Hvilke fælger til Carisma
Fra : Michael Jensen

Dato : 16-01-05 18:46

Hejsa i gruppen!

Jeg har netop erhvervet mig en Mitsubishi Carisma 1.8 GDI LS fra 99.

Jeg har et par spørgsmål:

Er der nogle der ved hvilke andre bilmærker jeg kan bruge alufælger fra hvis
jeg køber brugt?? Der er nemlig ikke mange der skriver noget om at de kan
bruges til Mitsubishi, men hvis man nu kunne bruge de samme som et eller
andet mere udbredt mærke ville det jo være lidt nemmere at lede!

Er der nogen max størrelse man kan køre med? Jeg tænker mere specifikt på om
en 17" vil kunne gå uden problemer?

Og til sidst, er der nogen der ved hvad det vil koste at få monteret en
fartpilot i sådan en fætter? Det er nemlig noget af det eneste udstyr jeg
syntes jeg mangler.......

På forhånd tak, og undskyld de måske lidt dumme spørgsmål, men jeg er ikke
den store bilhaj!

\Michael

Fra : Michael Jensen

Dato : 16-01-05 19:33

Og hvad angår fælgene: Nogen der ved hvad krydsmålet er til en Carisma? Når
jeg læser annoncer skriver de som regel noget med ET efterfulgt af et
tal.... Hvad betyder dette, og hvad skal dette tal være for at de passer til
en Carisma??

\Michael

Fra : Bo Velschow

Dato : 16-01-05 19:38

> [...]
> kan bruges til Mitsubishi, men hvis man nu kunne bruge de samme som et
> eller andet mere udbredt mærke ville det jo være lidt nemmere at lede!

Kig i denne liste: http://www.carnut.dk/dk/tabel.html

Indpresningsdybden må/kan godt være en smule anderledes på andre fælge, men
vær opmærksom på, at det ændrer sprovidden (må ændres op til +20 mm i
forhold til det, bilen er godkendt til).
http://www.bilsyn.nu/Tips.56.0.html
http://www.bilsyn.nu/Sporvidde.58.0.html

Et hurtigt gennemkig af listen viser, at du nok kan dele fælge med en del
andre japanere, nogle af koreanerne samt Volvo S/V40 (ikke helt tilfældigt!
- og ikke med nogen af de andre europæere.

PS! Jeg ville personligt nok være lidt forsigtig med at købe alufælge brugt
pga. risikoen for skævheder mv. - men det er en helt anden sag..

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Michael Jensen

Dato : 16-01-05 19:59

"Bo Velschow" <dr-bo@mail.invalid> wrote in message

> Kig i denne liste: http://www.carnut.dk/dk/tabel.html

Tak for svaret!

Hmm, der er to linjer med Carisma'er:

Carisma 95- 66kw

og

Carisma 95- 85-103kw

Hvilken af dem passer mon på min??

\Michael

Fra : Bo Velschow

Dato : 17-01-05 12:40

> Tak for svaret!

> [...]
Iflg. Bilrevyen '99 er data for Carisma 1800 LS GDI Sedan:
125 HK (92 kW) (@ 6500 rpm) - så derfor må det være sidste linie, der passer
på din.

Nå jo, derudover står der mht. fælgstr. 195/60R14V (5.5").

Lidt nærmere kig i listen indskrænker faktisk feltet en del i forhold til
det, jeg skrev tidligere: Det ser ud som om, du kan dele fælge med Kia
Clarus/Credos, de større Hyundai'er samt Volvo'en - og det er det! Desværre
ret begrænset. Hvad med at overveje et sæt ikke alt for dyre (nye) fælge fra
point-s el.lign.? Personligt tror jeg, du gør en bedre handel fremfor at
købe brugte fælge af tvivlsom oprindelse (men det er bare min mening).

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Michael Jensen

Dato : 17-01-05 17:01

> Nå jo, derudover står der mht. fælgstr. 195/60R14V (5.5").
>
> Lidt nærmere kig i listen indskrænker faktisk feltet en del i forhold til
> det, jeg skrev tidligere:

Yep, jeg har godt set det. Dog syntes jeg at kunne se at fælge fra et par af
mazda'erne og Nissan'erne også vil passe. Men man skal tilsyneladende være
ret opmærksom på årgang osv. Men det er faktisk en rigtig god liste!

> Hvad med at overveje et sæt ikke alt for dyre (nye) fælge fra point-s
> el.lign(men det er bare min mening).

Tjooh, det vil jeg skam også rigtigt gerne, og jeg kan sagtens forstå dit
argument. Jeg har desværre før været lidt uheldig med en semi-skæv fælg i et
sæt jeg købte brugt. Og det er da godt nok trælst! Er det din vurdering at
point-s er billige i forhold til andre?

\Michael

Fra : Bo Velschow

Dato : 17-01-05 17:47

> [...]
> være ret opmærksom på årgang osv. Men det er faktisk en rigtig god liste!

Hmm.. Mazda'erne kører med 5 huller og/eller anden center diameter, så det
du'r ikke. Dog kan en RX7 79-86 bruges. Nissan'erne har alle forkert center
diameter Man skal virkelig kigge godt efter!

> [...]
> et sæt jeg købte brugt. Og det er da godt nok trælst! Er det din vurdering
> at point-s er billige i forhold til andre?

