Roadpricing i D. .
Fra : Ukendt

Dato : 12-01-05 07:24

Jeg hørte på tyske nyheder her til morgen, at debatten om subj. "køre
lystigt" dernede, nu de tilsyn.lad. har fået systemet for LKW til at virke.
En talsmand for ADAC sagde idfb. at 5% af kørte PKW-km. på Tyske veje var
lavet af udenlandske biler, og de ikke kunne se der var noget galt med at,
de også "spyttede i statskassen", altså den tyske forstås. Hvis D. får det,
kan vi jo gætte på hvor længe der går inden det indføres her ;).

Fra : Non-Desperado

Dato : 12-01-05 08:25

Der var engang en bruger ved navn "Jørgen M. Rasmussen"
<garbage.adr#nulspam.ofir.dk> der skrev:

> [...]
>de også "spyttede i statskassen", altså den tyske forstås. Hvis D. får det,
>kan vi jo gætte på hvor længe der går inden det indføres her ;).

Vi kan opkræve penge af tyskerne når de tager til danske strande,
evt en P-afgift.
Det burde ikke betyde så meget, da man ogå gør dette nogle steder
i Dyskland.
- -
Non-Desperado

Fra : phk

Dato : 12-01-05 14:23

"Non-Desperado" <nogetskulledenjoheddeFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:r6k9u0df9e59dmtk937194ipcr9t7pepm4@4ax.com...

> Vi kan opkræve penge af tyskerne når de tager til danske strande,
> evt en P-afgift.
> Det burde ikke betyde så meget, da man ogå gør dette nogle steder
> i Dyskland.

Hvilket netop er grunden til de kommer herop. De kan endog tage bilen med
ned til havet og køre fast i de huller de laver, aldeles uhørt de fleste
steder i Tyskland.

--
Per, Esbjerg

Fra : Leonard

Dato : 12-01-05 14:35

"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> wrote:

>De kan endog tage bilen med
>ned til havet og køre fast i de huller de laver, aldeles uhørt de fleste
>steder i Tyskland.

Det er dog på de færreste strande det er tilladt at køre på, udover
Løkken/Blokhus er der vel kun Vejers - en jeg ikke kan huske navnet på
- dele af Fanø og en del af Rømø, alle i bekvem afstand af tyskernes
hjemland.

Og her betaler de jo ofte en pæn pris for at blive slæbt fri, når de
har vovet bilen for langt ud i sandet

--
Leonard

Fra : Ukendt

Dato : 12-01-05 16:19

> [...]
> hjemland.
>
> Og her betaler de jo ofte en pæn pris for at blive slæbt fri, når de

Ikke alle tyskere
Jeg så en østtysk familie i deres wartburg som var kørt fast på Romø for et
par år siden. Jeg kørte fast ved siden af dem og måtte slippe 50 Kr for at
blive trukket fri af nogen som kun ventede på at folk skulle køre fast. Men
ham østtyskeren ville ikke betale 50 Kr så mutter, søn og datter måtte stå
og skubbe mens han gav gas.
Det så sgu meget sjovt ud (som på TV) hvor sandet fjøj familien om ørene men
farmand sad inde i bilen. Det lykkedes ham faktisk også at få bilen fri og
spare 50 Kr.

--
Tom

Fra : Leonard

Dato : 12-01-05 16:24

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

>Jeg kørte fast ved siden af dem og måtte slippe 50 Kr for at
>blive trukket fri af nogen som kun ventede på at folk skulle køre fast.

Det var billigt ...

> Det lykkedes ham faktisk også at få bilen fri og
>spare 50 Kr.

Tjah, og næste gang må du jo huske at tage familien med så du kan
spare de kroner

--
Leonard

Fra : Ukendt

Dato : 12-01-05 16:30

"Leonard" <usenet@leonard.dk> skrev i en meddelelse

> Det var billigt ...

Det tog også kan 2 min incl. betaling og trækken fri. Det var 2 unge i en
Jeep som bare på afsted holdt stille og ventede på at bilerne skulle køre
fast

De var også med, men gad ikke skubbe

--
Tom

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 12-01-05 16:47

Det stunt er oss almindeligt på Roskildefestival. En "bobel" med snekæder er
vejen frem ;).

