet med 217 km/t. på
en motorvej et eller andet sted i kongeriget.

Det medførte en omgående inddragelse af kørekortet! Helt fint med mig.

Manden må jo være totalt idiot, når man skal bruge sit kørekort for at
passe sit embede.

Han skulle have kørt flygods til Sturup her kl.24:00

Han kunne jo fandenhakkeme selv have fløjet skidtet til Köln, med den
fart han har haft på.

Der bliver en god fast stilling ledig, medmindre der er en enkelt på
ventelisten.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Q

Dato : 16-01-05 22:30

> Én af mine kolleger er i eftermiddags blevet nappet med 217 km/t. på
> en motorvej et eller andet sted i kongeriget.

Forhåbentlig ikke i en firmavogn ?

Udover risiko for personskader koster det altså også noget for firmaet at
deres ansatte kører som idioter..

> Det medførte en omgående inddragelse af kørekortet! Helt fint med mig.
>
> Manden må jo være totalt idiot, når man skal bruge sit kørekort for at
> passe sit embede.

Een ting er at man kører som et fjols, men hvis man lever af at køre bil
burde man skuda være mere opmærksom på risikoen for at kortet ryger... På
den anden side ser man meget ofte taxachauffører der ligger på kanten af
frakendelse mere eller mindre konstant på selv en kort køretur gennem byen

> Han skulle have kørt flygods til Sturup her kl.24:00
>
> Han kunne jo fandenhakkeme selv have fløjet skidtet til Köln, med den
> fart han har haft på.

En af lærlingene der hvor jeg arbejder skal have landingstilladelse til
scooteren når han trækker ind på parkeringspladsen.. ( Ihvertfald hvis han
kører så stærkt som han selv siger

> Der bliver en god fast stilling ledig, medmindre der er en enkelt på
> ventelisten.

Kan du ikke lige sparke din X-kollega i bollerne hvis du ser ham igen... Han
skulle da have buksevand for at være så dum..

/peter

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 16-01-05 22:32

On Sun, 16 Jan 2005 22:29:50 +0100, Q wrote:

> Udover risiko for personskader koster det altså også noget for firmaet
> at deres ansatte kører som idioter..

Jeg er ikke helt med på hvad du mener med, at han har kørt som en idiot?

Alt vi ved er jo, at han har kørt lidt over 200... derfra og så til at
køre som en idiot der er lang vej med mindre du ved noget fra historien
som Folmer ikke har fortalt os...

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Brian

Dato : 16-01-05 22:46

Hejsa

Martin Johansen [6000] skrev:

> Jeg er ikke helt med på hvad du mener med, at han har kørt som en
> idiot?

Medmindre han har været så uheldig at få en fartbøde på en privat
lukket bane, er jeg nu ganske enig.
+200Km/t på danske veje hvor man kan møde andre bilister, er
ansvarsløst.

9/10 i gruppen er helt sikkert ikke enig i den (min) holdning

/Brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 17-01-05 02:01

On Sun, 16 Jan 2005 22:46:10 +0100, Brian wrote:

> +200Km/t på danske veje hvor man kan møde andre bilister, er
> ansvarsløst.

Overhovedet heller ikke.

> 9/10 i gruppen er helt sikkert ikke enig i den (min) holdning

Det har du helt ret i :)

Fra : Tuesen v/København

Dato : 18-01-05 13:51

Brian skrev følgende
> Medmindre han har været så uheldig at få en fartbøde på en privat
> lukket bane, er jeg nu ganske enig.
> +200Km/t på danske veje hvor man kan møde andre bilister, er
> ansvarsløst.

Hmm det skal jeg da prøve at huske til næste gang... NOT

> 9/10 i gruppen er helt sikkert ikke enig i den (min) holdning

Meget muligt, men 8/10 handler ikke derefter når alt kommer til alt, i denne
gruppe er den største risiko for at dø i trafikken nok den at glorien falder
ned og kvæler folk under kørsel på de danske veje

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 18-01-05 22:39

On Tue, 18 Jan 2005 13:50:56 +0100, Tuesen v/København wrote:

> Meget muligt, men 8/10 handler ikke derefter når alt kommer til alt, i
> denne gruppe er den største risiko for at dø i trafikken nok den at
> glorien falder ned og kvæler folk under kørsel på de danske veje

ROFL

Du har jo ret :)

Fra : Esben Tærsker

Dato : 16-01-05 22:52

Martin Johansen [6000] wrote:

> [...]
>
> Alt vi ved er jo, at han har kørt lidt over 200... derfra og så til at
> køre som en idiot der er lang vej med mindre du ved noget fra historien

Jeg vil nu også mene det er idiotisk at køre over 200 på en dansk vej.
Uanset om det er motorvej eller ej.
Det mener jeg, fordi danskere i traffikken er ikke forberedt på at møde
medtrafikanter der kører så stærkt. De er hverken i stand til at
orientere sig bagud i spejle eller vurdere om de kan nå at køre ud i et
kryds.
I Tyskland havde sagen været en ganske anden. Der ved folk at der kommer
andre der kører stærkt. Men som jeg forstår indlægget, foregik sceancen
i Danmark.
Jeg skal ikke selv udgive mig for nogen engel og kører da også jævnligt
over det tilladte. Men der er stadig langt til over 200.
Endnu mere idiotisk dels fordi man ricikerer sit kørekort. Særdeles
idiotisk når man har job som chauffør.

/Esben

Fra : John Sahl

Dato : 16-01-05 22:56

Esben Tærsker wrote:
> I Tyskland havde sagen været en ganske anden. Der ved folk at der
> kommer andre der kører stærkt. Men som jeg forstår indlægget, foregik
> sceancen i Danmark.

De tyske motorveje er for størstedelens vedkommende dårligere
end de danske så jeg er ikke helt enig.

--
John Sahl, www.bilstereobladet.dk / Lad der være lyd!

Fra : Esben Tærsker

Dato : 16-01-05 23:18

John Sahl wrote:

> De tyske motorveje er for størstedelens vedkommende dårligere
> end de danske så jeg er ikke helt enig.

Nu har jeg ikke selv den store erfaring med tyske motorveje. Men så vidt
jeg ved skilter de med lavere fartgrænser på de dårlige strækninger. Ret
mig hvis jeg tager fejl.
Min pointe er dog stadig, at den store forskel er, at dernede er det
_lovligt_ og derfor _ved_ folk at der kan komme en racerkører, og de har
_lært_ at at kigge sig for inden de laver vognbaneskift mm.

At det så er sørgeligt med danskernes køreegenskaber og trafikkultur er
en helt anden diskussion.

Jeg mener stadig det er idiotisk at køre +200 i Danmark...!

/Esben

Fra : Finn Guldmann

Dato : 17-01-05 13:40

John Sahl wrote:

> De tyske motorveje er for størstedelens vedkommende dårligere
> end de danske så jeg er ikke helt enig.

Det skal du nu ikke sige.

De tyske motorveje er, for størstedelens vedkommende ca ½m bredere i
sporene end de danske.

Ikke fordi det betyder at tyskerne har lettere ved at holde sig i samme
spor end danskerne.

--
MVH Finn
Om den der tænker "tøsedreng" om andre bør der tænkes "tåbe".

Fra : Ukendt

Dato : 16-01-05 23:09

> I Tyskland havde sagen været en ganske anden. Der ved folk at der kommer
> andre der kører stærkt.

Det ved man da også i danmark.......folk der ikke regner med at der KAN
komme en der kører væsentlig mere end 110-130 på motorvejene, må da været
faldet ned fra månen. Forskellen er nok bare at der længere mellem dem som
kører så hurtigt, da straffen er HÅRD, men de har da alle dage været på
motorvejene.

--
Tom

Fra : L. Sørensen

Dato : 17-01-05 00:10

Tom <tom_christensenbigfoot.com> (snabela) skrev:

>Det ved man da også i
> [...]

Og når man alligevel kan risikere at møde dem, kan det
konkluderes, at straffen langt fra er hård nok!
L. Sørensen

Fra : Bernhard Ege

Dato : 17-01-05 02:41

L. Sørensen wrote:

> Og når man alligevel kan risikere at møde dem, kan det
> konkluderes, at straffen langt fra er hård nok!
> L. Sørensen

Øh, straffen er da vel hård nok. De mister retten til at føre bil på
trods af at der ingen skade er sket.

Til sammenligning har de jo dødsstraf i USA men det forhindrer ikke at
nye mordere dukker op. Hvad skulle deres straf være ud over dødsstraf?

mvh Bernhard

Fra : L. Sørensen

Dato : 17-01-05 10:22

Bernhard Ege <bernhard@NOSPAMege.cc> skrev:

> [...]
>trods af at der ingen skade er sket.
>
>Til sammenligning har de jo
>dødsstraf i USA men det forhindrer ikke at

Dødsstraf er ikke noget, fartsyndere skal idømmes - det er noget
fartsyndere idømmer os andre!
Men det forholder sig jo sådan, at selv om man er frakendt
kørekortet, så fortsætter mange med at køre bil. Det gælder
spritbilister, fartsyndere og andre. Derfor: Øjeblikkelig
konfiskation af køretøjet, hvis man bliver snuppet uden kørekort.
Bilen kan så passende sælges og provenuet indsættes i en fond til
fordel for ofre for spritbilister og fartsyndere.

L. Sørensen

Fra : Bernhard Ege

Dato : 17-01-05 15:07

L. Sørensen wrote:

> [...]
> Bilen kan så passende sælges og provenuet indsættes i en fond til
> fordel for ofre for spritbilister og fartsyndere.

Bilen kunne "sættes i fængsel", men at fratage en person en værdi på
10000-500000kr (eller hvad bilen nu end måtte være værd) er så absurd en
bøde at jeg finder foreslaget latterligt.

Desuden forhindrer det jo ikke vedkommende i at købe en bil mere og gøre
det samme een gang til. Eller at låne en bil og gøre det. Eller at
stjæle en bil og gøre det. Den sidste løsning er jo den bedste for tyven
for han får jo bare en løftet pegefinger fra ordensmagten. De kan jo
ikke rigtig tage mere fra ham ud over at sætte ham i fængsel så vi andre
kan betale for hans hotelophold. Og alt det for en person som
formodentlig ingen skade har påført andre. Det er en anden situation
hvis vedkommende HAR lavet skade for så skal manden/kvinden straffes
ordentligt (dvs. så vedkommende lærer noget).

mvh Bernhard

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 17-01-05 15:27

"Bernhard Ege" <bernhard@NOSPAMege.cc> skrev i en meddelelse

<snip>
en masse om straf og konsekvens
/<snip>
> (dvs. så vedkommende lærer noget).

Jeg tror desværre at de fleste af dem du nævner er udenfor rækkevidde

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Ukendt

Dato : 17-01-05 18:02

"Uffe Bærentsen" <leitiNOSPAM@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> en masse om straf og konsekvens
> /<snip>
>
> Jeg tror desværre at de fleste af dem du nævner er udenfor rækkevidde

og VIRKLIGHEDEN viser desværre gang på gang at dem som råber højest også
selv er de "værste". Buksti, Engel, Bendsens ministerbil, osv osv.
Der er kø ved håndvasken, men ude på vejene er sagen en anden.

