Placering af GPS i forruden
Fra : Michael

Dato : 15-01-05 17:18

....Var lidt i tvivl om denne skul i fritid.bil eller satellit.navigation -
prøver dog her :)

Jeg skal placere en Bluetooth GPS enhed i forruden på en Astra 10/2003. Skal
den bare ligge på instrumentbordet - eller skal den op bag bakspejlet, hvor
der er en masse "sorte cirkler" ( på forruden). Jeg hørte et sted, at der
netop der ikke var 'bly' i forruden, og at signalet således ville gå bedre
igennem....

Hvad siger eksperterne her ?

Fra : J W Nielsen

Dato : 15-01-05 17:29

> [...]
> Jeg hørte et sted, at der netop der ikke var 'bly' i forruden, og at
> signalet således ville gå bedre igennem....

Hej Michael !
Hvis din forrude er "atermisk" - dvs. med bly i forruden, så er du nødt til
at placere GPS'en i det felt på ruden som er beregnet til det. Du kan
formentlig se i bilens instruktionsbog vedr. feltes placering - man bruger
det også til f.eks. "brobizz'en".

mvh Jørgen

Fra : Michael

Dato : 15-01-05 17:43

"J W Nielsen"

> [...]
> formentlig se i bilens instruktionsbog vedr. feltes placering - man bruger

Tak for et klart, og brugbart, svar !
Fortsat god weekend!

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 15-01-05 17:39

En helt masse bits fra Michael til dk.fritid.bil gav følgende:

> [...]
> netop der ikke var 'bly' i forruden, og at signalet således ville gå bedre

Er det en af dem der er helt trådløse (med batterier) eller med en
strømforsyningsledning?

Hvis det er det sidste ville jeg anbringe den oppe bag bagspejlet - simpelthen
fordi højere og friere er bedre, samtidigt med at den skal genere udsynet
mindst muligt.

Er den med strømforsyningsledning ville jeg anbringe den i øverste højre eller
venstre hjørne af forruden (alt efter smag og muligheder), igen fordi at
friere og højere er bedre, og samtidigt skal den genere mindst muligt.

I øvrigt har jeg aldrig gennemskuet ideen i en Bluetooth-GPS-modtager der
kræver strøm fra en ledning...

[...]

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"It don't matter if you win by an inch or a mile. Winning's winning"
-- Vin Diesel as Dominic Toretto in 'Fast and Furious'

Fra : Michael

Dato : 15-01-05 17:55

"Henrik Bøgh" wrote
> Er det en af dem der er helt trådløse (med batterier) eller med en
> strømforsyningsledning?

Den er med batteri...

> Hvis det er det sidste ville jeg anbringe den oppe bag bagspejlet -
> simpelthen
> fordi højere og friere er bedre, samtidigt med at den skal genere udsynet
> mindst muligt.

OK, det er der jeg vil forsøge at fastgøre den...

> I øvrigt har jeg aldrig gennemskuet ideen i en Bluetooth-GPS-modtager der
> kræver strøm fra en ledning...

næææh ... det lyder ikke videre 'logisk' ;)

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 16-01-05 13:21

On Sat, 15 Jan 2005 17:54:33 +0100, Michael wrote:

> næææh ... det lyder ikke videre 'logisk' ;)

Ja og nej... det smarte er jo at du kan placere den et sted hvor du ikke
behøver at trække kabel til din PDA (eller lign. enhed). fx. hvis du
parkere den oppe ved bakspejlet, så har du sandsynligvis strøm siddende
i loftet (loftlampe og i nogen nyere biler er der sikkert allerede
forberedt 12V udtag) men hvis du skulle trække et kabel ned til din pda,
så ville det være en større omgang. Det belastende ved en batterienhed
er jo at den på et tidspunkt vil løbe tør for strøm, og iflg. Murphy
så sker det altid når du har brug for GPS'en og ikke har batterier i
nærheden (og ikke kan købe nogle nye).

Thomas

Fra : Per O.

Dato : 16-01-05 13:13

> [...]
> venstre hjørne af forruden (alt efter smag og muligheder), igen fordi at
> friere og højere er bedre, og samtidigt skal den genere mindst muligt.

Det er ikke rigtigt. En gps modtager er rasende liglad med hvor den sidder,
så længe der ikke er metal imellem den og satellitten. Min ligger nede under
undstrumentbrættet i min C-Max, og finder fint vej op gennem
instrumentbordets overflade samt forrude. Den fanger lige så godt som da jeg
havde den siddende i forruden.

Per O.
www.skaldepande.dk

Fra : phk

Dato : 16-01-05 14:37

"Per O." <digital@NEJTAK-osterbo-net.dk> skrev i en meddelelse

> Det er ikke rigtigt. En gps modtager er rasende liglad med hvor den
> sidder, så længe der ikke er metal imellem den og satellitten.

Nogle biler har metal i forruden. Hvad siger du så? :)

> Min ligger nede under undstrumentbrættet i min C-Max, og finder fint vej
> op gennem instrumentbordets overflade samt forrude. Den fanger lige så
> godt som da jeg havde den siddende i forruden.

Det gør den så ikke da der er mere metal til at hindre signalerne når den er
monteret lavt i bilen end hvis den står i forruden.

--
Per, Esbjerg