> De var også med, men gad ikke skubbe

Hva´fa... tror de, de er der for, ballast? Ut a min kiosk....;).

Fra : Finn Guldmann

Dato : 12-01-05 20:56

Tom wrote:

> De var også med, men gad ikke skubbe

Så lod du vel dem om at betale de 50 kr.?

--
MVH Finn
Om den der tænker "tøsedreng" om andre bør der tænkes "tåbe".

Fra : Finn Guldmann

Dato : 12-01-05 15:03

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> [...]
> de også "spyttede i statskassen", altså den tyske forstås. Hvis D. får det,
> kan vi jo gætte på hvor længe der går inden det indføres her ;).

Nede i "det store land" har de det lille problem at de, i et årstid,
ikke har fået penge ind fra lastbilerne. Det er mange, mange, penge de
mangler på budgettet.

Nu har de så¨fået plastret deres motorveje til med dyrt udstyr som
hævdes at fungere. Det er for tidligt at sige at det ikke fungerer. Og
for såvidt at de har kunnet levere de nødvendige enheder til lastbilerne
fungerer det også. Men der vil nok gå en del måneder endnu før alle dem
der vil have det også har fået de mobile enheder.

Men dette dyre udstyr tager sin del af udbyttet fra vejskatten. Så
derfor er de nødt til at se sig om efter andre måder at få penge ind på det.

En af måderne, (iflg. opr. indlæg) kan så være at beskatte udenlandske
personbiler.

Men den tror jeg ikke bliver til noget. For de får ikke lov af EU til at
indføre en vejskat der kun gælder for udenlandske biler. Og er der en
ting de ikke tør er det at pålægge deres egne personbilbilister en
vejskat der står i forhold til mængden af kørsel.

En anden ting, hvis de indførte vejskat for personbiler (incl. egne), er
at den så med stor fordel kunne regnes efter hvor lang tid den enkelte
befandt sig på vejene fremfor hvor langt der blev kørt.

Jeg er ret sikker på det ville have en aldeles gavnlig virkning på
afviklingen af trafikken hvis folk fandt ud af at det kostede dem pr.
minut når de holdt i kø.

De burde nok kombinere det med at fjerne adgangen til at køre med
ubegrænset hastighed. Ellers ville kørslen nok blive endnu mere tosset
end den er i dag.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 12-01-05 16:10

"Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i en meddelelse >>
> Nede i "det store land" har de det lille problem at de, i et årstid, ikke
> har fået penge ind fra lastbilerne. Det er mange, mange, penge de mangler
> på budgettet.

Det har vi heller ikke, ud over alm. afgifter. Så de har, som vi, bare et
"hul" som skal fyldes ;)..

> Men dette dyre udstyr tager sin del af udbyttet fra vejskatten. Så derfor
> er de nødt til at se sig om efter andre måder at få penge ind på det.

Det er det jeg frygter når, jeg skrev "når" ikke "hvis", vi indføre
roadpricing. At vi selv kommer til at bekoste det gear som skal kontrollere
os selv :((((((.

> Men den tror jeg ikke bliver til noget. For de får ikke lov af EU til at
> indføre en vejskat der kun gælder for udenlandske biler.

EU er en underlig størrelse, især når en "stormagt" som D. trækker i
trådene: D. og F. vil sagtens kunne "skrue noget sammen", og så er vi lost
:(.

> En anden ting, hvis de indførte vejskat for personbiler (incl. egne), er
> at den så med stor fordel kunne regnes efter hvor lang tid den enkelte
> befandt sig på vejene fremfor hvor langt der blev kørt.

Med den trafikmængde som skal afvikles, tror jeg ikke det er realistisk.
Det er de færrese som er der for sjov el. spilder tiden med vilje.

> De burde nok kombinere det med at fjerne adgangen til at køre med
> ubegrænset hastighed. Ellers ville kørslen nok blive endnu mere tosset end
> den er i dag.

Er den frie hast. ikke stort set væk?, for enten ER den begrænset eller
også er der så megen trafik at den er vanskelig at "udøve"

Fra : Finn Guldmann

Dato : 12-01-05 20:53

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> Det har vi heller ikke, ud over alm. afgifter. Så de har, som vi, bare et
> "hul" som skal fyldes ;)..

