Fik forsikringspapirer i dag... Specialbil~
Fra : Ukendt

Dato : 13-01-05 21:35

Hej

I dag dumpede forsikringspapirerne ind af brevsprækken.

Det er igennem mit arbejde så priserne er meget lave, hvilket jo er fint
nok.

Imidlertid er følgende opført som specialbiler:

1. Mercedes-Benz (ok)
2. BMW (ok)
3. Audi (ok)
4. Saab (njjaaa)
5. VW Golf (HVAD!!)

Er det bare mig, der synes, den er lidt mærkelig? Jeg kunne forstå, hvis der
var en alderssammenhæng, men den er klokkeklart opført som specialbil.

Vil det sige, at når en mand på 50, der er elitebillist ringer ind og vil
forsikre en Golf II diesel, så blinker det røde katastrofelys, og der står
bøjet i neon SPORTSVOGN!!!

Synes det er mystisk...

Mvh.

Frederik

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 13-01-05 21:42

On Thu, 13 Jan 2005 21:34:41 +0100, Frederik wrote:

> [...]
> forsikre en Golf II diesel, så blinker det røde katastrofelys, og der står

Tjaa... der findes jo mange underlige versioner af VW Golf 2 (nu skriver
du kun VW Golf uden modelbetegnelse, men hvis der vitterligt står Golf2
så lyder det ganske rigtigt underligt.

Men der findes rimelig peppet golf2'ere som måske nok bør klassificeres
som specialbiler (G60, GTI'er og lign), men hvis de mener en bovlam G2
diesel med 54 HK (1.6D?) så burde de nok lige modtage lidt undervisning i
bilmærkekending.

Thomas

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 13-01-05 21:53

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid> skrev i en meddelelse news:pan.2005.01.13.20.42.16.878321@p7.dk.invalid...

> Tjaa... der findes jo mange underlige versioner af VW Golf 2 (nu skriver
> du kun VW Golf uden modelbetegnelse, men hvis der vitterligt står Golf2
> så lyder det ganske rigtigt underligt.

Nu skriver han jo faktisk bare VW Golf - det kunne jo f.eks. også
betyde VR6, R32 og den nye GTI...

/Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 13-01-05 23:01

"Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> Nu skriver han jo faktisk bare VW Golf - det kunne jo f.eks. også
> betyde VR6, R32 og den nye GTI...
>
> /Jakob

Jo, men argumentet er jo, at så kunne alt jo være en specialbil, hvis blot
der findes en hurtig udgave...

Mvh.

Frederik

Fra : Rasmus

Dato : 13-01-05 23:32

"Frederik" <f.caroe snabela suf.nu> wrote in message
> [...]
der
> var en alderssammenhæng, men den er klokkeklart opført som specialbil.

Hvad er det for et selskab??

mvh
Rasmus

Fra : Frederik

Dato : 14-01-05 10:22

"Rasmus" <SLETdetHERmaximreality@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> "Frederik" <f.caroe snabela suf.nu> wrote in message

> der
>
> Hvad er det for et selskab??
>
> mvh
> Rasmus

Tryg

Mvh.

Frederik

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 14-01-05 06:31

Frederik telepaterede følgende til sin PC:
> Imidlertid er følgende opført som specialbiler:
>
> 1. Mercedes-Benz (ok)
> 2. BMW (ok)
> 3. Audi (ok)
> 4. Saab (njjaaa)

Mange betegner Saab som specialbil, da mange modeller har turbo.

--
Mvh. Morten Fruergaard
Nu også Xenonkit til eftermontering...

Fra : Frederik

Dato : 14-01-05 10:22

meddelelse news:41e7592a$0$48325$14726298@news.sunsite.dk...
> Frederik telepaterede følgende til sin PC:

> Mange betegner Saab som specialbil, da mange modeller har turbo.
>
> --
> Mvh. Morten Fruergaard
> www.CF-OFFROAD.DK - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
> 2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...
> Nu også Xenonkit til eftermontering...

Så burde alle dieselbiler være specialbiler...

IMO så indbyder en saab til rolig og stressfrikørsel... At nogen af dem så
er hurtige... Tjah, det er der vel mange, der er...

Mvh.

Frederik

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 14-01-05 11:26

Frederik telepaterede følgende til sin PC:
> Så burde alle dieselbiler være specialbiler...

Turbo på en benzin = racer.
Turbo på en diesel = nødvendigt...

