ABS på sne.
Fra : Fly Christensen

Dato : 16-01-05 13:01

Foranlediget af pigebilstråden, hvor det påståes, at man bliver glad for
ABS, vil jeg lige høre jeres mening om dette.

Da der var lidt sne i december, syntes jeg, at mon bremselængde blevet
forlænget, hvis jeg fik trådt for hårdt på bremsen, så ABS'en slog til.
Hvis jeg derimod bremsede således, at ABS'en ikke slog til, så syntes
min bremslængde at blive kortere.
På tør vej har jeg ikke kunnet mærke nogen synderlig forskel.
Hvad er jeres erfaringer på dette område?

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : Møller

Dato : 16-01-05 13:23

"Fly Christensen" <x_nospam_x@gmx.net> wrote in message
> [...]
> min bremslængde at blive kortere.
> På tør vej har jeg ikke kunnet mærke nogen synderlig forskel.
> Hvad er jeres erfaringer på dette område?

Dine iagttagelser er sikkert korrekt, jeg mener, at optimal bremselænge
opnås lige før blokering, og det opnår du ikke hvis du bruger ABS.
ABS er indført, da de fleste bilister ikke kender deres bil: har aldrig kørt
den til ydergrænser og fundet optimal bremsekraft til de forskellige
situationer, så vis du kan beherske bremser til maksimal bremsekraft lige
før ABS'en tager over, så er du vist på det optimale punkt .

Jeg tror endog ikke at der er mange der har testet deres ABS på tør og våd
vej
--
Møller

Fra : Kent Glerup

Dato : 16-01-05 13:49

> Jeg tror endog ikke at der er mange der har testet deres ABS på tør og våd
> vej

Jeg har snakket med mere end én der mente at der var noget galt med bilen:
"Den lyder mærkeligt når jeg bremser". Selvfølgelig oplevet i glatføre.

Synes det er lidt skræmmende at folk ikke sætter sig mere ind i noget så
væsentligt.

MVH
Kent Glerup

Fra : alexbo

Dato : 16-01-05 13:50

"Møller" skrev

> ABS er indført, da de fleste bilister ikke kender deres bil: har aldrig
kørt
> den til ydergrænser og fundet optimal bremsekraft til de forskellige
> situationer,

Ja, og så lige det problem med at der er 4 hjul der bremser, men kun en
pedal at træde på.

Jeg har endnu ikke mødt nogen der turde påstå at han kunne bremse
forskelligt på alle hjul,
det kan ABS`n.

mvh
Alex Christensen

Fra : Møller

Dato : 16-01-05 17:13

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message

> [...]
> pedal at træde på.
>
> Jeg har endnu ikke mødt nogen der turde påstå at han kunne bremse
Korrekt, men der findes stadig biler med kun en censor til baghjul.

Fra : Ukendt

Dato : 16-01-05 14:13

> [...]
> situationer, så vis du kan beherske bremser til maksimal bremsekraft lige
> før ABS'en tager over, så er du vist på det optimale punkt .

Tænk! jeg troede ideen med ABS var at man skulle kunne styre og bremse
samtidigt.
Det har vist altid været alm. kendt at hvis ABS aktiveres under
opbremsningen forlænges bremselængden ifht en optimal opbremsningen uden
blokering.

--
/Claus

http://vwfanatic.dk

Fra : phk

Dato : 16-01-05 14:29

> [...]
> Det har vist altid været alm. kendt at hvis ABS aktiveres under
> opbremsningen forlænges bremselængden ifht en optimal opbremsningen uden

Det har jeg især måttet sande når jeg kørte tidskørsel på bane. Med ABS skal
jeg være meget opmærksom på at når jeg bremser ned før et sving, så skal
bilen være i balance. F.eks. bringer en chikane bilen ud af balancen med
næsten ingen bremseevne (det føles sådan) til følge - og bilen fortsætter
ind i svinget med alt for høj fart.

--
Per, Esbjerg

Fra : Møller

Dato : 16-01-05 17:15

"Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> wrote in message

> kørt
>
> Tænk! jeg troede ideen med ABS var at man skulle kunne styre og bremse
> samtidigt.

