Regler om gule plader - lad mig lige få de~
Fra : Ulrik Vadstrup

Dato : 11-01-05 16:54

Hej gruppe

Jeg påtæker at købe en guleplade bil (privat kørsel), men jeg skal
lige være sikker på jeg kigger rigtigt.

Skal bilen være "momsfri" eller kan jeg kigge på alle biler, hvor der
så xxx Kr + moms ?

Ulrik

Fra : Mogens

Dato : 11-01-05 20:02

"Ulrik Vadstrup" <blackend@blackend.dk> skrev i en meddelelse

> Skal bilen være "momsfri" eller kan jeg kigge på alle biler, hvor der
> så xxx Kr + moms ?

Ja, du kan kigge på det hele.
Det er SÆLGER, der afregner momsen - det er HANS ansvar.

En momsfri bil er en bil, hvor sælger - mens bilen er i hans eje - ikke
har taget momsen hjem. Prisen er altså ikke opdelt i en pris + moms,
men en samlet, udelelig pris.

En bil + moms er en bil, hvor sælger har taget momsen hjem og derfor
skal afregne denne (momsen), når han sælger bilen videre. Derfor
ønsker han at tillægge momsen, når salgsprisen beregnes.

Min bil er af sidstnævnte kategori, da jeg købte den. På intet
tidspunkt talte vi om pris + moms. Momsen var jo sælgerens problem.
(lige indtil slutseddel skal skrives - dér er det jo ret vigtigt, at der
IKKE står eksempelvis 100.000 kr plus moms!)

Fra : Jens Jensen

Dato : 11-01-05 23:21

"Mogens" <dkfritidbilSL@ETe-mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> (lige indtil slutseddel skal skrives - dér er det jo ret vigtigt, at der
> IKKE står eksempelvis 100.000 kr plus moms!)

Kort og Godt svaret !
Vær opmærksom på at momsen kun skal beregnes af forskelsavancen og ikke
bilens fulde pris !
Dvs. har sælger købt bilen for 100.000 og sælger den videre for 125.000 +
moms, så udgør
momsen 25% af 25.000 nemlig forskel mellem 125.000-100.000 dvs 6.250,
således vil bilen
koste 125.000 + 6.250 = 131.250 kr
Derfor hedder det brugtmoms læs mere derom på ToldSkat.dk

På samme måde kan der købes "nye" varer på Lauritz.com, idet Lauritz.com kun
skal svare moms
af salæret, derved bliver mange varer solgt billigt. Jeg har selv købt 8 stk
ægte tæpper meget billigt !

vh JJ

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 11-01-05 23:29

On Tue, 11 Jan 2005 23:21:17 +0100, Jens Jensen wrote:

> [...]
> således vil bilen
> koste 125.000 + 6.250 = 131.250 kr
> Derfor hedder det brugtmoms læs mere derom på ToldSkat.dk

Undskyld jeg tænker, men hvis dette er rigtigt og en person køber en bil
til 100.000kr og sælger den til 90.000 så skal der ikke betales moms?
Det lyder en smule underligt for mig? Jeg går ud fra at vi tænker på
private der ønsker at købe en sådan. For man ser jo stadig en del biler
(gulpladede) hvor de fx. er 99.900 +moms, men de fleste biler har jo
kostet mere end dette (u. moms).

Noget siger mig at det ikke er sådan det fungere? Hvis sælger køber en
bil til 100.000kr og 'hjemtager' momsen og derefter sælger den videre til
90.000kr til en privat, så skal der da betales moms af 90.000 kr =
22.500kr ?

Thomas

Fra : Ulrik Vadstrup

Dato : 12-01-05 02:29

On Tue, 11 Jan 2005 23:21:17 +0100, "Jens Jensen" <jens@jensen.dk>
wrote:

> [...]
>skal svare moms
>af salæret, derved bliver mange varer solgt billigt. Jeg har selv købt 8 stk

Rigtig fine svar fra jer begge 2 - jeg takker meget ;)

Ulrik

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 12-01-05 09:21

Ulrik Vadstrup wrote:
> [...]
> lige være sikker på jeg kigger rigtigt.
>
> Skal bilen være "momsfri" eller kan jeg kigge på alle biler, hvor der

Det skal du ikke bekymre dig så meget om som privat person Ulrik. blot du
lægger momsen til hvor der skrives +moms.

Grunden til at der på gulpladebiler bruges de to definationer, er af hensyn
til momsregistrerede firmaer, disse kan ikke "afløfte" momsen ved køb af en
gulpladebil som er "momsfri".

Men det er for privatpersoner ligegyldigt, da vi jo ikke kan få moms
tilbage.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg