Farvet Diesel, hvad bruger man til at farv~
Fra : Ukendt

Dato : 15-01-05 11:00

Hvad bruger man til at farve landbrugsdiesel med ?
Forurener det.

Er det på nogen måde skadeligt for motoren?
Jeg mener en moderne traktor motor er vel ligeså højteknologisk som en alm.
bilmotor med commonrail osv.
Er der ligeså strenge krav til foureningsbegrænsning på traktorer som på
biler, har de f.eks katalysator?

Jeg kan se på OK's hjemmeside at der faktisk nu kan fåes landbrugs olie
(Plus) med et svovlindhold på 10 ppm.
Som pr 1/1 er et krav til alm. autodiesel. Minimumskravet til
landbrugsdiesel og fyringsolie er nu 50 ppm. førhen var grænsen 500 ppm.

--
/Claus

http://vwfanatic.dk

Fra : Brizz

Dato : 15-01-05 13:35

> Hvad bruger man til at farve landbrugsdiesel med ?

Et farvestof som jeg ikke kan huske den kemiske formel på.

> Forurener det.

Nej!

> [...]

Nej!

> Jeg mener en moderne traktor motor er vel ligeså højteknologisk som en

Ja men mange landmænd bruger efterhånden også "alm" diesel på deres
traktorer fordi landbrugsdiesel i grove træk er fyringsolie med additiver i.

> Er der ligeså strenge krav til foureningsbegrænsning på traktorer som på
> biler, har de f.eks katalysator?

Aner det ikke?

> [...]
> Som pr 1/1 er et krav til alm. autodiesel. Minimumskravet til
> landbrugsdiesel og fyringsolie er nu 50 ppm. førhen var grænsen 500 ppm.

Det kan du også få hos Statoil.

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk
....snart med Xenon

Fra : Lars Bisgaard

Dato : 16-01-05 00:48

> Ja men mange landmænd bruger efterhånden også "alm" diesel på deres
> traktorer fordi landbrugsdiesel i grove træk er fyringsolie med additiver
> i.

Ok, så du mener altså at MANGE landmænd bruger ikke farvet diesel i deres
traktorer ? som de ikke kan få afgiften tilbage på ?

De landmænd jeg kender har ikke råd til det og har nu heller ikke hørt om en
eneste traktor der kører bedre på alm. auto diesel end på det farvede.

----
MVH
Lars Bisgaard

Fra : Ukendt

Dato : 16-01-05 11:05

> [...]
en
> eneste traktor der kører bedre på alm. auto diesel end på det farvede.

Jeg ved ikke om han mener farvet eller ikke farvet, men man kan ifølge OK få
noget der hedder landbrugsdiesel + som tilsvarer alm. auto diesel.
Det har et højere cetantal og laver svovlindhold end alm. landbrugsdiesel.

NB! Nu er halvdelen af min familie landmænd og de har råd til det, de er
bare for nærige :))

--
/Claus

http://vwfanatic.dk

Fra : Lars Bisgaard

Dato : 16-01-05 15:04

> [...]
> landbrugsdiesel.
>
> NB! Nu er halvdelen af min familie landmænd og de har råd til det, de er

Ok, misforstod det nok, man kan sikkert få begge dele MED farve så....
eller ? Brizz ?? :)

---
MVH
Lars Bisgaard

Fra : Brizz

Dato : 16-01-05 17:14

> Ok, misforstod det nok, man kan sikkert få begge dele MED farve så....
> eller ? Brizz ?? :)

Du kan få begge dele med farve. Men hvis landmændene køber det der i gamle
dage hed Miljø diesel og i dag Euro diesel med 10ppm er den IKKE farvet.
Grunden til at man farver den traditionelle Landbrugs diesel er fordi de har
nogen afgifts fordele så den er billig. Den ville man jo ikke have de brugte
i deres privat biler og hvor den nu ellers kunne bruges. Men hvis de betaler
det mere det koster for euro diesel er den uden farve og må også bruges i
deres privat bil.

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk
....snart med Xenon

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 16-01-05 17:32

"Brizz" <rendmig@iroven.dk> skrev
>. Men hvis de betaler
> det mere det koster for euro diesel er den uden farve og må også bruges i
> deres privat bil.

Æhøm, ja hvis de husker at glemme at trække det fra på regnskabet.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Brizz

Dato : 16-01-05 19:41

> Æhøm, ja hvis de husker at glemme at trække det fra på regnskabet.

Det er jo ikke olieselskabernes hovedpine. Vi er blot blevet pålagt at farve
de produkter som kan trækkes afgift fra på.

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk
....snart med Xenon

Fra : Brizz

Dato : 16-01-05 15:01

> Ok, så du mener altså at MANGE landmænd bruger ikke farvet diesel i deres
> traktorer ? som de ikke kan få afgiften tilbage på ?