Ja og det virker skulle jeg hilse og sige.
Men det er desværre mindretallet der tror på det, de har ikke engang testet
ABS ligeud på fugtig vej.
--
Møller

Fra : Ukendt

Dato : 16-01-05 14:08

> [...]
> min bremslængde at blive kortere.
> På tør vej har jeg ikke kunnet mærke nogen synderlig forskel.
> Hvad er jeres erfaringer på dette område?

Der KAN være lidt om det.
Her da vi sidst have sne, var jeg på lossepladsen med en trailerfuld. Da jeg
skulle køre ud (går ned ad bakke) og det var glat, så gik ABS'en ellers i
funktion. Vægten på Mondeo var dog større end det ABS'en kunne klare, så
hastigheden (ca. 5 Km/t) blev ikke mindre........uaaaaaAAAAh det var skidt,
så jeg blev nød til at blokere med håndbremsen og sætte den i bakgear.....så
jeg nåede liiiige at bremse før bilen var røget ud i hegnet.
Så i visse situationer kan en blokering være bedre end ABS

--
Tom

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 16-01-05 14:41

On Sun, 16 Jan 2005 14:07:38 +0100, "Tom"
<tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

> [...]

>jeg nåede liiiige at bremse før bilen var røget ud i hegnet.
>Så i visse situationer kan en blokering være bedre end ABS

Du har jo været i krig med naturloven.

Der har manglet friktion. Har du vinterdæk på?

Du har kørt for stærkt efter forholdene. Jo jo, gu' har du så!

Har du bremset mens "vogntoget" har været "knækket"?

Ja ja, host du bare. Der er fanneme ingen chauffør ved sine fulde
fem der begynder at bremse i glat føre, hvis der er knæk på
arrangementet. Farten skal være afpasset inden svinget/bakken, og så
skal der gives moderat gas, så du trækker phv'en, i stedet for at den
skubber dig.

Din skønsmæssige vurdering af din fart er sikkert ikke nøjagtig. Er
der ikke noget med, at ABS'en først virker ved hastigheder over 8-10
km/t.?

Er der ABS på din trailer?

Jeg kender jo din sans for økonomi, så jeg bliver nødt til også at
spørge om: Er der vinterdæk på traileren?

Der er ligesom et par ting der skal spille sammen ved glatførekørsel,
og hvis der er en enkelt falskspiller i orkesteret, så går det hele
ret ud i naturen.

Til din orientering begynder naturen præcis der hvor asfalten hører
op. )

Det var dagens lektion i glatførekørsel med trailer. Det skal ikke
koste dig noget.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ukendt

Dato : 16-01-05 15:57

> Du har jo været i krig med naturloven.
>
> Der har manglet friktion. Har du vinterdæk på?

Nej jeg er sprunget over i år, så de sidder fint på stativet i kælderen.

?

> [...]
> arrangementet. Farten skal være afpasset inden svinget/bakken, og så
> skal der gives moderat gas, så du trækker phv'en, i stedet for at den

Man skal jo bremse når man når ud til vejen og det går pænt ned ad bakke.

> Din skønsmæssige vurdering af din fart er sikkert ikke nøjagtig. Er
> der ikke noget med, at ABS'en først virker ved hastigheder over 8-10
> km/t.?

Det var i "tomgang" i 2. gear.

> Er der ABS på din trailer?

Nej den har ingen bremser overhovedet.

> Jeg kender jo din sans for økonomi, så jeg bliver nødt til også at
> spørge om: Er der vinterdæk på traileren?

Næh

> Der er ligesom et par ting der skal spille sammen ved glatførekørsel,
> og hvis der er en enkelt falskspiller i orkesteret, så går det hele
> ret ud i naturen.

Tja vinterdækkene kunne sikkert have hjulpet

> Til din orientering begynder naturen præcis der hvor asfalten hører
> op. )
>
> Det var dagens lektion i glatførekørsel med trailer. Det skal ikke
> koste dig noget.

Traileren kommer også højt ud at køre 1 gang pr mdr.

