Er der forskel på benzin??
Fra : Nikolaj

Dato : 14-01-05 07:33

Hej Gruppe

Som nybagt bilist melder der sig naturligvis en masse spørgsmål. Jeg kan se
i en anden tråd, at bare en ting som motorolie er en lille videnskab jeg nu
skal til at sætte mig ind i. Godt der findes nyhedsgrupper

Men mit spørgsmål for denne gang går på benzinen. Er der forskel på den dyre
fra Shell (og andre) og så "den billige fra Netto" (f.eks Jet)??

Bilen er en Citroen ZX fra 1995, med 170.000 km på bagakslen. Hvis
forskellen på benzinen handler om holdbarhed af motoren, er det måske ved at
være ligemeget med sådan en bil?!?

Og så lige et tillægs spørgsmål: Ham jeg købte den af sagde at han har kørt
med 92 oktan i nogle år, uden problemer. Er det forsvarligt, hvad er
forskellen og hvad er det for problemer han ikke har oplevet?

Det var alt for denne gang

Fra : Nikolaj

Dato : 14-01-05 07:41

> Det var alt for denne gang

Ups..... Glemte lige: Mvh Nikolaj

Fra : Brizz

Dato : 14-01-05 10:25

> Men mit spørgsmål for denne gang går på benzinen. Er der forskel på den
> dyre fra Shell (og andre) og så "den billige fra Netto" (f.eks Jet)??

Simpelt svar. JA der er forskel.

Råstoffet er det samme. Det kommer fra det samme sted af. Men hvert enkelt
selskab tilsætter et additiv som de mener gør deres benzin til den bedste.
Men om du skal køre på Staoils Ultima eller om du skal køre på deres alm
Blyfri 95. Det er op til dig at finde ud af. For nogen har oplevet
forbedringer i deres motorgang og brændstof økonomi og andre ikke. Men du
kan ikke afgøre det på 1 tankfuld. Køb hvad du har lyst til og hvad du har
råd til.

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk
....snart med xenon

Fra : martin

Dato : 14-01-05 10:36

"Nikolaj" <nikolaj@*nospam*vibede.dk> wrote in message
> [...]
> med 92 oktan i nogle år, uden problemer. Er det forsvarligt, hvad er
> forskellen og hvad er det for problemer han ikke har oplevet?

Der er ikke meget forskel på benzinen i dag. så på en alm ikke tunet motor
er det
lige meget, hvad for en kvalitet benzin du fylder på.

Du skal dog være forsigtig med at gå ned i oktan tal. benzin med lave
oktan-tal
har lettere ved at antænde, og du øger dermed chancerne for "knock"
tændings-
banken, tændings banken ødelægger din motor. nyere bile er dog udstyret med
en knock-sensor, som kan justere tændingen for at undgå dette fænomen.

Hvis der er tunet på din bil, f.eks. højere kompression, øget ladetryk
eller
eftermonteret turbo. bør man gå op i oktan tal.

Martin

Fra : Brizz

Dato : 14-01-05 10:44

> Hvis der er tunet på din bil, f.eks. højere kompression, øget ladetryk
> eller
> eftermonteret turbo. bør man gå op i oktan tal.

Tja VW's FSI motorer er jo bygget til 98 oktan så der skal man også helt op
i oktan skalaen.

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk
....snart med xenon

Fra : Nikolaj

Dato : 14-01-05 18:04

Tak skal i have.

Jeg synes fkaktisk den har en lille mis-lyd. Mest når jeg har koblet ud og
triller afsted. Men jeg ville nok snarre betegne det som en "tikken" og ikke
som en banken. Det lyder ikke foruroligende. Jeg kan jo prøve med en 95
oktan..... Men det kan jo være 1000 andre ting

Mvh
Nikolaj

Fra : Johnt

Dato : 15-01-05 00:27

"Brizz" <rendmig@iroven.dk> skrev i en meddelelse

> Tja VW's FSI motorer er jo bygget til 98 oktan så der skal man også helt
> op i oktan skalaen.

I Tyskland siger de at FSI motoren er bygget til 100 oktan !!

Men der kan man også købe 100 oktan.

Hilsen
Johnt

Fra : BJ

Dato : 15-01-05 01:04

"Johnt" <invalid@incalid.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> I Tyskland siger de at FSI motoren er bygget til 100 oktan !!

Hvor stå det i de tyske tekniske specifikationer..?

http://www.audi.com/de/de/neuwagen/a3/a3/durchsicht/technische_daten.jsp

> Men der kan man også købe 100 oktan.

Men fabrikken siger nu 98 blyfri.

Det det drejer sig om, er svovlindholdet.

Vi har netop fået benzin med mindre svovlindhold på det danske marked.

Benzinafgiften er endda kompenseret med 5 øre pr. liter.

--
Bjørn J.

Fra : Brizz

Dato : 15-01-05 12:51

> Vi har netop fået benzin med mindre svovlindhold på det danske marked.

Og diesel også..før var den 50 ppm og nu er den på 10 ppm (Parts Per
Million)
og når vi nu er ved miljø tingen... Statoils fyringsolie er også blevet
"lettere" mindre svovl i det også ....
og ja jeg arbejder for Statoil

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk
....snart med xenon

Fra : lille-bror

Dato : 14-01-05 21:51

Davs

Der er ikke meget forskel på benzinen i dag. så på en alm ikke tunet
motor
er det
lige meget, hvad for en kvalitet benzin du fylder på.

Jeg vil helt klart støtte Brian. Additiver er dyre, så derfor er der
prisforskel på benzin. Man kan sikkert ikke mærke det på
motorgangen, men additiverne er med til at smøre motoren indvendig,
så derfor vil jeg altid vælge den "dyre" benzin. Om det så skal
være specielbenzinerne V-Power, Ultima og hvad de nu hedder, skal da
være op til een selv. De er bedre på mange motorer, men bruger det nu
ikke selv.

Mvh

c",) Bjarne