--
Tom

Fra : Karsten Andersen

Dato : 17-01-05 16:46

17 Jan 2005 09:21:52 GMT, skrev L. Sørensen, på 53 linier, i
<11059538900.109450230282377@dtext.news.tele.dk>, :

> [...]
>Bilen kan så passende sælges og provenuet indsættes i en fond til
>fordel for ofre for spritbilister og fartsyndere.

Og hvadså hvis blien er lånt og vedkommende ved ikke manden har fået
taget pappet.

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : L. Sørensen

Dato : 17-01-05 17:13

Karsten Andersen <karsten@jyde.dk> skrev:
> [...]
><11059538900.109450230282377@dtext.news.tele.dk>, :

>Og hvadså hvis blien er lånt og vedkommende ved ikke manden har

Da det ikke er tilladt at overlade sit køretøj til en person, der
ikke har kørekort, er det udlånerens problem. Er han i tvivl, må
han spørge.
Det kan allerede i dag blive problematisk at låne sin bil ud, hvis
man ikke er 100% sikker på, at låneren har kørekort. Bliver en
spritbilist snuppet for gentagne gange at køre i
fradømmelsesperioden, kan politiet konfiskere bilen. Ham, der har
lånt bilen ud uden at sikre sig, at låneren havde kørekort, vil få
en bøde.

L. Sørensen

Fra : Ukendt

Dato : 17-01-05 17:59

> [...]
> Bilen kan så passende sælges og provenuet indsættes i en fond til
> fordel for ofre for spritbilister og fartsyndere.

Konfiskationen af køretøj ved gentagne grove færdselsovertrædelser kommer
også snart. Det har de lovet i tinget, efter alle de ulykker med unges vilde
kørsel.
Men jeg kan se det giver lidt konfilkt med at mange banker kan have pant i
bilerne....så det kan man jo ikke bare sløjfe med et pennestrøg

--
Tom

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 17-01-05 22:20

Tom wrote:

> Konfiskationen af køretøj ved gentagne grove færdselsovertrædelser
> kommer også snart. Det har de lovet i tinget, efter alle de ulykker
> med unges vilde kørsel.

Det var også oppe at vende som forslag i den lovgivende forsamling for 20-25
år sidem

> Men jeg kan se det giver lidt konfilkt med at mange banker kan have
> pant i bilerne....så det kan man jo ikke bare sløjfe med et pennestrøg

Dette var årsagen til at det dengang ikke blev vedtaget.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Knud Thomsen

Dato : 17-01-05 22:22

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse

> Dette var årsagen til at det dengang ikke blev vedtaget.

Det er jo ikke noget sagligt argument - hvis ellers der er taget pant på
fornuftig vis - vil der stadig være værdi nok til at indfri en eventuel
restgæld.

Knud

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 18-01-05 08:08

Knud Thomsen wrote:

> Det er jo ikke noget sagligt argument -

Hvem f..... ud over dig taler om det saglige.

> hvis ellers der er taget pant
> på fornuftig vis - vil der stadig være værdi nok til at indfri en
> eventuel restgæld.

Ved start af en pant er det da ofte være sådan at pantet ikke vil kunne
dække fordringen ved salg i start af lånet/pantet.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Knud Thomsen

Dato : 18-01-05 09:13

> Hvem f..... ud over dig taler om det saglige.

> Ved start af en pant er det da ofte være sådan at pantet ikke vil kunne
> dække fordringen ved salg i start af lånet/pantet.

I så fald er der lagt for lidt i udbetaling!
Det vil så egentlig være bankens problem.

Knud

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 18-01-05 22:36

Knud Thomsen wrote:

> I så fald er der lagt for lidt i udbetaling!
> Det vil så egentlig være bankens problem.

Det er ikke hvor meget og hvor lidt der er lagt i udbetaling.

Foriøvrigt - hvis du køber en ny bil med 15-20 % i udbetaling og
finansiering over 8 - 10 år tvivler jeg stærkt på at sådan en
salgsopstilling kan realiseres de første par år inden for rammerne af
restgælden.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Tuesen v/København

Dato : 18-01-05 14:01

Tom skrev følgende
> [...]
> Men jeg kan se det giver lidt konfilkt med at mange banker kan have
> pant i bilerne....så det kan man jo ikke bare sløjfe med et pennestrøg

Kommer aldrig på tale af samme grund...

Fra : Tuesen v/København

Dato : 18-01-05 13:59

L. Sørensen skrev følgende
> Dødsstraf er ikke noget, fartsyndere skal idømmes - det er noget
> fartsyndere idømmer os andre!

Gaaaab, du skriver "os" andre... du virker nu også lidt død i det

Prøv i øvrigt lige at se her http://kortlink.dk/usenet/hp8

Fra : Tuesen v/København

Dato : 18-01-05 13:56

Bernhard Ege skrev følgende
> Øh, straffen er da vel hård nok. De mister retten til at føre bil på
> trods af at der ingen skade er sket.

Præcis

> Til sammenligning har de jo dødsstraf i USA men det forhindrer ikke at
> nye mordere dukker op. Hvad skulle deres straf være ud over dødsstraf?

Øv det gjorde det lige overflødigt at svare på samme

Fra : Tuesen v/København

Dato : 18-01-05 13:55

L. Sørensen skrev følgende
> Og når man alligevel kan risikere at møde dem, kan det
> konkluderes, at straffen langt fra er hård nok!

Gaaaaaaab, der forefindes livsvarigt fængsel i DK så derfor har vi ingen
drabsmænd, øh nå jo der var lige 2 drab i går, 1 i forgårs osv. Livsvarigt
er ikke hård straf nok så ?!

Vågn op og se det virkelige liv.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 17-01-05 02:05

On Sun, 16 Jan 2005 22:52:12 +0100, Esben Tærsker wrote:

> De er hverken i stand til at
> orientere sig bagud i spejle eller vurdere om de kan nå at køre ud i et
> kryds.

Så burde man spørge sig selv...: "Burde de være på vejene så?"

Folk der ikke kan orientere sig er IMHO dem som skal blive hjemme og
sælge bilen.

> Endnu mere
> idiotisk dels fordi man ricikerer sit kørekort. Særdeles idiotisk når
> man har job som chauffør.

Det kan vi så kun være enig om.

Men jeg er langt fra enig i, at 200+ er idiotisk.

Fra : Ukendt

Dato : 17-01-05 11:13

> De er hverken i stand til at
> orientere sig bagud i spejle eller vurdere om de kan nå at køre ud i et
> kryds.

Så burde de ikke ha kørekort !! så nemt er det !

Mvh
Morten

Fra : Sverre Stokke

Dato : 19-01-05 14:34

Leonard <usenet@leonard.dk> skriver:

>Problemet er jo forskellen i at skylde penge væk med pant i bilen og
>ikke.
>
>2 personer har hver en bil af samme værdi, nr. 1 har betalt hele
>bilen, nr. 2 skylder halvdelen af bilens værdi til banken, der har
>pant i den.
>
>Nu konfiskeres begge biler og de sælges på auktion.
>Bilejer nr. 1 har så mistet hele bilens værdi,
>
>bilejer nr. 2 griner over det halve af femøren, for han har kun mistet
>halvdelen af bilens værdi da hans gæld i banken er væk, indfriet ved
>salget.
Orrrhhh wa - ska' vi ikke sige, at han græder halvt så meget?

>Før der findes en løsning på den model, og løsninger på hvad der skal
>ske ved stjålne, lånte, lejede, firma, dele og andre end personligt
>ejet af føreren biler - så bliver det forslag ikke til ret meget.
Stjålne: Forsikringsdækning, hvor ejeren holdes skadesløs og tyven hæfter
for hele bilens værdi. Problem: Båtnakke 1, som er håbløst forgældet,
stjæler efter aftale sin gode ven Båtnakke 2's bil.

Lånte: Hvis jeg er dum nok til at låne min bil ud til Båtnakke, fortjener
jeg at miste den.

Lejede og leasede: Forsikringsdækning, hvor ejeren holdes skadesløs og
Båtnakke hæfter.

Firma: Som lånte evt. med en eller anden form for forsikring. Problem:
Båtnakke hader firma X, og bruger en masse energi på at få sine dybt
forgælede Båtnakke-venner ansat.....

>Hvad med forskellen i bilernes pris?
>En har en bil til 20.000 kr., en anden en bil til 350.000 kr., er det
>retfærdigt at konfiskere bilerne uden at tage hensyn til det?
Ja, stort set. For det drejer sig jo ikke primært om økonomisk straf, men
om at fratage Båtnakkerne deres køretøjer.
Problem: De stinkende rige går fri, for de køber bare en ny Kleemann dagen
efter - men fældes snart på 'klippekort-reglerne'

>- det er jo ikke sikkert at derer en sammenhæng mellem hvad man har
>råd til og hvor mange penge man har valgt at bruge en bil.
Enig - problem!

Hilsen Sverre.

Fra : Tuesen v/København

Dato : 19-01-05 15:10

Sverre Stokke skrev følgende
> Lånte: Hvis jeg er dum nok til at låne min bil ud til Båtnakke,
> fortjener jeg at miste den.

Med den kommentar, ja så ligger du da lunt i svinget til at få konfiskeret
din bil... for du er da snotdum at høre på, hvordan f..... skal du forhindre
at en der låner din bil smutter over for rødt (eller anden forseelse) og så
er det måske 10 gang, pling din bil er væk.

Du er max væk fra vinduet.

Fra : Sverre Stokke

Dato : 20-01-05 06:26

"Tuesen v/K¯benhavn" <maxpost@gmail.comNOTVALID> skriver:
> [...]
>så
>er det måske 10 gang, pling din bil er væk.
Jeg forestiller mig ikke at konfiskation skal kobles sammen med klippekort
for den enkelte.

Hilsen Sverre.

Fra : Leonard

Dato : 16-01-05 22:33

"Q" <Q@Q.Q> wrote:

>Forhåbentlig ikke i en firmavogn ?

Der er vist ikke mange firmavogne i det firma Folmer arbejder for, der
kan rende så hurtigt.

--
Leonard

Fra : Cosworthy

Dato : 16-01-05 22:45

> Der er vist ikke mange firmavogne i det firma Folmer arbejder for, der
> kan rende så hurtigt.

De har da ellers langt flere hk end gns. hk for den danske bilpark ;)

--
Thomas Krath
Turbo lag is created to give V8's a chance!!

http://bilimport.tkrath.dk - importguide

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 16-01-05 22:55

On Sun, 16 Jan 2005 22:33:24 +0100, Leonard <usenet@leonard.dk> wrote:

>Der er vist ikke mange firmavogne i det firma Folmer arbejder for, der
>kan rende så hurtigt.

