1. bil
Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 10-01-05 22:50

Hejsa

Jeg skal måske snart ud at investere et par kroner i en bil... men det er
jo ikke noget man sårn lige gør i et snuptag, så her kommer de første
i en række af dumme spørgsmål.

Hvilken bil skal man vælge, hvis:
1) Den ikke må være for dyr (ikke helt klar over hvad "for dyr" dækker
over - skal have snakket med banken).
2) Der skal være plads til en barnevogn uden at denne skal skilles ad i
atomer (st.car ville nok være rigtig rart).
3) Den skal være pålidelig! (det er i første omgang kæresten, der skal
køre i den, og jeg er heller ingen haj med en donkraft)

Det kommer sig ikke så nøje, om den er ny eller brugt - bare man kan
være sikker på ikke at skulle igang med hæfteplaster og tyggegummi igen
og igen.

Jeg har siddet og leget lidt med forskellige "beregn dit billån"-sider,
men jeg kan ikke rigtig gennemskue, hvordan beregningen hænger sammen.
F.eks. en beregning fra Lån & Spar bank
(https://www.lsb.dk/lsb/indhold/ansoegning/skema/):

Bilens pris i alt: 145.000,00 kr.
Egen udbetaling: 0,00 kr.
Ønsket lån excl. omkostninger: 145.000,00 kr.
Gebyrer i alt: 6.472,08 kr.
Samlet lån: 151.472,08 kr.
Rente: 7,00 %
Løbetid: 5 år
Ydelse: 2.996,44 kr.
Nominel rente: 7,19 %
Årlige omkostninger i procent: 9,17 %
Tilbagebetaling i alt: 179.786,37 kr.
Renter i alt: 28.314,29 kr.

Hvudden hulen kommer de frem til den ydelse (jeg kan ikke få det til at
passe ind i nogen af mine formler), og hvad betyder "nominel"?

Det overrasker mig, at man kan købe en bil til 145.000,- uden udbetaling
over 5 år og så kun skulle betale 28k mere end den er værd - jeg havde
regnet med væsentlig mere.

Håber på et par gode forklaringer.

--
Mvh.
/Thomas

Fra : Møller

Dato : 10-01-05 23:10

"Thomas Lindgaard" <thomas@it-snedkeren.BLACK_HOLE.dk> wrote in message
> Hejsa

Gode forklaringer er nok svære at få.

Jeg har lige købt en Xantia 1.8 94 til arvingen : 27.000.
Der er intet rust, og jeg skal lige have skiftet tandremmen, for men ved jo
aldrig

Så find en god brugt bil på 3-5 år måske ældre.
Den vi har købt er faktisk afskrevet på en uge i forhold til en nu bil.
Vil du have lugten af nu bil , så lån et nye bildæk og læg det på bagsædet i
en uge

Nu står jeg nok til spanking igen , nem hvad f. jeg skal ud og se på
Jaguarer på onsdag.

Naboens har nr: VU49019 type R se på
http://www.biltorvet.dk/bilguiden/bilguide.asp pæn bil.Så vi skal lige se om
den skal skiftes.
Jeg kan kun følge med til 220 km/t men det er jo også kun en lille spand.
--
Møller

Fra : anders majland

Dato : 11-01-05 08:22

> Jeg har lige købt en Xantia 1.8 94 til arvingen : 27.000.
> Der er intet rust, og jeg skal lige have skiftet tandremmen, for men ved
> jo
> aldrig

Problemet som ny bilkøber der ikke kan selv er at det kan være fandens svært
at se om xantia som oevenstående kan give 2års nogenlunde problemfri km....

Renten er lav, og ny "metervare" biler taber faktisk ikke voldsomt i værdi

> Så find en god brugt bil på 3-5 år måske ældre.
FDM havde sidste år en opgørelse der viste at skulle man have et værskted
til at servicere bilen var en 3-5år gammel bil ikke billigere - snarere
tværtimod.