--
Tom

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 16-01-05 22:48

Tom wrote:

> [...]
> jeg nåede liiiige at bremse før bilen var røget ud i hegnet.
> Så i visse situationer kan en blokering være bedre end ABS

Jeg har prøvet noget lignende i min Toyota. Det var i Østrig på en
spejlglat bjergvej. Det frøs 16 grader, og det var så glat at hvis man
stod ud af bilen, gled man ganske stille nedad. Jeg kørte op med jævn
fart, indtil der ikke var friktion nok længere. Så ville jeg gerne holde
stille, og bremsede alt jeg kunne. Bilen kørte bare langsomt bagud med
ABS'en arbejdende flittigt. Jeg kunne kun standse bilen ved at hive i
håndbremsen. Så kom snekæderne alligevel udenom vinterdækkene..

-Thomas

Fra : phk

Dato : 16-01-05 14:27

> [...]
> min bremslængde at blive kortere.
> På tør vej har jeg ikke kunnet mærke nogen synderlig forskel.
> Hvad er jeres erfaringer på dette område?

De samme som dine. Hvis du på sne eller is trykker alt hvad du kan og
derefter letter pedaltrykket ganske let - indtil ABS´en holder op med at
virke - vil du kunne mærke en bedre bremsning.

Fordelen ved ABS er at hvis der er korte strækninger med "tørt" under en
bremsning, så når bremserne at tage ved. Det kan man ikke overskue som
chauffør med et øje ved hvert jul.

--
Per, Esbjerg

Fra : GiWeo

Dato : 16-01-05 17:09

Hejsa

Sikkert fordi du ikke ved hvordan man skal gøre med ABS

Så snart ABS pumpen slår til - skaldu træde ALT hvad du kan - så får
du en meget kort bremselængde....

--

Lars Engelhardt
webmaster@linkssiden.dk

Fra : phk

Dato : 16-01-05 17:35

"GiWeo" <giweoFJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Sikkert fordi du ikke ved hvordan man skal gøre med ABS

> Så snart ABS pumpen slår til - skaldu træde ALT hvad du kan - så får
> du en meget kort bremselængde....

Det er ikke helt rigtigt i alle situationer, se mine andre kommentarer.

--
Per, Esbjerg

Fra : Fly Christensen

Dato : 16-01-05 20:00

On Sun, 16 Jan 2005 17:08:43 +0100, GiWeo <giweoFJERN@hotmail.com>
wrote:

>Hejsa
>
>Sikkert fordi du ikke ved hvordan man skal gøre med ABS

Jo, det gør jeg.

>Så snart ABS pumpen slår til - skaldu træde ALT hvad du kan - så får
>du en meget kort bremselængde....

Hvilket jeg ikke fandt, at jeg gjorde.

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : Finn Guldmann

Dato : 17-01-05 08:29

GiWeo wrote:

> Sikkert fordi du ikke ved hvordan man skal gøre med ABS
> Så snart ABS pumpen slår til - skaldu træde ALT hvad du kan - så får
> du en meget kort bremselængde....

Er du nu sikker på at den der holder?

ABS'en kan jo godt gå igang ved høje hastigheder.

ABS'en går igang hvis et hjul afviger i hastighed fra de andre, uanset
hastig. Vist dog ned til en vis grænse.

Selvom du har ABS på din bil kan du godt lave en total blokadebremsning.
Du skal bare banke bremsepedalen i bund så hurtig at du når at blokere
alle hjul inden ABS'en når at virke. Og det skal være hurtig, men det
lader sig gøre.

--
MVH Finn
Om den der tænker "tøsedreng" om andre bør der tænkes "tåbe".

Fra : phk

Dato : 17-01-05 10:47

> [...]

> Du skal bare banke bremsepedalen i bund så hurtig at du når at blokere
> alle hjul inden ABS'en når at virke. Og det skal være hurtig, men det

I hvilke biler mener du det kan lade sig gøre?

--
Per, Esbjerg

Fra : Mikael L

Dato : 17-01-05 11:35

> "Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i en meddelelse

> I hvilke biler mener du det kan lade sig gøre?

Det vil jeg da også gerne vide. Jeg ved ikke om systemerne er blevet
hurtigere, men tidligere regulerede de 12 gange i sekundet, så det er dælme
ikke meget blokade man kan få ud af det.

Mikael

Fra : Finn Guldmann

Dato : 17-01-05 20:46

Mikael L wrote:

> Det vil jeg da også gerne vide. Jeg ved ikke om systemerne er blevet
> hurtigere, men tidligere regulerede de 12 gange i sekundet, så det er dælme
> ikke meget blokade man kan få ud af det.

Det er sådan set ikke afgørende om de regulerer 12 eller 120 gange i
sekundet.

Hvis friktionen er den samme under alle hjul, og du tramper hurtig nok
til at lave en blokade på alle hjul på een gang kan du gøre det.

Systemet er jo baseret på at måle forskellen i hastighed mellem hjulene.
Er den det samme for alle hjul reagerer ABS'en ikke, uanset hastighed.

Og der er jo en minimumsgrænse for hvor små afvigelser man kan sætte
ABS'en til at reagere på. Der skal jo være plads til den forskel der
opstår i rotationshastigheden mellem hjulene når man drejer.

Fra : Ukendt

Dato : 17-01-05 21:06

> [...]
>
> Systemet er jo baseret på at måle forskellen i hastighed mellem hjulene.
> Er den det samme for alle hjul reagerer ABS'en ikke, uanset hastighed.

Selvfølgelig gør den det. Den kan jo hurtigt regne ud at hvis bilens
hastighed var 80 Km/t så kan den ikke 100 ms efter være 0 Km/t.
Jeg har selv været med til at lave ABS ventilblokke og teste dem for BOSCH
for nogle år siden. Softwaren er desuden MEGET avanceret så den bliver ikke
snydt af brugeren eller underlaget. Ventilblokken kører ved BOSCH med ca. 20
Hz PWM signaler så på den tid kan man slet ikke nå at opbygge tryk nok til
at blokere et hjul. Hjulene vil derfor ikke blokere (ved BOSCH)

--
Tom

Fra : Finn Guldmann

Dato : 18-01-05 03:28

Tom wrote:

> [...]
> Hz PWM signaler så på den tid kan man slet ikke nå at opbygge tryk nok til
> at blokere et hjul. Hjulene vil derfor ikke blokere (ved BOSCH)

Det er så en udvikling der er sket siden jeg kørte med det.

Ok, de biler jeg kørte i vil også være omkring 10 år gamle nu.

I den ene af dem, en MB 190, lød det som om man blev beskudt med et
maskingevær når ABS'en gik igang.

Fra : Mikael L

Dato : 18-01-05 10:15

> [...]
>
> Hvis friktionen er den samme under alle hjul, og du tramper hurtig nok til
> at lave en blokade på alle hjul på een gang kan du gøre det.

Nej

> Systemet er jo baseret på at måle forskellen i hastighed mellem hjulene.
> Er den det samme for alle hjul reagerer ABS'en ikke, uanset hastighed.

Hvis det var tilfældet var systemet jo værdiløst. Systemet registrer om et
hjul kører rundt, hvis ikke det gør det tager det noget af bremsetrykket,
> [...]

> ABS'en til at reagere på. Der skal jo være plads til den forskel der
> opstår i rotationshastigheden mellem hjulene når man drejer.

Ja de fleste ABS systemer træder først i kraft ved hastigheder omlring 5
km/t

Mikael

Fra : Finn Guldmann

Dato : 18-01-05 20:05

Mikael L wrote:

> Hvis det var tilfældet var systemet jo værdiløst. Systemet registrer om et
> hjul kører rundt, hvis ikke det gør det tager det noget af bremsetrykket,
> uanset hastighed.

Jamen så vil du jo ikke kunne bremse helt op?

Efter den model vil ABS'en jo begynde at virke når du holder helt stille
for rødt.