>--

Nu var det godt nok i privat regi, men jeg tror ikke helt du er klar
over hvad verdens største logistic-virksomhed har af køretøjer.

http://www.jpbweb.com/pictures/other.html

Den her f.eks.

Eller hvad med den her:

http://www.racing.ups.com/racing/photo_gallery/wallpaper.html

Den kan fanneme få flyttet nogle pakker i en ruf den der # 88. *LOL*

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Leonard

Dato : 16-01-05 23:17

Folmer Rasmussen <folmer@rasmussen.mail.dk> wrote:

>Nu var det godt nok i privat regi, men jeg tror ikke helt du er klar
>over hvad verdens største logistic-virksomhed har af køretøjer.

Jow jow, jeg omformulerer lige min påstand, det er ikke mange procent
af firmaets vogne der kan rende så stærkt

--
Leonard

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 16-01-05 23:30

On Sun, 16 Jan 2005 23:16:58 +0100, Leonard <usenet@leonard.dk> wrote:

>Jow jow, jeg omformulerer lige min påstand, det er ikke mange procent
>af firmaets vogne der kan rende så stærkt

>--

Now you are talking.

Det er nu ikke fordi ham Dale Jarrett vinder så forskrækkeligt mange
løb, men jeg synes s'gu det er fedt, at firmaet gider bruge penge på
det.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 17-01-05 11:26

> Nu var det godt nok i privat regi, men jeg tror ikke helt du er klar
> over hvad verdens største logistic-virksomhed har af køretøjer.
>
> http://www.jpbweb.com/pictures/other.html
>
> Den her f.eks.

Alle burde kunne sætte øsen i bakgear og bagefter kunne finde håndbremsen

> Eller hvad med den her:
>
> http://www.racing.ups.com/racing/photo_gallery/wallpaper.html
>
> Den kan fanneme få flyttet nogle pakker i en ruf den der # 88. *LOL*

Den kræver vist meget ombygning, før den kan blive lukket ud på vejnettet i
DK
Jeg vil ikke nævne vejnettet 'hinsidan', det er vist en anden snak.

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Leonard

Dato : 17-01-05 11:30

"Uffe Bærentsen" <leitiNOSPAM@hotmail.com> wrote:

>Den kræver vist meget ombygning, før den kan blive lukket ud på vejnettet i
>DK

Det gør mange af vogntog de kører med i det firma, de bruger så vidt
jeg kan se at tilpasse køretøjerne til de lokale regler mht. størrelse
og vægt, så de kan flytte så meget som muligt pr. chauffør. (En
politik der har været med til at bringe firmaet i den dispostion det
har i dag.)

--
Leonard

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 17-01-05 12:14

> [...]
> og vægt, så de kan flytte så meget som muligt pr. chauffør. (En
> politik der har været med til at bringe firmaet i den dispostion det

OK, jeg omformulerer:
Den kræver vist meget ombygning, før den kan blive lukket ud på offentligt
vejnet.

De opbygger svjh også Folmer, efter gældende regler hvor han kommer frem.

øhhhhhh, det var Folmers køretøj jeg mente, ikke Folmer selv

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Finn Guldmann

Dato : 17-01-05 13:36

Folmer Rasmussen wrote:

> Nu var det godt nok i privat regi, men jeg tror ikke helt du er klar
> over hvad verdens største logistic-virksomhed har af køretøjer.
> http://www.jpbweb.com/pictures/other.html
> Den her f.eks.

Legebørn.

> Eller hvad med den her:
> http://www.racing.ups.com/racing/photo_gallery/wallpaper.html
> Den kan fanneme få flyttet nogle pakker i en ruf den der # 88. *LOL*

Bliver det ikke rigelig mange gange den skal køre for at have det samme med?

Fra : Martin P.

Dato : 16-01-05 22:30

> Én af mine kolleger er i eftermiddags blevet nappet med 217 km/t. på
> en motorvej et eller andet sted i kongeriget.

Surt! Hvordan nuppede de ham?

- Martin

Fra : Søren M

Dato : 16-01-05 22:33

In news:bvllu0188m7t30nhcj6s8ndcgvt5bgnm6g@4ax.com,
Folmer Rasmussen <folmer@rasmussen.mail.dk> typed:
> Én af mine kolleger er i eftermiddags blevet nappet med 217 km/t. på
> en motorvej et eller andet sted i kongeriget.

et ord på 4 bogstaver

FJOLS... !!!!!

/Myler .. der lige stak knolden ud af busken :)

Fra : Claus Fabritius

Dato : 16-01-05 22:47

"Søren M" <soren@xxx.mylers.net> skrev i en meddelelse

> et ord på 4 bogstaver
>
> FJOLS... !!!!!

Jeg er ked af det Søren, men du tæller vist ikke så godt (Med mindre du
er sælger og oplyser priser uden moms til dagligt :)
--
MVH
Claus Fabritius

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 16-01-05 22:57

On Sun, 16 Jan 2005 22:47:11 +0100, "Claus Fabritius"
<champ88@ofir.invalid> wrote:

>"Søren M" <soren@xxx.mylers.net> skrev i en meddelelse

>Jeg er ked af det Søren, men du tæller vist ikke så godt (Med mindre du
>er sælger og oplyser priser uden moms til dagligt :)

>--

Ja, den mand kan man ikke sætte til at sælge elastik i metermål.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Søren M

Dato : 17-01-05 13:40

In news:csenct$1fp8$1@news.cybercity.dk,
Claus Fabritius <champ88@ofir.invalid> typed:
> "Søren M" <soren@xxx.mylers.net> skrev i en meddelelse

> Jeg er ked af det Søren, men du tæller vist ikke så godt (Med
> mindre du er sælger og oplyser priser uden moms til dagligt :)

så kan jeg lære det kan jeg .. . he he ja ja sådan går det .. når man
stikker næsen frem..

/Søren M der skynder sig tilbage til sit gemmested

Fra : Uffe Ravn

Dato : 16-01-05 23:38

"Søren M" <soren@xxx.mylers.net> skrev
> Folmer Rasmussen <folmer@rasmussen.mail.dk> typed:
> >
> et ord på 4 bogstaver
>
> FJOLS... !!!!!

Jeg kan også et ord til fjolset på 4 bogstaver: UPS

Mvh. Uffe Ravn

Fra : phk

Dato : 17-01-05 17:41

"Søren M" <soren@xxx.mylers.net> skrev i en meddelelse
> [...]

Grundlæggende findes der 3 slags mennesker.

Dem der kan tælle og dem der ikke kan tælle.

Du hører helt klart til nr. 3.

:)
--
Per, Esbjerg

Fra : N/A

Dato : 19-01-05 14:56

Fra : phk

Dato : 19-01-05 14:56

"Tuesen v/København" <maxpost@gmail.comNOTVALID> skrev i en meddelelse
> phk skrev følgende

> Frem med kuglerammen makker...

Hvis du skal citere en for at skive noget så skal du citere den rigtige!

--
Per, Esbjerg

Fra : Tuesen v/København

Dato : 19-01-05 15:14

phk skrev følgende
> Hvis du skal citere en for at skive noget så skal du citere den
> rigtige!

Sorry... indlæg slettet

Fra : Tuesen v/København

Dato : 19-01-05 15:13

Søren M skrev følgende

Fra : Lars Holst

Dato : 16-01-05 23:10

Folmer Rasmussen <folmer@rasmussen.mail.dk> said in

> [...]
> fart han har haft på.
>
> Der bliver en god fast stilling ledig, medmindre der er en enkelt på

Jeg synes at det er ærgeligt at der skal være de fartbegrænsninger.
Jeg kan ikke se hvorfor det skal være ulovligt at køre stærkt.

Det er jo ikke farten der dræber som man politisk forplumret forsøger at
manipulere befolkningen til at tro.

Det er fartforskellene der dræber og så det faktum at Ca. 33% for mange
har kørekort (anslået).

Jeg har engang krydset fyn med en gennemsnitsfart på lidt over 230 km/t.
Der var ingen fare på færde. (ingen trafik).

Jeg synes ikke det er rimeligt at han mister sit kørekort for den
forseelse.

Hvis han havde bragt nogen i fare kunne jeg forstå det.

Nå. Det afstedkommer nok en del kommentarer det her indlæg.
Men jeg står ved min holdning og argumenterer gerne yderligere.

--
Lars Holst

Fra : Carl Astrup

Dato : 16-01-05 23:23

"Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> wrote in message
> [...]

> Nå. Det afstedkommer nok en del kommentarer det her indlæg.
> Men jeg står ved min holdning og argumenterer gerne yderligere.

LOL

Hvordan søren kan man svare på den, Selv jeg der ikke altid har en let
speederfod kan se logikken og sammehænget mellem fart og seriøsiteten af et
uheld..

//eCarlos

Fra : Ukendt

Dato : 16-01-05 23:25

> Det er jo ikke farten der dræber som man politisk forplumret forsøger at
> manipulere befolkningen til at tro.

Nej nu er det vist dig der prøver at manipulere. 230 Km/t Er sgu mere
farligt end 130 når uheldet er ude. DET kan man ikke bortvise.

> Det er fartforskellene der dræber og så det faktum at Ca. 33% for mange
> har kørekort (anslået).

Det rene flueerotik....230 gør mere ondt end den halve hastighed og der er
en anseelig bremselængde med sådan en hastighed.

> Jeg har engang krydset fyn med en gennemsnitsfart på lidt over 230 km/t.
> Der var ingen fare på færde. (ingen trafik).

Har jeg også gjort før i tiden. Men at sige ingen trafik, det tror jeg ikke
på. Jeg har ALDRIG kunnet køre på fynske motorvejen ude at møde en del. Det
er ligemeget om det er kl 3.30 om natten eller hvornår......ved Odense er
der altid nogen.

> Jeg synes ikke det er rimeligt at han mister sit kørekort for den
> forseelse.

Næh men vi kender alle straffen, så man kan ikke have ondt af manden.

> Hvis han havde bragt nogen i fare kunne jeg forstå det.

Vi ved ikke hvordan det er foregået, men jeg er enig i, at det BEHØVER ikke
være uforsvarligt. Det ændrer bare ikke en bjælde på at han må kende
straffen.

> Nå. Det afstedkommer nok en del kommentarer det her indlæg.
> Men jeg står ved min holdning og argumenterer gerne yderligere.

Holdning kan man ikke bruge til noget, når man taler om at bryde en ret klar
lov.

--
Tom

Fra : John Sahl

Dato : 17-01-05 02:01

Tom wrote:
> [...]
> møde en del. Det er ligemeget om det er kl 3.30 om natten eller
> hvornår......ved Odense er der altid nogen.

At møde nogen når jeg kører stærkt på motorvejen er min
mindste bekymring, bare jeg kan manøvrere uden om dem
jeg overhaler

--
John Sahl, www.bilstereobladet.dk / Lad der være lyd!

Fra : Leonard

Dato : 17-01-05 11:04

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

>Jeg har ALDRIG kunnet køre på fynske motorvejen ude at møde en del.

