Mine medbilister!!
Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 13-01-05 22:28

Hejsa..

...og her troede du så lige du skulle have endnu et harmdirrende
indlæg om hvor meget hele verden stinker, men faktisk vil jeg
bruge lidt plads på at rose mine medmennesker.

I morges kom jeg kørende gennem Roskilde by, svingede til venstre
fra Ringstedgade op ad Bredgade. Det viste sig at være en dårlig
ide, for henne ved politistationen var vejen spærret af en stor
kran med en kurv og et par gutter der var ved at lægge tegl på
plads efter stormvejret for nylig. Jeg og 20-25 andre biler var
derfor tvunget til at køre til højre via Kornerupsvænge og svinge
til venstre på Jernbanegade, for at komme videre mod vores
destinationer.

Jernbanegade er ret stærkt trafikeret i begge retninger, så det at
svinge til venstre ud på den var ikke ligefrem noget med lyse
fremtidsudsigter, og jeg holdt som bil nummer ca. 20 og havde
egentlig regnet med at det kom til at tage det meste af
formiddagen. Stik mod min forventning tog det kun en 4-5 minutter
før jeg kunne svinge op ad Jernbanegade, og det skyldtes at der
med jævne mellemrum var bilister på Jernbanegade der holdt tilbage
og slap en 4-5 biler ud pr. gang. På trods af at der skulle holdes
tilbage i begge spor på Jernbanegade gik det utroligt
gnidningsløst. En 6-7 biler kørte forbi, så blev der stoppet i
begge retninger og en 4-5 biler fra Kornerupsvænge fik lov at køre
ud. Så kørte en 6-7 biler forbi på Jernbanegade inden der igen
blev lukket en 4-5 biler ud fra Kornerupsvænge.

Det varmer sgu mit gamle hjerte at opleve den fleksibilitet og
venlighed, og så lige midt i morgentrafikken hvor humøret ellers
godt kan være på nulpunktet. En stor tak skal lyde til de der
holdt tilbage, bravo!

--
Hygge..
Thomas

Fra : Kim Kristensen

Dato : 13-01-05 22:37

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> venlighed, og så lige midt i morgentrafikken hvor humøret ellers
> godt kan være på nulpunktet. En stor tak skal lyde til de der

Sådan er vi bare på disse kanter

Med venlig hilsen Kim

Fra : Esben Tærsker

Dato : 13-01-05 22:48

Thomas Strandtoft wrote:
> Hejsa..

<snip>

> [...]
> venlighed, og så lige midt i morgentrafikken hvor humøret ellers
> godt kan være på nulpunktet. En stor tak skal lyde til de der

Jammen se, jeg mener jo netop at det er i morgentrafikken man oftest får
disse oplevelser. Den er godt nok hektisk, men alle ved det drejer sig
om at komme på arbejde og ikke andet. Det er også på denne sund
trafikken virkelig _glider_ på motorvejene, og folk trækker pænt til
højre for hurtigtående trafik.
Tror det skyldes, at Hr. og Fru Pensionist ikke er kørt i Bilka endnu,
Frk. Nybegynder sidder i bussen på vej i skole og Hr. Fodformer har
taget cyklen ind på universitetet.

/Esben

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 13-01-05 22:49

"Esben Tærsker" <esben@[fjernes]essers.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Tror det skyldes, at Hr. og Fru Pensionist ikke er kørt i Bilka endnu,
> Frk. Nybegynder sidder i bussen på vej i skole og Hr. Fodformer har

Hvad er det for en motorvej, du finder hurtiggående trafik på i myldertiden
?

Det kan umuligt være i københavnsområdet. Så skal det da være i en
ferieperiode.

mvh
Bendt

Fra : Esben Tærsker

Dato : 13-01-05 23:25

Bendt Rasmussen wrote:
> [...]
> ?
>
> Det kan umuligt være i københavnsområdet. Så skal det da være i en

Nej, det har du ret i. Jeg studerede i Kbh, og boede i Lyngby, så jeg
kender godt Helsingørmotorvejen.
Men sidste år boede jeg i Horsens og arbejde lidt nord for Varde, så jeg
to turen Horsens-Vejle-Billund-Grindsted-Varde næsten dagligt.
Horsens-Vejle var ad motorvej og det gik forbløffende godt om morgenen.
Men når man så kom den anden vej mellem kl 16 og 18 så var det et
helvede. Så var ret tydeligt, at de tre typer jeg omtalte ovenfor, havde
forvildet sig ud i trafikken.