Jeg har ingen erfaringer med point-s fsv. angår fælge; det var blot et
forslag. De har dog både discount-mærker og "autoriserede" mæker, så der er
nok at vælge mellem (jeg har stået og savlet lidt, de gange jeg har fået sat
nye dæk på bilen). Mht. en skæv ny fælg har du jo reklamationsret - hvilket
du ikke har med en brugt, skæv fælg

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Michael Jensen

Dato : 17-01-05 17:54

> Hmm.. Mazda'erne kører med 5 huller og/eller anden center diameter, så det
> du'r ikke. Dog kan en RX7 79-86 bruges. Nissan'erne har alle forkert
> center diameter Man skal virkelig kigge godt efter!

Centerdiameter er det den de i tabellen kalder navstørrelse?? Det er det jo
sikkert, og den havde jeg sgu godt nok ikke tjekket........... Kan godt se
at det bliver svært......

\Michael

Fra : Michael Jensen

Dato : 17-01-05 18:19

Ved ikke om denne tabel overhovedet vil kunne ses, men en hurtig
tabel-sortering gav følgende i word:

HYUNDAI
Atos
-
4-114,3

45
67,1
M12x1,50

HYUNDAI
Elantra 91-
J1
4-114,3

45
67,1
M12x1,50

HYUNDAI
Lantra 91-
J1-J2-RD
4-114,3

67,1
M12x1,50

HYUNDAI
Coupe 97-
RD
4-114,3

45
67,1
M12x1,50

HYUNDAI
Scoupe 91-
SLC
4-114,3

45
67,1
M12x1,50

HYUNDAI
Pony 91-
X2
4-114,3

45
67,1
M12x1,50

HYUNDAI
Accent 94-
X3
4-114,3

45
67,1
M12x1,50

HYUNDAI
Ascente
Y2-Y3
4-114,3

45
67,1
M12x1,50

HYUNDAI
Confiro
Y2-Y3
4-114,3

45
67,1
M12x1,50

HYUNDAI
Sonata 91-
Y2-Y3
4-114,3

45
67,1
M12x1,50

KIA
Clarus 96-
GC
4-114,3

45
67,1
M12x1,50

KIA
Credos
GC
4-114,3

45
67,1
M12x1,50

MAZDA
RX7 79-86
SA2
4-114,3

45
67,1
M12x1,50

MITSUBISHI
Starion 83-86
-
4-114,3

MITSUBISHI
Tredia 82-90
-
4-114,3

46
67,1
M12x1,50

MITSUBISHI
Colt 84-92
C10/C50
4-114,3

46
67,1
M12x1,50

MITSUBISHI
Lancer 85-92 Stv
C10V
4-114,3

46
67,1
M12x1,50

MITSUBISHI
Colt Turbo 88-92
C50
4-114,3

46
67,1
M12x1,50

MITSUBISHI
Lancer 92-
C50
4-114,3

46
67,1
M12x1,50

MITSUBISHI
Lancer 78-91
C60
4-114,3

46
67,1
M12x1,50

MITSUBISHI
Lancer 89- 4WD
C70 4WD
4-114,3

46
67,1
M12x1,50

MITSUBISHI
Carisma 95- 85-103kw
DA0
4-114,3

46
67,1
M12x1,50

MITSUBISHI
Galant 84-88-93-97
E10/E30/E39/E50
4-114,3

46
67,1
M12x1,50

MITSUBISHI
Sapporo 85-90
E16
4-114,3

46
67,1
M12x1,50

MITSUBISHI
Space Runner 91-
N10
4-114,3

46
67,1
M12x1,50

MITSUBISHI
Space Wagon 83-91-
N30-D00W
4-114,3

46
67,1
M12x1,50

VOLVO
S40 96-
-
4-114,3

43
67,1
M12x1,50

VOLVO
V40 96-
-
4-114,3

43
67,1
M12x1,50

Fra : Brian

Dato : 16-01-05 19:42

Hejsa

Michael Jensen skrev:
> [...]
> om at de kan bruges til Mitsubishi, men hvis man nu kunne bruge de
> samme som et eller andet mere udbredt mærke ville det jo være lidt

Gå ind på www.biltorvet.dk
Nederst på siden kan du indtaste din nummerplade, og få en
masse info om bilen, bla ET

/Brian

Fra : Michael Jensen

Dato : 16-01-05 20:02

"Brian" <briank@besked.com> wrote in message

> Gå ind på www.biltorvet.dk
> Nederst på siden kan du indtaste din nummerplade, og få en
> masse info om bilen, bla ET

Hej Brian! Tak for svaret.

Det lyder som et rigtigt godt fif, men der er bare et lille problem. Min
nummerplade kan ikke findes derinde. Det skyldes jo nok at jeg netop har
købt bilen i fredags, og kun har en midlertidig registreringsattest.

Der er vel ikke andre der har en Carisma 1.8gdi fra 99 der kunne prøve at
indtaste deres nummerplade og så give mig en udskrift eller link derfra?

\Michael

Fra : alexbo

Dato : 16-01-05 20:27

"Michael Jensen" skrev

> Der er vel ikke andre der har en Carisma 1.8gdi fra 99 der kunne prøve at
> indtaste deres nummerplade og så give mig en udskrift eller link derfra?

Du kan få mit nr.
SZ 54841

Tillykke med bilen forøvrigt.
mvh
Alex Christensen

Fra : MJ

Dato : 17-01-05 09:26

> Du kan få mit nr.
> SZ 54841
>
> Tillykke med bilen forøvrigt.
> mvh
> Alex Christensen

Tak skal du have Alex! Det vil jeg så prøve med det samme......

\Michael