Jeg har heldigvis kun mødt en anden bilist på motorvejen, det var i
Jylland ved Hedensted. Men jeg har indhentet mange og da jeg var yngre
og havde køretøj, der kunne køre 200 km/t, da indhentede jeg mange
flere end jeg gør i dag

--
Leonard

Fra : Finn Guldmann

Dato : 17-01-05 13:57

Tom wrote:

> Nej nu er det vist dig der prøver at manipulere. 230 Km/t Er sgu mere
> farligt end 130 når uheldet er ude. DET kan man ikke bortvise.

Blot for forståelsen skyld skal vi lige have klarlagt at I snakker om to
forskellige ting. Det ene er farten, det andet er hvad folk gør med
farten. Det sidste dræber, det gør det første ikke.

> Det rene flueerotik....230 gør mere ondt end den halve hastighed og der er
> en anseelig bremselængde med sådan en hastighed.

Det kan lade sig gøre at overholde § 41 i færdselsloven med en hastighed
på 230 km/t (217 km/t) på en dansk motorvej.

Det er kun til ære for politikernes selvhøjtidelighed at nogen
medregner § 42 i de forhold der omtales i § 41.

Fra : Brian

Dato : 16-01-05 23:49

Hejsa

Lars Holst skrev:

> Jeg synes at det er ærgeligt at der skal være de fartbegrænsninger.
> Jeg kan ikke se hvorfor det skal være ulovligt at køre stærkt.

Pga. andres sikkerhed... både på landevejen og i byerne!

> Det er jo ikke farten der dræber som man politisk forplumret forsøger
> at manipulere befolkningen til at tro.

> Det er fartforskellene der dræber og så det faktum at Ca. 33% for
> mange har kørekort (anslået).

Fartforskellene hvordan ?
Du vil foretrække at sidde i en bil der kører med 230Km/t, og smadre
frontalt sammen med en anden bil der kører 230Km/t, fremfor
du selv kører 70km/t og modparten 120km/t ?

> Jeg har engang krydset fyn med en gennemsnitsfart på lidt over 230
> km/t. Der var ingen fare på færde. (ingen trafik).

Et sjældent syn, du må have taget nogle skumle bagveje.

> Jeg synes ikke det er rimeligt at han mister sit kørekort for den
> forseelse.

Altså... du mener det er urimeligt at han bliver straffet for at bryde loven
?

> Hvis han havde bragt nogen i fare kunne jeg forstå det.

Og det har han ikke ?

> Nå. Det afstedkommer nok en del kommentarer det her indlæg.
> Men jeg står ved min holdning og argumenterer gerne yderligere.

Trænger sgu til lidt liv i gruppen, der ikke drejer sig om
diesel Vs. benzin

/Brian

Fra : Ukendt

Dato : 16-01-05 23:52

> Trænger sgu til lidt liv i gruppen, der ikke drejer sig om
> diesel Vs. benzin

Ja, det er ved at køre lidt i ring

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 16-01-05 23:59

"Brian" <briank@besked.com> skrev i en meddelelse
> Hejsa

> Trænger sgu til lidt liv i gruppen, der ikke drejer sig om
> diesel Vs. benzin

Ville det have gjort nogen forskel på en evt. ulykke, om den ene havde været
en Diesel og den anden Benzin?!

> /Brian

Lars B

Fra : Finn Guldmann

Dato : 17-01-05 14:28

Brian wrote:

> Fartforskellene hvordan ?
> Du vil foretrække at sidde i en bil der kører med 230Km/t, og smadre
> frontalt sammen med en anden bil der kører 230Km/t, fremfor
> du selv kører 70km/t og modparten 120km/t ?

Der findes klaphatte der gør den slags, men det er heldigvis ikke så tit
at biler mødes på en motorvej.

Men det du skulle sammenligne var to biler hvor de i det ene tilfælde
kører samme vej med hhv 230 km/t og 230 km/t. Det sker der vist ikke så
meget ved.

Kører den ene derimod 70 km/t og den anden 230 km/t er det der er risiko
for at der sker ting og sager.

Det er det der er 'fartforskellen'.

> Et sjældent syn, du må have taget nogle skumle bagveje.

Der er kun den samme vej hvor det gennemsnit kan lade sig gøre.

> Altså... du mener det er urimeligt at han bliver straffet for at bryde loven
> ?
> Og det har han ikke ?

Nu har han jo, i medfør af sit arbejde, et højere niveau af forståelse
for trafikken end de fleste andre, så hans evner til afgøre hvad § 41
kan bære er nok bedre.

Der er da så meget andet også.

Fra : Leonard

Dato : 17-01-05 14:47

Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>Nu har han jo, i medfør af sit arbejde, et højere niveau af forståelse
>for trafikken end de fleste andre, så hans evner til afgøre hvad § 41
>kan bære er nok bedre.

Nåh, ja, alle erhvervschauffører har jo pr. definition meget bedre
evner til at være trafikant.

Not!
Der findes forholdsvist ligeså mange dårlige trafikanter blandt
erhvervschaufførerne som der gør blandt andre trafikantgrupper.
Og det gælder alle brancher, både lastvogne, hyrevogne, ambulancer,
bagerbude, politibetjente osv.
Og det gælder også selvom man kunne forvente en højere grad af rutine,
der naturligt burde følge med, når en stor del af ens tid foregår bag
et rat.

--
Leonard

Fra : Finn Guldmann

Dato : 17-01-05 21:09

Leonard wrote:

> Nåh, ja, alle erhvervschauffører har jo pr. definition meget bedre
> evner til at være trafikant.

Jeg ved godt at det er en øm tå for visse.

Men hvis du nu prøvede at køre i et 40 tons vogntog ville du lære hvor
vigtigt det er at have overblik over hvad de biler laver der kan få
betydning for din kørsel.

Når du så har kørt sådan en spand længe nok sidder det der med at have
øje for hvad dine medtrafikanter kører rundt og laver på rygraden. Så
godt så du ikke kan ligge det fra dig selvom du kører i personbil.

Men jeg ved godt det er svært at acceptere at andre har opøvet evner der
er bedre end dem man selv har, specielt i trafikken.

> [...]
> erhvervschaufførerne som der gør blandt andre trafikantgrupper.
> Og det gælder alle brancher, både lastvogne, hyrevogne, ambulancer,

Når jeg snakker om at så og så mange burde fritages for det, åbenbart
for store, ansvar det er at køre bil gælder det også de kategorier du
nævner.

> Og det gælder også selvom man kunne forvente en højere grad af rutine,
> der naturligt burde følge med, når en stor del af ens tid foregår bag
> et rat.

Selv tåber vil kunne lære lidt mere om trafik ved at køre 15.000 km/md
end ved at køre 1.000 km/md.

Men det er desværre ikke nødvendigvis det samme som at de også bliver
sikre i trafikken.

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 18-01-05 11:21

En helt masse bits fra Finn Guldmann til dk.fritid.bil gav følgende:

[...]

> Men jeg ved godt det er svært at acceptere at andre har opøvet evner der
> er bedre end dem man selv har, specielt i trafikken.

Personligt er min "ømme tå" at mange erhvervschauffører glemmer at tænke over
konsekvensen af deres handlinger, selv om de har opøvet deres evner (hvilket
er en ganske naturlig ting).

Et eksempel:

På landevejen har jeg prøvet ligge med 80 km/t (det var det max tilladte, jeg
havde ikke travlt og jeg gad ikke overhale bilen foran mig) med en lastbil så
tæt på mig at jeg kun lige kunne se køleren i bagruden. Der har næppe været
mere end en meter imellem. At chaufføren havde fint overblik er jeg ikke i
tvivl om, men jeg følte mig sgu' utryk ved situationen, hvilket chaufføren
nok ikke har tænkt over. Er jeg utryk kan jeg begynde af gøre uforudsigelige
ting og så har vi balladen.

Et andet eksempel:

I København (v. Kongensnytorv) har jeg i sidste uge oplevet en taxa mase sig
fra inderste til yderste vognbane. At der har været plads nok fremgik ret
tydeligt (taxa'en kunne jo være der), men damen der blev mast lige ind foran,
blev tydeligvis forskrækket/usikker og klodsede bremsen i. At bilen bag ved
hende ikke kørte op i hende var nok mere held og afstand end ret meget andet.

_Det_ er min ømme tå ved nogle erhvervschauffører: Den manglende evne til at
vise det hensyn der skal til, overfor trafikkanter der er mindre øvede, og
den medfølgende manglende evne til at overskue konsekvenserne.

(At ovenstående så i øvrigt læner sig lidt op af en af definitionerne for
borderline psykopati er uheldigt, men jeg ved ikke lige hvordan jeg ellers
skal formulere det. Det er _ikke_ min hensigt at erklære alle
erhverschauffører for at være psykopater eller på anden måde psykisk
afvigende fra normerne!)

[...]

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"If you move again i'm eeehehee gonnar shoot you!"
-- Cam Clarke as Cpt. J. Bach in 'Troops'

Fra : Lars Holst

Dato : 18-01-05 17:46

Henrik Bøgh <henrik@FJERNlagengymnastikFJERN.dk> said in

> [...]
> jeg ellers skal formulere det. Det er _ikke_ min hensigt at erklære
> alle erhverschauffører for at være psykopater eller på anden måde

Borderline har intet med psykopati at gøre.
Det er en sygdomstilstand grænsende til psykose hvilket er noget helt
andet.

Bare lige for en ordens skyld.

--
Lars Holst

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 18-01-05 20:13

En helt masse bits fra Lars Holst til dk.fritid.bil gav følgende:

[...]

> Borderline har intet med psykopati at gøre.
> Det er en sygdomstilstand grænsende til psykose hvilket er noget helt
> andet.

Du har da helt ret. Ordet borderline skulle slet ikke have været med.

> Bare lige for en ordens skyld.

Jammen det er da rart at der er nogle der er opmærksomme rundt omkring :)

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

Computers make very fast, very accurate mistakes

Fra : Finn Guldmann

Dato : 18-01-05 20:23

Henrik Bøgh wrote:

> [...]
> nok ikke har tænkt over. Er jeg utryk kan jeg begynde af gøre uforudsigelige

Det kan godt virke voldsomt at det eneste man kan se bagud er en
lastbil. Men din afstandsbedømmelse tror jeg ikke passer.

Hvis lastbilen kommer dig nærmere end 3-5 meter kan chaufføreren ikke se
dine baglygter. Og han ved godt hvem der får skylden hvis han ikke kan
nå at bremse lige så hurtig som dig.

> [...]
> hende ikke kørte op i hende var nok mere held og afstand end ret meget andet.

Det har altid været min holdning at for at man kunne blive taxichauffør
skulle man tilbringe mindst to år som chauffør i en lastbil. Så kunne
man nemlig lære vigtigheden af at kunne holde igen.

Den der med "Fuld fart frem, og bremsen i" holder ikke længe i en lastbil.

En anden ting jeg godt kunne tænke mig at man kunne se, som kunde i en
taxi, var om chaufføreren er en der har det som sit arbejde, eller om
det er en studerende der er kommet ud og køre "Stor dyt".

