Motorolie fra Thansen
Fra : Martin Petersen

Dato : 13-01-05 17:17

Hejsa.

Ville i smide dette her i jeres 205'er med pandekagemotor?

http://www.thansen.dk/product.asp?c=383640409&n=1106160489&pn=1168092897

Sagen er at jeg har købt det, men overvejer om jeg skulle returnere det, og
købe noget andet. Men jeg vil heller ikke ofre en bondegård på olie. Er der
et bedre alternativ?

--
Martin Petersen
"Snedigt hva', kælling!"

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 13-01-05 17:26

Martin Petersen telepaterede følgende til sin PC:
> [...]
>
> Sagen er at jeg har købt det, men overvejer om jeg skulle returnere
> det, og købe noget andet. Men jeg vil heller ikke ofre en bondegård

Jeg ville ALDRIG hælde det på min motor. Jeg skal ikke kunne sige, om det er
OK, men jeg synes ikke at det er risikoen værd...

Men nu kører jeg også altid på det bedste olie, der er til at købe for
pengene...

Jeg kan godt forstå, hvis du ikke vil købe noget pisse dyrt, men så køb
noget i Bilka næste gang de har tilbud..

--
Mvh. Morten Fruergaard
Nu også Xenonkit til eftermontering...

Fra : Martin Petersen

Dato : 13-01-05 17:33

Morten Fruergaard - mit fornavn @ mit efternavn . com
41e6a132$0$48323$14726298@news.sunsite.dk
skrev følgende:
> [...]
>
> Jeg kan godt forstå, hvis du ikke vil købe noget pisse dyrt, men så
> køb noget i Bilka næste gang de har tilbud..

Hvad med Jem og fix? Jeg har så fandens langt til Bilka. :)

--
Martin Petersen
"Snedigt hva', kælling!"

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 13-01-05 18:25

Martin Petersen telepaterede følgende til sin PC:
> Hvad med Jem og fix? Jeg har så fandens langt til Bilka. :)

Måske... Eller andre steder... hold øje emd tilbudsaviserne med billig kendt
kvalitetsolie...

Fra : Martin Petersen

Dato : 13-01-05 18:34

Morten Fruergaard - mit fornavn @ mit efternavn . com
41e6aef1$0$48329$14726298@news.sunsite.dk
skrev følgende:
> Martin Petersen telepaterede følgende til sin PC:
>
> Måske... Eller andre steder... hold øje emd tilbudsaviserne med
> billig kendt kvalitetsolie...

Nu slår du mig sikkert ned. :)

Aldi sælger en møgbillig 15/40w. Der står på dunken den er produceret af
Castrol (jeg kan evt, finde ud af specifikationerne). Er det et
kvalitetstegn. Eller kan jeg ligesågodt hælde en pose blandede møtrikker i
maskineriet? :)

--
Martin Petersen
"Snedigt hva', kælling!"

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 13-01-05 21:03

Martin Petersen telepaterede følgende til sin PC:
> Nu slår du mig sikkert ned. :)

Niks.

> [...]
> af Castrol (jeg kan evt, finde ud af specifikationerne). Er det et
> kvalitetstegn. Eller kan jeg ligesågodt hælde en pose blandede

Aldi har en gang imellem nogle gode tilbud. Det er svært at sige hvad det er
for en olie, men bare det, at det er Castrol hjælper meget.

Fra : Olesen

Dato : 14-01-05 16:56

meddelelse news:41e6d40a$0$48317$14726298@news.sunsite.dk...

> for en olie, men bare det, at det er Castrol hjælper meget.

Har der ikke engang været en tråd om, at selvom dunken er
fra eks. Castrol, så kan indholdet være ringe 3. eller 4. sortering el.
lign. ?

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 14-01-05 19:36

Olesen telepaterede følgende til sin PC:

Tja...

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 13-01-05 18:10

On Thu, 13 Jan 2005 17:26:05 +0100, Morten Fruergaard wrote:

> Jeg ville ALDRIG hælde det på min motor. Jeg skal ikke kunne sige, om
> det er OK, men jeg synes ikke at det er risikoen værd...

Så vidt jeg ved, er det Hollandske Kroon der er leverandør.

Jeg skal ikke kunne sige om det borger for kvalitet da jeg ikke kender
mærket.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 13-01-05 17:44

Hej!

Martin Petersen wrote:

> Ville i smide dette her i jeres 205'er med pandekagemotor?