Grundlaget for systemet er altså at det måler _forskel_ i bremseeffekten
mellem hjulene. Det gør det ved at holde øje med om hjulene kører
nogenlunde lige hurtig rundt. Er der så et af dem der ikke kører så
hurtig som de andre bliver der taget så meget væk af bremsekraften at
det kommer til at køre lige så hurtig rundt som de andre.

> Ja de fleste ABS systemer træder først i kraft ved hastigheder omlring 5
> km/t

Det er hastigheds_forskellen_ mellem hjulene der er afgørende.

Fra : Mikael L

Dato : 18-01-05 20:32

> Jamen så vil du jo ikke kunne bremse helt op?

Jo for systemet virker ikke ved 5km/t og ned som jeg tidligere skrev

> Efter den model vil ABS'en jo begynde at virke når du holder helt stille
> for rødt.

Nej af samme grund som jeg lige har nævnt.

> [...]
> som de andre bliver der taget så meget væk af bremsekraften at det kommer
> til at køre lige så hurtig rundt som de andre.

Du mener altså at ved en middel bremsning på to forkellige underlag, f.eks
tør asfalt og is, så vil det hjul som er på isen ikke bremse mere end det
der er på tør asfalt selvom det hjul på den tørre asfalt er langt fra en
blokade?

Hvis det du skriver er rigtigt, vil du hvis du sætter en klemtang på en
enkelt bremseslange få noget der ligner et totalt bremsesvigt.

Hvis du bremse på tør asfalt og is, vil du selvom du måske ikke har maks
bremsetryk på den tørre vej, stadig få en optimal bremsningen på isen.
Uanset hastighedsforskellen på de 4 hjul.

> Det er hastigheds_forskellen_ mellem hjulene der er afgørende.

Jeg er ikke enig. Systemet er ligeglad med hvor stor hastighedsforskellen
er. Det bruger kun kræfter på at få bedst mulig nedbremsning lige inden en
blokade ved maks bremsetryk.

Antispinsystemerne bruger hastighedsforskellen til noget, for at vide
hvilket hjul der har mere fart på end de andre og bremse det ned så det ikke
spinner.

Mikael

Fra : Finn Guldmann

Dato : 19-01-05 01:14

Mikael L wrote:

> [...]
> der er på tør asfalt selvom det hjul på den tørre asfalt er langt fra en

Så snart det hjul der er på is går i blokade bør ABS'en træde i kraft. I
modsat fald risikerer du en udskridning når (hvis) isen ophører og du
får fuld friktion på et blokeret hjul.

> Hvis det du skriver er rigtigt, vil du hvis du sætter en klemtang på en
> enkelt bremseslange få noget der ligner et totalt bremsesvigt.

Hvis du saboterer systemet kan du jo få hvad som helst ud af det.

> Hvis du bremse på tør asfalt og is, vil du selvom du måske ikke har maks
> bremsetryk på den tørre vej, stadig få en optimal bremsningen på isen.
> Uanset hastighedsforskellen på de 4 hjul.

Jeg tror vi snakker forbi hinnanden.

Hvis du under nedbremsning får det ene hjul på is vil det straks gå i en
blokade. Det ABS'en skal er at holde øje med at alle hjul roterer
nogenlunde lige hurtig. Er dette ikke tilfældet (et hjul på is blokeret)
skal systemet fjerne bremsetryk fra det hjul der ikke holder sammen
hastighed som de andre indtil det igen roterer med nogenlunde samme
hastighed som de andre.

Systemer har jo ingen føler der fortæller det hvad underlag det kører
på. Det kan kun handle udfra de informationer det får om at du nu
bremser, men ikke bremser lige meget på alle hjul.

Det er det samme som der sker med et anti-spin-system. Der virker det
blot den anden vej.

Så engang et tilbud om at få eftermonteret et "ASS". Prisen var blot
baseret på at du i forvejen havde ABS, ellers skulle du ligge prisen på
at få eftermonteret ABS oveni.

> Jeg er ikke enig. Systemet er ligeglad med hvor stor hastighedsforskellen
> er. Det bruger kun kræfter på at få bedst mulig nedbremsning lige inden en
> blokade ved maks bremsetryk.