> _Det_ er min ømme tå ved nogle erhvervschauffører: Den manglende evne til at
> vise det hensyn der skal til, overfor trafikkanter der er mindre øvede, og
> den medfølgende manglende evne til at overskue konsekvenserne.

Jeg kan udemærket følge dine frustrationer.

Men på den anden side må du erkende at det at man hver dag, dagen lang,
er udsat for følgerne af dårlige bilister, som den politiske korrekthed
mener har forrang til trafikken, kan have en vis negativ virkning på
hvor tålmodighedsgrænsen kommer til at gå.

Den sammenligning fik jeg ikke fat i.

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 18-01-05 20:44

> [...]

> Hvis lastbilen kommer dig nærmere end 3-5 meter kan chaufføreren ikke se
> dine baglygter. Og han ved godt hvem der får skylden hvis han ikke kan

I det aktuelle tilfælde var det i en VW Transporter - det køretøj jeg om nogen
har den bedste fornemmelse for størrelser og afstande i. Og så var den oven i
købet udstyrret med sådan en klister-fætter-vidvinkel-til-at-sætte-i-bagruden
(jeg har absolut _ingen_ anelse om hvad det mere korrekte navn er for den,
men hvis det ikke lige fremstår tydeligt hvad det er for en dims, skal jeg
gerne beskrive den mere præcist :)).
Jeg kunne se det forreste af lastbilens nederste kofanger bagerst på
vidvinklen. Erfaringsmæssigt ved jeg der er lige en godt en meter bag ved
Transporterens bagerste kofanger.
I øvrigt skal det retfærdigvis siges at lastbilen var på norske plader og at
de traditionelt set kører dårligere end øvrige, på strækningen mellem
Frederikshavn og Aalborg.

[...]

> Det har altid været min holdning at for at man kunne blive taxichauffør
> skulle man tilbringe mindst to år som chauffør i en lastbil. Så kunne
> man nemlig lære vigtigheden af at kunne holde igen.

Det er sjovt du nævner dette. Jeg havde en samtale med kæresten, der har taget
kørekort i en lille Fiat og tidligere kun har kørt små biler (Lupo, Golf,
Astra og andre pygmæbiler). Nu kører jeg så i en VW Sharan - altså en bil der
er en anelse større end de førnævnte og hun har slet ingen fornemmelse for
størrelsen af den. Når jeg så ser de fleste køreskole biler i København - så
syntes jeg sgu' også det er nogle små potter. Køreskolerne burde IMO tvinges
til at benytte biler af en vis størrelse - bare så folk får en chance for at
lære bilens størrelse - for det tvinger større biler (og især lastbiler)
altså til.

[..]

> En anden ting jeg godt kunne tænke mig at man kunne se, som kunde i en
> taxi, var om chaufføreren er en der har det som sit arbejde, eller om
> det er en studerende der er kommet ud og køre "Stor dyt".

Mange (op mod 1/3 vil jeg tro) af de chauffører jeg har snakket med, når jeg
har taget en taxa hjem fra byen i København fredag og lørdag aften, har været
studerende med en bi-indtægt.

[...]

> [...]
> mener har forrang til trafikken, kan have en vis negativ virkning på
> hvor tålmodighedsgrænsen kommer til at gå.

Helt bestemt. Jeg er sgu' heller ikke altid for god selv. Som f.eks. i dag da
en eller anden kone i en Pajero, syntes at man lige skulle bruge det røde lys
til at lægge læbestift. Resultatet var at efter 10 sekunder med grønt lys,
valgte jeg at give hornet et "bette klem", noget jeg ellers principielt er
modstander af, fordi der er lidt for mange der er meget hurtige til at trykke
på hornet (i København).

[...]

> Den sammenligning fik jeg ikke fat i.

Det glæder mig :)

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"Ask it. Konutkus are sentient"
-- Daniel O. Miller in rec.arts.sf.starwars.misc

Fra : anders majland

Dato : 18-01-05 20:49

> [...]
> at
> lære bilens størrelse - for det tvinger større biler (og især lastbiler)

Der er jeg så uenig. Jeg har godt nok ikke den store erfaring i lastbil men
har da stemplet i pappet. Både den jeg tog kørekort i og dem jeg
efterfølgende har kørt i har været nemmere at få styr på størrelsen af end
en tilfældig lånt personbil. I en lastbil kan du f.eks oftest se de bagerste
hjørner i sidespejlene og du har ikke meget snude der kan snyde med længden
fremad. (Det bliver lidt noget andet med en hænger bagefter der jo lige
klipper hjørnerne lidt mere end en 500kg's hobbytrailer

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 18-01-05 21:08

En helt masse bits fra anders majland til dk.fritid.bil gav følgende:

[...]

> Der er jeg så uenig.

Jeg syntes ikke lige det fremgår helt tydeligt, hvad det er du er uenig i.

Jeg skriver at det er min påstand at store biler, tvinger folk til at tænke
mere over bilens størrelser end små biler - især når man f.eks.
parallelparker og hvad man ser af ynkelige forsøg derpå med Lupo'er og
venner.
Det er vist ikke rigtigt i modstrid med det du skriver.

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"He needed a smack on the head. That's what he got"
-- Tommy Lee Jones as Sam Gerard in 'U.S. Marshals'

Fra : anders majland

Dato : 18-01-05 22:37

> [...]
> venner.
> Det er vist ikke rigtigt i modstrid med det du skriver.

Så prøver jeg igen - Moderne personbiler (uanset størrelse fra punto til
mondeo) er udformet så det er særdeles svært at se hvor man har hjørnerne af
bilen, og de færreste tør køre efter lyden.... Derfor aner de ikke om de har
10cm plads eller 50cm. F.eks når man holder i kø bag en der venter på at
komme til at lave venstresving fordi nummer 2 i rækken tror at hans/hendes
fiesta måske er vokset til mere end 2,5meters bredde og derfor ikke kan
komme forbi...

(Normalt bliver jeg pænt holdende og vente, men en dag hvor jeg var lidt
sent på den til færgen valgte jeg at overhale hende der holdt foran. Jeg var
på mc, men med sidetasker er den ~90cm bred og jeg havde god plads til at
køre venstre om hende der ventede på ham der skulle dreje (som jeg
selvfølgelig kørte højre om). Hun holdt godt nok lidt bag den svingende så
der havde nok kun været 50-60cm tilovers - og det endda i hendes førerside)

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 19-01-05 08:44

> [...]

> bilen, og de færreste tør køre efter lyden.... Derfor aner de ikke om de har

Nej lige præcis. Når så folk skal parallelparkere i deres små pygmæbiler, så
bliver det en dårligere parkering. Ud fra princippet om: "Min bil er kun 180
cm lang og der er 3 meter mellem de to biler". Så laver de sådan en skæv
parkering.
Vi andre der har kørt større biler (VW Passat, BMW 740, VW Transporter (m. og
u. pressennings-dims! :)), VW LT35 o.l.), har været nød til at lære bilens
størrelse at kende, for at få plads til den på de 3 meter. At vi så muligvis
har bedre sidespejle og mere markante hjørner, skal jeg ikke helt kunne
udtale mig om - det kan måske godt være.

> [...]
> fiesta måske er vokset til mere end 2,5meters bredde og derfor ikke kan

Well - der er en ret simpel løsning på det, en som jeg i øvrigt også selv har
benyttet mig af hvis jeg har været i tvivl: Stå ud af bilen og kig.

[...]

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"Greed. It's greed not faith that moves mountains"
-- Jamie Farr as Corp. Klinger in 'M*A*S*H'

Fra : Finn Guldmann

Dato : 19-01-05 18:51

Henrik Bøgh wrote:

> [...]
> har bedre sidespejle og mere markante hjørner, skal jeg ikke helt kunne
> udtale mig om - det kan måske godt være.

Du er ude og demonstrere den der meget forhadte erfaring.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 18-01-05 21:34

On Tue, 18 Jan 2005 20:49:16 +0100, "anders majland"
<anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote:

> [...]
>hjørner i sidespejlene og du har ikke meget snude der kan snyde med længden

Du har mest ret, men med hensyn til den flade snude har du det ikke.
Prøv at hænge en kæde i trækbolten i forkofangeren, hvis den ellers
sidder midt i kofangeren, og kør så frem og få kæden til at hænge i
centrum af en dartskive der er lagt ned.

Det er ikke så nemt som det lyder.

>--

>(Det bliver lidt noget andet med en hænger bagefter der jo lige
>klipper hjørnerne lidt mere end en 500kg's hobbytrailer

>--

Du skal skelne skarpt mellem en hænger og en trailer.

En hænger er yderst sporstabil, sammenlignet med en trailer.

Hvis din indre forestillingsevne er god nok, kan du jo sætte dig og
tænke lidt over hvad vej det går når du drejer med en forvogn med
hænger.

Hvis du svinger til venstre slår bagenden ud til højre, og tager
træktrianglen med.

Det vil sige, at når du påbegynder et venstresving så kører hængeren
ligeud eller lidt til højre til at begynde med. Amatøren er
kendetegnet ved, at han ofte prøver at give sig selv mere plads ved at
dreje lidt modsat før han svinger. Han er i gang med at gøre det svært
for sig selv.

Traileren derimod. Den kommer rendende på skrå lige efter dig når du
drejer, og kan sagtens lave lidt om i naturen, hvis man ikke er obs på
det. Der kan det udmærket være en fordel at dreje lidt modsat for at
gøre det nemmere for sig selv.

Det er s'gu dygtige folk, de truckere. *LOL*

Venlig hilsen
Folmer

Fra : anders majland

Dato : 18-01-05 22:31

> [...]
> sidder midt i kofangeren, og kør så frem og få kæden til at hænge i
> centrum af en dartskive der er lagt ned.

Har ikke hverken skive eller bil at øve mig med - Men jeg tror at jeg uden
øvelse vil komme mindst lige så tæt på i en "stor" bil som i en tilfældig
lånt bil i firmaklassen. Med den gamle personbil tog det noget øvelse at
parkere <5cm fra muren (med den nye tør jeg ikke

> Du skal skelne skarpt mellem en hænger og en trailer.

Tror jeg har styr på det - sammenligningen var mellem personbil med
hobbytrailer - lastbil med hænger... Men jeg har aldrig kørt sættevogn.

> [...]
> Hvis din indre forestillingsevne er god nok, kan du jo sætte dig og
> tænke lidt over hvad vej det går når du drejer med en forvogn med

Ja det kan give sved på panden med et frisk C i pappet og så igang med at
hængerkortet... Min kørelærer viste at det da ikke var noget problem at
bakke i 8taller med vogntoget, men godt at det ikke var et krav til
køreprøven ....

