Tekniske data på forskellige ældre bile
Fra : Rasmus Lauritsen

Dato : 10-01-05 04:57

Kender i en liste med data på gamle biler? Jeg leder specielt efter
noget info på nogle ældre Fiat modeller. FDM har kun fra 1996 og frem.
Jeg skal helt tilbage til starten af 1980'erne.

På forhånd tak for hjælpen.

Med venlig hilsen
Rasmus

Fra : Niels Bengaard

Dato : 10-01-05 17:43

> [...]
> info på nogle ældre Fiat modeller. FDM har kun fra 1996 og frem. Jeg skal

Hvis du skriver præcis hvilke modeller, årgange og info det er, tror jeg
flere kan scanne oplysninger.

Niels

Fra : ham-der

Dato : 10-01-05 18:02

"Rasmus Lauritsen" <razzia@phreaker.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> info på nogle ældre Fiat modeller. FDM har kun fra 1996 og frem. Jeg skal

Jeg har tolerance data der går tilbage sidst i 70'erne og jeg har også de
gule kort, der går endnu længere tilbage, så skriv lidt mere konkret om
hvilke modeller det drejer sig om, så kan jeg nok kopiere det over fra
tolerance.

A K Esbjerg

Fra : alexbo

Dato : 10-01-05 18:10

"Rasmus Lauritsen" skrev

> Kender i en liste med data på gamle biler? Jeg leder specielt efter
> noget info på nogle ældre Fiat modeller.

Fiat 126
652cm2, 17,5 kW, 41 Nm.
Tophastighed 105kmt.
0-100 47s

Værsgo, en Fiat fra starten af firserne.

mvh
Alex Christensen

Fra : Rasmus Lauritsen

Dato : 11-01-05 00:31

alexbo wrote:

> Fiat 126
> 652cm2, 17,5 kW, 41 Nm.
> Tophastighed 105kmt.
> 0-100 47s
>
> Værsgo, en Fiat fra starten af firserne.

Tak.. Sådan en havde vi faktisk for 5 år siden. Den blev desværre ved
med at tage toppakningen :(

Fra : Mar10n

Dato : 10-01-05 20:08

Du kan muligvis finde noget her: http://www.globalcar.com/datasheet/

Fra : Rasmus Lauritsen

Dato : 11-01-05 00:33

Jeg vil gerne starte med, at sige tak for hjælpen, men jeg har faktisk
fundet alt den info jeg skulle bruge på
http://www.biltorvet.dk/bilguiden/bilguide_details.asp

Jeg er ved, at lave en liste over de biler jeg har kørt i min tid med
kørekort, og derfor ville jeg have lidt info. Listen kommer på min
hjemmeside, når den engang bliver færdig. :)

mvh.
Rasmus

Fra : Rasmus Lauritsen

Dato : 11-01-05 01:04

Der var jeg lige lidt for hurtig. Jeg kunne godt bruge lidt info på en
1990 Seat Marbella 850ccm.

Hvor mange HK og NM har sådan en fætter? :)

mvh.
Rasmus

Fra : Finn Guldmann

Dato : 11-01-05 01:24

Rasmus Lauritsen wrote:

> [...]
> kørekort, og derfor ville jeg have lidt info. Listen kommer på min
> hjemmeside, når den engang bliver færdig. :)

Så er du jo heldig.
Ingen af de biler jeg har, eller har haft, kan der findes data på det.

--
MVH Finn
Om den der tænker "tøsedreng" om andre bør der tænkes "tåbe".

Fra : Rasmus Lauritsen

Dato : 11-01-05 02:40

Finn Guldmann wrote:

> Så er du jo heldig.
> Ingen af de biler jeg har, eller har haft, kan der findes data på det.

Nu har jeg også kun haft kørekort siden 2001. :)
Er nået op på 11 forskellige biler indtil videre.

Den ældste er en Fiat 126 fra slutningen af 80'erne, skal lige have
spurgt de gamle om hvornår den er fra.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 11-01-05 15:48

Rasmus Lauritsen wrote:

> Nu har jeg også kun haft kørekort siden 2001. :)
> Er nået op på 11 forskellige biler indtil videre.

Det var mange. Hvad gør du ved dem?

Jeg startede i 1975 og er kun "nået" op på 5.

1. Fiat 850 Coupe 1965. Den endte i et træ efter 3 md.
2. Fiat 850 Sport Coupe 1970
3. Fiat 127 Van 1977 (Gule plader)
Og så går der lige godt 20 år hvor jeg ikke har privatbil
5. Mitsubishi Pajero 1987
6. Mazda 626 Coupe 2.0 1986 Den jeg har nu.

Men jeg fandt ingen af dem på i den der bilbase.

Fra : alexbo

Dato : 11-01-05 22:03

"Finn Guldmann" skrev i

> 1. Fiat 850

Den eneste bil jeg har mødt hvor motoren løb venstre om.

mvh
Alex Christensen

Fra : Uffe Ravn

Dato : 11-01-05 23:50

"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev

> Den eneste bil jeg har mødt hvor motoren løb venstre om.

Jammen jamen, det kan man da ikke?

--
Mvh. Uffe Ravn
Der bliver vandvittig af at se på et linksgevind.