I DK bruger vi den "Euro-vignet" som Tyskland meldte sig ud af inden de
var sikker på at have et system at sætte i stedet for.

Eurovignetten er i øjeblikket gældende for kørsel i Holland, Belgien,
Luxembourg, Sverige og Danmark. Og skal ihændehaves af alle køretøjer
over 7 tons der kører i et af de nævnte lande.

> Det er det jeg frygter når, jeg skrev "når" ikke "hvis", vi indføre
> roadpricing. At vi selv kommer til at bekoste det gear som skal kontrollere
> os selv :((((((.

Selvfølgelig kommer vi til det. Der er jo ingen der er nærmere til det.

Men vi kan så blot håbe at vi ikke skal udsættes for samme bekostlige
udstyr som de har taget i brug i Doskland.

I Østrig har de indført et system, som de begyndte med efter at tyskerne
var begyndt med deres, og som har fungeret næsten problemfrit fra dag 1.

Til det tyske system skal bilen på værksted en dag for at få installeret
et system (#1) der skal have signaler fra flere signalgivere i bilen. Og
der skal også monteres et GPS system (Er indbygget, bortset fra antennen).

I Østrig tager man sin registreringsattest og går ind på et salgssted,
hvor man får udleveret en "GO-Box" der fylder ca. som en pakke "Prince
100". Boksen koster 5 €. Og så bestemmer man sig for hvormange € man vil
have stående på den, og får dem "fyldt på".

Hvis man er regelmæssig bruger af systemet får man oprettet en konto så
chaufførene ikke skal tænke på om der er penge nok på boksen.
Afregningen sker automatisk.

> EU er en underlig størrelse, især når en "stormagt" som D. trækker i
> trådene: D. og F. vil sagtens kunne "skrue noget sammen", og så er vi lost
> :(.

Det er jeg godt klar over. Men en af grundene til at tyskerne har måttet
vente er at de ikke kunne få lov til at tage systemet i brug før EU var
blevet overbevist om at det kunne køre rimelig problemfrit.

> Med den trafikmængde som skal afvikles, tror jeg ikke det er realistisk.
> Det er de færrese som er der for sjov el. spilder tiden med vilje.

Det har vist sig at det at undlade meldinger om trafikkøer har haft en
målelig mindskende virkning på køerne. En del af den der kører rundt
dernede kører rundt for at kigge efter om trafikmeldingerne nu også er
rigtige.

Men der hvor jeg ville hen med mit forslag var faktisk at få bilisterne
til at tænke sig om, om ikke deres kørsel kunne afvikles på en anden
måde. Kunne det få blot 25% af bilisterne til at sætte sig ind ved siden
af andre 25% af bilisterne ville rigtig meget være opnået.

> Er den frie hast. ikke stort set væk?, for enten ER den begrænset eller
> også er der så megen trafik at den er vanskelig at "udøve"

Selvom der er nogen der hævder det modsatte er det altså langt
størstedelen af de tyske motorveje der stadig har fri hastighed.

Jeg vil tro at ca 50% har fri hastighed. Af resten er 15-25% belagt med
tidsbegrænset grænse eller der er opsat "lysbroer" hvor der kan indføres
forskellige hastighedsgrænser, incl. fri hastighed.

Note 1) Tyskland fik et tilbud fra det østrigste ASFINAG om at bruge
deres system, men det var ikke godt nok til dem. I stedet har de indført
et system der er på grænsen af det (EU) lovlige.

Systemet indeholder et GPS system, og ingen udenfor systemet ved rigtig
hvad der bliver registreret via det system. Registreringen er jo ikke
begrænset til Tyskland. Og jeg håber da at første gang der bliver brugt
oplysninger der er opsamlet uden for Tyskland vil vedkommende det går ud
over gøre hvad der er nødvendig for at bringe sagen op på højeste plan.

Nu sker det jo nok ikke for det er jo bare en chauffør det går ud over.
Men jeg vil betragte det som indsamling af oplysninger om et andet lands
borger i borgerens hjemland eller i tredieland. Og jeg kan ikke se at
det kan være andet end spionage. Og bør behandles derefter.