> Det er s'gu dygtige folk, de truckere. *LOL*
> Folmer

Godt du kan rose dig selv når ingen andre gør det

/A

Fra : Finn Guldmann

Dato : 19-01-05 00:24

anders majland wrote:

> [...]
> fremad. (Det bliver lidt noget andet med en hænger bagefter der jo lige
> klipper hjørnerne lidt mere end en 500kg's hobbytrailer

Jeg tror nok der blev tænkt på at køreundervisningen til det lille
kørekort burde foregå i en bil i mellemklassen i stedet for i en af de
der små potter hvor der ikke er plads til to voksne mennesker på en gang.

Det ville give bedre mulighed for at lære at overskue en bil af
almindelig størrelse fra starten af.

Fra : Leonard

Dato : 18-01-05 21:12

Henrik Bøgh <henrik@FJERNlagengymnastikFJERN.dk> wrote:

> [...]
>lære bilens størrelse - for det tvinger større biler (og især lastbiler)

Der er krav til størrelsen på de biler der tages hyrevognskort i, de
skal være på størrelse med det der køres taxi i.

--
Leonard

Fra : Finn Guldmann

Dato : 19-01-05 00:20

Henrik Bøgh wrote:

> [...]
> men hvis det ikke lige fremstår tydeligt hvad det er for en dims, skal jeg

Jeg tror jeg ved hvad du mener. Sådan en dims der sidder og optager ens
udsyn bagud.

> Jeg kunne se det forreste af lastbilens nederste kofanger bagerst på
> vidvinklen. Erfaringsmæssigt ved jeg der er lige en godt en meter bag ved
> Transporterens bagerste kofanger.

Har du prøvet at bakke op mod noget og så gå om og se afstanden?

> I øvrigt skal det retfærdigvis siges at lastbilen var på norske plader og at
> de traditionelt set kører dårligere end øvrige, på strækningen mellem
> Frederikshavn og Aalborg.

De har nogenlunde den samme fordeling som vi har herhjemme.

> [...]
> lære bilens størrelse - for det tvinger større biler (og især lastbiler)

Det ville jo gøre det mere besværligt at få eleverne igennem så hurtig
at der kan skaffes økonomi i det.

(Men sjovt nok har mange af dem råd til at give 8.000 for en personlig
nummerplade.) :-?

> Mange (op mod 1/3 vil jeg tro) af de chauffører jeg har snakket med, når jeg
> har taget en taxa hjem fra byen i København fredag og lørdag aften, har været
> studerende med en bi-indtægt.

Netop. For dem er det blot sjovt at man skal ud og tjene penge ved at
køre rundt i en "fed dyt". Det er allerfald min erfaring fra de 6½ år
jeg tilbragte i det erhverv.

> [...]
> modstander af, fordi der er lidt for mange der er meget hurtige til at trykke

Jeg tror faktisk at den med "et bette trut" ville være en god opdragende
ting hvis den blev brugt meget mere. Jeg er sikker på at det ville få en
hel del flere bilister til at tænke lidt mere på hvad deres optræden
betyder for andre bilister.

Men på den anden side kan det også betyde at flere ville få buler i
huden. Der er jo en del der ikke kender deres begrænsning på det punkt.

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 19-01-05 08:38

En helt masse bits fra Finn Guldmann til dk.fritid.bil gav følgende:

[...]

> Jeg tror jeg ved hvad du mener. Sådan en dims der sidder og optager ens
> udsyn bagud.

Æhm - ja - det gør den faktisk :)
Men den giver et bedere udsyn nedaf og prisen på det manglende udsyn bagud vil
jeg godt betale :)

[...]

> Har du prøvet at bakke op mod noget og så gå om og se afstanden?

Yups. Det gør jeg faktisk stort set altid når jeg parkerer - uanset bil. Sådan
en lille kontrolrunde eller hvad man nu skal kalde det. Det er gået hen og
blevet en vaneting, men det betyder samtidig at jeg føler, at jeg lærer nye
bilers ydre dimensioner at kende hurtigere (i Forsvaret kan man desværre ikke
nøjes med en type bil/mærke, så man kommer lidt omkring :)).

[...]

> De har nogenlunde den samme fordeling som vi har herhjemme.

Min erfaring fra netop den strækning, er nu ellers at nordmænd er betydligt
ringere chauffører, end svenske og danske. Det er ligesom de skal have raset
lidt af efter færgeturen.

[...]

> [...]
> ting hvis den blev brugt meget mere. Jeg er sikker på at det ville få en
> hel del flere bilister til at tænke lidt mere på hvad deres optræden

Hvor tit kommer du i København?
Her bliver hornet brugt ofte, flittigt og længe og ofte er svaret enten en
panik-reaktion, eller den klassisk luftning af venstre langemand.

[...]

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"Nej, vi er sjove, det er Finn Nørbygård ikke. Væsentlig forskel"
-- Nikolaj Borg i dk.kultur.musik

Fra : Finn Guldmann

Dato : 19-01-05 18:47

Henrik Bøgh wrote:

> Æhm - ja - det gør den faktisk :)
> Men den giver et bedere udsyn nedaf og prisen på det manglende udsyn bagud vil
> jeg godt betale :)

Jeg tror nu ikke det er noget jeg vil gøre noget for at få monteret.
Derimod 'kræver' jeg at der er to sidespejle. (Det kommer sikkert fra at
jeg er vandt til det i lastbilerne.)

> [...]
> bilers ydre dimensioner at kende hurtigere (i Forsvaret kan man desværre ikke
> nøjes med en type bil/mærke, så man kommer lidt omkring :)).

OK, så burde der være styr på det.

(Ville det ikke også hurtigt kunne blive trivielt hvis man blot skulle
udføre den samme opgave i den samme bil hele tiden?)

> Min erfaring fra netop den strækning, er nu ellers at nordmænd er betydligt
> ringere chauffører, end svenske og danske. Det er ligesom de skal have raset
> lidt af efter færgeturen.

En af de ting der gør at norske chaufførere "holder på" på de nord-syd
gående stræk er nok at der fra havnene i nord til Padborg er lige
omkring 4½ times kørsel. Så der er ikke tid til at ligge og rode efter
for mange "sinker". De skulle jo gerne nå det speditørene mener de kan
nå. Du ved jo godt at speditørene ved mere om hvad der kan nåes end
chaufførene.

> Hvor tit kommer du i København?

Ikke oftere end absolut nødvendigt.

Men jeg tænker ikke på det vrede "Truuuuuuuuuuuuuut", men det lille
"Trut". I lastbiler er der ofte en kontakt så man kan skifte lufthornet
om til et elhorn. Og det jeg så mener er forskellen mellem flere
hundrede liter luft lukket ud gennem det ene mod et lille hurtigt trut
med det andet. (Kan, og bruger, begge dele i de dertil passende
situationer)

> Her bliver hornet brugt ofte, flittigt og længe og ofte er svaret enten en
> panik-reaktion, eller den klassisk luftning af venstre langemand.

I de fleste tilfælde, jeg har set, bliver det godtnok den højre. Der er
ikke tid til at rulle vinduet ned og sidde og stritte med fingeren den
vej.

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 18-01-05 22:55

Finn Guldmann wrote:

> [...]
> lastbil. Men din afstandsbedømmelse tror jeg ikke passer.
>
> Hvis lastbilen kommer dig nærmere end 3-5 meter kan chaufføreren ikke

Hvilken lastbilmærke tænker du her på, de jeg kender kan jeg blot ved at
rette mig op i sædet se vajbanen 2-2½ meter foran lastbilen.

> Og han ved godt hvem der får skylden hvis han ikke
> kan nå at bremse lige så hurtig som dig.

Desværre ser man (for)ofte én chauffør ikke nåede at reagere betids nok, det
er absolut ikke rart at se sådan en stor lastvogn smadret op i røven på den
forankørende (uheldigvis for chauføren også en lastvogn), der gik mere end
halvanden time inden chaufføren var skåret fri.

Og med den størrelse biler kan det jo ikke skjules ret meget.

> Den der med "Fuld fart frem, og bremsen i" holder ikke længe i en
> lastbil.

Nej det har ingen vognmand økonomi til...

> [...]
> virkning på
> hvor tålmodighedsgrænsen kommer til at gå.

Chauffører er naturligvis også almindelige mennesker, men de bør qva deres
ansvar som proffesionelle trafikanter ikke lade sig mærke med den slags.

Ofte tror jeg dog at det er et latent pres fra baglandet (læs speditør og
vognmand) der gør at chaufførene opfører sig som man ret ofte er vidne til.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Finn Guldmann

Dato : 19-01-05 04:21

Hans L. Jørgensen wrote:

> Hvilken lastbilmærke tænker du her på, de jeg kender kan jeg blot ved at
> rette mig op i sædet se vajbanen 2-2½ meter foran lastbilen.

Så vil du heller ikke kunne se baglyset på en bil der kører 1 meter
foran dig.

I øvrigt er det jo begrænset hvor langt lastbilchaufføreren kan læne sig
frem. Han skal jo have sele på når han kører.

> [...]
> forankørende (uheldigvis for chauføren også en lastvogn), der gik mere end
> halvanden time inden chaufføren var skåret fri.

Jeg ser ofte kolleger der kører alt for tæt bag andre kolleger. Du må
ikke spørge mig om hvilken psykologi der får dem til det. Den eneste
måde jeg kommer tættere end 50-150 meter på en foran kørende kollega er
hvis jeg er ved at forberede at overhale ham. (Jeg kan jo ikke tillade
mig at overhale ham "på tysk" (Begynde sin overhaling ved at trække ud i
næste spor 500-1000 meter bag den man vil overhale))

Hvis jeg, i personbil, kommer ind på en motorvej og kan se at der ude på
vejen kommer en længere række lastbiler (f.eks. fordi de ikke må
overhale på det sted) har jeg en mani med at forsøge at "lande" foran en
der kører alt for tæt bag en kollega. Jeg er ikke så dum at jeg begynder
at bremse ham ned eller andet af den slags. Blot jeg kan tvinge ham til
at lave afstand til kollegaen er jeg tilfreds.

Når jeg selv kører lastbil ser jeg gerne at de første 25 meter foran mig
bliver holdt totalt fri for biler. Det er ret besværligt da der findes
en del der kører rundt og leger Schumacher, og trækker ind så tæt foran
mig at jeg somme tider ikke kan se deres bagrude. Dvs. så der er under 1
meter mellem dem og mig når de trækker ind. Jeg kunne godt tænke mig at
der var en måde at jeg kunne gøre dem opmærksom på at den optræden er
upassende.

Somme tider får de lyset, og jeg får fingeren. (En skam vi ikke har
samme regel for det som de har i Tyskland. Så kunne man nemlig tage et
billede af dem, og hvis både nummerplade og finger kan ses sendte man
det bare til politiet. Så fik de en "hilsen". Mødte engang en tysk
kollega der brugte den metode.

Lastbiler vil jeg gerne have er 50-150 meter foran. De tager min udsigt!

Har kolleger som jeg har fulgtes med hvor vi kom ned og køre omkring 70
km/t før de fandt ud af at det var fordi jeg vil holde afstand og ikke
fordi jeg ikke kunne følge med at jeg ikke lå og "slikkede dem i røven".