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 12-01-05 21:24

"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev :

>Jammen jamen, det kan man da ikke?

hmmmm..... ser man motorens omløbsretning på samme måde som
kørselsretningen ?

Hvad så når den ligger på tværs ? <gisp>

--
jan@Fedtegreven.dk

Only baby engines need artificial aspiration ;)

Fra : Uffe Ravn

Dato : 12-01-05 23:44

<jan@fedtegreven.dk> skrev

> hmmmm..... ser man motorens omløbsretning på samme måde som
> kørselsretningen ?

> Hvad så når den ligger på tværs ? <gisp>

Faktisk stod jeg i dag bøjet over en Fiat 127, jeg måtte lige tænke mig om
en ekstra gang, for at finde ud af hvilken cylinder der var nr 1.

Vidst du i øvrigt, at hvis man starter en 127er på 2 cylindre, kan den olie
man brugte for at teste stempelringens indflydelse på kompressionen
med,sprøjte helt op på forruden, ud af de 2 resterende tomme huller til
tændrørene?

Mvh. Uffe Ravn

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 13-01-05 08:34

"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev :

>Faktisk stod jeg i dag bøjet over en Fiat 127, jeg måtte lige tænke mig om
>en ekstra gang, for at finde ud af hvilken cylinder der var nr 1.

Jeg plejer (måske forkert) at starte længst væk fra gearkassen.

> [...]
>man brugte for at teste stempelringens indflydelse på kompressionen
>med,sprøjte helt op på forruden, ud af de 2 resterende tomme huller til

Næehh - men det skulle da ikke undre mig ;)

(ligesom man bliver olieret i fjæstet, når man starter en Rekord op
uden at have lavet en papskærm over kædehjulet)

Fra : Uffe Ravn

Dato : 15-01-05 00:14

<jan@fedtegreven.dk> skrev

> (ligesom man bliver olieret i fjæstet, når man starter en Rekord op
> uden at have lavet en papskærm over kædehjulet)

Hmm. jeg skal vist efterhånden til at stå tidligt op, for at overraske dig
med noget Rekord-viden, du ikke har i forvejen.

*tænker*.....................................Nej, det er ikke koldt nok i
vejret udenfor endnu

Mvh. Uffe Ravn

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 15-01-05 14:11

"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev :

>Hmm. jeg skal vist efterhånden til at stå tidligt op, for at overraske dig
>med noget Rekord-viden, du ikke har i forvejen.

det skal du måske - listen af kvajerter indkasseret på at tillære sig
viden om de kære Rekorder er længere end du tror muligt ;)

(Og antallet af T-shirts på tørresnoren ligeså)

>*tænker*.....................................Nej, det er ikke koldt nok i
>vejret udenfor endnu

Så var det ikke din skyld jeg måtte afise Rekorden her til morgen ?

Fra : Uffe Ravn

Dato : 15-01-05 19:32

<jan@fedtegreven.dk> skrev

> Så var det ikke din skyld jeg måtte afise Rekorden her til morgen ?

Det kommer an på om du havde fotografiapparatet med

Mvh. Uffe Ravn

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 15-01-05 19:54

"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev :

>Det kommer an på om du havde fotografiapparatet med

Det havde jeg så ikke .... men koldt det var.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 12-01-05 01:25

alexbo wrote:

> Den eneste bil jeg har mødt hvor motoren løb venstre om.

Så godt husker jeg ikke.

Men mindes en bil "i kredsen" (husker ikke hverken mærke eller model)
hvor det kunne lade sig gøre at få den startet så motoren løb den
forkerte vej. (Starte ved at skubbe bilen fremad men sat i bakgear)

Jo det var tider dengang man kunne komme langt med "Fiat-værktøjet".

Hvad siger man til en Fiat 600 med 850 motor?
Eller en VW boble med Scirocco motor?

(Ham med Fiat'en kunne ikke køre en tur med kærsten. Hvis hun skulle i
den bil ville hun selv køre)

Fra : ham-der

Dato : 12-01-05 21:19

> Hvad siger man til en Fiat 600 med 850 motor?

Så skal man jo ha' gearkassen med, ellers går det galt med omløbsretningen,
men derimod har jeg i "gamledage" lagt motoren fra Fiat 127 i Fiat 600 og
den gik ganske godt.

A K Esbjerg

Fra : alexbo

Dato : 12-01-05 22:10

"ham-der" skrev

> Så skal man jo ha' gearkassen med,

Ja,
nu er det længe siden, men som jeg husker det valgte Fiat en anden montering
af differentialet i gearkasssen, derved ændrede man omløbsretning, så
ændrede man bare omløbsretning på motoren så passede pengene.

mvh
Alex Christensen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 13-01-05 01:44

ham-der wrote:

> Så skal man jo ha' gearkassen med, ellers går det galt med omløbsretningen,
> men derimod har jeg i "gamledage" lagt motoren fra Fiat 127 i Fiat 600 og
> den gik ganske godt.

Det var den der sad på motoren.
Der var problemer med gear'ne. Da det hele var samlet og bilen skulle
bakkes ud, døde den hver gang koblingen blev sluppet.

Efter lidt tid fandt man ud af at gearstangen i 600'en var hængslet i
bunden, mens 850'eren var hængslet på midten. Så hver gang den blev sat
i bakgear var det 4. gear i stedet.