/Esben

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 15-01-05 08:53

Esben Tærsker wrote:

> [...]
> Men når man så kom den anden vej mellem kl 16 og 18 så var det et
> helvede. Så var ret tydeligt, at de tre typer jeg omtalte ovenfor, havde

Påstand:

En given motorvejsstrækning har en given mængde kvadratmeter
asfalt der kan køres på, hverken mere eller mindre. Jo flere biler
der befinder sig samtidigt på disse kvadratmeter, des mindre plads
bliver der til hver enkelt bil. Jo mindre plads der er mellem
bilerne, des mindre bremseafstand bliver der plads til. Til en vis
grad er folk villige til at give afkald på bremseafstand, men på
et tidspunkt bliver det så grelt at man i stedet sætter farten ned
indtil den matcher den afstand man nu engang kan opnå.

Fænomenet ses ganske tydeligt i hovedstadsområdet, værst der hvor
to motorvejen mødes og bliver til en, der hvor 3 spor bliver til 2
og der hvor der er tilkørselsramper fra andre stærkt trafikerede
veje. Trafikken går simpelthen i stå i knudepunkterne..

Jeg tror ikke på, at det er typen af bilister
("bilkapensionisten", nybegynderen og hr. Fodformet) der er
problemet i sig selv, men det at de øger antallet på en vej der i
forvejen er spændt til bristepunktet gør udslaget..

Løsningen er ikke at folk kører pænere og holder bedre afstand
(det er der sgutte plads til). Løsningen er at vejenes kapacitet
øges så de står mål med antallet af brugere..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 15-01-05 09:29

> [...]

> et tidspunkt bliver det så grelt at man i stedet sætter farten ned
> indtil den matcher den afstand man nu engang kan opnå.

Og det er også det eneste rigtige, man skal køre efter forholdene. Uanset
hvad der "diktere" en bremseafstand på 10-15m., er resultatet det samme-
farten må ned så den matcher.

Fra : Esben Tærsker

Dato : 13-01-05 23:56

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 14-01-05 09:19

Thomas Strandtoft wrote:
> [...]
> venlighed, og så lige midt i morgentrafikken hvor humøret ellers
> godt kan være på nulpunktet. En stor tak skal lyde til de der

Ja det er sq rart når vi kan hjælpe hinanden
Bortset fra det, så på lige netop dét sted (Kornerupsvænge/Jernbanegade)
synes jeg altid folk har været venlige til at hjælpe andre ud.
Men hvorfor det lige netop er sådan lige der, det ved jeg dog ikke, men
måske fordi Politiet bor tæt på

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - masser af Formel 1 videoer

Fra : Claus Fabritius

Dato : 15-01-05 01:06

> Ja det er sq rart når vi kan hjælpe hinanden
> Bortset fra det, så på lige netop dét sted (Kornerupsvænge/Jernbanegade)
> synes jeg altid folk har været venlige til at hjælpe andre ud.

Jeg ville have skrevet det samme, indtil jeg så dit indlæg.

> Men hvorfor det lige netop er sådan lige der, det ved jeg dog ikke, men
> måske fordi Politiet bor tæt på

Jeg tror det er fordi man alligevel holder stille ned imod trydset ved
Ringstedgade, når man kommer fra stationen, og så kan man jo lige så godt
lade folk komme ud. Jeg sørger (næsten) altid for at stoppe så folk kan køre
ind og ud fra Kornerupsvænge, hvis jeg alligevel kan se at jeg skal holde
for rødt og der ikke er et stort hul frem til den næste bil.
--
MVH
Claus Fabritius

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 15-01-05 08:55

Claus Fabritius wrote:

> Jeg ville have skrevet det samme, indtil jeg så dit indlæg.

I kan også sagtens have ret begge to..

> [...]
> ind og ud fra Kornerupsvænge, hvis jeg alligevel kan se at jeg skal holde
> for rødt og der ikke er et stort hul frem til den næste bil.

Det er vel også den mest anstændige måde at opføre sig på..

--
Hygge..
Thomas