Ja det mener og har jeg grundlag for at sige for jeg leverer det selv til
dem.

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk
....snart med Xenon

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 16-01-05 17:17

"Brizz" <rendmig@iroven.dk> skrev i en meddelelse

> Ja det mener og har jeg grundlag for at sige for jeg leverer det selv til
> dem.

Prisforskellen er vel også ret minimal når moms og skat er trukket fra?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Lars Bisgaard

Dato : 16-01-05 19:08

"Brizz" <rendmig@iroven.dk> skrev i en meddelelse

> Ja det mener og har jeg grundlag for at sige for jeg leverer det selv til
> dem.

Ok, men er du sikker på at de bruger det i deres Traktorer ?
min fader har 2 tanke en til farvet og en til alm. diesel, som han så bruger
til hans biler, ( hvor han selvfølgelig betaler moms osv. ! )

MVH

Lars Bisgaard

Fra : Brizz

Dato : 16-01-05 19:43

> Ok, men er du sikker på at de bruger det i deres Traktorer ?
> min fader har 2 tanke en til farvet og en til alm. diesel, som han så
> bruger til hans biler, ( hvor han selvfølgelig betaler moms osv. ! )

Ja det er jeg. For nogen af dem jeg har snakket med begrunder det med at
deres helt nye maskiner har "sarte" motorer og derfor har bedst af / kun kan
køre på 10ppm diesel.
Men det er ikke noget jeg har noget dokumentation på. Det er blot hvad jeg
har hørt dem sige.

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk
....snart med Xenon

Fra : Lars Bisgaard

Dato : 16-01-05 20:12

> [...]
> kan køre på 10ppm diesel.
> Men det er ikke noget jeg har noget dokumentation på. Det er blot hvad jeg

Ok, min sidste kommentar til dette er så at det åbenbart ikke er John Deere
de kører da min faders 2004'er ihvertfald intet har imod at køre på det
farvede, og det også ifølge impotøren :)

---
MVH
Lars Bisgaard

Fra : Brizz

Dato : 16-01-05 20:50

> Ok, min sidste kommentar til dette er så at det åbenbart ikke er John
> Deere de kører da min faders 2004'er ihvertfald intet har imod at køre på
> det farvede, og det også ifølge impotøren :)

Kan ikke sige så meget andet end det er hvad jeg har hørt og jeg kan jo kun
give dem det de bestiller

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk
....snart med Xenon

Fra : Ukendt

Dato : 16-01-05 23:08

> Kan ikke sige så meget andet end det er hvad jeg har hørt og jeg kan jo
kun
> give dem det de bestiller

Måske at det har noget at gøre med at "plus" dieselen har højere cetantal
(51), mod det alm. landbrugsdiesel der har lavere cetantal (47).
Det går vist stærkt ud over ydelsen hvis ikke motoren får brændstof med
minimum det cetantal den er konstrueret til.

Det er bare et rygte jeg har hørt :)

--
/Claus

http://vwfanatic.dk

Fra : Brizz

Dato : 16-01-05 23:13

> [...]
> Det går vist stærkt ud over ydelsen hvis ikke motoren får brændstof med
> minimum det cetantal den er konstrueret til.

Lyder ikke usandsynligt!

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk
....snart med Xenon

Fra : Henrik B.

Dato : 23-02-05 13:01

> Et farvestof som jeg ikke kan huske den kemiske formel på.

> Nej!

JO!!!

M.v.h.

Fra : Hornsved

Dato : 23-02-05 16:58

"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote in message news:<421c7076$0$93921$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...
> "Brizz" <rendmig@iroven.dk> skrev i en meddelelse

> JO!!!
>
> M.v.h.

Måske OT, men alligevel:
Ikke nok med at landbruget, uden at skamme sig, modtager 10 milliarder
skattekroner i direkte støtte fra skatteborgerne, men som man kan se i
denne tråd unddrager de sig tilmed også afgifter som f.eks på diesel
til maskiner og bidrager dermed ikke til samfundsøkonomien, som andre
(anstændige) erhverv. Så vidt jeg husker blev mulighederne for at
trække moms og afgifter for andre momsregistrede sløjfet i 1993, men
for landbruget eksisterer ordningen åbenbart endnu - hvorfor?
Hornsved

Fra : Henrik B.

Dato : 23-02-05 18:12

"Hornsved" <hornsved@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse

> trække moms og afgifter for andre momsregistrede sløjfet i 1993, men
> for landbruget eksisterer ordningen åbenbart endnu -

Jep...

hvorfor?

Snak med din lokale folketingspolitiker.

M.v.h.