Fra : Ukendt

Dato : 13-01-05 07:20

| I DK bruger vi den "Euro-vignet" som Tyskland meldte sig ud af inden de
| var sikker på at have et system at sætte i stedet for.

Ok, var jeg så ikke klar over. Der foregår så meget i det trucker-miljø .

> [...]
| 100". Boksen koster 5 €. Og så bestemmer man sig for hvormange € man vil
| have stående på den, og får dem "fyldt på".

Lidt alá brobizz kan jeg forstå. Det er rimeligt simpelt at håndtere.

.. En del af den der kører rundt
| dernede kører rundt for at kigge efter om trafikmeldingerne nu også er
| rigtige.

Tyskerne er en underlig størrelse. Har de ikke noget fornuftigt at give sig
til?.

Kunne det få blot 25% af bilisterne til at sætte sig ind ved siden
| af andre 25% af bilisterne ville rigtig meget være opnået.

Det er lettere sagt end gjort, det samme gør sig gældende her hjemme. Og her
hjælper man ved at lade befordringsfradraget gælde for den enkelte, uanset
hvor mange der er i køretøjet. Men det praktiske ved individuel befordring
overvinder den økonomiske "snusfornuft".

Og jeg kan ikke se at
| det kan være andet end spionage. Og bør behandles derefter.

Der er mulighed for det, hvem siger "1984"?. Scenariet fra George Orwell's
roman er bare udsat i 40-50 år :((, nu bliver det indført lige så stille,
fx. for at "forhindre terrorisme" og "inddrive vejskat".

Fra : Finn Guldmann

Dato : 13-01-05 08:27

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> Ok, var jeg så ikke klar over. Der foregår så meget i det trucker-miljø .

Nu er det jo mere _overfor_ lastbilerne. De der bjergbønners mål var
faktisk at få nedsat antallet af lastbiler der krydser Alperne i deres
land. Men det lykkedes ikke for dem. I stedet har de fået gennemført at
lastbilerne skal overholde visse, stadig skrappere, normer for udledning
af affaldsstoffer. Og det kan man vel ikke have noget imod, for det
gavner jo os allesammen.

> Lidt alá brobizz kan jeg forstå. Det er rimeligt simpelt at håndtere.

Netop. I stedet for et enkelt "tællested" har de så bare opsat portaler
med regelmæssige mellemrum rundt på de veje der er belagt med afgift.

Mit største ankepunkt overfor deres system er at jeg, i bilen, ikke kan
se hvormange € jeg har på kontoen.

> Tyskerne er en underlig størrelse. Har de ikke noget fornuftigt at give sig
> til?.

Der foregår mange mærkelige ting nede i det land. Det er ikke uden årsag
at jeg sommetider kommer til at omtale dem som 'Doskland'.

F.eks. skal du _altid_ bede om at se ID hvis du bliver stoppet af en
civil bil, med blå blink, og hvor føreren er i civil. Nogle af de der
båtørere kører rundt og leger politi.

> [...]
> hvor mange der er i køretøjet. Men det praktiske ved individuel befordring
> overvinder den økonomiske "snusfornuft".

Det er ikke så svært at få folk til at finde sammen i bilerne. Det
største problem er at få reglerne vedtaget.

Jeg har tænkt på hvordan det ville gå hvis man indførte, f.eks. mellem
0700 0g 0900 og igen mellem 1500 og 1700 at personbiler med kun een i
bilen kun måtte bruge venstre spor. Og der for at kunne bruge alle spor
skulle være to eller flere i bilen. I starten ville det blive kaos,
men jeg tror ikke der gik længe før folk fandt sammen. Om ikke andet så
fordi det samtidig skulle indføres at en overtrædelse af reglen betød en
måned uden kørekort.

> Der er mulighed for det, hvem siger "1984"?. Scenariet fra George Orwell's
> roman er bare udsat i 40-50 år :((, nu bliver det indført lige så stille,
> fx. for at "forhindre terrorisme" og "inddrive vejskat".

Måske politikere også læser romaner.

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 13-01-05 22:47

Finn Guldmann wrote:

> Men dette dyre udstyr tager sin del af udbyttet fra vejskatten. Så
> derfor er de nødt til at se sig om efter andre måder at få penge ind på det.