Hvordan skal systemet finde ud af hvormeget bremsekraft det enkelte hjul
skal bruge hvis det ikke regner det ud efter hvormeget der bruges på de
andre hjul?

> Antispinsystemerne bruger hastighedsforskellen til noget, for at vide
> hvilket hjul der har mere fart på end de andre og bremse det ned så det ikke
> spinner.

Antispin er en videreudvikling af ABS. Man vender blot virkningen.

Kunne godt lide at vide hvis der findes biler der, som standard, har
antispin uden at have ABS.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 18-01-05 21:05

On Tue, 18 Jan 2005 20:05:24 +0100, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>Jamen så vil du jo ikke kunne bremse helt op?
>
>Efter den model vil ABS'en jo begynde at virke når du holder helt stille
>for rødt.

>--

Hvis jeg var lastbilchauffør, ville jeg ikke fremføre det som min
mening.

> [...]

>hurtig som de andre bliver der taget så meget væk af bremsekraften at
>det kommer til at køre lige så hurtig rundt som de andre.

Se min kommentar ovenfor.

>--

>Det er hastigheds_forskellen_ mellem hjulene der er afgørende.

>--

Ja, men ikke på den måde du tror.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Finn Guldmann

Dato : 19-01-05 00:45

Folmer Rasmussen wrote:

> Hvis jeg var lastbilchauffør, ville jeg ikke fremføre det som min
> mening.

Hvad har jeg nu sagt?

> Ja, men ikke på den måde du tror.

Så fortæl mig hvordan det foregår, og gerne så det kan passe med de
praktiske erfaringer jeg selv har.

Jeg skal lige huske at gøre opmærksom på at de biler jeg har kørt med
ABS i ikke har været ret meget yngre end '93. Og at der derfor sagtens
kan være forskel på virkemåden i dag og dengang.

Det var i MD inden de flyttede E'et om foran tallene.

Det var i øvrigt også den gang de lavede om på gearkassen/konverter så
MB Aut. ikke kunne bruges til at køre i sne med. (Men det er en anden
historie)

Fra : Ukendt

Dato : 17-01-05 17:15

> "Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i en meddelelse

> I hvilke biler mener du det kan lade sig gøre?

Sådan var det på de første biler med ABS for maaaaange år siden. I dag kan
man overhovedet ikke blokere hjulene mere.

--
Tom

Fra : Fly Christensen

Dato : 17-01-05 17:28

On Mon, 17 Jan 2005 17:15:21 +0100, "Tom"
<tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

>Sådan var det på de første biler med ABS for maaaaange år siden. I dag kan
>man overhovedet ikke blokere hjulene mere.

Det var vel ikke ABS men ALB de havde? Jeg kan huske, at Escorten havde
disse bremser. Noget med, at systemet fungerede mekanisk eller sådan
noget.

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : Ukendt

Dato : 17-01-05 17:46

> Det var vel ikke ABS men ALB de havde? Jeg kan huske, at Escorten havde
> disse bremser. Noget med, at systemet fungerede mekanisk eller sådan
> noget.

Jeg har også set på andre biler i tyske udsendelser "ADAC pannen und
verkehr" hvor man viste det, på noget goller eller mercedes
krimskrams......hvor hjulet blokerede og slap og blokerede og slap, med ca
0.5 sekunders interval.
Det så ikke særlig godt ud. Men det er mange år siden

--
Tom

Fra : Finn Guldmann

Dato : 17-01-05 21:31

Fly Christensen wrote:

> Det var vel ikke ABS men ALB de havde? Jeg kan huske, at Escorten havde
> disse bremser. Noget med, at systemet fungerede mekanisk eller sådan
> noget.

ALB står for "Automatisk Lastafhængig Bremsekraftregulator". Og er noget
man normalt ser på last og varevogne.

Eller rettere det har det gjort. Mener forkortelsen senere er blevet
brugt til noget andet.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 17-01-05 21:46

> [...]
> man normalt ser på last og varevogne.
>
> Eller rettere det har det gjort. Mener forkortelsen senere er blevet brugt

Ford brugte forkortelsen for Anti Lock Brakes.
ALB var det rent mekaniske system der blev brugt på Escort.