Fra : Marni

Dato : 12-01-05 01:43

"Møller" <M@Øl.se> wrote in message

> [...]
> den skal skiftes.
> Jeg kan kun følge med til 220 km/t men det er jo også kun en lille spand.

Vrøvlehoved. En Xantia 1.8 der ruller 220...?

Marni.

Fra : Ukendt

Dato : 12-01-05 16:25

> Vrøvlehoved. En Xantia 1.8 der ruller 220...?

Hvor står det at Xantia'en kører 220?

--
Tom

Fra : Marni

Dato : 12-01-05 18:29

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message

> Hvor står det at Xantia'en kører 220?
>
> --
> Tom

Det er den han skriver om...
Den, og så en Jaguar som han prøver at følge med.
Hvis han underforstået mener en anden bil, som han måske
har nævnt andetsteds, så formulere han sig forkert.

Marni

Fra : Thomas

Dato : 11-01-05 00:00

> [...]
>
> Det overrasker mig, at man kan købe en bil til 145.000,- uden udbetaling
> over 5 år og så kun skulle betale 28k mere end den er værd - jeg havde

Jeg vil ikke begive mig ud i råd vedr. biltypen, men her er lidt om
økonomien:

Nominel rente betyder den reelle rente på lånet, dvs. når
oprettelses-omkostninger (6472,08 kr) er regnet med. Lånet er på 7%, men
pga. oprettelses-omkostninger, bliver renten reelt 7,19%.

Ydelsen bliver jo så beregnet på baggrund af løbetiden og
rentetilskrivningen, som vistnok er hver 3. måned - herved fremkommer
2996,44 kr.

Bemærk iøvrigt, at banken skal have pant i bilen - det kan kun lade sig gøre
for en forholdsvis ny bil. I dette tilfælde vil jeg tro max. 2 år (spørg
banken). Det skyldes, at banken jo ingen reel sikkerhed har i en bil der er
f.eks. 10 år gammel. Den må siges at være klar til skrot på det tidspunkt.
Hvis banken ingen sikkerhed har, er der tale om et ganske almindeligt
forbrugslån til en anderledes højere rente.

Jeg vil iøvrigt anbefale, at spare min. 20% (29.000 kr) op til udbetaling.
Herved kan du få et lån til omkring 5% i rente. Personligt synes jeg altså
28.000 kr. i omkostninger over 5 år er mange penge, men det er så bare min
mening. Husk iøvrigt, at oprettelses-omkostninger ikke kan trækkes fra på
selvangivelsen, medmindre lånets løbetid < 2 år. Kun renterne kan trækkes
fra.

Husk iøvrigt at regne på de øvrige udgifter: Benzin, vægtafgift/grøn
ejerafgift, forsikring, vedligeholdelse osv. Det er mere end du tror. Jeg
selv budgetterer med 2200 kr. pr. måned til dette. Du skal måske regne med
3000-3500 kr. - det afhænger af forsikringen, som er temmelig dyr for en
førstegangskøber. Da du skal låne penge, forlanger banken kaskoforsikring,
så den kan du ikke undslå dig.

Fra : Niels Skaaning

Dato : 11-01-05 01:30

Thomas wrote:

> Nominel rente betyder den reelle rente på lånet, dvs. når
> oprettelses-omkostninger (6472,08 kr) er regnet med. Lånet er på 7%, men
> pga. oprettelses-omkostninger, bliver renten reelt 7,19%.

Den nominelle rente er nu den reelle årlige rente som den bliver når man
har rentetilskrivning mere end én gang om året. Dvs. at banken godt nok
tager en rente på 7% men da de typisk tilskriver renter på lån fire
gange om året så kommer du til at betaler renters rente og så bliver den
faktiske eller nominelle rente mere end 7% - i dette tilfælde 7,19%.

Årlige omkostninger i procent, ÅOP, er der i mod med
oprettelsesomkostningerne medregnet.

NS