Oktan 98 blyfri ?
Fra : Frank

Dato : 15-01-05 13:19

Hej,

Har forhørt mig om chiptuning af min Volvo V40 2.0 T og der blev det gjort
klart at hvis jeg valgte en tuning skulle jeg fremover KUN køre på oktan 98.

En hurtig tur rundt i min by og på nettet afslører at jeg kun kan tanke 98
blyfri hos Hydro Texaco i Aalborg. Er 98 blyfri sjælden og ved at uddø ?

Kan man tilsætte noget til 95 blyfri så man får samme effekt ?

Mvh
/Frank

Fra : Brizz

Dato : 15-01-05 13:38

> Har forhørt mig om chiptuning af min Volvo V40 2.0 T og der blev det gjort
> klart at hvis jeg valgte en tuning skulle jeg fremover KUN køre på oktan
> 98.

Grunden til at der bliver sagt sådan er at den vil få mere ud af at køre på
BF 98 men sagtens kan køre på BF95

> En hurtig tur rundt i min by og på nettet afslører at jeg kun kan tanke 98
> blyfri hos Hydro Texaco i Aalborg. Er 98 blyfri sjælden og ved at uddø ?

Tja vel ikke mere end den har været hele tiden?

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk
....snart med Xenon

Fra : Torben E

Dato : 15-01-05 13:41

"Brizz" <rendmig@iroven.dk> skrev i en meddelelse

> Grunden til at der bliver sagt sådan er at den vil få mere ud af at køre
> på BF 98 men sagtens kan køre på BF95

Det er såmænd ikke sikkert, har en V40 aktiv ladetryksstyring ?

Torben E

Fra : Niels Bengaard

Dato : 15-01-05 13:50

> [...]
> blyfri hos Hydro Texaco i Aalborg. Er 98 blyfri sjælden og ved at uddø ?
>
> Kan man tilsætte noget til 95 blyfri så man får samme effekt ?

Man kan da få lavet en chip specielt til 95 oktan.
Hyldevarer er ofte til 98 oktan, da de kommer fra udlandet, hvor det ikke er
et problem med 98 oktan.

Niels

Fra : Non-Desperado

Dato : 15-01-05 16:13

Der var engang en bruger ved navn "Frank" <wodXsletX@sonofon.dk>
der skrev:

> [...]
>klart at hvis jeg valgte en tuning skulle jeg fremover KUN køre på oktan 98.
>
>Kan man tilsætte noget til 95 blyfri så man får samme effekt ?

Man kan købe Oktanboost til at hælde i tanken.
Men lur mig om ikke det er en dyr affære, så om du sparer noget
ift. at tanke hos Hydro-Texaco er tvivlsomt.
- -
Non-Desperado

Fra : Keld Rasmussen

Dato : 15-01-05 20:03

Frank wrote:
> [...]
> blyfri hos Hydro Texaco i Aalborg. Er 98 blyfri sjælden og ved at uddø ?
>
> Kan man tilsætte noget til 95 blyfri så man får samme effekt ?

Der er en liste over tanke der har 98 / 98 rød her, det er et kendt
problem for ældre motorcykler - Bardahls octaneboost kan også løse
problemet.
http://www.mc-neptun.dk/rod%20benzin/index.htm

--
Keld Rasmussen
Triumph Trident T160

Fra : Jesper

Dato : 16-01-05 12:21

> [...]
> blyfri hos Hydro Texaco i Aalborg. Er 98 blyfri sjælden og ved at uddø ?
>
> Kan man tilsætte noget til 95 blyfri så man får samme effekt ?

Sagtens!!

Toluen, Xylen, MTBE og alcohol kan alle forhøje oktantallet

se http://www.vtr.org/maintain/gasoline-octane.html
og www.biosite.dk

DET ER BARE IKKE BILLIGT!!!!

Fra : martin

Dato : 17-01-05 10:01

"Jesper" <jesper_eva@mail.ko.dk> wrote in message

> 98.

> Sagtens!!
>
> Toluen, Xylen, MTBE og alcohol kan alle forhøje oktantallet

> [...]

Øhh er MTBE . ikke en bly erstatning ?????

Martin

Fra : Verner Johnsen

Dato : 17-01-05 22:40

On Mon, 17 Jan 2005 09:00:55 GMT, "martin" <martin@hotmail.com> wrote:

> Øhh er MTBE . ikke en bly erstatning ?????

Jo, netop .
For at hæve oktantallet

<http://www.oil-forum.dk/Pro/Benzin/NYHED%20MTBE%20fri%20benzin/Faktaboks%20om%20MTBE.aspx>

--
Venlig hilsen Verner
1990 SAAB 9000 CDi 2,3 16V

Fra : Kent Glerup

Dato : 16-01-05 13:37

"Frank" <wodXsletX@sonofon.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> klart at hvis jeg valgte en tuning skulle jeg fremover KUN køre på oktan

Så er det vist en standard "fra hylden" chip..

Min blev optimeret direkte på rullefelt, med oktan 95 i tanken. Motoren er
med andre ord optimeret til 95.

MVH
Kent Glerup