Erfaringer med Fiesta?
Fra : NumZie

Dato : 10-01-05 20:24

Er der nogen, der har erfaringer med den 'nye' Fiesta (som jeg mener kom
frem i 2002) - positive som negative?

Den er meget rost i Tyskland, både 1,3 og 1,4 dieselmodellen, men de er
stadig ikke så udbredte herhjemme (nok pga den høje pris, der nu er kommet
ned på et mere spiseligt leje).

Jeg hører gerne erfaringerne i hvert fald :) Jeg har med mine ca 8.000 km om
året endnu ikke besluttet mig for benzin/diesel eller hvilket mærke (Fabia,
Yaris, Ibiza, 206 og Fiesta er dog absolut varmeste kandidater).

/Kenneth

Fra : Brian Sørup

Dato : 10-01-05 20:37

"NumZie" <nyhedsgruppe@NUMSEHVALkennethbon.dk> skrev i en meddelelse
[snipz]

> [...]
(Fabia,
> Yaris, Ibiza, 206 og Fiesta er dog absolut varmeste kandidater).

Med et årligt kørselsbehov på 8000Km, er Diesel IMO udelukket,
ihvertfald nyere dieselbiler pga. den højere anskaffelsespris.
Vægtafgiften er også noget højere på oliebrænderen.
Vi kører også omkring 8000-10000 Km om året, du kan tjekke min signatur
og se hvilken bil vi kører i.
Med så forholdsvis lille km-forbrug er forbruget (km/L) ikke Alfa og
Omega, ikke for mig, når jeg endelig kører vil jeg også have ordentligt
kørende...
--
Brian Sørup
Ford Scorpio 2,9i Ghia Aut. St.Car

Fra : NumZie

Dato : 10-01-05 20:50

"Brian Sørup" <camaroFJERNpower454@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> Med så forholdsvis lille km-forbrug er forbruget (km/L) ikke Alfa og
> Omega, ikke for mig, når jeg endelig kører vil jeg også have ordentligt

Jep - men jeg har nu regnet lidt på det. Og når jeg kan undgå at låne penge,
så er det bestemt for nogle modeller ikke usandsynligt, at dieselbilen
holder prisen ligeså godt eller bedre end benzinbilen, og da ejerafgifterne
på dieselbiler ofte er meget lig (eller kun lidt højere) end benzinbiler, så
tror jeg (baseret på de nævnte ting), at den længere distance pr. liter
brændstof samt dieselpriserne, at der ikke skal ret meget mere til...

Men det er nu ikke noget, jeg har besluttet mig til - jeg vil bare helst
ikke have en auto, der intet er værd, når jeg skal af med den igen :)

/Kenneth

Fra : Brian Sørup

Dato : 10-01-05 20:59

"NumZie" <nyhedsgruppe@NUMSEHVALkennethbon.dk> skrev i en meddelelse
[snipz]
> Men det er nu ikke noget, jeg har besluttet mig til - jeg vil bare
helst
> ikke have en auto, der intet er værd, når jeg skal af med den igen :)

Så tror jeg det er den forkerte *branche* du har valgt...
LOL

--
Brian Sørup
Ford Scorpio 2,9i Ghia St.Car

Fra : Christensen

Dato : 11-01-05 06:34

Hvis du er til "diesel-kørsel" sådan rent generelt - lidt tilbagelænet, lave
omdrejninger - så ville jeg helt klart også gå efter en turbo-diesel. Jeg er
ikke enig med Brian i at den er udelukket. Tvært imod!

Kørselsbehovet er fuldstændigt ligegyldigt hvis du spørger mig.

Det er bare så meget skønnere at køre med t-diesel i stedet for en bovlam
lille benzinmotor. Jeg ved godt at der er meget religion i det, og at det
før har været diskuteret, men jeg kører i mange forskellige AVIS-biler i
kraft af mit job, og jeg forsøger hver gang at få en t-dielsel hvis jeg
kan - sevom jeg ikke selv skal betale brændstof. Det hænger selvfølgelig
også sammen med at vælget næsten altid står mellem en bovlam 1,6-2.0 benzin
eller en tilsvarende t-dielsel - og her vinder diesel _altid_, i mine
øjne.( Eks: Golf V 1,9 TDI contra Volvo S60 5 cyl. 140 HK = Golf klar
vinder, Opel Meriva 1,7 DTI contra Opel Zafira 1,8 16v = Meriva klar vinder
osv osv osv.)