Jeg fatter ikke det skal være så avanceret.

Lav et system hvor man på en webside kan indtaste sit visanummer
og få tilsendt en kulørt mærkat der gælder en uge for et passende
beløb. Farven skifter på ugebasis og mærkaten skal opbevares
synligt i bilens forrude eller skal klistres på nummerpladen.
Mærkaterne kan også købes i boder og på tankstationer ved
grænseovergangene. Udover ugemærkaterne kan man også købe måneds-
og årsmærkater, relevant for fastboende og vognmænd med fast
trafik gennem landet. Bliver man stoppet uden en gyldig mærkat får
man en passende bøde, end of story.

> Jeg er ret sikker på det ville have en aldeles gavnlig virkning på
> afviklingen af trafikken hvis folk fandt ud af at det kostede dem pr.
> minut når de holdt i kø.

Jeg kan levende forestille mig den ulmende lynchstemning når man
skal betale for at holde i kø, mens man ser større og større dele
af vejnettet lavet om til busbaner og cykelstier..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Finn Guldmann

Dato : 14-01-05 03:05

Thomas Strandtoft wrote:

> [...]
> og årsmærkater, relevant for fastboende og vognmænd med fast
> trafik gennem landet. Bliver man stoppet uden en gyldig mærkat får

Det er, på sin vis, det de gør med "Eurovignetten", bortset fra at man
skal til et salgssted for at købe den.

Men den kan købes til det antal dage man mener man skal bruge den.

Men det system er ikke godtnok til hverken Østrig eller Tyskland. De vil
have betaling efter faktisk kørsel.

Det er jo også den måde man betaler på hvor der er opsat betalingsanlæg
man skal igennem ved ind- og udkørsel fra motorvejen. (Frankrig,
Italien, Spanien)

> Jeg kan levende forestille mig den ulmende lynchstemning når man
> skal betale for at holde i kø, mens man ser større og større dele
> af vejnettet lavet om til busbaner og cykelstier..

Det var mit håb at det ville få folk til at ophøre med at lave de ting
der får køerne til at opstå. Men det var måske for naivt.

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 15-01-05 09:05

Finn Guldmann wrote:

> Det er, på sin vis, det de gør med "Eurovignetten", bortset fra at man
> skal til et salgssted for at købe den.

Okay.

> Det var mit håb at det ville få folk til at ophøre med at lave de ting
> der får køerne til at opstå. Men det var måske for naivt.

Køerne opstår fordi vejenes kapacitet er for ringe til
belastningen.

Scene:

Guldmann's Supermarked besøges i spidsbelastningen af 1000
mennesker i timen. Supermarkedet har kun 2 kasser og det giver
lange køer. Guldmann er irriteret over alle de folk der står
mellem varerne i hans supermarked og foreslår derfor at folk
betaler for den tid de står stille. Alternativt foreslår han at
kunderne laver fællesindkøb, således at en kunde handler for en
eller to andre kunder samtidigt med sit eget indkøb. Mærkværdigvis
mødes hans forslag af vrede. Flere kunder foreslår sågar at
situationen kunne afhjælpes ved at øge antallet af kasser.. *

* enhvert sammenfald med nulevende eller afdøde personer er
tilfældigt..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Finn Guldmann

Dato : 15-01-05 22:53

Thomas Strandtoft wrote:

> Køerne opstår fordi vejenes kapacitet er for ringe til
> belastningen.

Køer opstår fordi samfundet er sådan indrettet at vi alle starter og
stopper med arbejdet på, næsten, samme tid.

> [...]
> mødes hans forslag af vrede. Flere kunder foreslår sågar at
> situationen kunne afhjælpes ved at øge antallet af kasser.. *

Nu er den ikke direkte sammenlignelig med trafikken. (Og måske alligevel)

Talrige undersøgelser viser at det ikke nytter at prøve at løse
køproblemet ved at udvide vejene. Udvidelsen skaber blot mere trafik.

(Det er ikke usandsynligt at det at oprette flere kasser i supermarkedet
lokker flere kunder til. Problemet er næsten det samme. Du skal have et
stort antal kassedamer i et kort tidsrum. Resten af tiden er der ikke
noget til dem at lave. Det samme som et stort antal spor i kort tid)