Fra : Lars

Dato : 14-01-05 13:00

Hejsa,

"Frederik" <f.caroe@suf.nu> wrote in message

> Så burde alle dieselbiler være specialbiler...
>
> IMO så indbyder en saab til rolig og stressfrikørsel... At nogen af dem så
> er hurtige... Tjah, det er der vel mange, der er...

Ahh.. Men det er jo alt efter hvem man er - og din mening er nok ikke
afgørende for forsikringselskabet på lige netop dét punkt. Jeg mener nu da
også at min BMW 530dA stationcar også indbyder til tilbagelænet og
komfortabel kørsel med brede lædersæder og fartpilot... At den så stadig er
hurtig... Det er der jo så mange der er

Prøv dog et andet selskab hvis det er.. Der kan nu være ret stor forskel jo!

Men syntes nu også det er lidt groft at klassificere biler som specialbiler
udelukkende ud fra mærket og ikke se på hvilken model mm det er.

** Lars

Fra : Ukendt

Dato : 14-01-05 13:02

> 5. VW Golf (HVAD!!)

tjaa hvis det er en G3 VR6 så er den god nok, den er specialbil alle andre
steder...

Bmw er det kun de 6cyl. der er specialbiler.. så vidt jeg ved...

Mvh
Morten

Fra : Brian S Jensen

Dato : 14-01-05 13:12

"Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> steder...
>
> Bmw er det kun de 6cyl. der er specialbiler.. så vidt jeg ved...

Den tror jeg ikke holder - de vil da garanteret også gerne ha' en M3 (E30)
ind
under den kategori - og den har jo "kun" 4 cyl.

Og igen - hvis vi holder os til E30'erne - så indbyder en 318iS vel også
mindst
lige så meget til "special-bils-kørsel" som en 320i gør

Mvh.
Brian S Jensen - BMW 525i 24v "Specialbil"

Fra : Ukendt

Dato : 14-01-05 13:16

> Den tror jeg ikke holder - de vil da garanteret også gerne ha' en M3 (E30)
> ind
> under den kategori - og den har jo "kun" 4 cyl.

Ja, måske men den har jo også en del HK !! og er meget dyr..

> Og igen - hvis vi holder os til E30'erne - så indbyder en 318iS vel også
> mindst
> lige så meget til "special-bils-kørsel" som en 320i gør

Tjaa det tror jeg nu ikke det er jo kun en alm 4cyl.. en alm golf gti 16v er
jo heller ikke en specialbil..

Mvh
Morten
325iA *specialbil*

Fra : Brian S Jensen

Dato : 14-01-05 13:22

> Ja, måske men den har jo også en del HK !! og er meget dyr..

> Tjaa det tror jeg nu ikke det er jo kun en alm 4cyl.. en alm golf gti 16v
> [...]

Så vidt jeg husker, så har 318iS'ern da 136HK mod 320i'erns 129HK
samt at iS'ern har en strammere undervogn m.m. som standard

Og mht. til Golft GTI 16v, så er der vist adskillige forsikringsselskaber
der har den i den "dyre" kategori

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : Rasmus

Dato : 14-01-05 16:36

"Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> wrote in message

> Ja, måske men den har jo også en del HK !! og er meget dyr..

> Tjaa det tror jeg nu ikke det er jo kun en alm 4cyl.. en alm golf gti 16v
er
> jo heller ikke en specialbil..

Antallet af cylindre eller hk er som regel ikke den afgørende faktor.....
De fleste selskaber har en statistik over biler involveret i skader...., og
sikkert også hvem der fik skylden.

Mit nuværende selskab betegner f.eks Peugeot 306 GTI som en bil i
"højrisiko" klassen, men Citroen Xsara Coupe VTS 16v som har samme motor er
ikke "højrisiko"

Iøvrigt har de samme pris for Golf II GTI 8v, 16v, G60, Golf 3 VR6 og BMW
325i

mvh
Rasmus

Fra : Ulrik Vadstrup

Dato : 17-01-05 23:13

On Fri, 14 Jan 2005 16:35:50 +0100, "Rasmus"
<SLETdetHERmaximreality@ofir.dk> wrote:

> [...]
>ikke "højrisiko"
>
>Iøvrigt har de samme pris for Golf II GTI 8v, 16v, G60, Golf 3 VR6 og BMW

Ja, jeg tror også det er her prisen skal findes - altså "Biler
involveret i skader".

Hvis man har Golf II i mente og sætter det i relation til hvor mange
unge mennesker der har en sådan (Eller havde ;)) - giver det måske en
ide om hvorfor den indgår som specialbil.

Desuden tror jeg også at tyveri har en faktor.