> Og med den størrelse biler kan det jo ikke skjules ret meget.

Men nogen prøver sgu-

> Nej det har ingen vognmand økonomi til...

Specielt i hyrevognene er der en del der tror det.

> Chauffører er naturligvis også almindelige mennesker, men de bør qva deres
> ansvar som proffesionelle trafikanter ikke lade sig mærke med den slags.

Selv for dem med de mest rolige gemytter kan tingene koge over.

> Ofte tror jeg dog at det er et latent pres fra baglandet (læs speditør og
> vognmand) der gør at chaufførene opfører sig som man ret ofte er vidne til.

Der er du inde på noget vitalt. Vi er jo rullende lagre. Og de varer vi
kører rundt med skal være fremme den dag kl. det, hverken før eller
siden. Og trafikale problemer accepteres ikke som undskyldning for
forsinkelser. Det er jo hverken speditørenes eller virksomhedernes problem.

Fra : phk

Dato : 19-01-05 14:59

> [...]

> dine baglygter. Og han ved godt hvem der får skylden hvis han ikke kan nå

Det er der visse lastbilchauffører der er pisse ligeglade med. Jeg har
personligt oplevet samme situation hvor jeg kørte 80 på en scooter og
idioten af en lastbilchauffør kørte maks. en meter bag mig.

"Jeg kunne jo bare køre noget hurtigere".

Heldigvis for ham havde jeg ikke mobilen med den dag... (kamera).

--
Per, Esbjerg

Fra : anders majland

Dato : 19-01-05 17:46

> Det er der visse lastbilchauffører der er pisse ligeglade med. Jeg har
> personligt oplevet samme situation hvor jeg kørte 80 på en scooter og
> idioten af en lastbilchauffør kørte maks. en meter bag mig.

Ja det har også kostet mig 1000kr på mc. Jeg blev "skubbet" igennem en
60zone med mindst 72km/t og der stod så en med en laserpegepind og valgte at
måle på mig istedet for lastbilen. Selvfølgelig måtte jeg ikke kører for
stærkt men han kunne da have indkasseret en større bøde fra
lastbilchaufføren for den samme hastighed og endda givet ham et hak eksta
for at køre for tæt.....

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 19-01-05 21:28

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev
:

>Selvfølgelig måtte jeg ikke kører for
>stærkt men han kunne da have indkasseret en større bøde fra
>lastbilchaufføren for den samme hastighed og endda givet ham et hak eksta
>for at køre for tæt.....

"han ville vel blot undlade at give en kollega en bøde"

citat stammer fra brormanden : henvendt til en politier

Du giver da vel ikke en kollega en bøde ???

Hva ?? Er du da betjent ?

Nej - bonderøv !

--
jan@Fedtegreven.dk

Only baby engines need artificial aspiration ;)

Fra : Finn Guldmann

Dato : 19-01-05 21:45

phk wrote:

> Det er der visse lastbilchauffører der er pisse ligeglade med.

Det skal der nok være. Der findes alle typer i erhvervet.

> Jeg har
> personligt oplevet samme situation hvor jeg kørte 80 på en scooter og
> idioten af en lastbilchauffør kørte maks. en meter bag mig.
>
> "Jeg kunne jo bare køre noget hurtigere".

Det kunne du selvfølgelig også. Men du kunne også hjælpe ham lidt så han
kunne få lejlighed til at overhale dig. F.eks. ved at du, et sted hvor
der er plads, trækker ud til højre og sætter farten ned mens han
overhaler. Så det går nemt og hurtigt.

Han skal jo nå hen, og holde foran den rampe hvor du skal læsse af fra
hans bil, inden du kommer. Er han ikke det brokker du dig jo også.
(I denne sætning kan "du" være flere personer, og ikke nogen speciel)

For det er jo god skik ikke at tænke over at de forsinkelser man påfører
lastbilerne i trafikken betyder at der nogen (en selv eller andre) der
kommer til at vente på lastbilerne.

> Heldigvis for ham havde jeg ikke mobilen med den dag... (kamera).

Det skal du ikke høre noget fra mig for at gøre.

Jeg kan sige med sikkerhed at, såvidt du holder den på 80 km/t og ikke
ligger og fiser op og ned i hastighed, vil det ikke være mig der kommer
op og presser dig. I den situation vil jeg ligge lidt bag dig og spærre
for de "Brian'er" som helt sikkert ville presse dig. (I deres person-
eller lastbil).

Fra : Leonard

Dato : 18-01-05 11:42

Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>Jeg ved godt at det er en øm tå for visse.

Min ømme tå i forhold til dit udsagn er at det er helt uden nuance.

Der er pokker til forskel på en 20-årig, der har været chauffør i 14
dage og en 40-årig ditto, der har kørt jorden rundt flere gange.
Der kan også være pokker til forskel på to 40-årige der har begge har
kørt jorden rundt flere gange, de har helt ikke sikkert ikke oplevet
det samme.

Du påstår at han er en bedre trafikant med et større overblik fordi
han havde arbejde som chauffør, uden at vide om han har haft det
arbejde i 14 dage eller i 20 år.

--
Leonard

Fra : Finn Guldmann

Dato : 18-01-05 21:12

Leonard wrote:

> Min ømme tå i forhold til dit udsagn er at det er helt uden nuance.

"Helt" syntes jeg nu ikke jeg kan være med til.

> [...]
> Der kan også være pokker til forskel på to 40-årige der har begge har
> kørt jorden rundt flere gange, de har helt ikke sikkert ikke oplevet

Selvfølgelig er der forskel på om du er startet i går eller om du har
kørt de sidste 20 år.

Men som jeg ser det ligger det problem i de krav der stilles op for at
man kan få de nødvendige kørekort.

Mi mening om det har ikke ændret sig i lang tid, og du kan se den her:
http://www.guldfinn.dk/ (Pkt. 8 under Trafik)

> Du påstår at han er en bedre trafikant med et større overblik fordi
> han havde arbejde som chauffør, uden at vide om han har haft det
> arbejde i 14 dage eller i 20 år.

Nej det påstår jeg ikke. Jeg sætter ikke automatisk lighedstegn mellem
lang kørselserfaring og topevner udi at køre bil.

Men der er en rimelig stor chance for at der er flere evner til stede
end ellers.

Der findes mennesker der er farlige for deres omgivelser hvis de er
nærmere et motoriseret køretøj med en nøgle i hånden.

En del af dem kører rundt på vejene. Og nogle af dem kører også rundt
som erhvervschaufførere.

Blandt ansatte chaufførere er der dog en vis størrere oprydning i
flokken end ellers. Af den simple grund at antallet af skader er
proportional med besværlighederne med at få arbejde.

Fra : Leonard

Dato : 18-01-05 21:19

> [...]

>flokken end ellers. Af den simple grund at antallet af skader er
>proportional med besværlighederne med at få arbejde.

Godt, så er vi vidst ved at være så enige vikan blive om det.
Og i denne forbindelse med denne klaphat er vi vel enige om at han
ikke har udvist særlig megen fornuft ved den handling han har
foretaget.
At have dobbelt beskæftigelse som chauffør og så køre om kap på off.
vej med hastigheder langt over det man ved er grænsen for at få
klippet kørekortet, det er sgu for dumt.

--
Leonard

Fra : Finn Guldmann

Dato : 19-01-05 00:50

Leonard wrote:

> [...]
> vej med hastigheder langt over det man ved er grænsen for at få
> klippet kørekortet, det er sgu for dumt.

Nej 217 km/t i kapløb med en kollega ligger ikke inden for hvad jeg
finder forsvarligt i DK. Specielt ikke hvis der også har været kunder i
vognen(e).

Fra : Brian

Dato : 17-01-05 15:44

Hejsa

Finn Guldmann skrev:
> Brian wrote:

> Der findes klaphatte der gør den slags, men det er heldigvis ikke så
> tit at biler mødes på en motorvej.

Eksemplet var sat på spidsen, det behøves ikke være motorvej.
Jeg ved ikke hvor du kommer fra, men scenarioet 70 Vs. 120km/t
på en jysk landevej er ikke uset... jeg har arrene der beviser det

> Men det du skulle sammenligne var to biler hvor de i det ene tilfælde
> kører samme vej med hhv 230 km/t og 230 km/t. Det sker der vist ikke
> så meget ved.

Nææ, det er klart... de vil jo opretholde eb afstand.

> Kører den ene derimod 70 km/t og den anden 230 km/t er det der er
> risiko for at der sker ting og sager.

Og der findes satdig folk, der ikke kører mere end de må, på
motorvejen.

> Det er det der er 'fartforskellen'.

Også min definition, men jeg var interesseret i at høre Lars Holst's
definition.

> Der er kun den samme vej hvor det gennemsnit kan lade sig gøre.

Det er klart, kommentaren var ironisk.

> Nu har han jo, i medfør af sit arbejde, et højere niveau af forståelse
> for trafikken end de fleste andre, så hans evner til afgøre hvad § 41
> kan bære er nok bedre.

Aha.... det er da en generalisering der vil fremad

> Der er da så meget andet også.

Ikke på det seneste

/Brian

Fra : Finn Guldmann

Dato : 17-01-05 21:24

Brian wrote:

> Eksemplet var sat på spidsen, det behøves ikke være motorvej.
> Jeg ved ikke hvor du kommer fra, men scenarioet 70 Vs. 120km/t
> på en jysk landevej er ikke uset... jeg har arrene der beviser det

Var det mellem modkørende, på en jysk motorvej?

Eller var det en der, med 120 km/t kørte op i r**ven på en der kørte 70
km/t, samme vej?

> Nææ, det er klart... de vil jo opretholde eb afstand.

Det er også derfor en af mine grundholdninger er 'samme hastighed på
samme vej, for alle biltyper'.

> Og der findes satdig folk, der ikke kører mere end de må, på
> motorvejen.

De fleste kører faktisk omkring det tilladte, på de jyske motorveje.

> Også min definition, men jeg var interesseret i at høre Lars Holst's
> definition.

Den må han selv give.

> Det er klart, kommentaren var ironisk.

> Aha.... det er da en generalisering der vil fremad

Egentlig ikke.

Nu blev det jo oplyst at han _var_ lastbilchauffør. Det vil sige at han
er vandt til at sidde ca. 2 meter højere oppe end almindelige bilister,
og dermed har et bedre overblik.

Derudover styrer han rundt med 40 tons. Lidt mere end de 800-1500 kg de
fleste ruller rundt med i personbilerne.

Dette sætter sig på rygraden. Endda så meget at det at holde øje med
sine medtrafikanter er noget man ikke ligger fra sig fordi man kommer i
personbil.

De der 11.000-15.000 km han kører mere om måneden giver selvfølgelig
også lidt mere rutine.

Fra : Brian

Dato : 17-01-05 22:03

Hejsa

Finn Guldmann skrev:

> Var det mellem modkørende, på en jysk motorvej?

Har gudskelov aldrig mødt en spøgelsesbilist....