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : phk

Dato : 17-01-05 17:45

> Sådan var det på de første biler med ABS for maaaaange år siden. I dag kan
> man overhovedet ikke blokere hjulene mere.

Nogle af de første ABS der kom frem virkede kun på det ene sæt hjul
(Escrot).

--
Per, Esbjerg

Fra : Finn Guldmann

Dato : 17-01-05 21:29

Tom wrote:

> Sådan var det på de første biler med ABS for maaaaange år siden. I dag kan
> man overhovedet ikke blokere hjulene mere.

Det må jeg ud og afprøve en dag.

Det er et par dage siden jeg har kørt bil med ABS.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 17-01-05 20:13

phk wrote:

> I hvilke biler mener du det kan lade sig gøre?

Alle dem med ABS jeg har kørt i.

Bl.a. MB og VW.

Og det kan også lade sig gøre med lastbiler.

Fra : Ukendt

Dato : 16-01-05 17:49

> Da der var lidt sne i december, syntes jeg, at mon bremselængde blevet
> forlænget, hvis jeg fik trådt for hårdt på bremsen, så ABS'en slog til.

I teorien skal du sørge for at levere et bremsetryk, der lige nøjagtigt ikke
blokerer dine hjul.

I praksis skal du bare hugge klampen i bund og lade ABS´en arbejde.

Årsagen er, at du formentlig ikke ville kunne gøre det bedre end ABS´en.

Årsagen er også, at du ved at "bremse dig langsomt op til det optimale tryk"
går glip af bremsepotentiale, som du ikke kan nå at vinde igen ved 5 procent
mere optimal nedbremsning under de måske sidste 50 procent af bremsetiden.

Alternativt kan du begynde med at hamre bremsepedalen i bund og så dérnæst
at slække, til du selv kan "arbejde med" omkring punktet for blokering.

Ovenstående gælder SPECIELT ved uforudsete hændelser, hvor du reagerer pr
refleks.

Der er masser af undersøgelser der beviser, at der ikke var været bremset
med fuld kraft i ulykkker - bilistene er bange for at hamre pedalen i bund.

Alle skulle på våd vej prøve at blokere ders bil ved motorvejshastighed
mindst en gang om året.

Personligt har jeg "låst hjul" på biler med over 200 km/t - det sker der
intet ved, hvis man lige prøver det nogle gangem, og vejens beskaffenhed er
passende - fortrolighed med bilen giver sikkerhed.

/Jan W Nielsen

Fra : Mikael L

Dato : 16-01-05 19:44

> [...]
> min bremslængde at blive kortere.
> På tør vej har jeg ikke kunnet mærke nogen synderlig forskel.
> Hvad er jeres erfaringer på dette område?

Hvis du blokere hjulene på en snedækket vej vil du have en kortere
bremselængde end med ABS, fordi der vil komme en kile af sne foran de
blokerede hjul som er med til at bremse bilen hurtigere end med ABS.

Mikael

Fra : phk

Dato : 16-01-05 19:58

"Mikael L" <m_larsenSKAL@IKKEMEDsol.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis du blokere hjulene på en snedækket vej vil du have en kortere
> bremselængde end med ABS, fordi der vil komme en kile af sne foran de
> blokerede hjul som er med til at bremse bilen hurtigere end med ABS.

Nok nærmere fordi sneen er løs og du arbejder dig ned til asfalten.

--
Per, Esbjerg

Fra : Mikael L

Dato : 16-01-05 21:01

> "Mikael L" <m_larsenSKAL@IKKEMEDsol.dk> skrev i en meddelelse

> Nok nærmere fordi sneen er løs og du arbejder dig ned til asfalten.

Nææ...Nu har jeg prøvet det på en sø i Sverige. Det var den forklaring vi
fik af instruktørerne og vi prøvede det. Det virkede.

Mikael

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 16-01-05 20:40

> [...]

> På tør vej har jeg ikke kunnet mærke nogen synderlig forskel.
> Hvad er jeres erfaringer på dette område?