Ulrik

Fra : Knud Thomsen

Dato : 14-01-05 13:32

:

> 1. Mercedes-Benz (ok)
> 2. BMW (ok)
> 3. Audi (ok)
> 4. Saab (njjaaa)
> 5. VW Golf (HVAD!!)

Der er normalt 2 væsentlige og forholdsvis objektive kriterier for at
erklære en bil for specialbil:

1. Prisen, dvs. biler over x kr. i standardpris (typisk grænse er 400.000 -
600.000)
2. Forholdet mellem vægt og ydelse, dvs. kilo/HK - hvis det tal overstiger
et bestemt tal er det en specialbil.

Det er derfor ret ligegyldigt med alle de private og subjektive synspunkter
om det er rimeligt eller ej at bil x er med og bil y ikke.

Knud

Fra : Aksel

Dato : 14-01-05 16:09

> [...]
> 600.000)
> 2. Forholdet mellem vægt og ydelse, dvs. kilo/HK - hvis det tal overstiger

For nogle år siden ville en af mine kolleger forsikre en Golf GTI, det var
næsten umuligt, han var under 25, men han ahvde ingen problemer med at
forsikre en VR6?

Er det kun på grund af total uvidenhed hos forsikringsselskaberne???

Hilsen Aksel

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 18-01-05 00:02

On Fri, 14 Jan 2005 16:09:10 +0100, Aksel wrote:

> Er det kun på grund af total uvidenhed hos forsikringsselskaberne???

Ja.

De er dumme som snot (tm).

Og det vil de være til den dag de stopper med at klassificere ud fra en
stiv, gammeldags liste.

MVH. en som ikke forstår hvorfor en gammel, bovlam Alfa 55 1,5iE skal
klassificeres som "racer" som de så smukt fortalte mig.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Ukendt

Dato : 16-01-05 16:43

"Knud Thomsen" <knud.thomsensl@etprivat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> 600.000)
> 2. Forholdet mellem vægt og ydelse, dvs. kilo/HK - hvis det tal overstiger

Der må være flere kriterier!

Min Rover 620si var en special bil, den havde færre heste og koster fra ny
omtrendt det samme som min Mazda 6, og 6'eren er ikke en specialbil.

> Knud

Lars B

Fra : Knud Thomsen

Dato : 16-01-05 17:56

"Lars B. Jensen" <lars[at]Zulfo[dot]dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Min Rover 620si var en special bil, den havde færre heste og koster fra ny
> omtrendt det samme som min Mazda 6, og 6'eren er ikke en specialbil.

Hvad med vægten - du skal ikke kun se på HK, men forholdet mellem HK og vægt

Knud

Fra : Ukendt

Dato : 16-01-05 20:11

> "Lars B. Jensen" <lars[at]Zulfo[dot]dk> skrev i en meddelelse

> Hvad med vægten - du skal ikke kun se på HK, men forholdet mellem HK og
> vægt

Roveren, omkring 1280 Kg til 131 Hk. Mazda 6'eren, omkring 1200 Kg til 166
Hk....

You do the Math :)

> Knud

Lars B

Fra : Hans Kjærgaard

Dato : 14-01-05 13:41

On Thu, 13 Jan 2005 21:34:41 +0100, "Frederik" <f.caroe snabela
suf.nu> wrote:

> [...]
>var en alderssammenhæng, men den er klokkeklart opført som specialbil.
Specialbiler er for forsikringsselskabest side, biler der koster dem
mange penge i udbetaling af erstatninger.
Så det er nok bare et simpelt regnestykke som giver dette selskab
denne liste.
Præsist som det er med aldersgrændser/køn/bopæl og forsikringspræmie.

/Hans

Fra : Ukendt

Dato : 14-01-05 17:50

> [...]
> denne liste.
> Præsist som det er med aldersgrændser/køn/bopæl og forsikringspræmie.

Nu er Golf'en jo nok en af de mest alsidige biler der findes, jeg mener de
ejes jo af både pensionister, familier, unge og gamle, mænd og kvinder.
Lige fra skrabede 1,4'ere til hårdtpumpede 3,2'ere. Men de ender ofte deres
dage som udrangerede "Brian" biler.
Men at skære alle over en kam som specialbiler er nok at trække den langt,
så frasiger man sig nok mange af sine kernekunder.

Jeg tror dog at betegnelserne V6, VR6, GTI, 16V, G60 m.m. bruges til at
vurdere om det er specialbiler.

Jeg ved positivt at nogle forsikrings selskaber kombinere bil, køn og alder
ved risikovurdering og Golf/mand/21 kan være en dyr cocktail.

--
/Claus

http://vwfanatic.dk