bremser - normalt?
Fra : Tina Christoffersen

Dato : 16-01-05 01:42

Hejsa!

Et lille spørgsmål om bremser:
Når jeg bremser, er det som om, at det sidste lille stykke før bilen
stopper, så bliver pedalen "blød" og jeg kan træde den længere ned - men den
bremser stadig, bare længere nede. Når jeg løfter foden og træder ned igen,
tager den ved, der hvor den plejer (jeg har ikke forsøgt mig med at slippe,
mens jeg kører/bremser, men når jeg er stoppet).
Er det normalt eller skal jeg suse til mekaniker?

mvh. tina

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 16-01-05 02:51

Tina Christoffersen wrote:
> [...]
> mens jeg kører/bremser, men når jeg er stoppet).
> Er det normalt eller skal jeg suse til mekaniker?

Sakset fra "Praktiske oplysninger om kørekort"
(www.city-ks.dk/Teknik-bil.htm):
Bremsepedalen må højst kunne trædes halvvejs ned mod bunden, også når
der trædes hurtigt og hårdt. Bremsepedalen må ikke synke, mens den
holdes nedtrådt ved konstant tryk. At bremsepedalen pludselig kan trædes
længere ned end sædvanligt er tegn på, at den ene bremsekreds er defekt.

Mvh.

Fra : STIG RASMUSSEN

Dato : 16-01-05 08:58

Du skal kører til din mekaniker og bede ham tjekke bremsen
"Tina Christoffersen" <tinachristoffersen@(FJERN)hotmail.dk> skrev i en
meddelelse news:41e9b86c$0$161$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 16-01-05 10:25

Tina Christoffersen wrote:
> [...]
> stoppet).
> Er det normalt eller skal jeg suse til mekaniker?

Det er formentlig bremsekraftforstærkeren der er gået i stykker, sim stig
skriver, afgang til værkstedet.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Preben Christensen

Dato : 16-01-05 11:29

Dette fænomen opstår for det meste når de bagerste bremsebakker er så slidte
at anden gang man bremser er de kommet ud til tromlerne så anden gang er den
hvor den skal være, fænomet sker også hvis bremseklodserne er så slidte at
de ikke får den rigtige kontakt til skiverne,
hvis der er bremsetromler i bag kan en justering af bremsebakkerne gøre det,
hvis der er skiver gør nogle nye klodser det. Det fænomen du har, har ikke
noget med bremseforstærkeren at gøre

--
Venlig Hilsen
Greetings

Preben Christensen

Fra : alexbo

Dato : 16-01-05 10:05

"Tina Christoffersen" skrev

> Når jeg bremser, er det som om, at det sidste lille stykke før bilen
> stopper, så bliver pedalen "blød" og jeg kan træde den længere ned
> Er det normalt >

Nej, gør den det også når du holder stille?
Hold stille, motoren i gang, træd på bremsen, roligt tryk, den må ikke
synke.
Nu er generelt på alle biler, men jeg kan undre mig over, at man kan spørge
andre til råds om sin bil, uden at fortælle hvilken bil man har.

mvh
Alex Christensen

Fra : Tina Christoffersen

Dato : 16-01-05 11:36

> [...]
spørge
> andre til råds om sin bil, uden at fortælle hvilken bil man har.

sorry - polo fra 1985

mvh. tina

Fra : lille-bror

Dato : 16-01-05 11:00

[...]

Er det ikke bare luft i bremsesystemet?
Jeg har selv en lille kompressor og en bremseudlufter til ditto. Den er
genial, da den gør hele arbejdet, blot man er opmærksom på
væskestanden i bresevæskebeholderen samt lufttrykket fra kompressoren
ikke er for højt..
Men pas for guds skyld på udluftningsniplerne på
kaliberne/cylindrerne: Er de groet fast, kan de nemt knække, og så
skal man have nye kalibrer/cylindere...

I disse ligeberettigelsestider må du da være en ørn med en
svensknøgle, Tina!

Mvh

c",) Bjarne

Fra : lille-bror

Dato : 16-01-05 11:05

[...]

En simpel måde at kontrollere bremsekraftforstærkeren på: Træd
hårdt på bremsepedalen med motoren slukket. Hold trykket på pedalen,
og start motoren. Synker pedalen længere ned, skulle
bremsekraftforstærkeren virker.

Mvh

c",) Bjarne

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 16-01-05 13:02

Tina Christoffersen wrote:
> [...]
> træder ned igen, tager den ved, der hvor den plejer (jeg har ikke
> forsøgt mig med at slippe, mens jeg kører/bremser, men når jeg er

Det kan være du har "tabt" den ene belægning på en bremseklods.
Jeg var selv ude for nøjagtigt samme symptom for noget tid siden og jeg
troede selv at det var hovedcylinderen, men da jeg tjekkede systemet efter,
fandt jeg ud af at det var en bremseklods, hvor belægningen var gået løs.
Belægningen lå stadig i caliperen, men det gav nøjagtigt det samme resultat,
som du beskriver her.

> Er det normalt eller skal jeg suse til mekaniker?

Det er IKKE normalt og SKAL straks efterses (jo før jo bedre).
Jeg ville ikke bryde mig om at køre i den, førend det er udbedret.
Bremsefejl er ikke noget man skal tage let på.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - masser af Formel 1 videoer

Fra : Tina Christoffersen

Dato : 17-01-05 18:19

"Tina Christoffersen" <tinachristoffersen@(FJERN)hotmail.dk> skrev i en
meddelelse

> Er det normalt eller skal jeg suse til mekaniker?

Jeg har lavet aftale hos mekanikeren i morgen tidlig, så det kan blive
fikset. Tak for hjælpen

mvh. tina