Fartbegrænser??
Fra : KH

Dato : 13-01-05 23:07

Vi har på mit job (off. inst.) indkøbt 2 nye Fiat Scudo. Disse er beregnet
til max 8 pers. dvs. de kan køres med et alm. kørekort. Jeg har af ledelsen
fået af vide at der er sat fartbegrænsere i så de kun kan kører 110 km/t.
Grunden til dette er at de betragtes som busser og derfor må de kun kører
disse 110 km/t.

Jeg har svært ved at tro på denne forklaring. Har de ret??

Klaus Høngaard
Klaus@FJERNHoengaard.dk

Fra : Esben Tærsker

Dato : 13-01-05 23:21

KH wrote:
> [...]
> disse 110 km/t.
>
> Jeg har svært ved at tro på denne forklaring. Har de ret??

Det tror jeg næppe. De er jo netop begrænset til 8 personer og derfor
_ikke_ en bus, men en personbil.

/Esben

Fra : Leonard

Dato : 13-01-05 23:18

"KH" <NoMail@For.Me> wrote:

>Jeg har svært ved at tro på denne forklaring. Har de ret??

Ikke helt, de skal være begrænset til 100 km/t ifølge nye EU-regler.

Jeg har spurgt Færdselsstyrelsen om hvordan det hænger sammen med
hastighedsgrænsen, der for disse biler er 130 km/t.

Her er spørgsmål og svar:

--
Leonard

Fra : Leonard

Dato : 13-01-05 23:23

Leonard <usenet@leonard.dk> wrote:

>Ikke helt, de skal være begrænset til 100 km/t ifølge nye EU-regler.

Og så læste jeg ikke dit indlæg rigtigt.
Dette gælder for M2 busser, dit firmas biler er personvogne M1 og skal
ikke begrænses.

--
Leonard

Fra : Per

Dato : 14-01-05 17:46

Hej Klaus.

Næh, de prøver at bilde dig noget ind. Biler med plads til 8 personer er at
betragte som personbiler - med flere hedder det bus, men det bliver aldrig
håndhævet, hvis bilen ligner en personbil. Men hvorfor er der monteret
fartbegrænsere? Og så 110km/t??? Vi må da køre 130km/t....

Mvh

Per

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:80.63.2.124)

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 14-01-05 20:16

KH wrote:
> [...]
> og derfor må de kun kører disse 110 km/t.
>
> Jeg har svært ved at tro på denne forklaring. Har de ret??

Det forstår jeg godt.

Prøv denne site http://www.fstyr.dk/sw22955.asp artikel nr. 1842

Nu skriver du (off. inst.), der være specielle omstændigheder med disse
køretøjer, f.eks. M2 Bus "nedbestolet" til under 9 siddepladser inkl.
føreren. Disse skal uanset nedbestolingen også være forsynet med
hstighedsbegrænser.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Leonard

Dato : 15-01-05 17:03

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> wrote:

> [...]
>køretøjer, f.eks. M2 Bus "nedbestolet" til under 9 siddepladser inkl.
>føreren. Disse skal uanset nedbestolingen også være forsynet med

Ja, men så skal den ikke være aktiveret, og slet ikke på 110 km/t.

--
Leonard

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 15-01-05 21:37

Leonard wrote:

> Ja, men så skal den ikke være aktiveret,

Kan ikke lige forstå hvad du mener med aktiveret? De skal være monteret på
nye køretøjer med ikke testet og plomberet.

> og slet ikke på 110 km/t.

Nej endnu nu som på busser 100 km/t

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Leonard

Dato : 15-01-05 23:26

>Kan ikke lige forstå hvad du mener med aktiveret? De skal være monteret på
>nye køretøjer med ikke testet og plomberet.

Og det er det jeg mener, de skal være der, men de skal ikke begrænse
hastigheden. Årsagen til at de skal være der, er for at bilen kan
skifte identitet tilbage til en M2 bus, når den engang skifter ejer
til en som ikke må have en nedstolet bus.

--
Leonard