> Eller var det en der, med 120 km/t kørte op i r**ven på en der kørte
> 70 km/t, samme vej?

Jeg kører 70km/t ud af landevejen, modparten kører 120Km/t.
Desværre valgte vi begge at køre i min vejbane på det forkerte
tidspunkt.

> Det er også derfor en af mine grundholdninger er 'samme hastighed på
> samme vej, for alle biltyper'.

Enig, men sådan er det jo også ?

> [...]

> Dette sætter sig på rygraden. Endda så meget at det at holde øje med
> sine medtrafikanter er noget man ikke ligger fra sig fordi man kommer

Men findes der ikke drengerøve der er lastbilchauffører ?
Vi har en chaffut i familien der bestemt ikke køre pænt, når
han træder ud af lastbilen.

> De der 11.000-15.000 km han kører mere om måneden giver selvfølgelig
> også lidt mere rutine.

Klart, men det samme gør taxachaffutter... mener du at de kører bedre end
gennemsnittet af den danske befolkning ?

Jeg tror min antipati mod folk der mener at de kan køre +200Km/t uden
problemer,
bunder i at jeg selv har fået en bil i hovedet. Det er fint nok at de kan
styre bilen på
en øde motor/landevej, men en dag _kan_ de risikere, at de river andre med i
faldet.

/Brian

Fra : Finn Guldmann

Dato : 18-01-05 03:37

Brian wrote:

> Men findes der ikke drengerøve der er lastbilchauffører ?

Jo desværre. Også nogen af dem der aldersmæssig ikke lige kan kaldes
"drengerøve".

> Vi har en chaffut i familien der bestemt ikke køre pænt, når
> han træder ud af lastbilen.

Er det i lastbilen, personbilen eller begge dele han kører sådan?

> Klart, men det samme gør taxachaffutter... mener du at de kører bedre end
> gennemsnittet af den danske befolkning ?

De fleste af dem, ja.

Det er dog i det erhverv jeg har set flest der burde forskånes for at
køre bil.

> [...]
> nok at de kan styre bilen på en øde motor/landevej, men en dag _kan_
> de risikere, at de river andre med i faldet.

Jeg er så heldig at jeg kun har 14 km til hvor jeg må fyrre den af.

Om jeg kommer til at køre 200+ km/t ved jeg ikke. Det bliver ikke i den
bil jeg har nu. Der har jeg kunnet få nålen op på 190 km/t. Og med en
fejlvisning på 12% bliver det under 180 km/t.

Fra : Per O.

Dato : 17-01-05 00:15

> Én af mine kolleger er i eftermiddags blevet nappet med 217 km/t. på
> en motorvej et eller andet sted i kongeriget.

Jeg er meget nysgerrig efter at vide hvilken bil der kan løbe 217km/t, og
som bruges til erhvervskørsel?

Per O.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 17-01-05 00:38

On Mon, 17 Jan 2005 00:14:39 +0100, "Per O."
<digital@NEJTAK-osterbo-net.dk> wrote:

>Jeg er meget nysgerrig efter at vide hvilken bil der kan løbe 217km/t, og
>som bruges til erhvervskørsel?

>--

Det foregik skam i privatbilen, og i fritiden.

Jeg ved faktisk ikke hvilken bil han kører i, da han ikke har været
ansat ret længe.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Henning

Dato : 17-01-05 15:45

On Sun, 16 Jan 2005 22:14:33 +0100, Folmer Rasmussen
> [...]

>en motorvej et eller andet sted i kongeriget.
>
>Det medførte en omgående inddragelse af kørekortet! Helt fint med mig.

Mister man kortet ubetinget ved denne overskridelse? (Jeg formoder det
er på motorvej?). Eller har han en chance for en stor bøde samt ny
køreprøve (betinget dom.)

Fra : Sverre Stokke

Dato : 17-01-05 17:22

Karsten Andersen <karsten@jyde.dk> skriver:
>Og hvadså hvis blien er lånt og vedkommende ved ikke manden har fået
>taget pappet.

Han er forpligtet til at tjekke at låneren har kørekort.

Hilsen Sverre.

Fra : Sverre Stokke

Dato : 17-01-05 17:36

Lars Holst <delfinerne@yahoo.com> skriver:
> det faktum at Ca. 33% for mange
>har kørekort (anslået).

For det første er det ikke et faktum. For det andet - mit gæt - kan det da
ikke være dit alvor, at kun folk som denne gruppes brugere, som har biler
og bilkørsel som en væsentlig interesse, skal have kørekort.
Eller - hvis mit gæt er forkert - hvem er de 33 %?

Min holdning er, at der skal være plads til os alle, hvis vi opfylder
kravene til at have kørekort. Også morlille, der lå foran mig på
motortrafikvejen mellem Hillerød og Helsinge med 65-70 km/t en søndag
formiddag med god sigt og i tørt føre. Hun var nok på grænsen til at
overtræde §3. Men her i gruppen er der jo - og du er jo af dem - mange,
der går ind for forskellige overtrædelser af færdselsloven.

>Nå. Det afstedkommer nok en del kommentarer det her indlæg.
Det håber jeg også.

>Men jeg står ved min holdning og argumenterer gerne yderligere.
Ditto.

Hilsen Sverre.

Fra : Sverre Stokke

Dato : 17-01-05 18:09

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skriver:
> [...]
>Men jeg kan se det giver lidt konfilkt med at mange banker kan have pant
>bilerne....så det kan man jo ikke bare sløjfe med et pennestrøg
Bilerne bliver vel solgt, gælden indfriet og resten i statskassen.
Problemet kan selvfølgelig opstå, hvis bilen ikke indbringer nok til at
dække gælden - så skylder bilisten / bilejeren banken pengene.

Hilsen Sverre.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 17-01-05 21:38

Sverre Stokke wrote:

> Bilerne bliver vel solgt, gælden indfriet og resten i statskassen.
> Problemet kan selvfølgelig opstå, hvis bilen ikke indbringer nok til at
> dække gælden - så skylder bilisten / bilejeren banken pengene.

Det skulle han da gerne komme til uanset.

Ellers stilles den der faktisk ejer sin bil jo dårligere, hvis det for
ham kommer til at betyde farvel til hele bilens pris, mens ham der har
den på afbedrag kun kommer til at hænge på forskellen. Måske endda får
udbetalt evt. overskud.

Fra : Tuesen v/København

Dato : 18-01-05 14:03

> [...]
> Problemet kan selvfølgelig opstå, hvis bilen ikke indbringer nok til
> at dække gælden - så skylder bilisten / bilejeren banken pengene.

Der tager du jo fejl, sælges bilen skal restgæld STRAKS indfries (det er
bankens bil ind til den er betalt)... så det bliver statens problem med
banken, derfor bliver den lov aldrig til noget

Fra : Sverre Stokke

Dato : 18-01-05 01:44

Finn Guldmann <n@a.invalid> skriver:

> [...]
>ham kommer til at betyde farvel til hele bilens pris, mens ham der har
>den på afbedrag kun kommer til at hænge på forskellen. Måske endda får

Vi mener nøjagtigt det samme men udtrykker det lidt forskelligt

Hilsen Sverre.

Fra : Sverre Stokke

Dato : 19-01-05 00:34

Lars Holst <delfinerne@yahoo.com> skriver:
>Borderline har intet med psykopati at gøre.
>Det er en sygdomstilstand grænsende til psykose hvilket er noget helt
>andet.

Dog kan psykopater og sociopater godt være borderline.

Hilsen Sverre, ejer af hund af bla. racen Border Line Collie.

Fra : Sverre Stokke

Dato : 19-01-05 00:30

"Tuesen v/K¯benhavn" <maxpost@gmail.comNOTVALID> skriver:
>Sverre Stokke skrev følgende
>
>Der tager du jo fejl,
Ja det gør jeg nok -delvis - for det er indviklet.

>sælges bilen skal restgæld STRAKS indfries
Enig.

>(det er

>bankens bil ind til den er betalt)
Ikke nødvendigvis. Jeg ejer min bil, og banken har pant i den, fordi den
har lånt mig en (ubetydelig del af købesummen.

Nu skal min bil nok ikke konfiskeres, for jeg er 'kør efter
reglerne-aktivist'. Men teoretisk:
Bilen konfiskeres og sælges - nok til en relativ lav pris - på fx auktion.
Den indbringer så lidt, at bankens pant ikke kan indfries. Resultat: Jeg
skylder stadig banken penge.
Alternativt vil de kvikkeste bankfolk nok møde op til auktionen - som de
gør til tvangsauktioner over fast ejendom - og vurdere om det kan betale
sig at købe bilen.

Overordnet set drejer det sig om, at jeg mister min bil pga. af mine
lovovertrædelser. Ikke at få penge i statskassen.

>... så det bliver statens problem med
>banken, derfor bliver den lov aldrig til noget

Nej, for banken og jeg har indgået en aftale, og det kan da ikke blive
statens problem.
Jævnfør tvangsauktioner over fast ejendom.

Jeg kan dog se et stort problem mht. biler, der er lejede eller leasede.
Det kan muligvis løses ved en obligatorisk forsikring.

Hilsen Sverre.

Fra : Leonard

Dato : 19-01-05 09:43

Fra : Tuesen v/København

Dato : 19-01-05 09:54

Sverre Stokke skrev følgende

> Nej, for banken og jeg har indgået en aftale, og det kan da ikke blive
> statens problem.
> Jævnfør tvangsauktioner over fast ejendom.

Jo hvis staten "stjæler/konfiskerer" en bil med pant og sælger den, så
overtager de da også pligten til at betale... ellers vil banker osv. da helt
stoppe for muligheden at få finansieret biler af nogen art. = kun gamle
potter på vejene = dårlig trafiksikkerhed

> Jeg kan dog se et stort problem mht. biler, der er lejede eller
> leasede. Det kan muligvis løses ved en obligatorisk forsikring.

Mod hvad ? Hvorfor skal en betale fordi en anden får konfiskeret et køretøj
?

Glem det, den lov bliver aldrig aktuel, dem der regerer kører selv som
tosser en gang i mellem, det er ikke kun folk her i gruppen der er i glorie
kvælnings risiko.

Fra : Sverre Stokke

Dato : 19-01-05 14:40

> [...]
>stoppe for muligheden at få finansieret biler af nogen art. = kun gamle
>potter på vejene = dårlig trafiksikkerhed
Det synes jeg er noget overdrevet. Bankerne vi nok kræve tilstrækkelig
friværdi i bilerne til, at de kan være sikre på at få deres penge hjem.

>Mod hvad ? Hvorfor skal en betale fordi en anden får konfiskeret et
>køretøj
>?
Fordi sådan fungerer forsikringsprincipperne. Og formålet er at højne
trafiksikkerheden.

>Glem det, den lov bliver aldrig aktuel, dem der regerer kører selv som
>tosser en gang i mellem, det er ikke kun folk her i gruppen der er i
>glorie
>kvælnings risiko.
Er der nogen, der ved om sådan en lov har været forsøgt nogen steder?

Hilsen Sverre.