Nope. Især ikke når der er tilbud på 4 liter fuldsyntetisk 5W40 Mobil 1 olie i
Silvan til 179,95,- :)

Kan også fås til den pris af og til i Bilka og jeg bruger det selv i Escorten
(en 1.6i fra '96).

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Martin Petersen

Dato : 13-01-05 17:46

Kim Voss Schrader - usenet1@mumbojumbo.dk
41e6a531$0$48320$14726298@news.sunsite.dk
skrev følgende:
> [...]
> 1 olie i Silvan til 179,95,- :)
>
> Kan også fås til den pris af og til i Bilka og jeg bruger det selv i

Jeg kan ikke så godt bruge de tynde olier, da min motor deler olie med
gearkassen. Det bliver en satans skramlen allerede ved 10/40w. Desuden skal
der 5 liter på (!). P...irriterende med de 4-liters dunke! :)

--
Martin Petersen
"Snedigt hva', kælling!"

Fra : Karsten Andersen

Dato : 13-01-05 18:01

Thu, 13 Jan 2005 17:45:30 +0100, skrev "Martin Petersen"
<knopfisk@[fjern]nakskovnet.dk>, på 24 linier, i
<cs68fe$1d7$1@news.net.uni-c.dk>, :

>Jeg kan ikke så godt bruge de tynde olier, da min motor deler olie med
>gearkassen. Det bliver en satans skramlen allerede ved 10/40w. Desuden skal
>der 5 liter på (!). P...irriterende med de 4-liters dunke! :)

Betyder da ingenting du bruger jo afligevel de 3L til og fylde efter
med

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Martin Petersen

Dato : 13-01-05 18:25

Karsten Andersen - karsten@jyde.dk
o9adu0deqmj3o2850a257qm4kad7ocbiug@4ax.com
skrev følgende:
> [...]
> <cs68fe$1d7$1@news.net.uni-c.dk>, :

> Betyder da ingenting du bruger jo afligevel de 3L til og fylde efter

Hov hov.. Motoren er praktisk talt fabriksny. Har kun gået 6000. :)

Gearkassen derimod har gået 300000 og larmer altså lidt når man hælder det
moderne symaskineolie på. Indtil videre har jeg kørt på Valvoline MaxLife,
men jeg synes det er for pebret. Literprisen nærmer sig jo prisen på en god
whiskey. :)

--
Martin Petersen
"Snedigt hva', kælling!"

Fra : Ukendt

Dato : 13-01-05 18:48

> [...]
og
> købe noget andet. Men jeg vil heller ikke ofre en bondegård på olie. Er

Jeg skulle aldrig have det i min motor, svjv er mineralsk olie ikke specielt
holdbart.
Og skal derfor skiftes oftere, 15W er også en ret tyk sirup.

En motor af nyere dato skal have del eller fuldsyntetisk motorolie.
Med mindre den er meget slidt og derfor bruger meget olie (=økonomisk
uforsvarligt at hælde dyr olie på).

Køb lidt dyrer olie, så kan du med god samvittighed kører 15.000 pr.
olieskift uanset hvad din instruktionsbog siger.
Så meget bedre er den gode olie i dag - det har jeg fra en Castrol fætter
som trods alt lever af at sælge olie :)

Jeg mener sagtens at du kan finde en delsyntetisk 10W olie til 150,-

Her er hvad OK skriver om deres tilsvarende olie:
Standard 15W-40
- en all-round motorolie til alle biler
En mineralsk motorolie, der opfylder de elementære krav til en motorolie.
Kan anvendes i 4-takts benzin- og dieselbiler med og uden turbo. Er
forholdsvis tyktflydende og derfor specielt velegnet til biler med stort
olieforbrug, fx biler med ældre motorkonstruktioner eller slidte motorer.

--
/Claus

http://vwfanatic.dk

Fra : Rasmus

Dato : 13-01-05 19:04

"Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> wrote in message

> [...]
specielt
> holdbart.
> Og skal derfor skiftes oftere, 15W er også en ret tyk sirup.

Så har du ikke set en Duckhams 20W50....

> En motor af nyere dato skal have del eller fuldsyntetisk motorolie.
> Med mindre den er meget slidt og derfor bruger meget olie (=økonomisk
> uforsvarligt at hælde dyr olie på).

En 205 med pandekagemotor kan absolut ikke kaldes en nyere motor, den er
sikkert bygget til at køre med 15W, evt 10W....

