Forbedre en bils værdi ved forsikringsskad~
Fra : grovten

Dato : 14-01-05 16:10

Jeg har fået en skade på bilen under orkanen, at der er en lille risiko
for at bilen bliver dømt totalskadet.

For at få den bedste "pris" fra forsikringen, havde jeg tænkt mig at
bruge noget af week-enden på at gøre bilen ren og pæn indvendig inden
den skal på værksted. En kollega jeg påstår dog, at jeg vil få nøjagtig
det samme beløb som hvis bilen er møjbeskidt og midsveligeholdt. Han
påstor at taksatoren gå ud fra en liste, og kun bruger årgang og antal
km når han skal bedømme værdien af bilen.

Nogen der har en erfaring hermed ?

--
HEJ

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 14-01-05 16:42

grovten wrote:
> [...]
> midsveligeholdt. Han påstor at taksatoren gå ud fra en liste, og kun
> bruger årgang og antal km når han skal bedømme værdien af bilen.

Jeps.
Du vil (næsten) altid få mere for en bil, hvis den er pæn og velholdt end
hvis det er et "bøjet søm".
Du skal dog være opmærksom på, at man ikke lige kan gøre en bil velholdt på
en week-end, det tager som regel hele bilens levetid

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - masser af Formel 1 videoer

Fra : Ukendt

Dato : 14-01-05 17:37

> Du skal dog være opmærksom på, at man ikke lige kan gøre en bil velholdt

> en week-end, det tager som regel hele bilens levetid

*** LOL *** That was a pissegod vending, perhaps we can bruge den in another
tråd.

--
/Claus

http://vwfanatic.dk

Fra : Grovten

Dato : 14-01-05 19:58

> [...]
> Du skal dog være opmærksom på, at man ikke lige kan gøre en bil velholdt
> på en week-end, det tager som regel hele bilens levetid

Nu er bilen allerede vedligeholdt, så jeg kan måske nå at få den støvsuget,
vasket og pudset.

Det var nu også min kollegas bemærkning om at det ingen forskel gjorde,at
jeg lige ville have af- eller bekræftet.

Jeg vil helst undgå at bilen bliver erklæret totalskadet, og det er noget
med at forsikringsselskabet vil akseptere reperationer op til 65% af bilens
værdi. Så jo mere taksator mener at bilen er værd, jo større chance er der
for at en ikke skal skrottes.

--
Hilsen

G.

Fra : Deaster

Dato : 15-01-05 13:47

Grovten wrote:

> [...]
> 65% af bilens værdi. Så jo mere taksator mener at bilen er værd, jo
> større chance er der for at en ikke skal skrottes.

Nope, ved 75% er den totaltskadet, ved 65%-75% skal du have muligheden
for at få den repararet eller få udbetalt bilens anskaffelsesværdi.

--
Deaster
"War is God's way of teaching

Fra : Grovten

Dato : 15-01-05 17:02

"Deaster" <nospam@deaster.dk> skrev i en meddelelse
> Nope, ved 75% er den totaltskadet, ved 65%-75% skal du have muligheden
> for at få den repararet eller få udbetalt bilens anskaffelsesværdi.
> --
> Deaster

Sådan som jeg forstår dig, så skal en 0-65% skadet bil altid repareres. En
65-75% skadet må ejeren selv bestemme om han vil ha den repareret eller have
udbetalt forsikrings summen, og > 75% totalskadet. (hvor % = omkostninger
til rep * 100 / anskaffelsesværdi)

Anskaffelsesværdi er for mig at se det som jeg skal give for en tilsvarende
bil i samme stand, er det rigtigt forstået.. ?

Med venlig hilsen

G.

Fra : Deaster

Dato : 15-01-05 17:36

Grovten wrote:

> [...]
>
> Anskaffelsesværdi er for mig at se det som jeg skal give for en
> tilsvarende bil i samme stand, er det rigtigt forstået.. ?

Jep, 100%

--
Deaster
"War is God's way of teaching

Fra : Soren Pedersen

Dato : 14-01-05 22:17

grovten wrote:
> [...]
> påstor at taksatoren gå ud fra en liste, og kun bruger årgang og antal
> km når han skal bedømme værdien af bilen.

Det gør ikke den store forskel, MEN - Sørg for at være der når skaden
skal takseres. Det er dér der er penge at komme efter. Sørg for at være
grundigt informeret om hvad tilsvarende biler koster, og sansynliggør at
netop DIN bil ligger i den øvre ende, og det kan der være flere grunde
til: ingen rust, få brugte på markedet og hvad du nu ellers kan finde
på. Desuden har en mekker fortalt mig at man ved trafikskader lægger en
sum oveni det beløb det koster at lave de synlige skader, så der også er
dækning for de skader der ikke kan ses, og sådanne skader er der vel
ikke mange af ved en stormskade (?)

Grundlaget er min egen skade på en Xantia TCT W/E hvor taksatoren
telefonisk meddelte mig at den var totalskadet, og at de ville taksere
den til 146.000,-. Jeg ilede til værkstedet inden han smuttede, og fik
den snakket op på 164.000,-. Det er sgu' da en forskel der er til at
tage at føle på! (Den var nu stadigvæk totalskadet)

Så det vigtigste er at sørge for at være der sammen med taksatoren. Det
kan give en RIGTIG god timeløn.....

Mvh
Søren

Fra : Grovten

Dato : 15-01-05 16:55

"Soren Pedersen" <smpFJERN@munchweb.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> mange af ved en stormskade (?)
>
> Så det vigtigste er at sørge for at være der sammen med taksatoren. Det

Ok jeg vil prøve at være til stede. Og som Deaster skriver, er der åbenbart
lidt mere at løbe på, inden bliver erklæret totalskadet. Det er en 98'er
Honda Civic som stadig kører som den var ny og som der aldrig er noget i
vejen med, så jeg regner med at den har mange år i sig endnu.

Med venlig hilsen

G.