Det svarer lidt til din situation - hvis valget er mellem en lille benziner
og en lille t-dielsel....og nej allesammen - og læs nu efter! - jeg er ikke
ude på at sammenligne en turbomotor med en suge motor, så i kan godt spare
krudtet...

For at komme tilbage til dit spørgsmål, har jeg desværre ingen erfaring med
modellen (hvad har jeg så gang i ? . Hvis du kan få en commonrail
t-diesel ville jeg klart gå efter den jvf. ovenfor. Den er også mere værd
som brugt, men om du får hele din merpris hjem igen når du sælger den er nok
tvivlsomt.

/ f christensen

Fra : NumZie

Dato : 11-01-05 08:42

"Christensen" <ikke_nikke@nej.dk> wrote in message
> [...]
> som brugt, men om du får hele din merpris hjem igen når du sælger den er

Ja det svinger så vidt jeg har kunne se - meget fra bil til bil. Nogle
dieselmodeller holder prisen bedre end benzin - andre holder ca prisen lige
godt - og igen andre, hvor dieselen taber mere i kr/øre end benzinen.
Har kigget på nogle 2002-modeller - men jeg vil gerne ned i omegnen af
100.000 og så får jeg ikke noget fra 2002 (og slet ikke en diesel), så jeg
må nok tilbage i ældre modeller...

/Kenneth

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 11-01-05 06:59

> Den er meget rost i Tyskland, både 1,3 og 1,4 dieselmodellen, men de er
> stadig ikke så udbredte herhjemme (nok pga den høje pris, der nu er kommet
> ned på et mere spiseligt leje).

Jeg kørte omkring 1000 km i en 1,3 benzin sidste forår, mens jeg ventede på
min nuværende bil. Det er en pæn lille bil og kvaliteten virker fornuftig -
uden at være alt for god. Desværre duede den slet ikke til det jeg skulle
bruge til det - den skulle piskes i 4. gear for at komme over 100 km/t - og
130 var faktisk nærmest ubehageligt (5. gear :) - styringen er meget præcis,
og ved så "høj" en fart, skal man knap røre rattet før hele bilen drejer.
Derudover er den også meget støjende ved højere hastigheder, som det er også
nævnt i bilmagasinets anmeldelse af den. Det skyldes vist primært dårlig
lydisolering.
Konklusion: en fin bil, så længe vi snakker bykørsel.

/Kasper Hansen

Fra : Olesen

Dato : 11-01-05 20:07

"Kasper Hansen [8270]" <kasper@FJERNDETTEh-hansen.dk> skrev i en meddelelse

> Desværre duede den slet ikke til det jeg skulle
> bruge til det - den skulle piskes i 4. gear for at komme over 100 km/t

Tror jeg simpelthen ikke på.
Alle minibiler kører da 100'er uden at kny.

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 11-01-05 22:31

> Tror jeg simpelthen ikke på.
> Alle minibiler kører da 100'er uden at kny.

Det kan jeg jo ikke modbevise - men sådan var det altså. 100 kunne den måske
godt lige klare, men det vitterligt flere minutter at nå 130 - og der skulle
den altså have sømmet i bund i 4. gear. 5 gear over 100 km/t kunne *intet*
udover at holde farten.

/Kasper Hansen

Fra : Olesen

Dato : 12-01-05 21:32

> [...]

skulle
> den altså have sømmet i bund i 4. gear. 5 gear over 100 km/t kunne *intet*

En Kia Piacanto løber 170 med en 1100 motor @ 65 HK
En Polo fra 1981 løber 165 på speedometeret med 1100 motor @ 50 HK.

Hvilke data har sådan en Fiesta egentlig ?
motor, gearing, vægt mv. ?

-men ok..den kan jo ha' været i udu eet eller andet sted..

Fra : Ukendt

Dato : 12-01-05 21:44

> En Kia Piacanto løber 170 med en 1100 motor @ 65 HK

Øh, hvad..?

Såvidt jeg kan se, findes der ikke nogen Picanto, der kan køre hurtigere end
154 km/t...?

/Jan W Nielsen

Fra : Olesen

Dato : 12-01-05 22:49

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse

> Øh, hvad..?
>
> Såvidt jeg kan se, findes der ikke nogen Picanto, der kan køre hurtigere
end
> 154 km/t...?

Noget jeg læste i den lokale dagblad idag.