Den optimale bremsning sker ved fuld bremsekraft liiiiige på grænsen
til blokering. Det kan et menneske faktisk træne sig op til at kunne.

ABS er en kontrolleret nedbremsning hvor hjulene bremses til de
begynder at blokere, hvorefter elektronikken slækker bremserne for så
igen at bremse til de begynder at blokere. Altsammen i et rasende
tempo, så vi ikke opfatter de mange små begyndende blokeringer.

I forhold til en optimal opbremsning, giver det faktisk et ringere
resultat.

Altsammen forudsat der er tale om en opbremsning på lige vej med
ensartet friktion under alle hjul.

I de fleste andre tilfælde vil elektronikken enten være ligeså god
eller bedre end en dygtig billist.

Og så er der lige et par tilfælde hvor selv den mest tumpede bilist
vil udbremse elektronikken: Dyb sne eller sand. Her vil en blokering
af hjulene betyde at der dannes en vold af sne/sand foran hjulene,
som derved borer sig ned i underlaget og giver en hurtigere
nedbremsning.

Det du mener at opleve er blot at du har en bedre fornemmelse af
bilens friktionsevne på sne end elektronikken.

Fra : Bernhard Ege

Dato : 16-01-05 21:33

Fly Christensen wrote:
> [...]
> min bremslængde at blive kortere.
> På tør vej har jeg ikke kunnet mærke nogen synderlig forskel.
> Hvad er jeres erfaringer på dette område?

Tjaa, jeg finder mig som regel bare en vej hvor sneen er kørt delvist
til is og bremser fra 80 til 0 ved at trykke pedalen i bund så ABS'en
går i gang og noterer mig så min bremselængde. Den er som regel 50-60
meter, ca. det dobbelte af tør vej. Så kan jeg bedre vurdere
situationerne når jeg nu ved hvor lang en bremselængde jeg skal bruge.

Jeg har ikke prøvet at undlade ABS'en for i en kritisk situation har jeg
ikke tid til at finde det optimale bremsepunkt (og kan desuden ikke vide
om vejen er ensartig tilsneet/tiliset der hvor jeg kommer til at
bremse). Derfor er ABS som regel altid den bedste bremseløsning for mig.

mvh Bernhard

Fra : Ukendt

Dato : 16-01-05 21:38

> [...]
> om vejen er ensartig tilsneet/tiliset der hvor jeg kommer til at
> bremse). Derfor er ABS som regel altid den bedste bremseløsning for mig.

Det er den for alle - i en kritisk situation.

Anderledes ved race, hvor du på forhånd ved, når du bremser ned til en
kurve.

/Jan W Nielsen

Fra : Bernhard Ege

Dato : 16-01-05 23:50

Jan W. Nielsen wrote:

> Det er den for alle - i en kritisk situation.
>
> Anderledes ved race, hvor du på forhånd ved, når du bremser ned til en
> kurve.

Ja, det vil jeg gerne tro, men den slags deltager jeg ikke i

mvh Bernhard

Fra : anders

Dato : 17-01-05 08:16

Mon ikke ABS bremser bedre end de fleste.

Jeg husker stadig hvordan de, i F1, kæmpede imod afskaffelse af ABS.
Så hvis Kimi,Schumi og co gerne vil have ABS, ja så må det jo være godt.

Anders

Fra : Karsten Andersen

Dato : 17-01-05 16:39

Mon, 17 Jan 2005 08:16:01 +0100, skrev anders, på 26 linier, i
<41eb6673$0$33717$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, :

>Mon ikke ABS bremser bedre end de fleste.
>
>Jeg husker stadig hvordan de, i F1, kæmpede imod afskaffelse af ABS.
>Så hvis Kimi,Schumi og co gerne vil have ABS, ja så må det jo være godt.

Hvis du kikker efter i F1 kan du se det normalt er det forhjul med
mindst belastning der blokerer.
Med Abs ødelægger de ikke det dæk og kan sikkert bremse lidt hårdere
med de andre.

--
MVH Karsten
Horsens