......men selvfølgelig bør han skifte olie for hver 10.000km hvis han vælger
en mineralsk olie

mvh
Rasmus

Fra : Uni Bull

Dato : 14-01-05 18:43

"Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> wrote in message

> Jeg mener sagtens at du kan finde en delsyntetisk 10W olie til 150,-

Ja. Eksempelvis hos Høyer.

Høyers "Onkel Høyer"-olie er ifølge sælgeren hos Høyer (vel at mærke
*efter* jeg havde købt og betalt) leveret af HydroTexaco.
--
Uni Bull
Vallensbæk

Fra : Rasmus

Dato : 13-01-05 18:55

"Martin Petersen" <knopfisk@[fjern]nakskovnet.dk> wrote in message
> [...]
og
> købe noget andet. Men jeg vil heller ikke ofre en bondegård på olie. Er

Jeg har et par gange brugt noget olie jeg købte i Förde Park i Flensburg:
High Star fuldsyntetisk 5W-40, den overholder VW 502 00/505 00,
Mercedes-Benz 229.3, og nogle andre normer...

Jeg mener det kostede omkring 15 euro for 5 Liter og er en udemærket olie.
Skidtet blev hældt på en Mazda med omkring 300.000km på bagen......
Jeg ville ikke være bange for at købe den billige olie ved t-hansen

mvh
Rasmus Nielsen

Fra : lille-bror

Dato : 13-01-05 21:38

[...]

Hey Claus

Jeg har netop købt en Nissan Primera 2,0 fra 1995. Selvom den har
kørt 270.000, bruger den nul olie, og kører som den skal. I følge
instrutionsbogen skal der skiftes olie for hver 7.500 km -
fuldsyntetisk. Jeg vil naturligvis gerne være god ved motoren, så jeg
bruger Shells Helix Ultra 5/40 (Personalerabatten er god på motorolie
hos Shell
Men mener din Castrol-fætter, at jeg snildt kan køre 15.000 km mellem
skiftene? Altså når den "kun" er 10 år gammel? Jeg kører
"desværre" en del småture over til min "kære" svigermor, så
koldstarter er der nok af...

Mvh

c",) Bjarne

Fra : Ukendt

Dato : 15-01-05 11:44

> [...]

> skiftene? Altså når den "kun" er 10 år gammel? Jeg kører
> "desværre" en del småture over til min "kære" svigermor, så

Det var en Castrol gut jeg talte med på Jyllands-ringen for et par år siden.
Jeg kom til at sige at Castrol Magnatec et eller andet var for dyr for min
gamle Passat TurboDiesel 1989 da de jo skulle have skiftet for hvert 7500
km.
Så sagde han at det var en betragtning fra starten af 90'erne og at specielt
holdbarheden i olien var blevet forbedret meget, specielt i de dyre
kvalitets og longlife olier.

Han mente at hvis min motor havde det godt og ikke brugte ret meget olie
kunne jeg godt bruge en god olie og så forlænge skifte intervallerne til
15.000 km, om det var baseret ud fra mit kørselsbehov på 30.000 km om året
eller generelt ved jeg ikke.
Men hvis de er kommet længere med holdbarheden i olien er der vel ikke noget
problem.

Min Passat havde til sidst gået 335.000 km og brugte vel 1 liter pr. 5000
km, jeg kørte udelukkende på Shell Helix Plus 10W40.
Den var ofte på bud i bilka. Jeg kørte de sidste par år med olieskift to
gange om året forår/efterår.

--
/Claus

http://vwfanatic.dk

Fra : phk

Dato : 14-01-05 22:33

"Martin Petersen" <knopfisk@[fjern]nakskovnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> og købe noget andet. Men jeg vil heller ikke ofre en bondegård på olie. Er

Jeg kørte på Harald Nyborg olie på min tidligere Golf II GTD. Det kostede
ingenting for 4 liter.

I starten hed det Q8 olie, men tankstationerne klagede over at HN solgte Q8
olie til næsten ingen penge, så HN begyndte at sælge olien med egen label
på. Jeg forhørte mig hos Q8 om dette, den var god nok.

Golf´en havde kørt 415.000 km da jeg solgte den. Motoren brugte ingen olie.

Ovenstående olie er mineralsk, se om det duer i din bil.
--
Per, Esbjerg

Fra : lille-bror

Dato : 16-01-05 00:46

Ok Claus. Tak for svaret

Min bil har nu kørt 7200 efter sidste olieskift. Må hellere
kontrollere om olien er blevet sort og sej. Er den stadig
brun/gul/gennemsigtig, må der stadig være mange kilometer i den...
Mvh

c",) Bjarne